راه ترقی

آخرين مطالب

لفاظی‌های بی‌پایان دونالد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری| دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا ساعاتی پیش از آنکه در جمع سران 28 کشور دیگر عضو ناتو به مراسم استقبال ملکه بریتانیا از سران برود در نشستی خبری دهان گشود تا بخشی از کلیدواژه‌های دایمی خود را درباره سیاست خارجی تکرار کند و از جمله به ایران، چین و کره شمالی حالا حتی فرانسه حمله کند. رییس‌جمهور امریکا در اظهاراتی عجیب مدعی شد: «هزاران هزار نفر در ایران درحال کشته شدن هستند.» اما دقایقی بعد وقتی از او سوال شد « آیا از معترضان ایرانی حمایت می‌کند؟» پاسخ داد: «نمی‌خواهم در این مورد اظهارنظر کنم، اما جواب نه است، در این مورد اظهارنظر نمی‌کنم.» بلافاصله بعد از انتشار خبر این اظهارنظر حساب کاربری ترامپ درشبکه اجتماعی توییتر با انتشار پیامی نوشت: « ایالات متحده امریکا از مردم شجاع ایران که برای آزادی‌شان اعتراض می‌کنند حمایت می‌کند. در دولت ترامپ حمایت کرده‌ایم و همیشه خواهیم کرد.» ترامپ که درون کشورش با بحران استیضاح مواجه است، پیش از قرار گرفتن در مقابل دوربین‌های تلویزیونی با انتشار پیام‌هایی در توییتر از نمایندگان پارلمان کشورش انتقاد کرده ‌بود که چرا «در اقدامی غیرمیهن‌پرستانه» جلسات استماع استیضاح او را همزمان با «حضور او به عنوان نماینده کشور در نشست ناتو» برگزار می‌کنند و در مورد احتمال مراجعه به دیوان عالی امریکا برای جلوگیری از ادامه استیضاحش خبر داده ‌بود. ترامپ بعد از آنکه در شبکه اجتماعی توییتر از خجالت نمایندگان مردم کشور خودش در پارلمان درآمد در نشست صبحانه کاری با دبیرکل ناتو، سراغ بقیه کشورها و بقیه رهبران جهان رفت تا با الفاظی زشت و اتهاماتی تکراری آنها را خطاب کند. اما به نظر می‌رسد که به‌رغم تمام توهین‌ها و تحقیرهای ترامپ، همپیمانان امریکا در ناتو همچنان علاقه‌مند هستند تا از مسیر، دل او را به دست بیاورند. به گزارش رویترز از جمله اینکه پیش‌بینی می‌شود در نشست سران ناتو، مسائلی مانند اضافه شدن «فضا» به میادین جنگی ناتو علاوه بر زمین، هوا و دریا به عنوان یکی از خواسته‌های ترامپ برای مشارکت دیگران در «نیروی فضایی» رویایی‌اش تصویب شود. کانادا، اروپا و ترکیه بسته پیشنهادی 400 میلیارد دلار هزینه دفاعی تا سال 2024 را به ترامپ پیشنهاد می‌دهند تا او بتواند مطالبه اصلی‌اش از کشورهای عضو ناتو برای کاهش سهم امریکا در بودجه این سازمان را هم دریافت کند. اضافه کردن چین به تهدیدهای مجموعه ناتو که ابتدا به عنوان سازمانی برای مقابله با شوروی ایجاد شده ‌بود از دیگر وعده‌هایی است که احتمالا سران 28 کشور دیگر عضو ناتو برای راضی نگه داشتن ترامپ قبول خواهند کرد.
پرخاش به ایران
ترامپ در دیدارش با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اظهارات علیه ایران را در میان بقیه درشت‌گویی‌هایش علیه همپیمانان امریکا در ناتو و دیگر کشورهای جهان بیان کرد. اشاره رییس‌جمهور امریکا که از یک سال و نیم پیش در اقدامی مخالف قوانین بین‌المللی به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کرد. دونالد ترامپ که به نظر می‌رسید یکی، دو هفته دیرتر به میکروفن و دوربین‌های بین‌المللی برای تکرار ادعاهای زننده‌اش رسیده‌ است با اشاره با ناآرامی‌ها و اعتراضات دو هفته پیش در ایران گفت:«همین الان که با هم حرف می‌زنیم، ایران در حال کشتن هزاران و هزاران نفر از مردمش است. برای همین هم اینترنت را قطع کرده‌اند که کسی نبیند چه اتفاقی می‌افتد.» او در ادامه با سبک اغراق‌آمیز خود در مورد احتمال تلفات بر اثر درگیری‌های دو هفته پیش در ایران ادعا کرد:«نه فقط تعداد کمی از افراد که آن هم بد است، نه تعداد زیادی از افراد که خیلی بد است، بلکه تعداد خیلی زیادی از افراد... خیلی چیز وحشتناکی است که دنیا می‌بیند.» ترامپ که با احتمال استیضاح مواجه است، فرانسه متحد اروپایی خود را هم از چنین اظهاراتی بی‌نصیب نگذاشت و در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور فرانسه در مورد ناتو گفت: «وقتی کشورت دچار چنین مشکلات عظیم داخلی است، خیلی سخت است که چنین حرف‌هایی بزنی. سال خیلی خیلی بدی داشتند و وقتی راه می‌افتی و چنین حرف‌هایی در مورد ناتو می‌زنی، نشانه بی‌احترامی است.» ترامپ اظهارات اخیر امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه در مورد «مرگ مغزی ناتو» را «حرف‌های خیلی خیلی کثیف» توصیف کرد و در مورد وعده‌اش برای یک توافق تجاری جدید با چین گفت، بدش نمی‌آید که این توافق را «به بعد از انتخابات سال آینده» موکول کند. او بر خلاف ادعاهای گذشته‌اش در مورد قریب‌الوقوع بودن یک توافق تجاری بسیار بزرگ با چین گفت که هیچ ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق ندارد.
تهدید کره شمالی
دونالد ترامپ در مورد وعده‌ توافقش با کره شمالی برای خلع سلاح هسته‌ای گفت:«رهبر کره شمالی دوست دارد، موشک هوا کند برای همین هم به او می‌گویم، مرد موشکی.» او که پیش از این چندین بار به رهبر کره شمالی اظهار عشق کرده ‌بود، بار دیگر از ادبیات تهدیدآمیزی که دو سال پیش در مجمع عمومی سازمان ملل استفاده کرده ‌بود، استفاده کرد و پیونگ یانگ را تلویحا به اقدام نظامی تهدید کرد. ترامپ گفت:«ما اکنون قوی‌ترین ارتش را نسبت به هر زمان دیگر در اختیار داریم، تا حالا با فاصله قوی‌ترین کشور در جهان بودیم، امیدواریم که مجبور به استفاده از این قدرت نشویم اما اگر بخواهیم، استفاده می‌کنیم. اگر لازم باشد، این کار را می‌کنیم.» همزمان با این تهدید، وزیر خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای در خبرگزاری رسمی این کشور، امریکا را تهدید کرده ‌است در صورت نرسیدن به یک توافق تا ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی پیونگ یانگ در ابتدای سال آینده میلادی، هدیه‌ای غیرمنتظره برای امریکا خواهد داشت. در این بیانیه به نقل از ری تائه سونگ، معاون وزیر خارجه کره شمالی در امور امریکا آمده ‌است: «اکنون آنچه باید انجام شود در اختیار امریکاست و کاملا بر عهده امریکاست که انتخاب کند هدیه کریسمس امسالش چیست.»
گسترش دامنه جنگ تجاری به فرانسه
همزمان با سفر دونالد ترامپ به لندن که قرار است در حاشیه آن دیداری با امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم برگزار کند، رابرت لایتهایزر، نماینده ویژه تجاری رییس‌جمهور امریکا در اقدامی تازه اعلام کرده ‌است که بیش از 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از صادرات فرانسه به این کشور، تعرفه 100 درصدی وضع می‌کند. اعمال تعرفه‌های جدید علیه کالاهای فرانسوی بعد از آن اتفاق می‌افتد که فرانسه از اجرای قانون 3 درصد مالیات مازاد بر کمپانی‌های اینترنتی امریکایی که بیش از 50 میلیون یورو در سال از این کشور درآمد دارند، عقب‌نشینی نکرد. نماینده ویژه تجاری ترامپ، تاریخ اجرای این اقدام جدید را اعلام نکرده اما فرانسه تهدید کرده ‌است که در صورت اجرای چنین تعرفه‌هایی، اقدامات تلافی‌جویانه علیه امریکا انجام خواهد داد. تعرفه‌های 100 درصدی جدید قرار است، بخشی از کالاهای تجملی صادراتی فرانسه را از جمله شامپاین، کیف‌های دستی و پنیر هدف قرار دهند. این تهدید جدید امریکا احتمالا یکی از اصلی‌ترین دستورکارهای گفت‌وگوی فردای امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا خواهد بود.
جنجال سیاست داخلی در لندن
جشن 70 سالگی ناتو با حضور سران 29 کشور عضو این پیمان در شرایطی در انگلیس برگزار می‌شود که احزاب بریتانیا در حال آماده‌سازی خود برای شرکت در انتخابات سراسری هفته آینده این کشور هستند. به همین دلیل هم بود که به نوشته رسانه‌ها پیش از سفر ترامپ به لندن برای شرکت در نشست سران ناتو، بوریس جانسون، نخست‌وزیر از او خواسته‌ بود که از موضع‌گیری در مورد سیاست داخلی بریتانیا خودداری کند. ترامپ هم خواسته نخست‌وزیر بریتانیا را پذیرفت و در گفت‌وگویش با خبرنگاران گفت که سعی می‌کند، موضعی در مورد انتخابات پیش روی بریتانیا نگیرد و تاکید کرد:«بوریس جانسون را فرد توانمندی می‌دانم که از پس مسائل برمی‌آید.» اما همزمان با برگزاری نشست سران ناتو، نواری ضبط شده از سخنرانی جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا توسط رسانه‌های بریتانیایی منتشر می‌شود که 5 سال پیش در جمع عده‌ای از تجمع‌کنندگان از عضویت در ناتو انتقاد می‌کند. در این تجمع سال 2014 که در مقابل ساختمان بی‌بی‌سی انجام شده‌ا و ویدیویی از آن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، جرمی کوربین خطاب به هم حزبی‌هایش می‌گوید:«می‌دانید که من هوادار ناتو نیستم اصلا دوست داشتم از اول هیچ ناتویی وجود نداشت، هیچ ائتلاف نظامی غربی وجود نداشت.» این اظهار نظر از سوی رقبای محافظه‌کار حزب محافظه‌کار به عنوان بی‌توجهی او به مسائل امنیتی بریتانیا مورد توجه قرار گرفته ‌است. از جمله بوریس جانسون، نخست‌وزیر که کوربین را اصلی‌ترین رقیب خود در انتخابات هفته آینده می‌بیند، خط تبلیغاتی خود را به سمت حمله به کوربین در حوزه امنیت برده است و می‌گوید: «کوربین طرف دشمنان‌مان ایستاده ‌است و می‌خواهد ما را از متحدان‌مان دور کند. ... خیلی از کشورهای متحد بریتانیا نگران قدرت گرفتن کوربین هستند.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88219/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا

زمان برگزاری ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری اعلام شد

حزب‌الله لبنان: پاسخ محکم ایران نشان داد اسرائیل بسیار ضعیف است

واعظی: عملیات «وعده صادق» تقویت اتحاد ملی کشور را در پی دارد

فیلم سینمایی "شیفت شب"؛ فردا شب از آی‌فیلم

قابی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

آغاز بالن سواری تاریخی پایتختی‌ها

دوره ما اینطوری نبود!

ادعای جنجالی یکی از عمو‌های فیتیله‌ای علیه مجید قناد!

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

موزیک ویدئوی تماشایی با ساز خوش صدای «ویولنسل»

محاکمه پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

چرا اجرام زحمت در ایستگاه فضایی بین المللی شناور می شوند؟

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد