راه ترقی

آخرين مطالب

روایت "دویچه وله" از وضعیت آشفته ناتو نوشتارها

روایت "دویچه وله" از وضعیت آشفته ناتو
  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
یک رسانه آلمانی در مطلبی به اوضاع آشفته ائتلاف نظامی ناتو در هفتادمین سالگرد تاسیس آن پرداخته و بزرگترین مسئله این ائتلاف نظامی را دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا دانست.
"دویچه وله" آلمان در مطلبی با عنوان ناتو مدتهاست در حالت کما قرار دارد به اوضاع آشفته این ائتلاف نظامی پرداخته و نوشت: بحث ها درباره پایان ناتو به اندازه خود این ائتلاف نظامی قدیمی است و مدت 70 سال است که درباره مرگ قریب الوقوع آن حرفهایی زده شده است. اما جدا از همه این مسائل، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حق دارد که می گوید ناتو مدتهاست که گرفتار مرگ مغزی شده است. حتی زمانی که صدر اعظم آلمان و دیگران درباره این اظهارات رئیس جمهور فرانسه عصبانی شوند، اما وی حقیقت را می‌گوید. از نظر سیاسی ناتو هرگز تا این اندازه ضعیف نبوده است.
این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: یکی از بزرگترین نقاط ضعف این ائتلاف نظامی، اشتباه"دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا است. وی از روی هوس و هر وقت میلش می کشد به شرکای خود توهین می‌کند، دیکتاتورها را تمجید کرده و یا حتی ائتلاف نظامی ناتو را کاملا زیر سوال قرار می‌دهد.
با این حال ترامپ در نشست هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو در لندن انتقاد شدیدی را به اظهارات ماکرون علیه این ائتلاف نظامی وارد کرده و ناگهان خود را به عنوان قدرتمندترین حامی آن نشان داد. ظاهرا فقط ترامپ است که می تواند از ناتو انتقاد کند. این یک بازی کودکانه است.
نویسنده در ادامه این مطلب نوشت: رئیس جمهور آمریکا همچنین در تصمیم گیری‌های انفرادی خود نقش مخربی را ایفا می‌کند. وی نیروهای نظامی خود را بدون هماهنگی با شرکا از سوریه خارج می‌کند و درها برای دخالت نظامی ترکیه علیه کردها که در مبارزه با داعش به غربی‌ها کمک زیادی کرده‌اند می‌گشاید. این یک نمونه بد از خیانت ترامپ به متفقین با هزینه‌های سیاسی و انسانی بالا است و این تنها یک نمونه از بی لیاقتی "دونالد ترمپ" در اتخاذ تصمیمات استراتژیک در حمایت از منافع مشترک است. در ناتو تنها این امیدواری وجود دارد که وی سال آینده دوباره انتخاب نشود.
این رسانه آلمانی در ادامه نوشت: در دوران جنگ سرد زندگی برای ناتو آسان بود و باید یک وزنه تعادل با پیمان ورشو را می‌ساخت. تکالیف این ائتلاف نظامی در آن زمان واضح بود. دکترین بازدارندگی متقابل یک مدل استراتژیک ساده بود. 30 سال بعد اما این ائتلاف نظامی هیچ پاسخ جدیدی به یک جهان کاملا تغییر یافته پیدا نکرده است. تنها از یک بحران به بحرانی دیگر و از یک نشست به دیگری وارد می‌شود.
حالا برای اولین بار در نشست لندن چین به عنوان یک چالش برای آینده ناتو ارزیابی شده است. البته این خیلی به این مفهوم نیست که از یک سیاست مشترک در برابر پکن در این ائتلاف نظامی می‌توان سخن گفت چرا که منافع و علایق کشورهای عضو در این باره متفاوت است.
اما در هر صورت صعود این قدرت بزرگ جدید حالا به عنوان یک تهدید بالقوه نامگذاری شده و به این ترتیب این اجازه داده شده است که درباره عواقب سیاست‌های تهاجمی چین برای امنیت ناتو تفکر شود.
این شرایط مانند این است که آنها به یک غول باستانی مبهم نگاه می‌کنند.
نویسنده در ادامه به چالش‌ها و خطرات جدید پیش روی ناتو از جمله دگرگونی آب و هوا ، خطرات ناپایداری‌های منطقه‌ای از طریق گروه‌های تروریست که فرانسه می خواهد بیشتر به آن توجه کند و همچنین سوراخ‌های سیاسی که بعضا توسط خود اعضای ناتو خلق می‌شود از جمله در لیبی که تهدیدی برای اروپا است اشاره کرده و نوشت ناتو به نوعی فاقد مغز و حیات سیاسی است، یعنی ارگانی که بتواند همزمان تجزیه و تحلیل کرده و تصمیماتی را اتخاذ کند ندارد. یک نقطه ضعف دیگر این ائتلاف نظامی این است که با اعضای روزافزون که همواره علایق و منافع متفاوتی دارند محور وحدت خود را به صورت فزاینده‌ای در تنگنا قرار می‌دهد.
همچنین یک مکانیسم تحریم واقعی برای کشورهایی که با بی‌مبالاتی علایق ملی خود را در پیش می‌گیرند در این ائتلاف وجود ندارد. چنین ایراداتی شکاف‌هایی در این امنیت مشترک ایجاد می‌کند که با توافقات رسمی مانند آنچه در لندن اتفاق افتاده برطرف نمی‌شود و این مسئله تردیدهای زیادی را درباره ارزش‌های مشترک ایجاد می‌کند.
نویسنده در ادامه این پرسش را مطرح می‌کند که آیا ناتو همچنان قابل نجات دادن است؟ بر خلاف تشخیص امانوئل ماکرون ناتو در کماست اما هنوز نمرده است. از طرف دیگر رویکردهای اروپایی برای ایجاد یک دفاع مشترک اروپایی به سختی پیش می‌رود و در آِینده نزدیک نمی‌تواند جایگزین این ائتلاف نظامی شود.
حالا اینکه این ائتلاف نظامی با توجه به فشارهای داخلی و خارجی روزافزون تا چه اندازه قابلیت اصلاحات را دارد مشخص نیست؛ این مسئله بسیار با نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا مرتبط است. اما یک مسئله واضح است و آن اینکه رئیس جمهور فرانسه در هفتادمین سالگرد ناتو با اظهارات آشکار خود به این ائتلاف نظامی لطف کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88297/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ستاره بارسا آماده جدایی

پشت‌پرده مشکلات فتح‌الله‌زاده و ساپینتو در استقلال

گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات بازیکنان تهاجمی در تاریخ فوتبال

ستاره آرسنال: با خوش‌شانسی به چلسی گل زدم

روزهای شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!

خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

پنجره متفاوت از دیدار فرماندهان عالی نیروهای مسلح با فرمانده کل قوا

عباس زاده: فاصله بین احمدی‌نژاد و محصولی بیشتر خواهد شد

آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

منشی دکتر زیر آبشو زد!

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

سرمقاله شرق/ چگونه عرف قانون را می‌بلعد

سرمقاله اعتماد/ در جست‌وجوی تقویت اعتماد و امید

سرمقاله ایران/ سفر به سریلانکا زیر سایه سیاست تعامل همه‌جانبه

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام