راه ترقی

آخرين مطالب

آرزوی ما در وزارت ارتباطات، هوشمندسازی مدارس است دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- در نمایشگاه باکوتل کنفرانسی تحت عنوان کنفرانس خلاقیت با حضور دبیر کل ITU و نمایندگان کشورهای جمهوری آذربایجان، تاجیکستان، کرواسی و ایران برگزار شد. امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات که در این همایش به عنوان نماینده ایران حضور داشت، در خصوص عمده محورهای سخنرانی به خبرنگار ایرنا گفت: تکنولوژی فقط جنبه فناورانه ندارد و جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی است که این روزها از بعد فناورانه آن پیشی گرفته است.

امیر ناظمی اظهارداشت: زمانی که کنفرانسی در منطقه برگزار می‌شود، بیشتر بر چالش‌ها و راه‌حل هایی که می‌تواند در آن منطقه معنادار و مشترک باشد، متمرکز است. موضوعی که من در این کنفرانس به آن پرداختم پذیرش فناوری توسط جوامع مختلف است. این که ما در کشور خود برای برون رفت از این موضوع، چه چالش‌هایی داشتیم و چه راه‌حل هایی را استفاده کرده‌ایم و چطور می توانیم آن‌ها را به اشتراک بگذاریم.

ناظمی با تاکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس‌های این‌چنینی در افزایش بهره‌مندی از اینترنت افزود: کنفرانس خلاقیت یک رویداد جانبی در نمایشگاه باکوتل بود که با تمرکز بر اینترنت اشیا برگزار شد. زیرساخت، سرمایه گذار و شمول پذیری از جمله مسائل مهمی است که در کنفرانس بر آن تاکید شد. کشورهایی که عضو یک منطقه هستند معمولا چالش‌ها و راه‌حل‌های مشترک دارند.

وی گفت: پیشرفت نکردن در حوزه تکنولوژی در برخی از جوامع ناشی از ترس است، زمانی که ترس از تکنولوژی وجود داشته باشد، در برابر آن موضع‌های انفعالی گرفته می‌شود کما این که در ایران هم مشکل فناوری هراسی داریم.به طور مثال سالهاست از حضور اینترنت 4G در کشور ما می‌گذرد اما برخی از روستاها هنوز نمی‌پذیرند در محل زندگی آن‌ها دکل BTS نصب شود. بیش از یک سال قبل استارت پروژه‌هایی برای آشنا کردن دانش آموزان با حوزه فناوری را زدیم اما هنوز در حوزه آموزش و پرورش مشکل عمده فناوری هراسی داریم.

به گفته وی برای هوشمندسازی مدارس و اتصال آن‌ها به شبکه ملی اطلاعات به لوکیشن مدارس و گاهی کد ملی دانش آموزان نیاز داریم اما پاسخ آموزش پرورش به ما که یک نهاد دولتی هستیم، این است که اطلاعات امنیتی و محرمانه هستند.

او در خصوص این که آیا فناوری هراسی سد راه هوشمندسازی مدارس خواهد شد، گفت: ما در کشور 4804 مدرسه روستایی داریم که اطلاعات حدود هزار مدرسه تقریبا در بانک داده آموزش و پرورش وجود ندارد. در برخی موارد اسم و کد روستا نیز اشتباه است. تمام تمرکز وزارت ارتباطات در لایه اتصال است چرا که معتقدیم در حوزه هوشمندسازی، سه لایه داریم. لایه زیرساختی که اتصال برعهده ماست و حتما آن را برقرار خواهیم کرد. اکنون با اپراتورها صحبت کرده‌ایم، به تعداد مودم‌ها فکر کرده‌ایم و در صدد هستیم حتما این کار را به نتیجه برسانیم. این کار برای وزارت ارتباطات هزینه بر است اما یکی از آرزوهای ما در وزارت ارتباطات این است که دانش آموزان بتوانند لذت اتصال به شبکه ملی اطلاعات را لمس کنند. لایه دوم هوشمند سازی مدارس لایه خدمات است که همکاری هایی را با آموزش و پرورش آغاز کرده ایم و لایه سوم محتواست که تماما بر عهده آموزش و پرورش است.

وی اظهار داشت: نسل آینده و تشکیل تیم‌های دانش آموزی در حوزه آی‌تی اتفاقی است که موج آن در تمام دنیا آغاز شده است. دانش آموز باید برای یادگیری مهارت در حوزه آی‌تی آموزش داده شود چرا که او در آینده یا مصرف‌کننده این صنعت می‌شود یا تولیدکننده، در هر دو صورت نیاز به مهارت و اطلاعات دارد.

معاون وزیر ارتباطات پس از توضیح جزئیات فناوری هراسی و این که چه تاثیری ممکن است بر آینده کشور و خصوصا دانش آموزان داشته باشد، گفت: چالش دیگری که در منطقه وجود دارد، چالش‌های اقتصادی است که فصل مشترک آن سرمایه‌گذاری اندک است. کشورهای منطقه برای سرمایه گذاران جذاب نیست البته باید بگویم ایران در آن استثناست، چرا که جمعیت زیادی دارد و به این واسطه بازار بزرگی را تشکیل داده است. اما کشورهای دیگر کوچک هستند و از این حیث برای سرمایه گذاران جذابیت ندارد.

ناظمی با اشاره به این که مشکلات سیاسی، تحریم، رقابت سیاسی، ترس از حمله‌های سایبری، امنیت سایبری و به اشتراک گذاری تجربه و چالش از عمده محورهای این کنفرانس بود، در خصوص سخنرانی خود گفت: من بیشتر درباره وجه اجتماعی پذیرش IOT (اینترنت اشیا) صحبت کردم و راه‌حل‌های خود را با آن‌ها به اشتراک گذاشتم. صحبت های من سه کانال اصلی داشت. یکی از کانال‌ها افزایش آموزش و مهارت بین کودکان بود. کانال بعدی استفاده از راه حلی تحت عنوان پهنه‌های نوآوری یا پهنه‌های تست است که آن را به شکل پایلوت در شهرهای تهران و یزد شروع کردیم.

وی افزود: به این شکل که در این پهنه‌ها، پوشش کامل برای 5G و نروبند IOT  در نظر گرفتیم تا بتوان تست‌های مورد نیاز را در این پهنه ها انجام داد. مساله دیگر این بود که ما صرفا روی استارتاپ‌های فنی متمرکز نیستیم و نوآوری اجتماعی نیز مدنظرمان است. ما قائل بر این هستیم که همکاری و انتقال تکنولوژی به اندازه تولید تکنولوژی مهم است و به همین منظور استارتاپ‌هایی برای انتقال تکنولوژی پرورش داده‌ایم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با تاکید بر این که فرهنگ‌سازی در حوزه IOT از مسائل مهمی است که باید به آن توجه شود گفت: اصل IOT  مبتنی بر اتصال اشیا به اینترنت و معنی ضمنی‌اش این است که یکسری آدم وجود دارند که باید با اشیا کانکت شوند.  این کار نیاز به مهارت و تغییر دیدگاه دارد. اگر فناوری هراسی وجود داشته باشد نمی‌توان در این زمینه پیشرفت کرد. فناوری هراسی باعث می‌شود ما دیرتر از کشورهای دیگر وارد حوزه تکنولوژی‌های جدید شویم و نتوانیم از منافع آن نفع ببریم، رقابت کنیم و تولیدکننده باشیم. به همین دلایل به مصرف‌کننده صرف تبدیل می شویم.  

ناظمی در خصوص نمایشگاه باکوتل امسال گفت: این نمایشگاه هر سال نسبت به گذشته رشد بهتری دارد، دو سال قبل مفهوم استارتاپ و شرکت‌های کوچک نوآور برای‌ آن‌ها معنادار نبود و چنین بخشی در باکوتل وجود نداشت. سال گذشته تازه این بخش را اضافه کردند و امسال شاهد رشد آن هستیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88495/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ماشینش «گاوکنترل» داره!

جزئیاتی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

سامانه بارشی جدید در راه ایران؛ دوسوم کشور شاهد باران خواهد بود

آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

سقوط قیمت بیت کوین

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

موزیک ویدئوی «خط قرمز» با صدای سهراب پاکزاد

وضعیت آب‌وهوا طی روزهای آینده؛ استان‌هایی که منتظر بارش هستند

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است