راه ترقی

آخرين مطالب

مانور قدرت دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ نوشتارها

مانور قدرت دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ
  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ده‌ها هزار تن از معترضان در هنگ‌کنگ روز یکشنبه 17 آذرماه با ماسک و لباس سیاه به خیابان آمدند. معترضان مانند تظاهرات قبلی، در حال حرکت از مسیر پارک ویکتوریا به سوی مرکز مالی شهر بودند. بسیاری از آنها پلاکاردهایی در دست داشتند و برخی نیز چتر که نماد اعتراض‌های هنگ‌کنگ است را به دست گرفته بودند. این نخستین بار است که پلیس به معترضان مجوز راهپیمایی داده است. بعد از حدود 6 ماه که اعتراض‌ها عموما به خشونت کشیده می‌شد، روز یکشنبه به‌طور نسبی، روز آرامی گزارش شد. «کیت اوکانل لمب» و «جسی پنگ» در گزارش 8 دسامبر (17 آذر) در رویترز نوشتند که هزاران تن از معترضان نقاب‌پوش «از تمام اقشار و طبقات جامعه» دیروز به خیابان‌ها آمدند. به نوشته این گزارشگران، این حضور به منزله نشانه‌ای از حمایت گسترده از تظاهرات ضددولتی تلقی می‌شود که 6 ماه است این شهر را در خود فرو برده است.
معترضان با شعار «مبارزه برای آزادی، در کنار هنگ‌کنگ هستیم» به خیابان‌ها آمده بودند در‌حالی‌که جوان و پیر، زن و مرد و از تمام اقشار و طبقات سنی و اجتماعی در آن دیده می‌شدند. «اوکانل لمب- پنگ» در گزارش خود نوشتند که مقام‌های هنگ‌کنگی در راستای مهار بحران، به «جبهه حقوق بشر مدنی» (CHRF) چراغ سبز برای برگزاری این راهپیمایی میلیونی را دادند و این اولین بار از 18 اوت است که اجازه چنین تظاهراتی داده شده است. مادری 40 ساله که لباس سیاه بر تن دارد و روی چمن‌های پارک ویکتوریا نشسته می‌گوید: «من برای آزادی مبارزه می‌کنم تا زمانی که بمیرم، زیرا من یک هنگ‌کنگی هستم. امروز روزی است که باید برای هنگ‌کنگ بجنگیم و در کنارش بایستیم.» این مستعمره سابق بریتانیا ذیل «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود که ضامن آزادی‌هایی است که در سرزمین اصلی چین دیده نمی‌شود، اما بسیاری می‌ترسند که چین کنترل خود بر این شهر را بیشتر کرده و در نهایت با مداخله در امور داخلی این دولت-شهر، زمینه اختلال در امور آن را فراهم سازد.
پکن هرگونه مداخله در امور داخلی این دولت-شهر را رد می‌کند، اما همزمان ناآرامی در این دولت-شهر را تقبیح کرده و دولت‌های خارجی را مقصر بحران‌های این دولت-شهر اعلام می‌کند. پکن معتقد است این ایالات‌متحده و بریتانیا هستند که در امور داخلی هنگ‌کنگ دخالت کرده و موجب ناآرامی در آن شده‌اند. طنین فریاد «5 درخواست، نه یکی کم، نه یکی زیاد» در تمام خیابان‌ها شنیده می‌شد و این اشاره داشت به یکی از درخواست‌های معترضان برای حق انحصاری انتخاب رهبر این دولت-شهر از سوی مردم، نه رهبران پکن. پلیس روز یکشنبه اعلام کرد فقط 11 نفر را دستگیر کرد که سن‌شان 20 تا 36 سال بود. پلیس همچنین اعلام کرد سلاح‌هایی را ضبط کرده ازجمله چاقوهای ارتشی، ترقه، 105 فشنگ و یک هفت‌تیر نیمه‌اتومات. خیابان‌هایی که روز یکشنبه معمولا مملو از ترافیک بودند، دیروز ماشینی در آن دیده نمی‌شد. بلکه بر عکس، جمعیت «مار مانندی» را به خود می‌دید که افراد با خانواده‌های خود، دانش‌آموزان و دانشجویان و... در آن حضور داشتند.
این اعتراضات در ماه ژوئن با ارائه لایحه استرداد آغاز شد که اکنون دیگر مطرح نیست. طبق آن، مقام‌ها می‌توانستند مظنونان را برای محاکمه به سرزمین اصلی چین بفرستند اما از جمله دیگر خواسته‌ها، خواسته‌های گسترده‌تر برای دموکراسی و دیگر موارد است که معترضان هنوز پاسخی برای آنها دریافت نکرده‌اند. دولت هنگ‌کنگ شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «درس‌هایش را آموخته و فروتنانه به مردم گوش می‌دهد و انتقاد می‌پذیرد.» کریس تانگ، کمیسیونر پلیس جدید هنگ‌کنگ، گرچه گفت که نیروهایش رویکردی منعطف‌تر در قبال معترضان در پیش می‌گیرند، اما بر استفاده از «رویکرد سخت و نرم» تاکید داشت. سازمان‌دهندگان اعتراضات تاکید داشتند، این «آخرین فرصت» برای دولت‌ هنگ‌کنگ به رهبری «کری لام» است تا درخواست‌های معترضان را محقق کنند.
تحولات هنگ‌کنگ در حالی موجب دامن زدن به نقش چین در این دولت-شهر شده که نظرسنجی جدید موسسه تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد افزایش قدرت سیاسی و اقتصادی چین در یک دهه گذشته به حمایت‌ از این کشور منجر نشده و در عوض، بسیاری در سراسر جهان از این کشور ناراضی هستند. به گزارش ایندیپندنت، در این نظرسنجی از 34 کشور جهان، 41 درصد گفتند که دیدگاهی منفی در قبال چین دارند و 40 درصد هم دیدگاه مثبت داشتند. همچنین میزان بیزاری از چین در آمریکا و کانادا در سال‌جاری میلادی رکورد زده است. موسسه پیو از بیش از 38 هزار تن در سراسر جهان خواسته تا احساسات خود را در قبال چین به اشتراک بگذارند. این نظرسنجی بین 13 مه تا دوم اکتبر سال‌جاری میلادی انجام شده است. اندونزی، کانادا و سوئد همگی از سال گذشته میلادی نظر خود را درباره چین تغییر داده و میزان نگاه مثبت از این کشور 17 درصد کاهش داشته است. میزان رضایتمندی از چین در آمریکا و استرالیا به 12 درصد رسیده و میزان نگاه مثبت از این پرجمعیت‌ترین کشور جهان در اسرائیل و لهستان از 2018 تا 2019، 11 درصد رشد داشته است. با وجود میزان بالای نارضایتی در میان آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها که اکنون به ترتیب 60 و 67 درصد است، نظرات منفی اکنون در میان ژاپنی‌ها 85 درصد، در سوئد 70 درصد و در فرانسه 62 درصد است. اما در این نظرسنجی همچنین مشخص شد چین بیشترین طرفدار را در روسیه با 71 درصد دارد و این میزان از 2018، شش درصد رشد داشته است. تحلیل‌های موسسه پیو نشان می‌دهد از نظر منطقه‌ای، بیشتر کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و کشورهای حوزه آفریقای سیاه دیدگاهی مطلوب نسبت به چین دارند؛ درحالی‌که دیدگاه منفی بیشتر در میان کشورهای اروپایی‌ است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88557/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

قیمت بلیت کنسرت‌ها ارزان می‌شود؟

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت