راه ترقی

آخرين مطالب

در انتخابات شرکت کنیم؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رضا امیدوار تجریشی/ کتاب «چرا کشورها شکست می‌خورند»، در برابر این پرسش که چرا فقر در بسیاری از کشورها وجود دارد و ملت‌سازی دچار شکست شده، به نهاد اقتصاد و سیاست اشاره می‌کند و نقش این دو را در توسعه یک ملت/ کشور تعیین‌کننده می‌داند. به نمونه‌هایی از این دست هم اشاره می‌کند که چطور در کشورهایی که نهادهای دموکراتیک دارند، توسعه نیز وجود دارد. جامعه‌ مدنی، یکی از رکن‌های اساسی دموکراسی است همچنان که انتخابات از پایه‌های اساسی دموکراسی شمرده می‌شود. کمتر از سه ماه دیگر به یکی از سرنوشت‌‌سازترین روزها برای ایرانیان باقی مانده و کسی نیست که نداند تنها با یک حضور گسترده در انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه است که می‌توان برای مدیریت آینده کشور تصمیم گرفت. در طی این مدت، هر‌چند آهسته ولی پیوسته رو به بهبود بودیم و قطعا تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیاد داریم و رفتارهای تبعیض‌آمیز، توزیع نابرابر منابع، ثروت و قدرت وجود داشته و دارد. ولی مشکلات و چالش‌های موجود نباید ما را ناامید سازد. از اینکه کارخانه‌ای در جنوب یا شمال یا غرب کشور افتتاح شود، همه ما باید خوشحال شویم و از آن استقبال‌ کنیم. پیشرفت و توسعه‌ ایران منوط به پیشرفت تمام شهروندان آن است. تصور لحظه‌ای وضعیت آنارشیستی برای همه ما دشوار است چه رسد به اینکه اگر چنین تلخی برگردد و اتفاق بیفتد. تقویت نهادهای دموکراتیک و رفتن به سوی توسعه فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که از طریق شرکت در انتخابات و تقویت جامعه مدنی ممکن خواهد بود. بسیاری از متفکرین علوم اجتماعی خصوصا جامعه‌شناسی بر اهمیت جامعه‌ مدنی تاکید کردند و نقش آن را در ایجاد و مهار دولت‌ها تأثیرگذار دانستند.
از بنیانگذاران و نظریه پردازان کلاسیک جامعه مدنی (ارسطو، توماس آکویناس، ماکیاولی و ژان بُدِن)، صاحب نظران قرار‌داد اجتماعی (جان لاک، روسو و هابز)، فیلسوفان سیاسی لیبرالی (بنجامین کنستان، مونتسکیو، دوتوکویل و کانت) تا اقتصاددانان سیاسی کلاسیک (آدام اسمیت، آدام فرگوسن) و فیلسوفان اجتماعی تضادی (هگل، مارکس، گرامشی) تا نظریه‌های معاصر مثل داهرندورف، جان راولز، چارلز تیلور، مایکل والزر، هانا آرنت و هابرماس به جامعه مدنی، نقش و اهمیت آن در سیاست پرداختند.
ممکن است بسیاری از مردم دید مثبت به آنچه که از جامعه مدنی در ذهن دارند نداشته باشند که آن‌هم بیشتر به «پروژه‌»ای شدن بسیاری از این فعالیت‌ها بر‌می‌گردد. ولی این را نیز نباید نادیده گرفت که کنش‌های مدنی هنوز نهادینه نشده است و ما در اول راه هستیم. باید مشق شهروند- مدنی انجام دهیم. نباید ناامید شد و کنار کشید.
در این چندسال اخیر، مطالبات به صورت مدنی و مصالحت‌آمیز مطرح شده، از طرفی نسل جوان، تحصیلکرده و دانشجو به‌شدت مأیوس و ناامید شده‌اند و عده‌ای از «رای بی‌رای، تحریم انتخابات» سخن می‌گویند. اما چطور می‌توان این وضعیت را تغییر داد؟ حاکمیت باید در قبال برخوردهای ناگهانی و آگاه نیز زمینه مسالمت‌آمیز را فراهم آورد. باور غالب این است که برای بیرون از وضعیت فعلی باید «رای بی‌رای» را بر «شرکت در انتخابات» ترجیح داد. اگر به تاریخ کشورهای موفق دموکراتیک نگاه کنیم، می‌بینیم بعد از سال‌ها تلاش و تقویت فعالیت‌های مدنی به جایگاه فعلی رسیده‌اند. به نظر می‌رسد تنها راه ممکن مشارکت‌ در تصمیم‌گیری‌های مهم ‌چون انتخابات، به تقویت جامعه مدنی مدد می‌رساند و به قولی به رای‌العین در می‌یابند که می‌توان تغییراتی محسوس را از طریق صندوق‌های رای رقم زد و محقق ساخت تا از خاموش شدن «شمع تغییرات تدریجی» جلوگیری کرد و به نهادینه شدن سازوکارهای دموکراتیک یاری رساند. صدای مردم بلندترین و رساترین صداهاست. اما اینکه به چه کسی رای بدهیم و چگونه در این پروسه شرکت کنیم یا راست آزمایی کنیم، بحث جداگانه‌ای است که با مشخص شدن کاندیداها و برنامه‌های آنها می‌توان جداگانه به آن پرداخت. بحث دیگری که بعضی‌ها بر آن تاکید می‌ورزند، شرکت نکردن در انتخابات است. استدلال آنها مختلف و متفاوت است و می‌گویند مردم به انتخابات بی‌اعتماد شده‌اند و برآورده نشدن خواست‌های مردم و وعده‌هایی که کاندیداها هنگام کارزارهای انتخاباتی به مردم می‌دهند و از آن سخن می‌گویند، پس چگونه می‌توان در برابر این وضع مبارزه کرد؟ واقعیت این است که عزلت‌نشینی و عدم شرکت در انتخابات راه‌حل نیست، بلکه برعکس، باید به این وضعیت خاتمه داد؛ آن هم با حضور در انتخابات و انتخاب افراد شایسته. بایکوت و تحریم انتخابات، بدترین کنش ممکن است و این نشان‌دهنده این است که ما به تغییر مسالمت‌آمیز و دموکراتیک باور نداریم. باید به سمت انتخابات حزبی رفت و از احزاب، طلب مطالبات کرد لذا با سلیقه افراد حقیقی نمی‌توان انتظار پاسخگویی داشت. باید مجلس و هر نهاد منتخب ملت، منافع کشور را بر منافع شخصی و انتخاباتی خود ترجیح دهد و برای مخالفت و موافقت در انتخاب خود دلیل کارشناسی داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88604/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

نقش‌ اول جنجال ال‌کلاسیکو؛ توپ از خط رد نشد!‏

حزباوی جلوی چشم ابراهیمی جشن می‌گیرد

الهلال از سبیل متنفر است؛ تا اطلاع ثانوی

شکست تلخ، یاران قربانی در نزدیکی سقوط

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

اخلال در بازار ارز؟!

وقتی کلی پول کلاس دف دادم!

اجرای مهدی دارابی از آهنگ «شاید یه شب بارون»

بخش هایی از کنسرت پرانرژی امید حاجیلی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد

دستگیری اراذل و اوباش شمشیر به دست تهرانپارس

تصویری حیرت انگیز از فرود ناموفق یک بوئینگ!

معاون امنیتی وزیر کشور: طرح نور با قوت به‌ کار خود ادامه خواهد داد

ناسا یک گام به کشف حیات بیگانه در مریخ نزدیک‌تر شد

الزام فرهنگ‌سازی برای کتاب‌های الکترونیکی

داستان ابوشجاع

روایت «فارن پالیسی» از تله‌ای که اسرائیل در آن گرفتار شده است

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

اثرگذاری مثبت مرد پرتغالی 8 ساله سپاهان

تقلای باشگاه پرهوادار آلمانی برای زنده ماندن

حاضرم به خاطر اینتر هر کار خطرناکی انجام دهم

عراق، قرقیز و افغانستان در انتظار برد ازبک‌ها

مورینیو: به خاطر رم پیشنهاد پرتغال و عربستان را رد کردم

سپاهانی‌ها در انتظار نامه خوزستانی‌ها به سازمان لیگ

قانون امباپه چیست؛ خوش‌خدمتی یا فرصت‌طلبی!‏

عبادی‌پور: تیم ملی جای بچه‌بازی نیست!

شمارش معکوس؛ بهترین فوتبالیست جهان کیست

گل اول ویتنام به ازبکستان در جام ملت‌های 2024 فوتسال آسیا

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی