راه ترقی

آخرين مطالب

فرهنگ‌سازی برای حفاظت از محیط‌زیست سرلوحه امور باشد فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- سید عباس صالحی روز سه شنبه درهفتصد و سی و پنجمین نشست شورای فرهنگ عمومی کشور با دستور کار بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست، گفت: فرهنگ نقش بسزایی در بسیاری امور دارد و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و اسناد بالادستی بر فرهنگ به ویژه در موضوع محیط زیست نشان از اهمیت و جایگاه آن دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر چقدر حوزه آگاهی ها و مشارکت های مردمی را به حوزه حفاظت از محیط زیست نزدیک‌تر کنیم موفق تر عمل کرده‌ایم و شورای فرهنگ عمومی چه در ستاد و چه در استان های کشور نیز با توجه به نقش فرهنگ، نقش موثری در فرهنگ سازی در این زمینه می تواند داشته باشد.

صالحی تصریح کرد: آموزش، تبلیغات، اطلاع رسانی و همکاری و هم افزایی نهادهای رسمی و غیر رسمی در حوزه حفاظت از محیط زیست از اهمیت زیادی برخوردار است و نهادها و وزارتخانه های مختلف ظرفیت های زیادی در این زمینه دارند که باید از این ظرفیت ها با هدف حفاظت از محیط زیست بهره کافی برد.

وی افزود: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گفت و گوهایی را در زمینه حفاظت از محیط زیست داشته و جمع حاضر هم اگر با توجه به وظایف فرهنگی خود در بخش های رسمی و غیر رسمی این موضوع را دنبال کند به طور قطع به نتایج ثمر بخشی در این زمینه خواهد رسید.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در ادامه بر افزایش آگاهی ها و حساسیت های مردمی در حوزه حفاظت از محیط زیست و مدیریت شهری تاکید کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور نیز در این نشست با اشاره به روز شمار تقویم، گفت: هفتم آذر روز نیروی دریایی است. تلاشگران این حوزه با توان رزمی و دفاعی بالای خود مانند سایر بخش های نظامی کشور با شجاعت و دلیری از مرزهای دریایی کشورمان حفاظت می کنند.

سید محمدرضا موالی‌زاده به دستور این جلسه مبنی بر بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست اشاره وافزود: موضوعات محیط زیست بسیار متنوع است و یکی از این موضوعات آلودگی هوا و مدیریت پسماند شهری است.

برای کاهش پسماندهای شهری نیاز به هم افزایی و بهره گیری از ظرفیت همه دستگاه ها از جمله رسمی و غیر رسمی داریم.

در ادامه این جلسه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گزارشی از مجموعه اقدامات این سازمان در حوزه مدیریت پسماند شهری ارائه کرد.

صدرالدین علیپور گفت: در این سازمان از طریق طرح کاپ (کاهش پسماند) به مجموعه اقداماتی که از شروع تا پایان مدیریت پسماند باید صورت بگیرد، پرداخته می شود.

وی با اشاره به نقش سازمان های مختلف در تبیین و فرهنگ سازی مدیریت پسماند به ویژه در آگاهی و مشارکت های مردمی بر مشارکت سازمان صدا و سیما در این زمینه تاکید کرد.

او در ادامه پویش زنان خانه دار، پورتال ذره بین پسماند، دریافت ایده های دانش آموزی و دانشجویی در قالب برگزاری استارتاپ ها، پاکسازی کوهستان ها از پسماندها به مناسبت های مختلف و ... را از دیگر اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران برشمرد.

در ادامه مدیرکل مدیریت پسماند سازمان حفاظت از محیط زیست گزارشی با عنوان ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست در زمینه مدیریت پسماندها ارائه کرد.

حسن پسندیده در این گزارش بر نقش مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی و آموزش در حوزه حفاظت از محیط زیست تاکید کرد.

در بخش دیگری از این جلسه معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای شهردای تهران گزارشی با موضوع برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست با تاکید بر آلودگی هوا ارائه کرد.

حسین شهبازی گفت: برای کنترل آلودگی از مبداء، قوانین مختلفی وجود دارد که مصوبه جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها و قانون هوای پاک و آیین نامه های اجرایی از جمله این قوانین است.

وی با تاکید بر نقش مشارکت مردمی در کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند، ادامه داد: مشارکت مردم در کاهش آلودگی هوا را در دو بخش مطالبه گری در راستای اجرای هر چه بهتر و سریعتر قوانین و مقررات و مشارکت در راستای کاهش آلودگی هوا و انجام وظایف شهروندی نیازمندیم.

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این جلسه برخی از اعضای حاضر به ارائه نظرات و پیشنهادهای خود در زمینه چگونگی اقدامات و فعالیت ها در کاهش آلودگی هوا و مدیریت پسماند پرداختند.

همراه با شورای فرهنگ عمومی کشور

اعضای شورای فرهنگ عمومی کشور در هفتصد و سی و چهارمین نشست این شورا به ریاست سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع «بررسی برنامه ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست» را در دستور کار خود داشت و پس بررسی و بحث و تبادل نظر اعضای ادامه بررسی به جلسه بعدی (امروز) موکول شد و تصمیمات و مصوبات در این خصوص نهایی شد.

شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه وزارت فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی فعالیت دارد. براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا دارای 33 عضو است و هر دو هفته یک بار، به صورت مستمر تشکیل جلسه می‌دهد.

در استان­ ها نماینده ولی­ فقیه در استان و امام جمعه مرکز استان به عنوان رییس شورا، استاندار نایب رییس شورا و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر آن می­ باشد در شهرستان­ ها امام جمعه رییس، فرماندار نایب رییس و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دبیر می ­باشد.

بررسی کارشناسی درباره تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی جهان و تبیین تأثیر کانون‌ها و ابزارهای مهم در این زمینه و اتخاذ تدابیر مناسب و ارائه گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی، بررسی و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام ارزشی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف فرهنگی و ارائه راه‌حل‌های مناسب، برنامه ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست های فرهنگی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهیه و تدوین طرح‌هایی برای هماهنگ‌کردن کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی فرهنگی و هنری در جهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها و پیشنهاد طرح‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز تهیه و پیشنهاد موضوعات و طرح‌هایی راجع به آن بخش از وظایف شورای عالی که به شورای فرهنگ عمومی مربوط است، بررسی آثار فرهنگی مترتب بر سیاست‌ها و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی کشور و ابلاغ نتیجه به دستگاه‌های اجرایی و نیز ارائه راه‌حل‌های اصلاحی مورد نیاز، تصویب روش‌های اجرایی تشویقی به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف آن و تهیه و پیشنهاد طرح های گسترش و بهبود تبلیغات دینی و عمران و احیای مساجد و مجامع مذهبی از وظایف شورای فرهنگ عمومی کشور محسوب می شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88611/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان