راه ترقی

آخرين مطالب

تذکر آیت‌الله جنتی به هیات‌های اجرایی/ آیت‌الله یزدی خواستار بررسی دقیق اعتراضات داوطلبان شد سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- جلسه شورای نگهبان امروز (چهارشنبه، 20 آذر 1398) با حضور همه‌ی اعضای فقیه و حقوقدان این شورا و به ریاست آیت الله جنتی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آیت الله جنتی در نطق پیش از دستور خود با اشاره به ثبت نام بیش از 16 هزار نفر برای نامزدی در انتخابات مجلس یازدهم و آغاز فرآیند بررسی صلاحیت‌ها توسط هیات‌های اجرایی تصریح کرد: از اعضای محترم هیات‌های اجرایی در سراسر کشور می‌خواهیم که بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات مجلس را با دقت زیاد انجام دهند و مراقبت کنند تا حق کسی ضایع نشود.

وی افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، حق کاندیداها و حق مردم هر دو باید حفظ شود و داوطلبانی که دارای شرایط هستند، در هیات‌های اجرایی رد صلاحیت نشوند و افرادی که آلوده به فساد یا فاقد شرایط هستند نیز تأیید نشوند.

دبیر شورای نگهبان با تاکید بر نقش نظارتی شورای نگهبان بر عملکرد هیات‌های اجرایی، ابراز امیدواری کرد که دقت کافی در انطباق شرایط و موانع نمایندگی مجلس با وضعیت داوطلبان توسط هیات‌های اجرایی صورت گیرد تا شاهد بی دقتی در بررسی صلاحیت‌ها از سوی آن‌ها نباشیم.

وی خطاب به هیات‌های اجرایی متذکر شد: اگر دقت کافی در بررسی صلاحیت‌ها صورت بگیرد و نسبت به فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت، مسامحه‌ای نشود، دیگر شاهد شکایت کمتر داوطلبان به شورای نگهبان در بررسی صلاحیتهایشان خواهیم بود.

جنتی در ادامه با اشاره به ثبت نام افرادی برای نمایندگی در انتخابات اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان گفت: طبق قانون بررسی صلاحیت‌های انتخابات مجلس خبرگان بر عهده شورای نگهبان است و باید داوطلبان نامزدی در این مجلس شرایطی همچون اشتهار به دیانت و وثوق و شایستگی اخلاقی، اجتهاد در حد قدرت استنباط بعضی از مسائل فقهی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی به مسائل روز، معتقد بودن به نظام جمهوری اسلامی و نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه احراز چنین شرایطی در این تعداد از داوطلبان آنهم در این مدت کوتاه، بسیار کار مشکلی است خاطرنشان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه مجلس خبرگان رهبری با دقت، اسناد و شرایط تک تک داوطلبان را بررسی می‌کند و هرگز تحت فشار و درخواست‌های غیرقانونی قرار نمی‌گیرد.

پیش از آغاز دستور کار جلسه، آیت الله محمد یزدی از فقهای شورای نگهبان در توصیه‌ای خواستار توجه بیشتر اعضای شورای نگهبان نسبت به اعتراضات داوطلبان فاقد شرایط و رد صلاحیت شده و بررسی دقیق آن‌ها همراه با سعه صدر در شنیدن اعتراضات آن‌ها شد که کدخدایی قائم مقام دبیر در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورای نگهبان با تأیید توصیه‌های آیت الله یزدی، تاکید کرد: از حدود یک سال پیش بسیاری از افراد و چهره‌هایی که در دوره‌های گذشته رد صلاحیت شده بودند به بنده و برخی دیگر از اعضای شورای نگهبان مراجعه کردند و از وضعیت پرونده خود مطلع شدند.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه بارها در رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم که دلایل عدم احراز یا رد صلاحیت را به خود افراد اعلام می‌کنیم و اگر کسی پرسشی درباره پرونده خود دارد می‌تواند از شورای نگهبان بپرسد، افزود: در این ایام نیز به تعداد مراجعات به شورای نگهبان افزوده شده و ما نیز دلایل خود را به افراد اعلام می‌کنیم و از کارشناس مربوطه خواسته‌ایم دلایل قانونی و مستند خود را به فرد اعلام کنند.

وی افزود: اگر افراد در این مراجعات مدارک و مستندات جدیدی داشته باشند، آن‌ها را ضمیمه به پرونده هایشان می‌کنیم تا در بررسی‌های مجدد مورد توجه قرار گیرد و حقی از کسی ضایع نشود.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ادامه داد: در جلسات هیات مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید می‌شود که کلیه گزارشات با مستندات و ادله کافی همراه باشد و گزارشات مراجع چهارگانه نیز با دقت بررسی می‌شود.

در ادامه جلسه و پس از اظهارات دکتر کدخدایی و سایر اعضا، رسیدگی به دستور کار شورای نگهبان آغاز شد.

طبق جدول زمانبندی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پس از اتمام ثبت‌نام‌ها، فرآیند بررسی سوابق داوطلبان در مراجع چهارگانه آغاز و بررسی صلاحیت داوطلبان در هیأت‌های اجرایی تا 26 آذر صورت می‌گیرد و پس از ابلاغ نتایج بررسی‌ها به داوطلبان توسط فرماندار مرکز حوزه انتخابی، داوطلبان در صورت اعتراض به نظر هیأت‌های اجرایی می‌توانند از 28 آذر تا 1 دی ماه به هیأت نظارت استان شکایت خود را اعلام کنند

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد