راه ترقی

آخرين مطالب

برگشت دلار از کانال 14 نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز سه‌شنبه بازار ارز صحنه سقوط یک ساعته قیمت دلار بود؛ شاخص ارزی درابتدای روز به بالای مرز 14 هزار تومانی رفت و حتی تا نقطه 14 هزار و 200 تومانی جهش کرد. اما از ساعت 3 تا 4 بعدازظهر به یکباره میزان فروش‌ها در بازار ارز بالا رفت؛ به‌طوری که قیمت دلار ظرف یک ساعت حدود 500 تومان افت کرد. این کاهش قیمت با دو برداشت همراه بود. برخی فعالان سقوط قیمت دلار را ناشی از افزایش عرضه توسط بازارساز می‌دانستند و گروه دیگری اعتقاد داشتند بازار پس از چند روز افزایش با یک اصلاح شدید قیمت مواجه شد.
در چهارمین روز هفته، اولین کاهش قیمت دلار پس از 5 افزایش متوالی اتفاق افتاد. این در حالی بود که بازار ارز از همان ابتدای روز با قدرت در مسیر افزایشی قرار گرفته بود و حتی کانال 14 هزار تومانی را نیز به راحتی شکست و به سمت نقطه 14 هزار و 200 تومانی جهش کرد. به گفته فعالان، زمانی که قیمت دلار به این نقطه نزدیک شد، به یکباره فروش‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و قیمت با شدت زیادی کاهشی شد. در واقع در حالی که تا نزدیکی ساعت 3 بعدازظهر قیمت دلار در کانال 14 هزار تومانی حضور داشت، فشار یک ساعته فروش‌ها، قیمت را نه‌تنها از این کانال پایین‌تر برد، بلکه حدود ساعت 4 بعدازظهر، این ارز در بازار آزاد با قیمت 13 هزار و 680 تومان معامله می‌شد که 20 تومان کمتر از قیمت بسته شده روز دوشنبه بود. برخی فعالان عنوان کردند که حتی افت قیمت پس از این ساعت نیز ادامه پیدا کرده است. آنچه مسلم است دیروز یکی از شدیدترین روزهای نوسانی در بازار ارز سال 98 بود و باید دید پس از این جا‌به‌جایی‌های سریع، آرامشی به بازار ارز بازخواهد گشت یا این روند در روزهای آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. روندی که چه کاهشی و چه افزایشی شود، تصمیم‌گیری برای فعالان اقتصادی را دشوارتر خواهد کرد.
به گفته فعالان، اولین عاملی که در ابتدای روز سه‌شنبه، قیمت دلار را تحت تاثیر قرار داد، افزایش یکباره نرخ حواله درهم بود که در مقطعی حتی به سوی مرز 3 هزار و 900 تومانی نیز صعود کرد. با این قیمت حواله درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست حتی به بالای محدوده 14 هزار و 300 تومان برسد. با این حال، افزایشی‌ها با یک مساله مهم برای رشد بیشتر مواجه بودند و آن افزایش حجم اسکناس نقدی در بازار بود که تا حدی اجازه نمی‌داد دلار خود را با قیمت درهم هماهنگ کند.
برخی فعالان باور داشتند، این افزایش عرضه ارز ناشی از افزایش شدید روزهای اخیر بود؛ در واقع از نظر آنها بازار پس از این افزایش‌ها که چندان نیز از سوی عوامل بنیادی حمایت نمی‌شد، نیاز به یک اصلاح قیمت داشت و نقطه مقاومتی 14 هزار و 200 تومان، به‌عنوان مکانی برای تخلیه بار ارزی سفته‌بازان در نظر گرفته شد. در این میان، گروهی باور دارند، بازارساز دیروز به نوسان‌گیران و سفته‌بازان ارزی پاتک زد.
به باور آنها، صرافی‌های بانکی در ابتدای روز قیمت دلار را افزایش دادند و آن را روی سطح 13 هزار و 700 تومانی قرار دادند. در ادامه با افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، صرافی‌های بانکی نیز عقب‌نشینی نکردند و قیمت دلار خود را تا مرز 13 هزار و 900 تومانی بالا بردند. این موضوع چنین تصوری را در میان برخی نوسان‌گیران ایجاد کرد که بازارساز حساسیت زیادی به افزایش قیمت‌ها ندارد و تحت تاثیر آن خریدهای خود را بیشتر کردند. این در حالی بود که صرافی‌های بانکی می‌توانستند با افزایش قیمت خود و نزدیک کردن آن به نرخ بازار، از ورود تقاضای کاذب به بازار جلوگیری کنند. از نظر برخی معامله‌گران، بازارساز در حالی که قیمت را بر تابلوی صرافی‌ها بالا برده بود، به یکباره عرضه خود را افزایش داد و قیمت را با چنان سرعتی کاهشی کرد که نوسان‌گیران نتوانند در قیمت‌های بالا اقدام به فروش کنند. این موضوع در صورتی که صحت داشته باشد، توان سفته‌بازان و نوسان‌گیران برای مداخله در بازار ارز طی روزهای آتی را کاهش خواهد داد، چرا که سرمایه ریالی آن کمی کاهش پیدا کرده است و دلار بالا خرید نیز روی دست آنها باقی مانده است.
در این میان؛ عده‌ای نیز باور داشتند محدودیت جدید بانک مرکزی در مورد تراکنش‌های بانکی در افت قیمت اثر داشت. دیروز بانک مرکزی اعلام کرد که تراکنش‌های کلیه سامانه‌های بین بانکی به ازای هر شخص در 24 ساعت از درگاه‌های غیر حضوری به 100 میلیون تومان محدود می‌شود. سال گذشته نیز محدود شدن تراکنش‌ها و جمع کردن پوزها عنوان شده بود که نقش مهمی در کاهش نوسانات دلار داشت. در این میان، برخی نیز افزایش و کاهش روز گذشته دلار را هیجانی می‌دانستند و اعتقاد داشتند در این شرایط معامله‌گران حرفه‌ای از بازار دور می‌شوند تا شرایط مشخص‌تر شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88713/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک