راه ترقی

آخرين مطالب

عوامل افزایش قیمت دلار چه بود؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - تابناک / متن پیش رو در تابناک منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در سه روز اخیر، وضعیت روند قیمت دلار تغییر کرده و نزولی شده است. به گونه ای که دلار از سطح 14300 تومان میانه هفته، به رقم 12900 تومان در پایان هفته رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی نیز با اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی لازم را دارد که هر زمان اراده کند در بازار ارز و در عرضه و تقاضا حضور و نقش داشته باشد و تعادل را در این بازار به وجود بیاورد، گفت: مردم دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش ارز قرار ندهند.
دلار مهمترین و تاثیرگذارترین ارز خارجی است که در اقتصاد ایران علاوه بر اینکه یک ارز مورد نیاز برای معاملات تجاری محسوب می شود، به عنوان یک گزینه برای سرمایه گذاری نیز مطرح می باشد. از این رو نوسانات قیمت دلار برای ایرانی ها اهمیت دو چندانی یافته است و بیشتر مردم نوسانات این ارز را به صورت روزانه مورد رصد قرار می دهند.
در شش ماهه نخست سال جاری بانک مرکزی توانست که تا حدودی نوسانات دلار را به حداقل ممکن برساند و از این رو این ارز به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری از سبد سرمایه گذاری خانوارها خارج شد اما با آغاز فصل پاییز روند این ارز صعودی شد و این روند صعودی باعث شد تا دوباره نگاه ها به سمت بازار ارز و به خصوص دلار باز گردد. البته در سه روز اخیر، وضعیت روند قیمت دلار تغییر کرده و نزولی شده است. به گونه ای که دلار از سطح 14300 تومان میانه هفته، به رقم 12900 تومان در پایان هفته رسیده است.
اینکه چرا نرخ دلار صعودی شد و پیش بینی ها پیرامون قیمت این ارز خارجی تا پایان سال جاری چیست و همچنین توصیه بانک مرکزی به مردم در زمینه خرید و فروش دلار چه بوده است، سئوالاتی است که در ادامه به آن ها پاسخ داده خواهد شد.
چرا قیمت دلار افزایش یافت؟
وحید شقاقی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی با بیان اینکه سه عامل عمده در افزایش قیمت دلار موثر بوده اند، افزود: از آنجا که قیمت بنزین، شاخص مهمی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود بنابراین اولین عامل در افزایش نرخ دلار انتظارات تورمی ناشی از افزایش قیمت بنزین بود.
دومین دلیل که عمدتاً هر ساله نیز باعث افزایش قیمت دلار در این برهه از زمان می شود، نزدیک شدن به پایان سال میلادی و افزایش مسافرت‌ های خارجی و سررسیدن موعد تسویه حساب ‌های بین ‌المللی کشور است.
سومین دلیل که می توان از آن به عنوان مهمترین عامل افزایش قیمت دلار یاد کرد، ناآرامی ‌های اخیر در کشور عراق بوده است.
شقاقی با اشاره به اینکه کشور ما بیش از 15 میلیارد دلار مبادله تجاری با کشور عراق دارد، گفت: تا پیش از شکل گیری ناآرامی ‌ها در عراق، بیشتر بازرگانان عراقی حاضر بودند از ریال در تبادلات تجاری خود با تجار ایرانی استفاده کنند، اما پس از تشدید درگیری ‌ها در عراق تقاضای آنها برای دلار، درهم و دینار بالا رفت. وی افزود: سهم و رقم بالای تبادلات تجاری بین دو کشور باعث شده است تا تقاضا برای دلار و سایر ارزها افزایش یابد.
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز به تازگی در حاشیه بازدید از مرکز فناوری در مورد عوامل افزایش قیمت دلار گفت: شوک قیمتی بنزین و عوارض ناشی از آن در افزایش نرخ ارز تاثیر گذار بوده است؛ جو روانی حاکم در داخل و فضاسازی ها از خارج کشور سیر نزولی قیمت ارز را صعودی کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از طرفداران بالا بردن قیمت ارز شایعه ‌هایی را مطرح کرده اند که بودجه سال 99 اقتصاد کشور را پولی خواهد کرد، گفت: علاوه بر شایعه پراکنی در فضای مجازی، مردم اطلاع دارند که شبکه ‌های خارجی همواره بر روی تخریب آرامش روانی اقتصاد کشور تلاش می کنند. همتی شرایط سیاسی کشورهای همسایه را نیز از دیگر عوامل افزایش قیمت ارز دانست و گفت: شرایط سیاسی که در کشور عراق در چند ماه گذشته ایجاد شده بود باعث شده که صادرات به این کشور مختل شود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ما هم اکنون در پایان سال میلادی قرار داریم و بسیاری از شرکت‌ها در حال تسویه حساب با طرف خارجی خود هستند و همین موضوع زمینه ساز افزایش تقاضا در بازار می‌شود.
پیش بینی ها در مورد روند و قیمت نرخ دلار چیست؟
فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای در مورخه 19 آذر ماه سال جاری درباره قیمت دلار گفت: براساس متغیرهای بنیادی اقتصاد، نرخ دلار 8 هزار و 500 تومان است، حتی در شرایط بحرانی و افراطی نیز قیمت ارز بیش از 9 هزار تومان نخواهد بود یعنی مطالعات و ارزیابی‌ها نرخ ارز را بین 8 هزار و 500 تا 9 هزار تومان تعیین کرده است.
وحید شقاقی شهری نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود از نرخ دلار و روند قیمتی آن تا پایان سال گفت: پیش بینی من این است که با توجه به اینکه عوامل افزایش قیمت دلار، عواملی باثبات و ماندگار نیستند، در نتیجه روند قیمت دلار به مانند چند روز اخیر کاهشی خواهد بود و نرخ دلار در محدوده ‌ای بین 11 هزار و 500 تا 12 هزار تومان در سال جاری در نوسان خواهد بود.
احسان سلطانی، دیگر کارشناس اقتصادی نیز طی گفتگویی در هفته گذشته با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد پیش بینی خود پیرامون قیمت دلار گفت: تصور من این است که نرخ دلار تا پایان سال حدود 12 هزار تومان باقی بماند.
بر روی دلار سرمایه گذاری کنیم؟
عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که بازار ارز، بازاری مناسب برای سرمایه گذاری نیست و در آخرین اظهار نظر خود در این باره با اشاره به اینکه بانک مرکزی توانایی لازم را دارد که هر زمان اراده کند در بازار و در عرضه و تقاضا حضور و نقش داشته باشد و تعادل را در بازار به وجود بیاورد، گفت: مردم دارایی خود را در معرض ریسک خرید و فروش ارز قرار ندهند.
همچنین فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز با اشاره به اینکه دلار بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری نیست، گفت: افرادی که تمایل دارند در بازاری مطمئن و ایمن سرمایه گذاری کنند به سراغ بورس بروند، این بازار بهترین مکان برای سرمایه گذاری است زیرا از یک سو منابع پولی و سرمایه مردم حفظ می شود و از سوی دیگر به تولید کشور کمک خواهد شد.
شقاقی شهری نیز در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به مردم توصیه کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز بپرهیزند چرا که این بازار با توجه به ریسک بالایی که دارد جز ضرر و زیان چیزی عاید آن‌ها نخواهد کرد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

خیال کورتوا راحت است؛ لونین به خوبی جایم را پر کرده

عقب‌نشینی یوفا؛ لیست‌‌های اروپایی 26 نفره شد

پایان پیولی؛ زلاتان سرمربی میلان را انتخاب کرد

عذرخواهی کارلوس کی‌روش از خسرو حیدری!

سیو برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خسرو حیدری: رفتن به سپاهان اشتباه بود!

کنترل توپ های تماشایی ریاض محرز

ناراحتی لامینه یامال پس از گل پیروزی بخش جود بلینگام در ال کلاسیکو

آقای گل تاریخ فرانسه قدم در راه مسی گذاشت!

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

آهنگ قدیمی «فال حافظ» با صدای کوروس سرهنگ زاده

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها