راه ترقی

آخرين مطالب

چه کسی سر لیست اصلاحات می‌شود نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
پس از پایان فرایند ثبت‌نام‌ها، اکنون این سوال با تواتر بیشتری مطرح می‌شود که در انتخابات دوم اسفند، چه کسی قرار است ردای سرلیستی اصلاح‌طلبان را به تن کند. برخی زمزمه‌ها مجید انصاری، عضو مجمع روحانیون مبارز را واگویه می‌کنند.
حزب خودمختار کارگزاران
روزنامه «سازندگی» رسانه تبلیغاتی حزب کارگزاران در شماره روز یکشنبه، 17 آذر خود، با انتشار تصویر بزرگی از مجید انصاری، عضو سنتی جبهه اصلاحات، او را به عنوان قریب‌ترین و مناسب‌ترین گزینه برای سرلیستی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو جا زد. این اعلام موضع از سوی راست‌نشینان جبهه اصلاحات، در حالی است که سنت‌گرایان و چپ‌نشینان این جبهه، همچنان در شش و بش احراز صلاحیت‌ها قرار دارند و صراحتا اعلام کرده‌اند که حتی معلوم نیست در انتخابات اسفند، لیست بدهند. خودمختاری کارگزارانی‌ها در اعلام سرخود سرلیست، مناسبت معناداری با وضعیت جدایی‌طلبی این حزب نسبت به بقیه اصلاح‌طلبان در سال جاری دارد. نفی بی‌پروایانه ریاست خاتمی بر جبهه اصلاحات و حمله تمام‌عیار به عارف به عنوان مسوول اصلی‌ترین و عمده‌ترین ساختار انتخاباتی اصلاح‌طلبان، از سوی کرباسچی، دبیرکل کارگزاران، نشانه‌های متقنی از گرایش راست‌های مدرن به گریز از مرکزیت جبهه اصلاحات دارد. در گفت‌وگو با چهار فعال سیاسی اصلاح‌طلب، نظرشان درباره مجید انصاری به عنوان سرلیست مورد علاقه حزب کارگزاران را جویا شدیم که در ادامه مشروح آن‌ها را از نظر خواهید گذراند.
نمازی: مجید انصاری شایستگی سرلیستی اصلاح‌طلبان را دارد
علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، بر گزاره مطرح‌شده از سوی رسانه نزدیک به این حزب صحه گذاشت. وی با اشاره به گزینه موردنظر اصلاح‌طلبان برای سرلیستی اظهار کرد: اطلاعی از این مساله ندارم اما در مجموع، صحبت‌کردن درباره اینکه چه کسی سرلیست خواهد بود، زود است چون فعلا در مرحله اول انتخابات یعنی اعلام نظر هیات‌های اجرایی درباره صلاحیت نامزدها قرار داریم. این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره گزاره مطرح‌شده توسط رسانه این حزب مبنی بر شایستگی مجید انصاری برای تصدی سرلیستی اصلاح‌طلبان گفت: اگر صلاحیت آقای مجید انصاری تایید شود، با توجه به اینکه چندین دوره نماینده مجلس بوده و یک چهره معتدل و میانه‌رو و بری از هر تندروی هستند و شناخت خوبی هم از مسائل دارند و هم‌اکنون نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند، این شایستگی و استحقاق را دارند که سرلیست اصلاح‌طلبان شوند. وی دراین‌باره تاکید کرد: مجید انصاری برای تصدی سرلیستی اصلاح‌طلبان، امکان ایجاد اجماع در جبهه اصلاحات را دارد.
حکیمی‌پور: ماشاءالله امورات مملکت افتاده دست قوچانی و کارگزارانی‌ها
شخص دیگری که به سراغش رفتیم، احمد حکیمی‌پور، عضو پیشین شورای شهر تهران و دبیرکل حزب اصلاح‌طلب «اراده ملت ایران» بود. او در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره سرلیستی اصلاح‌طلبان گفت: از این موضوع اصلا اطلاعی ندارم؛ اصلا لیست کجاست که سرلیستش چه کسی باشد؟ وی درباره اظهار نظر حزب کارگزاران سازندگی در معرفی مجید انصاری به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان، اظهار کرد: این هم دیگر از آن کارهای حزب کارگزاران است! ماشاءالله کارگزارانی‌ها دارند برای همه تعیین تکلیف می‌کنند و امورات مملکت دست امثال قوچانی(سردبیر روزنامه سازندگی)
افتاده است. حکیمی‌پور تاکید کرد: بحث درباره سرلیست معمولا بعد از اعلام گزینه‌های تایید صلاحیت‌شده مطرح می‌شود؛ اصلا باید ببینیم چند نفر از اصلاح‌طلبان تایید می‌شوند؛ اصلا آیا می‌توانیم لیستی ببندیم یا نه. برای فرزندی که به دنیا نیامده که لباس نمی‌دوزند(با خنده). دبیرکل حزب اراده ملت ایران درباره برنامه اصلاح‌طلبان برای تعیین لیست و سرلیست انتخاباتی گفت: تازه قرار است اواخر هفته جاری در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات جلسه بگذاریم و ببینیم اصلا می‌خواهیم درباره انتخابات، چه کاری انجام بدهیم.
صوفی: سرلیست باید در حاکمیت مقبولیت داشته باشد
علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که برای انتخابات مجلس یازدهم نیز ثبت‌نام کرده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، در پاسخ به این سوال که چه کسی سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خواهد شد، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم چون بعد از ثبت‌نام در انتخابات، جلسه‌ای میان اصلاح‌طلبان درباره اینکه چه کسی سرلیست خواهد شد، برگزار نشده است؛ اساسا بحث درباره تعیین لیست و سرلیست، موکول به بعد از اعلام احراز صلاحیت‌هاست. صوفی همچنین درباره اعلام نظر روزنامه سازندگی درباره سرلیستی مجید انصاری گفت: اینگونه مطرح‌کردن و گمانه‌زنی‌ها، یک‌چیز است اما سازوکار موجود برای لیست و سرلیست، یک چیز دیگر. سازوکار موجود اجازه بستن لیست، قبل از اعلام صلاحیت‌ها را نمی‌دهد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که سرلیست اصلاح‌طلبان، باید واجد چه ویژگی‌هایی باشد، اظهار کرد: معمولا اینگونه نیست که اول شاخص‌هایی را مشخص و پس از آن، افراد را با آن شاخص‌ها منطبق و در نتیجه سرلیست کنند. اصل بر این است که شخصیت سرلیست، باید به طور خود به خود، میان اصلاح‌طلبان شاخص باشد. مثلا آقای دکتر عارف به واسطه کسب اعتبار اجتماعی در سال 92 و به واسطه اینکه از قبل مشخص بود که ایشان به لحاظ تایید صلاحیت مشکلی نخواهد داشت، در سال 94 به طور خودبه‌خود، سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان شد. وی دراین‌باره تصریح کرد که دو شاخصه «سرمایه اجتماعی» و «مقبولیت در حاکمیت» باید برای تعیین سرلیست اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده، مدنظر باشد.
نورانی‌نژاد: درباره سرلیست حتی فکر هم نکرده‌ایم
حسین نورانی‌نژاد، سخنگوی حزب «اتحاد ملت ایران» نیز در گفت‌وگو با خبرنگار «صبح‌نو»، درباره گمانه‌زنی‌ها درمورد سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: حزب اصلا شاید لیست ندهد، چه برسد به اینکه بخواهد سرلیست داشته باشد. بقیه اصلاح‌طلبان هم تا جایی که اطلاع دارم، تا الان درباره چگونگی بستن لیست و تعیین سرلیست، بحثی در شورای عالی اصلاح‌طلبان انجام نداده‌اند. وی درباره مجید انصاری به عنوان گزینه سرلیستی گفت: درباره این موضوع باید دوستان روزنامه «سازندگی» نظر بدهند، اما ما هنوز بحثی درباره سرلیستی نداشته‌ایم. نورانی‌نژاد با بیان اینکه روی سرلیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان، حتی فکر هم نشده است، گفت: باید ببینیم روند تایید صلاحیت‌ها چگونه جلو خواهد رفت تا بعد از آن، درباره نحوه بستن لیست و تعیین سرلیست تصمیم بگیریم. وی درباره فعالیت‌های انتخاباتی حزب اتحاد ملت نیز گفت: اگر قرار باشد اتحاد ملت لیست بدهد، سرلیست آن، دبیرکل، یعنی آقای شکوری‌راد خواهند بود. اگر هم قرار باشد اصلاح‌طلبان لیست مشترک بدهند، در آن صورت باید طبق یک فرایند مشترک به تصمیم برسیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک