راه ترقی

آخرين مطالب

شهر شهروندکُش نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - همدلی / متن پیش رو در همدلی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ستاره لطفی/ چهره پایتخت باز خاکستری شده و هوای سمی نفس‌ شهروندان را به تنگ آورده است. غول آلودگی هوا با قدمت چندین و چند ساله دیگر برای مردم غریبه نیست. هر سال با شروع فصل سرما بیدار می‌شود و روزهای زیادی را در آسمان پایتخت و برخی از کلانشهرها جولان می‌دهد و نفس‌ها را بند می‌‎آورد. امسال نیز این غول بی‌شاخ و دم حتی زودتر از موعد هوای پایتخت و برخی از کلانشهرها را قرق کرده است، به نحوی که روزی نیست خبری از آلودگی هوا یا تبعات منفی آن بر سرتیتر رسانه‌ها نقش نبندد.
روزی نمایندگان شورای شهر از مرگ و میر روزانه 15نفر در تهران به خاطر آلودگی سخن می‌گویند و روزی دیگر از ناموفق بودن طرح‌های شهرداری برای کنترل این معضل و... دلیل آلودگی و تبعات آن هر چیزی باشد، ولی راهکار مقابله با آن همان راهکارهای همیشگی است، دست به آسمان بلند کردن و دعا برای وزیدن باد و بارش باران و خانه‌نشین کردن دانش‌آموزان یا همان تعطیلی مدارس دو راهکاری است که سال‌ها مدیران شهری هر طیف و جناحی برای شکستن غول آلودگی از آستین خود بیرون آورده‌اند.
50 روزآلودگی
همین دیروز باز تهرانی‌ها هوای ناسالم را تنفس کردند تا پایتخت پنجاهمین روز آلوده خود را به نظاره بنشیند. دیروز هوای تهران با شاخص 133 در وضعیت ناسالم برای گرو‌ه‌های حساس جامعه قرار گرفت و جلسه اضطرار برای چندمین بار در این فصل تشکیل شد.
آلودگی هوای تهران در شرایطی امسال در فصل پاییز به مرز اخطار و اضطرار رسیده است که در سال‌های گذشته مردم اغلب در فصل زمستان آلودگی هوا را احساس می‌کردند، اما امسال آلودگی هوا از مهرماه نفس مردم را تنگ کرد و در آبان به مرز اخطار رسید، این به این معناست که سال به سال به تعداد روزهای آلوده پایتخت افزوده می‌شود. البته آلودگی هوا فقط سوغات تهران نیست، شهرهای دیگر نیز در این آلودگی پایتخت را تنها نگذاشتند، به نحوی که خبر آلودگی هوای مشهد و چند شهر دیگر این روزها به چالشی جدی برای شهروندان آن تبدیل شده است.
وسایل نقلیه مقصر آلودگی
اگرچه نمی‌توان نقش صنایع آلاینده اطراف تهران در آلودگی هوای پایتخت را انکار کرد، اما به اعتقاد کارشناسان محیط زیست مقصر بخش زیادی از آلودگی هوای پایتخت وسایل نقلیه است، آنها می‌گویند: خودرو و موتورسیکلت دو خط موازی معضل امروزه آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور به‌ویژه تهران هستند.
برخی معتقدند که وسایل نقلیه تولید داخل استانداردهای لازم زیست محیطی را ندارند که این مساله بر شدت آلودگی هوا می‌افزاید. علاوه بر نقض قانون هوای سالم از روی خودروسازان، خودروهای فرسوده و وسایل حمل و نقل عمومی پیر و فرتوت این موضوع را چالشی‌تر کرده است.
بر اساس آمار اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور، اکنون 150هزار دستگاه تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد که تا سال آینده به 192هزار دستگاه خواهد رسید و اگر اقدامی صورت نگیرد، این تعداد تا سال 1400 به 240 هزار تاکسی فرسوده افزایش می‌یابد که سهم زیادی در آلودگی هوا به‌ویژه در کلان‌شهرها خواهند داشت. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران نیز خبر داده است که 50درصد اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند.
توجه به خودروها و وسایل نقلیه عمومی نباید ما را از نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا غافل کند. به گواه آمارها یک میلیون و 700 هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده در تهران رفت و آمد می‌کنند که سال به سال هم به آنها اضافه می‌شود.
کارشناسان معتقدند آلودگی یک موتورسیکلت چهار زمانه برابر با آلودگی 8خودرو با استاندارد یورو 4 و 26 خودروی هیبریدی است، 96درصد موتورسیکلت‌ها کاربراتوری هستند که 61درصد آنها فرسوده‌اند، همچنین یک خودروی کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش 60گرم آلودگی تولید می‌کند که این آلودگی معادل 21خودرو با استاندارد یورو 2 و 283 خودروی هیبریدی است.
جالب است بدانیم 9درصد سواری‌ها در تهران فرسوده‌اند که سهم 51درصدی در ایجاد آلودگی دارند، 22درصد وانت‌ها نیز فرسوده هستند، 85درصد آلودگی هوای تهران از خودروهای سنگین است.
خودروسازان قانون شکن
اگر چه در آلودگی هوا همواره انگشت اتهام به سمت خودروها و وسایل حمل و‌نقل نشانه می‌رود، اما نه وسایل حمل و نقل فرسوده از چرخه حمل‌ونقل کشور حذف می‌شود و نه شرکت‌های خودروساز داخلی به قوانین هوای پاک متعهد هستند. همین دیروز برخی از رسانه‌ها به قانون‌شکنی خودروسازان در این امر اشاره کردند. فارس نوشت: شرکت ایران خودرو با نقض قانون هوای پاک به پیش فروش 4محصول دارای استاندارد آلایندگی یورو 4 برای آذر ماه سال 99 اقدام کرده است و در این خصوص محیط زیست اعلام کرد: در صورت عدم توقف پیش فروش خودرو، برخورد قانونی در دستور کار قرار می‌گیرد.
سیدمحمد میرزایی قمی رئیس مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست در واکنش به این قانون‌شکنی با ارسال نامه‌ای خطاب به مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو خواستار توقف این پیش فروش شده و گفته است: در صورت انجام پیش فروش محصولات این سازمان، پیگیری قانونی را دردستور کار خود قرار خواهد داد.
آلودگی هوا معضلی جهانی
آلودگی هوا معضلی است که بسیاری از کشورها با آن دست به گریبان هستند. چین، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که تا چند سال پیش شهرهایشان در فهرست آلوده‌ترین شهرهای جهان بودند با تغییر سیاست‌های حمل و نقل و ترافیکی خود توانستند این معضل را تا حدود زیادی مهار کنند. به عنوان مثال پکن اولین قدم را با نوسازی و بهسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی آغاز کرد. آن‌ها از حدود یک دهه قبل 13هزار تاکسی و دو هزار اتوبوس فرسوده را از رده خارج کردند و به جای آن‌ها خودروهایی را با استانداردهای «یورو 3» وارد سیستم تاکسیرانی کرده‌اند. همین نوسازی اثرات مثبت چشمگیری به همراه داشته، به‌طوری‌که این استانداردهای جدید توانستند 30درصد از مواد آلاینده ناشی از وسایط نقلیه موتوری را کاهش دهند.
اروپا نیز چشم‌اندازی بلندمدت طراحی و طرحی را به نام «بسته آب‌وهوایی 20-20-20» پیشنهاد داده است. این بسته برای تمام کشورهای اروپایی افزایش 20درصدی میزان اثربخشی انرژی، کاهش 20درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش 20درصدی میزان انرژی‌های تجدیدپذیر زیستی را تا سال 2020 پیش‌بینی می‌کند.
آلودگی هوا با خود مرگ‌ومیر و مشکلات جسمی را به همراه می‌آورد. همین دیروز بود که معاون بهداشت وزارت بهداشت، آلودگی هوا را ششمین عامل مرگ ومیر و دومین علت مرگ در بیماری‌های غیرواگیر در دنیا اعلام کرد. چند وقت پیش شهربانو امانی، نماینده شورای شهر تهران نیز گفت روزی 15 نفر در تهران به علت آلودگی هوا می‌میرند. در حقیقت تهران و دیگر شهرهای کشور به دلیل آلودگی هوایشان در ردیف شهرهایی قرار دارند که عملا نفس شهروندان خود را می‌گیرد که می‌توان به آنها لقب «شهر شهروندکش» را داد. در کشور ما آلودگی هوا، بیش از هر آلودگی دیگر، نزدیک به 13درصد از مرگ‌ومیرهای کشور را به خود اختصاص می‌دهد. بنابر گزارشی که نشریه «لنست» در سال 96 اعلام کرد، حدود 50هزار نفر در ایران براثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند که بیشتر این مرگ‌ومیر در شهرهای آلوده ایران و خصوصا تهران رخ می‌دهد.
استعفای معاون حمل و نقل شهرداری تهران
البته آلودگی هوای تهران برخی از مسئولان را نیز از مسند قدرت پایین کشید. دیروز خبر رسید که معاون حمل و نقل شهرداری تهران استعفا داده است و پیروز حناچی، شهردار تهران نیز استعفای وی را پذیرفته است. برخی استعفای معاون شهردار را به آلودگی هوا گره می‌زنند و می‌گویند چون که امسال شاهد افزایش روزهای آلوده هوا در شهر تهران بودیم و در پی تداوم این وضعیت چندین بار کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز تشکیل شده است و حتی دیروز نیز این کمیته تشکیل جلسه داده است. با این شرایط به نظر می‌رسد آلودگی هوای پایتخت یکی از دلایل استعفای معاون شهردار تهران باشد.
البته لازم به یادآوری است که معمولا استعفاء رویه مدیران کشور ما نیست و مسئولان کشور ما با این مقوله بیگانه‌اند، بسیاری از مدیران کشور با هر اشتباه و حتی گاف بزرگ نه تنها استعفا نمی‌دهند بلکه حتی حاضر به یک عذرخواهی هم نیستند. اگر استعفای معاون حمل و نقل شهرداری تهران به دلیل ناتوانی در کنترل آلودگی هوا باشد، می‌توان امیدوار بود که این رویه به مدیران ناکارآمد دیگر تسری پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/88979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

سپاهان دوباره به خاطر هوادارانش جریمه شد

سخت‌ترین رقابت ورزشی در ایران

رونمایی از گزینه جذاب برای تراکتور

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

قیمت نفت اندکی بالا رفت

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

دلداری پرز به لاپورتا قبل از ال‌کلاسیکو!

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

بارسلونا در خطر از دست دادن یک جام دیگر

مهارت‌های برتر هفته بیست‌ و‌ چهارم لیگ

توبیخ شجاع خلیل زاده و جریمه 3 باشگاه لیگ برتری

صفرزاده: جلوی سپاهان اشتباه کنید، تنبیه می‌شوید

خشم اتلتیکو از حرف‌های عجیب ستاره آرژانتینی

نگاهی به رقیبان آزادکار ایران برای کسب سهمیه

تارتار و هدایت ملوان با درد شدید

مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ

عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید

خوشحالی بازیکنان اینتر و سردادن شعار میلان ما اینجا هستیم

رفتن پیولی از میلان قطعی شد

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد