راه ترقی

آخرين مطالب

وزیر کشور از ارائه لایحه‌ای برای قانون‌نویسی درمورد سمن‌ها خبر داد سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- عبدالرضا رحمانی فضلی روز یکشنبه در یکصدوبیست وششمین جلسه شورای اجتماعی کشور افزود: با توجه به اینکه درصدد ارائه لایحه ای برای قانون نویسی درباره سمن ها و تشکل های مردم نهاد به مجلس هستیم، کارگروه هایی بر روی این موضوع کار کارشناسی کردند و این موضوع، امروز درجلسه شورای اجتماعی مطرح شد. 
وی با بیان اینکه 62 هزار سمن در کشور داریم اما مهم بحث کارآمدی، توانمندی و اثربخشی سمن ها است، افزود: از این رو باید در این حوزه اقدامات قانونی، حمایتی و همچنین امکانات آموزشی - ترویجی و نیز الگوسازی لازم و بسترهای فرهنگی و قانونی وجود داشته باشد. 
وزیر کشور تاکید کرد: در جلسه امروز شورای اجتماعی کشور، نحوه ساماندهی سمن ها مطرح شد و دستگاه های مختلف گزارشی از عملکرد خود در این حوزه با توجه به آسیب ها، ضعف ها و قوت ها ارائه دادند. 

دولت دموکراتیک باید مشارکت مردم را جلب کند

رحمانی فضلی با بیان اینکه وجود سمن ها و مشارکت اجتماعی امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، گفت: دولت دموکراتیک، دولتی است که هرچه بیشتر بتواند مشارکت را تقویت کند و همچنین نظارت پذیر و پاسخگو باشد که این ویژگی را با مشارکت سمن ها در قالب تشکل ها بهتر و بیشتر می توانیم، هدایت کنیم.
وزیر کشور خاطرنشان کرد: اگر مشارکت سمن ها و مردم سازماندهی مناسب شود، حتما از ظرفیت های اجتماعی، فنی، فرهنگی و اقتصادی در جهت توسعه کشور و افرایش ظرفیت مشارکت می توانیم بیشتر استفاده کنیم. 
وی ابراز امیدواری کرد این لایحه ای که ارجاع می شود و قانونی که تصویب می شود، گام مهمی در امر ساماندهی، توانمندی و اثربخشی سمن های مردم نهاد باشد. 

فرهنگ سازی در مورد سمن ها ضروری است

 رحمانی فضلی گفت: فرهنگ سازی و آموزش در مسایل مربوط به سمن ها و مشارکت اجتماعی مهم است گاهی ما نه فرهنگ سازی می کنیم و نه آموزش می دهیم بعد انتظار داریم برخی فعالان حوزه اجتماعی و سمن ها مانند کسانی که سال ها سابقه دارند عمل کنند.
وزیر کشور افزود: ما که به عنوان حاکمیت سیاستگذاری می کنیم باید توجه داشته باشیم،حوزه مشارکت به صورت کنونی را تازه تجربه می کنیم و نمونه آن این است که قانونی در این زمینه نداریم بنابراین نیاز است به این موضوع واقع بینانه نگاه شود.
رحمانی فضلی در مورد جایگاه سمن ها گفت: دولت مبتنی بر رای مردم است بنابراین باید نظارت پذیر و پاسخگو باشد، وقتی نظارت پذیر و پاسخگو است که مشارکت پذیر باشد و سمن ها هم بتوانند مشارکت واقعی داشته باشند اگر این چنین نباشند به معنای تام نمی توان گفت که دولتی دموکراتیک است.
وی ادامه داد: درمورد ساماندهی سمن ها و مسایل مربوط به آنها باید گام به گام بسترسازی شود، البته در این خصوص تجربه‌هایی بوده که شامل ضعف و قوت هایی است اما با استفاده از مطالعات و فرایندهای موجود و یافته های خود باید لایحه ای کامل به دولت ببریم که هر روز نیاز به اصلاح قانون نداشته باشد.
رحمانی فضلی در مورد بازنگری در صدور مجوز سمن ها گفت: در این بخش باید به جمع بندی برسیم که آیا صدور مجوز به صورت متمرکز باشد یا مبتنی بر برخی قوانین و یا به برخی دستگاه‌های مسئول  واگذار شود.

سمن ها رتبه بندی شوند

وزیر کشور در مورد مباحث مربوط به رتبه بندی سمن ها نیز گفت: رتبه بندی سمن ها مهم است و نشان دهنده توانمندی و اثرگذاری آنهاست که در بسیاری از موارد رتبه بندی نداریم  زیرا سمن هایی که دارای رتبه پایین تر هستند برای کسب رتبه های بالاتر می توانند تلاش کنند.
وزیر کشور در مورد فرهنگ سازی برای سمن ها و فعالیت آنها تصریح کرد: ناگزیریم که در این زمینه براساس دولت دموکراتیک که باید مردم را ببیند و برای نهادینه شدن آن، فرهنگ سازی شود و در این مورد آموزش و پرورش مهم است و باید آنها را به فرهنگ جمع گرایی تشویق کرد.
رحمانی فضلی افزود: رقابت در بسیاری از مسایل مهم است بخصوص رقابتی که مبتنی بر خیر باشد بنابراین رقابت در میان سمن ها نیز می تواند زمینه ارتقا آنها را بیشتر فراهم کند.
وی در مورد برون سپاری امور نیز  گفت: باید این اتفاق در یک معادله دو طرفه باشد تا ظرفیت واگذاری مسایل باشد و در عین حال همراه با مسولیت و تعهد باشد.

در توانمندی سمن ها عقب هستیم

رحمانی فضلی ادامه داد: در مورد توانمند سازی سمن ها عقب هستیم و باید نظارت بر سمن ها در اولویت باشد و در این خصوص می توان سمن هایی را داشت که کار آنها توانمندسازی دیگر سمن ها باشد.
وی با بیان اینکه نظارت بر سمن ها از طریق خودشان مطلوب تر است، افزود: دولت ها تغییر می کنند و با آنها نیز افراد تغییر یافته و برای جلوگیری از تغییر سلایق و دیگر موارد بهتر است این نظارت توسط خود آنها صورت گیرد.

سمن ها نباید وابسته به دولت باشند

رحمانی فضلی تصریح کرد: سمن ها باید این نکته را که وابسته به منابع دولت باشند از تصور خود بیرون کنید زیرا اگر وابسته شوند هر 10 نفر می توانند یک سمن داشته باشند.
وزیر کشور در مورد الگوسازی ها مناسب در مورد سمن ها گفت: باید الگو های موفق در این خصوص معرفی تا باقی آنها به آن سمت هدایت شوند و از سمن های موفق الگو بگیرند.
وی در مورد تشکیل سامانه ملی برای سمن ها نیز افزود: باید یک سامانه برای ساماندهی برای مسایل مربوط به سمن ها در وزارت کشور داشته باشیم تا مسایل مربوط به آنها ثبت و از سوءاستفاده ها جلوگیری شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/89438/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

کنایه همتی به رئیسی با انتشار این ویدئو: مردم همچنان در انتظار چنین دولت کارآمدی هستند

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی