راه ترقی

آخرين مطالب

روابط ایران و پاکستان در سال 2019؛ گام‌های محکم برای توسعه مناسبات سياسي

روابط ایران و پاکستان در سال 2019؛ گام‌های محکم برای توسعه مناسبات
  بزرگنمايي:

راه ترقی- پس از استقلال کشور مسلمان پاکستان در سال 1326 شمسی، ایران نخستین کشوری بود که کشور تازه تاسیس در شرق خود را به رسمیت شناخت و هر دو کشور مسلمان در بیش از هفت دهه اخیر روابط دیرینه و حسنه ای را پشت سر گذاشته اند.
طی این مدت تهران و اسلام آباد در سطح بین المللی همواره مواضع یکسانی داشته و در نهادها و سازمان های بین المللی از یکدیگر حمایت کرده اند.
سال 2019 میلادی دو کشور شاهد افزایش تبادل هیات های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده است به نحوی که این سفرها زمینه گسترش روابط در همه زمینه ها را بیش از پیش فراهم کرد.
مهم ترین تحول سیاسی در پاکستان در این سال افزایش تبادل هیات های عالی رتبه از جمله دو سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان و سفر ژنرال «قمر جاوید باجوا» فرمانده این کشور به ایران بود.

ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه سالی پر رفت و آمد همراه با روابطی پویا و فعال را پشت سر گذاشتند و علاوه بر سفرها و دیدارهای متعدد و مهمی که در این گزارش به آنها اشاره می شود، هیات های سیاسی، نظامی، اقتصادی، فرهنگی، علمی ورزشی در سال 2019 میان دو کشور رفت و آمد کردند.

سفر مقامات عالی رتبه سیاسی، اقتصادی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به عنوان نقطه عطفی در گسترش روابط دو کشور برادر همسایه به حساب می آید. در سال میلادی 2019، شاهد تحرک موتور دیپلماسی ایران و پاکستان بودیم که جان تازه ای را به روابط از قبل محکم و نزدیک دو کشور دمیده است.

ژانویه 2019

–مسابقات سه جانبه کبدی به میزبانی فدراسیون پاکستان با حضور تیم های جمهوری اسلامی ایران و هند برگزار شد.

–در طول سال گذشته گردشگری مذهبی میان ایران و پاکستان با رشد قابل توجهی همراه بود. در ایام ماه محرم و صفر بیش از 75 هزار پاکستانی ضمن سفر به ایران و زیارت اماکن مقدس، از مسیرهای زمینی ایران به عراق سفر کردند.

–دیپلماسی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نمایندگی های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و سایر شهرهای پاکستان نیز به قوت خود ادامه داشت.

–در همین ماه محمد رفیعی سرکنسول ایران در کویته و محمد رضا ناظری سرکنسول ایران در لاهور با مقامات ارشد ایالات بلوچستان و پنجاب دیدار کردند.

–خانم رفعت مسعود سفیر وقت پاکستان در ایران نیز دیدارهای کاری مهمی در این ماه انجام داد. وی طی دیدار با مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی دیدار و طرفین بر تحکیم مناسبات اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور تاکید کردند.

–مشتاق احمد خان مدیرعامل اداره گردشگری ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان طی گفت وگو با ایرنا اعلام کرد که تفاهم نامه ای در آینده نزدیک با ایران به منظور ارتقای مناسبات فرهنگی و گردشگری امضا خواهد شد.

–مهدی هنردوست سفیر وقت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با ژنرال زبیر محمود رئیس وقت کمیته ستاد مشترک ارتش پاکستان در شهر راولپندی دیدار و دو طرف درباره همکاری های دفاعی، امنیتی و امنیت مرزهای مشترک گفت وگو کردند.

دیدارهای سفیر ایران با مقامات ارشد پاکستان نیز در این ماه ادامه داشت. در همین ماه هنردوست نشست ها جداگانه ای با عمر ایوب خان وزیر نیروی پاکستان و اسد قیصر رئیس مجلس ملی این کشور برگزار شد.

مقامات پاکستانی در این دیداربا بر تعهد این کشور برای گسترش همکاری های نزدیک با جمهوری اسلامی ایران و تمایل برای گسترش همکاری ها در حوزه انرژی و تامین برق تاکید کردند.

–در همین ماه نشست کمیسیون مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

–آژانس تحقیقات فدرال پاکستان (FIA) نهاد مسئول نظارت و کنترل امور گذرنامه و مهاجرت در مرزهای این کشور را برعهده دارد، اعلام کرد: بازرگانان کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران می توانند در بدو ورود به فرودگاه های بین المللی پاکستان روادید این کشور به مدت 30 روز را دریافت کنند.

–در همین ماه بخش اقتصادی سفارت ایران در اسلام آباد با اعلام رشد چشمگیر در همکاری های تجاری میان دو کشور، گفت: صادرات ایران به پاکستان طی 9 ماه گذشته 45 درصد افزایش یافته است.

فوریه 2019

–همزمان با گشایش جشن های چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران نمایشگاه هنرمندان ایرانی شامل خوشنویسی و صنایع دستی در اسلام آباد برگزار شد.

جشن های مربوط به سالگرد انقلاب علاوه بر اسلام آباد در شهرهای کویته، لاهور، کراچی وپیشاور به میزبانی خانه های فرهنگ و سرکنسولگری ایران برگزار شد که با استقبال پرشور دیپلمات های خارجی، مقامات پاکستانی و شهروندان این کشور همراه بود.

مراسم اصلی سالگرد انقلاب به میزبانی سفارت ایران در هتل سرینای اسلام آباد برگزار شد و خانم فهمیده میرزا وزیر امور هماهنگی ایالات به عنوان نماینده رئیس جمهوری و نخست وزیر پاکستان در این مراسم حضور یافت.

–در همین ماه حادثه تروریستی در شهر زاهدان به وقع پیوست که در جریان آن تعدادی از نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند. پس از این حادثه پاکستان برای بررسی نگرانی های ایران درخصوص حمله زاهدان و فعالیت تروریست ها در مرزهای دو کشور، هیات بلندپایه ای را به تهران اعزام کرد.

–شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز در واکنش به حمله زاهدان گفت: این کشور به استقلال و حاکمیت ارضی ایران احترام می گذارد و از هیچ همکاری با ایران درخصوص این حمله تروریستی دریغ نمی کند.

–در همین حال سرلشکر آصف غفور سخنگوی ارتش پاکستان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا طی نشست خبری در مقر فرماندهی ارتش در شهر راولپندی، سطح همکاری های امنیتی و مرزی با جمهوری اسلامی ایران را عالی توصیف کرد.

وی همچنین پس از تشدید تنش ها میان پاکستان و هند، و ابراز نگرانی وزیر امور خارجه ایران نسبت به تحولات در شبه قاره، از پیشنهاد ظریف برای کمک به حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات میان اسلام آباد و دهلی نو استقبال کرد.

– نشست دو روزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محیط های آموزشی با حضور هفت کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد. هیات جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگانی از ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در این نشست دو روزه حضور داشت. همچنین نمایندگانی از پاکستان، افغانستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این اجلاس حضور دارند.

هدف از برگزاری این نشست، تبادل تجربیات میان کشورهای شرکت کنده درخصوص پیگیری مصرف مواد مخدر در محیط های آموزشی است.

–در همین ماه پنجمین نشست تبادل تجربیات علم و فناوری درکشورهای اسلامی با حضور هیاتی از جمهوری اسلامی ایران و دانشمندان برجسته جهان در دانشگاه کراچی پاکستان برگزار شد.

مارس 2019

–در این ماه شیخ رشید احمد وزیر راه آهن پاکستان با سفر به ایران در مراسم افتتاح راه آهن قزوین–رشت–آستارا شرکت کرد. وی همچنین دیدارهایی علی اکبر ولایتی مشاور امور بین المللی رهبر معظم انقلاب و وزیر راه و شهرسازی نیز انجام داد.

–پس از تحولات بعد از حادثه تروریستی زاهدان و رایزنی های تهران و اسلام آباد برای تقویت امنیت مرزها و شناسایی عاملان این اقدام ضدانسانی، عمران خان نخست وزیر پاکستان طی تماس تلفنی با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حمله زاهدان را به شدت محکوم کرد و متعهد شد که دولت و ارتش پاکستان اجازه نخواهند داد تروریست ها از خاک این کشور علیه کشور دوست و همسایه ایران استفاده کنند.

–دکتر هادی سلیمانپور دبیرکل ایرانی سازمان همکاری اقتصادی (اکو) با انجام سفر سه روزه رسمی به اسلام آباد با مقامات عالی رتبه دولت پاکستان دیدار کرد. طرف پاکستانی در جریان این سفر از تمایل خود برای احیای قطاری اسلام آباد–تهران–استانبول موسوم به قطار اکو خبر داد.

–در همین ماه خانم تهمینه جنجوعا قائم مقام وقت وزارت امور خارجه پاکستان و سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه ایران طی تماس تلفنی، درخصوص همکاری های دوجانبه و تحولات منطقه ای تبادل نظر کردند.

–حصارکشی مرزهای پاکستان با ایران یکی دیگر از تحولات مثبت مربوط به همکاری های امنیتی و مرزی دو کشور بود که در همین ماه رونما شد. سپهبد عاصم سلیم باجوا فرمانده وقت نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان پاکستان از آغاز حصارکشی نوار مرزی مشترک با ایران خبر داد.

–در ادامه پیگیری های مقامات دولتی و نظامی ایران درخصوص سرنوشت مرزبانان ربوده شده کشورمان، ارتش پاکستان اعلام کرد که در یک عملیات موفق در نزدیکی مرز این کشور با افغانستان چهار مرزبان ربوده شده ایران را از چنگ تروریست ها آزاد کرد.

–در همین مال یک هیات از شرکت توانیر ایران با سفر به اسلام آباد با عمر ایوب خان وزیر نیروی پاکستان دیدار و فرصت های گسترش همکاری های دوجانبه در حوزه انرژی و امکان افزایش صادرات برق از ایران به پاکستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

آوریل 2019

–نشست نوروزی مهدی هنردوست سفیر وقت ایران در پاکستان با روزنامه نگاران و خبرنگاران ارشد پاکستانی برگزار شد که طی آن هنردوست تاکید کرد: عوامل بیرونی و طرف های ثالث هرگز قادر به ضربه زدن به روابط قوی و نزدیک ایران و پاکستان نخواهند بود.

–بنا بر دستور نخست وزیر پاکستان، محموله های کمک های امدادی برای سیل زدگان در ایران با استفاده از دو فروند هواپیمای باری سی–130 به خوزستان و لرستان در ایران ارسال شد.-

–اولین سفر رسمی «عمران خان» در مقام نخست وزیری پاکستان به جمهوری اسلامی ایران آغازگر فصل دیگری در روابط دوستانه و برادرانه دو کشور بود.

عمران خان 21 آوریل (اول اردیبهشت ماه) به دعوت رسمی «دکتر حسن روحانی»، برای سفری دو روزه به ایران رفت. نخست وزیر پاکستان قبل از عزیمت به تهران و مذاکره با مقام های بلندپایه ایران، توقف کوتاهی در شهر «مشهد» داشت.

دو کشور ضمن رایزنی درباره مسائل مهم منطقه ای و جهانی، بر ضرورت تسریع روند اجرای توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) تاکید کردند.

–در همین ماه نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران دست کم 267 مهاجرغیرقانونی پاکستان را در چند نوبت شناسایی، بازداشت و سپس آنان را تحویل مقامات پاکستانی دادند.

–وزارت کشور پاکستان در همین ماه از سیاست جدید این کشور برای صدور روادید فرودگاهی به شهروندان 48 کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

–سخنگوی ارتش پاکستان گفت: این کشور تعداد نیروهای خود در امتداد مرز مشترک با ایران را افزایش داده است.

می 2019

–در طول این ماه جمهوری اسلامی ایران 162 مهاجرغیرقانونی پاکستان را به جرم و اقامت غیرقانونی در کشور بازداشت و آنان را تحویل مقامات مرزی پاکستان دادند.

–گشت نیروهای امنیتی پاکستان در نوار مرزی مشترک با ایران تشدید شد و طی چند عملیات در نزدیکی مرز ایران، پنج تروریست در ایالت بلوچستان کشته شدند.

–در همین ماه عمران خان نخست وزیر پاکستان با اشاره به طرح خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان، بر تعهد این کشور برای کمیل طرح گازی ایران تاکید کرد.

–همزمان با سخنان عمران خان درباره طرح خط لوله گاز، مهدی هنردوست سفیر وقت ایران در پاکستان نیز طی دیدار با «ندیم بابر» دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور نفت و گاز دیدار و گسترش همکاری های مشترک در حوزه انرژی از جمله نفت و گاز را بررسی کرد.

–در این ماه «سید نور» کارگردان و تهیه کننده نام آشنای پاکستانی که به ایران سفر کرده بود اعلام کرد که با همکاری ایران، تصمیم به تولید فیلم مشترک گرفته است.

–سفر دکتر ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان مهم ترین تحول در روابط دو کشور در اواسط سال 2018 به شمار می رود.

محمد جواد ظریف با هدف رایزنی ها درخصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی با انجام سفر دو روزه به اسلام آباد دیدارهای مهمی با عمران خان، نخست وزیر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان انجام داد.

ژوئن 2019

– در جریان سفر سید رسول موسوی دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان پاکستان، دو کشور بر تقویت همکاری های مرزی، توسعه تبادلات تجاری و بازرگانی تاکید کردند.

–همزمان با جمعه آخر ماه رمضان مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس به میزبانی سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد.

–در طول این ماه نیروهای مرزبانی ایران به طور مجموع 188 مهاجرغیرقانونی پاکستان را بازداشت و آنان را تحویل مسئولان مرزی این کشور دادند.

–هیات گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس شورای اسلامی به ریاست احمد امیرآبادی فراهانی با سفر به اسلام آباد و کراچی دیدارهایی با مقامات ارشد پاکستان انجام داد.

–حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور برای شرکت در نشست چهارجانبه مهاجران افغانستان به پاکستان سفر کرد. وی علاوه بر حضور و سخنرانی در این نشست در حاشیه این اجلاس با اعجاز احمد شاه وزیر کشور پاکستان دیدار و بر ضرورت تقویت همکاری های مرزی و تلاش های پاکستان برای کمک به آزادی مرزبانان ربوده شده باقی مانده از چنگ تروریست ها تاکید کرد.

ژوئیه 2019

–در این ماه مهدی هنردوست سفیر وقت ایران در پاکستان با هدف تعمیق همکاری ها میان دو کشور در حوزه های فرهنگی، هنری و رسانه با خانم فردوس عاشق اعوام دستیار ویژه نخست وزیر پاکستان در امور اطلاع رسانی دیدار و گفت وگو کرد.

–سفر رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران به پاکستان فصل جدیدی در همکاری های دو کشور آغاز کرد. رحمانی علاوه بر دیدار و گفت وگوهای مفصل با مقامات ارشد امور تجارت، بازرگانی، سرمایه گذاری و حمل و نقل، با عمران خان نخست وزیر پاکستان ملاقات کرد. دو کشور در جریان این سفر تفاهم نامه ای را با هدف ارتقای تجارت و سرمایه گذاری دوجانبه امضا کردند.

–در این ماه دومین جلسه کمیسیون عالی مرزی ایران و پاکستان به میزبانی اسلام آباد برگزار شد. دو کشور بر ضرورت گسترش همکاری های مرزی و تسریع در فرآیند بازگشایی گذرگاه های جدید مرزی تاکید کردند.

اوت 2019

–تبادل هیات های فرهنگی و گردشگری نیز از جمله اقداماتی بود که طی سال گذشته میلادی میان دو کشور دوست و برادر ایران و پاکستان به آن پرداخته شد. در همین ماه گروهی از موتورسواران جهانگرد پاکستانی به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد استقلال این کشور با پیام صلح و دوستی عازم ایران شده و از شهرهای مختلف دیدن کردند.

–همزمان با تشدید اوضاع شبه قاره و بالا گرفتن اختلافات بر سر کشمیر، اسد قیصر رئیس مجلس ملی پاکستان طی گفت وگوی تلفنی با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، درخصوص اوضاع کشمیر بحث و تبادل نظر کرد.

–در همین ماه دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز حل دیپلماتیک مسئله کشمیر را خواستار شد و گفت که ایران حامی حقوق مسلمانان در هر کجای جهان است.

–پس از اقدام یکجانبه و غیرقانونی آمریکا برای تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ضمن اعلام نگرانی جدی این کشور نسبت به تحریم دکتر ظریف از سوی واشنگتن تاکید کرد که تمامی مسائل برای از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

–دیدارهای کاری مهدی هنردوست سفیر وقت ایران در پاکستان نیز در طول این ماه با مسئولان ارشد دولت این کشور ادامه داشت.

سپتامبر 2019

–در همین ماه شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز طی تماس تلفنی با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، درباره اوضاع کشمیر گفت وگو کرد.

–سخنگوی ارتش پاکستان در این ماه طی نشست خبری و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا گفت که جمهوری اسلامی ایران یک کشور مهم در منطقه است و نمی توان نقش این کشور در ارتباط با صلح منطقه ای را نادیده گرفت.

–وزیر امور مذهبی پاکستان اعلام کرد که دولت برای تسهیل سفر زائران به ایران و عراق متعهد به رایزنی و همکاری با تمامی ذی نفعان است. پیر نور الحق قادری گفت که دولت پاکستان مسائل پیش روی زائران برای زیارت اماکن مقدس به ایران، عراق و سوریه سفر می کنند، را حل می کند.

–در همین ماه تیم 19 نفره پاکستان برای شرکت در مسابقات والیبال قهرمانی مردان آسیا به ایران سفر کرد.

–اجلاس منطقه ای دو روزه با عنوان مبارزه با قاچاق انسان و مهاجرت غیرقانونی با حضور هیات جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد. نمایندگانی از وزارت امور خارجه و کشور در این اجلاس شرکت کردند.

–در ادامه تلاش های ایران برای تحکیم مناسبات فرهنگی و توسعه گردشگری با پاکستان، سفارت ایران در اسلام آباد نشست ویژه ای را با حضور آژانس های مسافرتی، تورهای گردشگری و مسئولان کاروان های زیارتی پاکستان برگزار شد.

–فرمانده وقت نیروهای ارتش در ایالت بلوچستان پاکستان در این ماه اعلام کرد که 30 کیلومتر از طرح حصارکشی نوار مرزی این کشور با ایران تکمیل شده و این فرآیند با قوت کامل ادامه خواهد یافت.

–درهمین ماه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار شد، جایی که فرصتی دیگر برای سران و مقامات ایران و پاکستان جهت دیدار و رایزنی درخصوص توسعه روابط دوجانبه، تحولات منطقه ای و بین المللی فراهم شد.

در حاشیه اجلاس سازمان ملل، عمران خان نخست وزیر پاکستان به دیدار رئیس جمهوری اسلامی ایران رفت. وی در این نشست ضمن تعهد بر توسعه روابط تهران-اسلام آباد از تمایل خود برای کمک به حل مسائل منطقه ای خبر داد. وزیر امور خارجه پاکستان نیز دو بار با همتای ایرانی خود دیدار کرد. طرفین در این نشست ها درباره همکاری های منطقه ای ایران و پاکستان و تحولات خاورمیانه بحث و تبادل نظر کردند.

نخست وزیر پاکستان در ادامه طی حضور در شورای روابط خارجی در نیویورک و طی مصاحبه با رسانه های آمریکایی ضمن اشاره به میانجیگری اسلام آباد برای کمک به بهبود روابط آمریکا و عربستان با ایران، نسبت به هرگونه تشدید تنش ها در منطقه خلیج فارس هشدار داد.

–درپی زمین لرزه در شهرهای میرپور و جهلم پاکستان که 26 کشته و صدها مصدوم برجای گذاشت، جمهوری اسلامی ایران ضمن ابراز تأسف عمیق از زمین لرزه، مراتب تسلیت و همدردی خود با خانواده‌های قربانیان و مصدومان این حادثه را اعلام کرد.

اکتبر 2019

–دومین سفر رسمی عمران خان به ایران در این ماه انجام شد. نخست وزیر پاکستان با هدف پیشبرد ابتکار میانجیگری در منطقه، راهی تهران شد. عمران خان دیدارهای مهمی را با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران انجام داد.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان که در همین ماه به همراه عمران خان به ایران سفر کرده بود، گفت: اسلام آباد تلاش های صادقانه ای برای برقراری صلح در منطقه انجام می دهد. وی افزود که تلاش های عمران خان بر ترویج صلح در منطقه و بهبود روابط میان ایران و عربستان متمرکز شده است.

–دیدار سران و مقامات ارشد ایران و پاکستان در حاشیه نشست های منطقه ای و بین المللی نیز در این ماه ادامه داشت. دکتر حسن روحانی و عارف علوی روسای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در باکو و در حاشیه اجلاس سران جنبش عدم تعهد دیدار و بر توسعه همه جانبه روابط میان دو کشور تاکید کردند.

–علی لاریجانی و اسد قیصر روسای مجالس ایران و پاکستان در حاشیه چهاردمین اجلاس اتحادیه بین پارلمانی در بلگراد دیدار کردند.

–سرلشکر «محمد عارف» رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان به ایران سفر کرد. وی در دیدار با دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دولت ایران تلاش زیادی در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام داده است که جای تشکر دارد از جمله شهادت حدود چهار هزار نفر از نیروهای کشور و عمده کشفیات مواد مخدر در دنیا  نتیجه تلاش زحمات جمهوری اسلامی ایران است.

–در طول این ماه مرزبانان ایران 235 مهاجر غیرقانونی پاکستان را بازداشت و آنان را تحویل مسئولان مرزی این کشور در نقطه صفر مرزی میرجاوه (تفتان پاکستان) دادند.

نوامبر 2019

–دومین سفر رسمی ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش پاکستان به ایران فصل جدیدی در مناسبات دفاعی-نظامی و امنیتی دو کشور را آغاز کرد. ژنرال باجوا در جریان سفر دو روزه خود به تهران با دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، فرمانده هان سپاه و ارتش دیدار کرد.

–در همین ماه اتاق بازرگانی و صنعت ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان با هدف مناسبات تجاری و همکاری های اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک میان دو کشور را مطرح کرد.

–هیات گروه دوستی ایران و پاکستان در مجلس ملی پاکستان به ریاست نوید قمر با سفر به ایران با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی  و برخی از مقامات ایرانی دیدار کرد.

–در طول این ماه همزمان با پایان ماموریت دیپلماتیک سفیر وقت ایران در پاکستان، مهدی هنردوست دیدارهای خداحافظی با رئیس جمهوری، وزیر امور خارجه، دستیاران ویژه نخست وزیر پاکستان و فرمانده ارتش پاکستان انجام داد. مقام های پاکستانی از تلاش های سفیر ایران جهت توسعه بیش از پیش روابط میان دو کشور قدردانی کردند.

–کنفرانس بین المللی صلح و توسعه در آسیای جنوبی، میانه و خاورمیانه با حضور کشورهای مختلف و نماینده جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد. جواد کچوئیان کارشناس ارشد مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایرلند و فنلاند در این اجلاس به تبیین سیاست های منطقه ای و بین المللی جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

–در طول این ماه ایران 237 مهاجرغیرقانونی پاکستان را به جرم ورود غیرقانونی به کشور بازداشت و آنان را تحویل مسئولان مرزی پاکستان داد.

– کارگاه بین المللی تحت عنوان کمک و حافظت در برابر سلاح های شیمیایی به مدت پنج روز به میزبانی دولت پاکستان و با حضور نمایندگانی از هفت کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد برگزار شد.


دسامبر 2019

سفر مقامات ارشد نظامی و امنیتی ایران به پاکستان، دیدار وزرای خارجه دو کشور در نشست قلب آسیا، آغاز فعالیت سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و همچنین معرفی سفیر جدید پاکستان در ایران از مهم ترین رویدادهای روابط دو کشور در آخرین ماه سال 2019 بود.

–در ادامه تلاش های ایران برای تسهیل سفر زائران پاکستانی به ویژه توسعه گردشگری و همکاری های بازرگانی، صدور روادید الکترونیکی برای اتباع پاکستان آغاز شد.

–هفتمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان در شهر زاهدان برگزار شد. در پایان این نشست دو روزه تفاهم‌نامه تجارت مرزی ایران و پاکستان با 22 بند به امضا طرفین رسید.

–در طول این ماه مرزبانان جمهوری اسلامی ایران 213 مهاجرغیرقانونی پاکستان را بازداشت و آنان را تحویل مقامات مرزی این کشور دادند.

– ششمین نشست کمیته دائم مشترک مرزی ایران و پاکستان در «تفتان» منطقه صفر مرزی پاکستان با حضور مقامات ارشد دو کشور برگزار شد. اعضای هیات 12 نفره ایران به ریاست «محمد رضا جهانتیغ» مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در این نشست وضعیت حصارکشی مرزهای مشترک از سوی طرف پاکستانی و همکاری این کشور برای کمک به آزادی مرزبانان ربوده شده ایرانی از چنگ تروریست ها را جویا شدند.

–وزیر امور خارجه پاکستان تنها چند هفته مانده به پایان سال 2019 میلادی، ضمن اذعان به تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت که مسیرهای جدید همکاری با ایران به سوی پاکستان گشوده شده است.

– قائم مقام وزیر بهداشت پاکستان به همراه 10 نفر از مدیران ارشد این وزارتخانه در چهار ایالت این کشور طی سفر یک هفته ای به ایران با برخی از معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت دیدار کردند. هیات پاکستانی همچنین از شبکه های بهداشتی و درمانی در تبریز، سازی و مشهد نیز بازدید کرد.

–عمران خان نخست وزیر پاکستان از وزارت بازرگانی این کشور خواست تا روند راه اندازی بازارچه های مرزی با جمهوری اسلامی ایران را تسریع کند.

–امیر دریادار حسین خانزاده فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت همکاری ها با پاکستان به اسلام آباد سفر کرد. وی علاوه بر دیدار با همتای پاکستانی، با سفر به شهر کراچی از تاسیسات و ظرفیت های نیرو دریایی پاکستان بازدید کرد.

–سید محمد علی حسینی به عنوان سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران وارد پاکستان شد و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

–همزمان پاکستان نیز «رحیم حیات قریشی» سفیر فعلی خود در کره جنوبی را به عنوان سفیر جدید پاکستان در جمهوری اسلامی ایران انتخاب کرد.

–محمد جواد ظریف و شاه محمود قریشی وزیران امور خارجه ایران و پاکستان در حاشیه نشست قلب آسیا-فرآیند استانبول در ترکیه دیدار و گفت وگو کردند.

–سفر هیات های فرهنگی، تجاری و پزشکی نیز میان دو کشور در این ماه ادامه داشت. نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان-2019 با حضور 10 شرکت ایرانی در شهر کراچی پاکستان گشایش یافت.

–سفر تیمی از پزشکان و متخصصان پیوند کبد از ایران به شهر لاهور و برگزاری کنفرانسی دو روزه برای معاینه بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و هپاتیت با استقبال زیادی از سوی جامعه مدنی و رسانه ای این کشور همراه بود.

–سفر فرمانده مرزبانی ناجا به پاکستان در این ماه برگ زرین دیگری در روابط دیرینه و برادرانه دو کشور بود. سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سفر به کراچی پاکستان ضمن دیدار با مقامات ارشد آژانس امنیت دریایی این کشور، توافقنامه گسترش همکاری های امنیتی در دریا را امضا کرد.

تداوم سیر گام های رو به جلو برای توسعه مناسبات ایران و پاکستان

جمهوری اسلامی ایران و پاکستان دارای قرابت های فرهنگی، مذهبی و تاریخی و نیز منافع اقتصادی مشترک بسیاری هستند که توسعه روابط فی ما بین می تواند زمینه ساز شکوفایی اقتصادی ھمسایه شرقی به ویژه پایداری امنیت و ثبات کامل در مرزهای دو کشور که همواره مرز صلح و دوستی بوده است، شود.

به یقین، ترافیک رفت و آمد هیات های ایران و پاکستان به کشورهای هم، نشان دهنده ابعاد گسترده بندهای پیوستگی میان دو ملت و دولت ایران و پاکستان است که این همگرایی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی اجتماعی قابل مشاهده است.
چون وزن این ارتباط معنوی دو همسایه ثقیل است با تغییر دولت ها در دو سوی مرز و تلاطم دریای سیاست دچار لرزه نمی شود و هرگز روابط دیرینه و دوستانه ایران و پاکستان با تغییر شدید روبرو نبوده است و همواره مقام های عالی دو کشور بیش از پیش برای تحکیم این روابط گام های استوار برداشته اند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/89515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن