رئیس شورای شهر تهران:
برای مقابله با آلودگی هوا، مصالح عمومی را جایگزین منافع جناحی کنیم
شهرداری تهران
بزرگنمايي:
راه ترقی -
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، محسن هاشمی رفسنجانی در ابتدای یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی هوا و دلایل تاثیرگذار بر ایجاد این معضل اظهار کرد: از همه مسئولان و به ویژه رسانهها میخواهم تا در ایجاد وفاق ملی برای کمک مردم و مسئولان در مبارزه و کاهش این معضل گام بردارند.
رییس شورای شهر تهران همچنین به پشت سر گذاشتن شب یلدا اشاره کرد و ادامه داد: مفهوم گرامیداشت شب یلدا در ایران باستان، بر امید استوار است، امید به اینکه تاریکی کوتاهتر و روشنایی بلندتر خواهد شد و گرامیداشت یلدا، این پیام را برای ما دارد که سختترین شرایط و بیشترین نقطه تاریکی، نقطه شروع برای گشایش و روشنی است و امیدواریم همانطور که شب یلدا گذشت، دوران فعلی که سختترین شرایط اقتصادی و معیشتی برای بخش بزرگی از جامعه است، بگذرد.
وی افزود: ابتدای زمستان با دوران اوج آلودگی هوا در تهران همراه شده است، معضل آلودگی هوا متاسفانه همانگونه که بارها عرض کردم در کشور تبدیل به یک موضوع مناسبتی شده است و رسانهها در روزهای اوج آلودگی هوا و پدیده وارونگی به آن میپردازند و پس از آن تا سال آینده موضوع فراموش میشود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امسال بدلیل آنکه این دوره با تشدید شرایط سخت اقتصادی جامعه و تحریمها همزمان شده است و جامعه در شرایط عصبی و افزایش نارضایتی عمومی قرار دارد، متاسفانه برخی از رسانهها به خصوص بعضی از شبکههای صداوسیما، به دنبال این بودند که با استفاده از موضوع آلودگی هوا به تحریک احساسات و افکار عمومی دست بزنند، اقدامی که مشابه آن را در موضوع بنزین نیز شاهد بودیم که با ابراز نظر صریح رهبر انقلاب تا حدود زیادی جلوی این سواستفاده گرفته شد.
وی با بیان اینکه باید بدانیم که آلودگی هوا، تنها چالش امروز جامعه ما نیست و تهران نیز تنها کلانشهری در جهان نیست که با این معضل مواجه است توضیح داد: بنابراین باید برای مواجه صحیح با این مساله عقلانیت را بر هیجان، تجربه جهانی را بر دیدگاه فردی، نگاه کارشناسی را بر سلیقه شخصی و مصالح عمومی را بر منافع جناحی ترجیح دهیم که بتوانیم با آلودگی هوا و سایر چالشهای پیش رو مواجهه موثری داشته باشیم.
رئیس شورای شهر تهران افزود: کلانشهرهایی نظیر مکزیکوسیتی و لندن که تجربه موفقی در دهههای اخیر در کنترل آلودگی هوا داشتند، براساس یک برنامه مدون و وفاق و اجماع مسئولان محلی و ملی توانستند این معضل را کاهش دهند و رویکردهایی که سعی شود در آن مردم در برابر مسئولان یا دستگاههای مختلف در برابر یکدیگر قرار داده شوند، تنها به فرافکنی و وخامت مساله میانجامد نه حل شدن آن.
هاشمی با اشاره به آخرین بررسی منابع آلودگی افزود: خودروهای سواری با 37 درصد آلاینده ها، موتورسیکلت با 21 درصد و تاکسی و وانت با حدود 10 درصد، نیروگاه با 5 درصد، پالایشگاه با 4 درصد و کامیونها با 3 درصد منابع اصلی آلایندههای گازی هستند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش تولید ذرات معلق، سهم خودروهای شخصی در تولید ذرات معلق، کمتر از 14 درصد و سهم کامیونها بیش از 15 درصد و موتورسیکلتها بیش از 10 درصد، یعنی سهم کامیون و موتورسیکلت در آلایندگی دوبرابر خودروهای شخصی است و ما عملا هیچ برنامهای برای این دو وسیله نداریم و همه توجه رسانهها و مسئولان به طرح ترافیک و خودروهاست، با سهم اتوبوسهای سرویس ادارات و کارخانجات، بیش از 7 درصد و یک چهارم بیشتر از کل اتوبوسهای شرکت واحد است.
رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: همچنین نیروگاههای حاشیه تهران 12 درصد و صنایع آلاینده حدود 18 درصد آلودگی را تولید میکنند، بنابراین اگر ما یک برنامه علمی برای کاهش آلایندهها داشته باشیم باید اقداماتی نظیر نوسازی موتورسیکلت ها، تاکسیها و وانتها، کاهش سرویس ادارات و استفاده کارمندان از سیستم حمل و نقل عمومی، بهبود خروجیهای نیروگاهها و صنایع حاشیه تهران را در اولویت قرار دهیم، ضمن آنکه اصولیترین اقدام تقویت سیستم حمل و نقل عمومی است که متاسفانه همچنان منابع مالی آن تامین نشده است.
هاشمی در پایان از رسانهها بخصوص رسانه ملی خواست که با ورود کارشناسی و ادامه دار به موضوع آلودگی هوا، فضا و شرایط مناسب را برای ایجاد یک عزم ملی جهت حل این معضل فراهم کنند.
-
سه شنبه ۳ دي ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳:۵۸
-
۳۶ بازديد
-
-
راه ترقی
لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/89684/