راه ترقی

آخرين مطالب

علیپور در برنامه «تهران 20»:

منشا بوی نامطبوع در پایتخت، آرادکوه نیست شهرداری تهران

منشا بوی نامطبوع در پایتخت، آرادکوه نیست
  بزرگنمايي:

راه ترقی - مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با حضور در برنامه «تهران 20»، از منشا بوی نامطبوع در تهران و طرح کاپ گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، صدرالدین علیپور در برنامه تهران 20 در خصوص انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: این موضوع ابعاد مختلفی دارد و تصور می‌کنم گزینه‌های مختلفی در خصوص بوی تهران مطرح است، اما، چون دیگر متولیان این امر در این برنامه حضور ندارند، نمی‌توانم یک طرفه نظری بدهم.
وی با اشاره به اینکه به دلایل متفاوتی این موضوع به آرادکوه و پسماند مرتبط نیست، افزود: آرادکوه بیش از 50 سال قدمت دارد و هر روز در این مکان زباله تخلیه می‌شود. در دو سال گذشته انتشار بوی نامطبوع در فصل سرد سال و وارونگی دما رخ داده است. همین طور در این روز‌ها غلظت گودگرد هوا بیش از 30 درصد بود، افزایش مازوت و گازوئیل داشتیم و سرعت باد در کم‌ترین میزان خودش قرار داشت؛ بنابراین بوی نامطبوع ارتباط مستقیمی با منابعی که گوگرد تولید می‌کنند، دارد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: آرادکوه به عنوان یکی از گزینه‌های منشا بوی نامطبوع اعلام شده است که با دلایل علمی می‌توانم توضیح دهم که اگر منشا آرادکوه بود باید بیشترین میزان استشمام بو را در اطراف آرادکوه داشته باشیم.
فرضیه‌های مختلف انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد می‌کند
علیپور با تاکید بر اینکه تمامی شهروندان از مناطق مختلف فرضیه انتشار بوی نامطبوع از آرادکوه را رد می‌کنند، عنوان کرد: بیشترین تماس‌ها از مناطق 1، 2، 5 و 6 بوده است. در حالی که از مناطق 16، 17 و 18 که به آرادکوه نزدیک هستند، تماسی نداشتیم. از لحاظ علمی اگر منشا بو آرادکوه بود باید استشمام بو در نزدیکی این مکان بیشتر باشد.
وی ادامه داد: اگر منشا این بو فرایند‌های تخریب و تجزیه مثل پسماند و فاضلاب باشد، باید میزان بو در تابستان بیشتر باشد، اما این اتفاق در آغاز فصل سرد و در روزی که بیشترین غلظت گوگرد و ذرات معلق وجود دارد رخ می‌دهد. در آرادکوه فرایندی نداریم که گوگرد تولید کند. تولید گوگرد ارتباط مستقیمی با سوخت‌های سنگین دارد و ارتباط دادن این موضوع به آرادکوه در زمانی که باد در کمترین سرعت خود است، در فاصله 35 کیلومتری از شهر امکان پذیر نیست.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران از نصب دستگاه سنجش بو در نزدیکی آرادکوه خبر داد و گفت: آرادکوه در محلی احداث شده که خلاف جریان باد به سمت شهر تهران است. پایین بودن لایه حرارتی و بالابودن گوگرد نشان دهنده این است که منشا بو آرادکوه نیست. البته این‌ها همه فرضیه است و سازمان محیط زیست باید کارگروه بی طرفی را تشکیل دهد تا این مسئله را بررسی و نتایج را اعلام کند.
علیپور با اشاره به بررسی منشا بوی نامطبوع در استانداری عنوان کرد: در دو کارگروهی که در استانداری داشتیم سازمان‌های مختلف حضور پیدا کردند. در این کارگروه‌ها منشا بو بررسی شد، اما، چون بو قطع می‌شود باید بررسی شود که در زمان انتشار بوی نامطبوع چه اتفاقی رخ داده است.
وی در خصوص جانمایی آرادکوه تصریح کرد: بیش از 55 سال پیش یک تیم خارجی برای مکان یابی محل دفن زباله به تهران آمدند و این مکان یابی دو سال طول کشید. چرا که مکان انتخابی باید خلاف جریان باد به سمت شهر باشد، خاک نفوذ ناپذیر داشته و به آب‌های زیرزمینی نفوذ نداشته باشد و به همین دلیل آرادکوه مناسب‌ترین مکان بود.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه روش مدیریت پسماند در دنیا تغییر کرده است، گفت: باید راهکار‌هایی ارائه دهیم که از مبدا کاهش پسماند داشته باشیم. طبق دستاورد‌های جهانی باید سرمایه گذاری بیشتر و تفکیک از مبدا انجام شود. همچنین باید پسماند خشک جدا شود تا بتوانیم پسماند‌تر را با کیفیت بالاتر به کمپوست تبدیل کنیم. اساسا پسماندی را دفن نکنیم و اگر ریجکتی باقی ماند با زباله سوز به انرژی تبدیل کنیم.
علیپور با اشاره به اینکه طرح «کاپ» که مخفف کاهش پسماند است را در شهر تهران آغاز کرده ایم، عنوان کرد: مطالعات جهانی در خصوص مدیریت پسماند را مطالعه کردیم که در این مطالعات گام اساسی تغییر فرم مخازن است. این مخازن زباله گردی و راه افتادن شیرابه در خیابان ها، آلودگی و ... را هم به دنبال دارد.
وی افزود: در گذشته شهروندان پسماندهایشان را جلوی در خانه قرار می‌دادند، اما مخازن کنونی این عادت را از بین برده و امروزه شهروندان هر ساعتی، هر نوع و مقدار پسماند را در این مخازن می‌ریزند. این اتفاق باعث شده نتوانیم پسماند عالی را به کمپوست بهتری تبدیل کنیم و دفن کمتری داشته باشیم.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه اولین گام طرح «کاپ» مربوط به مخازن است، بیان کرد: مخازن اختصاصی خشک و‌تر را در ساختمان‌های بلندمرتبه، شهرک ها، مجتمع‌های مسکونی و ادارات قرار دادیم و شهروندان می‌توانند در ازای تحویل پسماند‌های خشک مبلغی دریافت کنند. به دنبال این تفکیک پسماند‌های‌تر هم ناخالصی کمتری دارند و برای تبدیل به کود مناسب‌تر هستند.
ایجاد 200 ایستگاه تفکیک پسماند در اماکن پرتردد
علیپور با اشاره به اینکه هم اکنون کود موردنیاز فضای سبز مناطق 22 گانه خریداری می‌شود، عنوان کرد: در گام بعدی حدود 200 ایستگاه تفکیک در اماکن پرتردد خواهیم داشت. در ساختمان‌های دیگر هم مخازن تفکیک زباله توزیع می‌شود و در نهایت شهروندان می‌توانند با اپلیکیشن پسماند‌های خشک را تحویل داده و وجهی در قبال آن دریافت کنند. سازمان پسماند پس از این مرحله فقط پسماند‌تر را جمع آوری و آن را تبدیل به کمپوست با کیفیت می‌کند.
وی در خصوص کنترل تولید زباله در دو سال گذشته گفت: در این مدت کاهش محسوسی در میزان زباله‌های جمع آوری شده داشتیم. پیش از این روزانه حدود 7 هزار و 500 تن زباله جمع آوری می‌شد و این میزان در دو سال گذشته به 5 هزار و 700 تن کاهش پیدا کرده است. این اتفاق با کم کردن پسماند حجیم مانند لاستیک، شیشه و ... رخ داده است.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص مدیریت پسماند پزشکی نیز عنوان کرد: مدیریت این نوع پسماند‌ها با وزارت بهداشت است، اما به این دلیل که زیر ساخت و محل دفن آن برای وزارت بهداشت وجود ندارد، شهرداری به کمک آن‌ها آمده است و از ظرفیت پیمانکاری خود استفاده می‌کند. سایت جداگانه‌ای هم برای دفن بهداشتی این پسماند‌ها وجود دارد. شهرداری در خصوص عدم تفکیک پسماند بیمارستانی نمی‌تواند ورود کند، اما وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست می‌توانند برخورد قانونی داشته باشند و حتی درمانگاه‌ها و بیمارستان‌هایی که این مسائل را رعایت نمی‌کنند، پلمپ کند.
امکان راه اندازی زباله سوز ویژه پسماند‌های پزشکی در صورت همکاری وزارت بهداشت
علیپور ادامه داد: در دنیا پسماند‌های پزشکی با توجه به اینکه در اتوکلاو بی خطر می‌شوند، پسماند عادی محسوب نمی‌شوند. برای از بین بردن این زباله‌ها یا از زباله سوز‌های جداگانه استفاده می‌کنند یا به طور بهداشتی دفع می‌شوند. به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم برای از بین بردن زباله‌های بیمارستانی از زباله سوز استفاده شود. اما در حال حاضر برای حمل و نقل پسماند پزشکی کمتر از 1000 تومان دریافت می‌کنیم. در حالی که در شهر‌های مشابه تهران برای حمل و نقل دو برابر این قیمت دریافت می‌شود. اگر وزارت بهداشت این رقم را واقعی‌تر کند، این امکان را داریم که یک زباله سوز جداگانه راه اندازی کنیم.
وی عنوان کرد: یکی از برنامه‌های طرح کاپ این است که تفکیک حداکثری انجام دهیم. باقی مانده مواد عالی را فشرده و شیرابه آن را تصفیه کنیم. اگر تمام این مراحل به طور دقیق پیش برود در تهران حدود 1500 تن پسماند باقی می‌ماند. برای این مقدار می‌توانیم یک زباله سوز 1500 تنی راه اندازی کنیم که مقدار پسماند باقی مانده هم دفع نشود. همین طور از این طریق می‌توانیم 25 مگاوات برق هم تولید کنیم.
شهرداری‌ها از نظر قانونی وظیفه‌ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: در این خصوص با چند شرکت خارجی مذاکره داشتیم. سهم شهرداری برای راه اندازی زباله سوز 10 درصد است. باقی هزینه‌ها باید از محل فروش برق تامین شود. مدتی پیش با توجه به افزایش قیمت دلار این قرارداد برای شرکت‌های خارجی به صرفه نبود. در پیگیری‌هایی که اخیرا توسط شهرداری‌ها انجام شده است، این رقم برای هر کیلو وات به 1000 هزار تومان رسید. برخی از شرکت‌ها با این رقم اعلام آمادگی کرده اند. می‌توانیم با این مشارکت یک فاز جدید 600 تا 1000 تنی راه اندازی کنیم البته اگر وزارت نیرو افزایش قیمت برق تولیدی را تضمین کند می‌توانیم اجرای این طرح را آغاز کنیم.
علیپور با بیان اینکه حدود 54 هزار مخزن زباله در سطح شهر تهران داریم، تصریح کرد: علاوه بر اینکه امکان کنترل تفکیک این مخازن توسط افراد مختلف وجود ندارد، شهرداری‌ها از نظر قانونی وظیفه‌ای برای برخورد با افراد زباله گرد ندارند. چنانچه پیمانکاران شهرداری در تفکیک پسماند‌ها از افرادی با زیر سن قانونی استفاده کنند به طور حتم با آن‌ها برخورد خواهیم کرد. اما باید این مواجهه را از بین ببریم و به همین دلیل در طرح کاپ از مخازنی که مالکیت دارند استفاده می‌کنیم تا بتوانیم پسماند‌ها را مدیریت کنیم و زباله گردی را از بین ببریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/89836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی