راه ترقی

آخرين مطالب

بحران پر سر و صدای پایتخت با 11 نقطه خطرناک / تهرانی ها با آلودگی صوتی چه کنند؟ اجتماعی

بحران پر سر و صدای پایتخت با 11 نقطه خطرناک / تهرانی ها با آلودگی صوتی چه کنند؟
  بزرگنمايي:

راه ترقی- یکی ازمعضلات مدیریت شهری دربخش حفاظت محیط زیست آلودگی صدا است.اگرچه صدا دارای اثرات نامطلوب جسمی و روحی و اجتماعی است و درخصوص پیشگیری و کنترل آن اتفاق نظر وجود دارد اما به طور اجنتناب ناپذیری در محیط زیست و محیط کار تولید و منتشر می گردد به طوری که حتی درکشورهای توسعه یافته صنعتی هنوز هم یکی از معضلات عمده مدیریت زیست محیطی شهری را موضوع آلودگی صدا تشکیل می دهد.علاوه بر مخاطراتی که برای مواجهه با صدا برشمرده اند، وجود آلودگی صوتی درمحیط دلیل اتلاف انرژی توسط منابع مختلف شهری وصنعتی است و ازدیدگاه بهینه سازی مصرف انرژی نیز باید این موضوع مد نظر قرار گیرد.

انتقاد از کم توجهی به آلودگی صوتی
ناهید خداکرمی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی به صورت مستقیم بر اعصاب و روان افراد جامعه اثر می‌گذارد ضمن انتقاد از کم توجهی به آلودگی صوتی می گوید:برنامه‌ریزی برای مهار آلودگی صوتی بخصوص کسانی که در معرض مستقیم آن هستند یک امر ضروری است.مانند برخی از مناطق تهران که در نزدیکی اتوبان قرار دارند و میزان آلودگی صوتی در آنجا بیش از حد استاندارد بوده و برای آن باید چاره‌ای اندیشید.
خداکرمی سال گذشته گفته بود که برای بررسی این موضوع کمیته‌ای در شواری شهر تشکیل شده و در برنامه سوم توسعه شهرداری توجه ویژه‌ای به موضوع آلودگی صوتی شده و این اولین بار است که آلودگی صوتی در اسناد بالادستی مطرح شده است و امیدواریم از نظر عملیاتی بتوانیم حضور پرقدرتی داشته باشیم.


11 نقطه تهران با آلودگی صوتی در مرحله خطرناک
بر اساس اطلاعات ایستگاه های ثابت سنجش صوت در تهران، در 11 نقطه، آلودگی صوتی در مرحله خطرناک قرار دارد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از ایستگاه های ثابت سنجش صوت در تهران، آلودگی صوتی در 11 نقطه در مرحله خطرناک قرار دارد.
ایستگاه های میدان نماز، خراسان، منطقه 18، بعثت، افسریه، نیروی هوایی، شهید گمنام، شهران، تهرانسر، حکیم و آذری ایستگاه‌هایی هستند که شاخص آنها بالای 70 و خطرناک است.
همچنین 11 نقطه دارای شاخص آزاردهنده و شش نقطه نامناسب برای کودکان و بیماران است و از میان ایستگاه‌های ثابت سنجش صوت در تهران تنها دو نقطه وضعیت مناسب و سالم دارند که ایستگاه های شهید محلاتی و گلبرگ هستند.

برای برخورد با آلودگی صوتی مشکل قانونی وجود ندارد
بر اساس قانون هوای پاک هر گونه آلودگی صوتی که توسط موتورسیکلت‌ها و خودروها ایجاد شود مشمول جریمه خواهد بود و در چند سال گذشته پلیس بارها اعلام کرده که با عاملان آلودگی صوتی برخورد خواهد کرد.
به گفته محمدحسین قربانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، برای برخورد با آلودگی صوتی مشکل قانونی وجود ندارد، اما قوانین زیست محیطی و قوانین برخورد با مسببان آلودگی صوتی اجرا نمی‌شود. همچنین استانداردهای لازم در تولید خودرو و موتورسیکلت اجرایی نشده است.آلودگی صوتی علاوه بر اینکه به سیستم عصبی، روح و روان شهروندان آسیب وارد می‌کند، باعث فشارهای روانی و اضطراب نیز می‌شود.
او معتقد است در قدم اول، جریمه ای 30 هزار تومانی برای متخلفان در نظر گرفته شده است که البته امکان افزایش این رقم متناسب با شرایط اقتصادی کشور نیز وجود دارد.
جزییات قانون جریمه آلودگی صوتی در تهران

 تاثیر آلودگی‌ صوتی در بروز کم شنوایی
یک کارشناس ارشد شنوایی شناسی، با اشاره به تاثیر آلودگی‌ صوتی در بروز کم شنوایی  گفته که افرادی که در معرض صدای بالای 85 دسی بل قرار دارند، باید مراقب گوش های خود باشند.
رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی خراسان در ارتباط با تأثیر آلودگی صوتی بر گوش، می گوید:بر اساس استانداردها صدای بالای  85 دسی بل می تواند به گوش آسیب برساند و باید  اقدامات لازم برای  پیشگیری از مشکل شنوایی و محافظت  از گوش انجام گیرد چراکه آسیب های شنوایی ناشی از صدای بلند و آلودگی صوتی می تواند مشکلات دائمی و غیر قابل برگشتی برای فرد به همراه داشته باشد.
به گفته حدادی اول : در اثر آلودگی صوتی سلول ها وعصب شنوایی دچار آسیب شده و هیچ راه حلی برای رفع آن وجود ندارد تنها راه حل ممکن  پیشگیری است و فرد باید تا می تواند کمتر در محیط های دارای آلودگی صوتی قرار بگیرد.



منابع و کانونهای آلودگی صوتی :
 منابع متحرک:
حمل و نقل عمومی ، خودروهای سواری، موتورسیکلت ها، حمل ونقل هوایی، حمل و نقل دریایی، حمل ونقل زمینی(مترو)
 منابع ثابت:
نیروگاهها، پالایشگاه ها، کارخانه ها، کارگاهها، فرودگاهها، پایانه های حمل و نقل ، توقفگا ههای دائمی وسائط حمل و نقل عمومی، تعمیرگاههای وسائط نقلیه موتوری، بندرها، میادین تیر، ژنرتورها و موتورهای تولید برق   

 
منابع تولید سروصدا براساس دسته بندی سازمان بهداشت جهانی:
 صنعت:
عمده ترین ایجاد صوت در سطح وسیع صنعت ماشینی است ازجمله: شیرهای تخلیه فشار، پنکه ها و......
 ترافیک جاده ای:
مهمترین عامل آن وسایل نقلیه هستند که از موتور یا برخورد اصطکاکی بین وسیله نقلیه، جاده و هوا حاصل می شود. آلودگی صوتی حاصل از ترافیک جاده ای به میزان ترافیک، سرعت ماشین ها، درصد وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلتها بستگی دارد.
  ترافیک ریلی:
 قطارها سروصدایی با فرکانس بم تولید می کنند که محتوای ویژگی آن به نوع موتور، واگن ها و ریل وابسته است.
 ترافیک هوایی:
عملیات هوایی مشکلات عدیده ای را درخصوص آلودگی صوتی و آثار ارتباطی و اجتماعی آن ایجاد می کند.
 دیوار صوتی:
 یک سیستم موج ضربه ای است که درحین پرواز هواپیما با سرعتی بیش از سرعت صوت حاصل می شود.
 کارهای ساختمانی و عمومی:
ساخت خانه یا کار بر روی زمین سروصدای قابل ملاحظه ای ایجاد می کند وسایل مختلف ساختمان سازی مواد سروصدای زیاد عبارتند از: میکسر، دستگاه جوشکاری، جرثقیل، وسایل حفاری و...
 منابع داخلی:
 انتقال صدا از اتاقی به اتاق دیگر ازطریق کانالهای تهویه، واحدهای تخلیه زباله و کوره ها
 منابع گوناگون:
مکانهای تفریحی و ورزشی، وسایل از جمله ماشین چمن زنی و....، صدای آژیر، همسایه و وسایل امداد و اورژانس سروصدای محیطهای نظامی بخصوص میدان تیر، مراکز آموزشی، آزمایشگاهها، کارگاهها و مراکز گردشگری آلودگی صوتی مناطق مسکونی به دلیل وسایل برقی، الکتریکی


آلودگی صوتی هواپیماها 100 دسی بل ، خط قرمز آلودگی صوتی تهران تا 60 دسی‌بل !
درشهرهای بزرگ (کلان شهرها)مهمترین عوامل ایجاد آلودگی صوتی سیستم حمل ونقل شهری است. که از این عوامل می توان به استفاده از وسایل نقلیه مانند سواری، اتوبوس، کامیون، موتورسیکلت اشاره نمود وبا افزایش تعداد خودروها براین معضل افزوده می شود. از سویی آلودگی صوتی درشهر باکاربری شهری رابطه مستقیمی دارد به این ترتیب که برخی از کاربری ها به دلیل آلودگی صوتی بیش از حد نمی توانند در محدوده شهری واقع شوند مانند: فرودگاهها، صنایع سنگین و غیره
درشهرتهران منابع آلاینده صوتی عبارتند از: وجود دو فرودگاه عمده در محدوده شهر تهران، شبکه راه آهن درجنوب تهران که از مناطق مسکونی عبور می نماید، وجود کارگاههای پراکنده صنعتی در سطح شهر نظیر: نجاری، تراشکاری، صافکاری و آهنگری در مجاورت مناطق مسکونی، آموزشی و بهداشتی- درمانی، ارتفاع ساختمانها که هرچه این ارتفاع بیشتر شود به دلیل اینکه صوت بدون برخورد به مانع می تواند برساختمان اثر گذارد اثر آلودگی صوتی و میزان آن بیشتر خواهد بود.
درواقع ناهنجاری های زیادی درمورد ترکیب نامناسب کاربری های شهر تهران به چشم می خورد امروزه با توجه به افزایش خودروها در سطح شهر تهران، افزایش مهاجرتهای بی رویه که به صورت ثانویه سبب افزایش تعداد خودروهاست، تبدیل شدن مسافرکشی به حرفه ای پر درآمد راهی برای فرار از بار اقتصادی زندگی، استفاده از خودروهای مستعمل و فرسوده، استفاده از وسایل نقلیه سنگین ونیمه سنگین به خصوص در فواصل بین تهران و شهرکهای اطراف آن و عدم نظارت مستمر و منطقی براستفاده از این خودروها مشکلات نامطلوبی از نظر آلودگی صوتی ایجاد نموده است.
بر اساس تحقیقات انجام‌شده، ناشنوایی انسان‌ها بیش از آنکه بر اثر کهولت باشد، در اثر قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی به وجود می‌آید.
در این میان، آلودگی صوتی ناشی از صدای هواپیماها مهمترین نوع این آلودگی بعد از آلودگی صوتی بزرگراه‌هاست. هنگامی که ارتفاع هواپیمای در حال نشستن کمتر از 60 ‏متر می‌شود، صدایی بیش از 100 دسی بل ‏تولید می‌شود؛ این در حالیست که خط قرمز آلودگی صوتی تهران 50 تا 60 دسی‌بل است.
مناطقی که نزدیک فرودگاه هستند از جمله تهرانسر و خیابان «سی متری جی» که واقع در غرب تهران است که در حال حاضر بیشترین آسیب را از آلودگی صوتی هواپیماهایی که بر فراز تهران می‌گذرند می‌بینند.آثار آلودگی صوتی هواپیماها بر سلامتی، رنجش و آزردگی ساکنان، مدارس، پارک‌ها و اماکن عمومی، حیوانات و حتی ارزش املاک این منطقه قابل تامل و بررسی است.ساکنان محله می‌گویند با تمام اعتراض‌ها و تلاش‌های انجام‌شده هیچ حرکتی در جهت رفع مشکلاتشان صورت نگرفته است.

عوارض آلودگی صوتی و اثرات آن بر انسان
آلودگی صوتی در تهران خطرناک تر از همیشه

ساده‌ترین و ملموس‌ترین عارضه‌ای كه آلودگی صوتی ایجاد می‌كند، كاهش قدرت شنوایی است. همچنین خطر ابتلا به امراض قلبی-عروقی را افزایش می دهد. در انسان‌ها رنگ پریدگی و بالارفتن فشارخون از اثرات آلودگی‌های صوتی است. همچنین درجه حرارت بدن نیز کاهش می‌یابد.

بر این اساس به نظر می رسد تهرانی ها با بحران دیگری روبرو هستند و تبعات بی توجهی به وضعیت اضطرار آلودگی صوتی در تهران می تواند عوارضی همچون کاهش قدرت شنوایی تا احساس خستگی و اختلالات روانی را به شهروندان تحمیل کند و در میان انواع مشکلات، باری اضافه بر روی دیگر مشکلات و معضلات پایتخت نشینان باشد که باید مسئولان برای این موضوع نیز دغدغه و راهکار داشته باشند  تا مانند آلودگی هوا در آینده به بحرانی غیر قابل رفع تبدیل نشود.

آلودگی صوتی در تهران خطرناک تر از همیشه



لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/91900/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تمجید امیرعبداللهیان از ابتکار تاریخی آفریقای جنوبی

عضو کمیسیون امنیت ملی: اقدام روز گذشته اسرائیل گوشمالی دیگری خواهد داشت

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

«برمودا» امشب میزبان عمو قناد است

سروش رفیعی: حاشیه ندارم چون فیلم بازی نمی‌کنم!

فصل سوم «پدرخوانده» ابوطالب آماده پخش شد

ترفندهای بچه برای درآمدزایی!

تیزر ویدئویی از آهنگ جدید علی زندوکیلی

آوازی از استاد شجریان بر شعر سعدی

آرزوی پسر بچه ای که پشت در کنسرت معین فلوت می زد

تصاویری از خسارت سیل امارات

امدادرسانی‌ نیروهای بسیج و سپاه در مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

فیلمی از لحظه انفجار مغازه عطرفروشی

حمله شرور قمه‌به دست به خودروی پلیس

امدادرسانی 112 روستا در سیستان و بلوچستان

‏ویدئویی از سرقت با خونسردی کامل و بدون ماسک از پارکینگ و انباری یک مجتمع

قتل راننده تاکسی ترکیه‌ای به دست مسافر ایرانی

مارک زاکربرگ: دستگاه جدیدمان مغز را می‌خواند

انیمیشن دیدنی ناسا از قمر سیاره مشتری

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

ماجراجویی شاگردان شجاعی در قامت یک تیم هجومی

ریوالدو: هیچکس بهتر از مورینیو برای هدایت بارسا نیست!

بند اخراج در قرارداد ناگلزمان

قرارداد عجیب ستاره رئال با نامزدش

تردید مربی ولزی برای حضور در تراکتور

احتمال حضور 10 تیم ایتالیایی در رقابت‌های اروپایی