راه ترقی

آخرين مطالب

دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق ابلاغ شد دانش

دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق ابلاغ شد
  بزرگنمايي:

 راه ترقی- دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آن‌ها براساس ضرورت رفع اطاله دادرسی و به استناد ماده سه قانون آیین دادرسی کیفری، مصوب 1392 با اصلاحات و الحاقات بعدی و شاخص‌های توسعه حقوقی و قضایی موضوع بند "د" ماده 113 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، ابلاغ شده  است.

طبق این دستورالعمل 9 ماده ای، قرار  است پرونده‌های تشکیل شده قبل از  اول مهر ماه سال جاری تا پایان امسال رسیدگی شود.

رئیس قوه قضائیه در دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آن‌ها، رؤسای کل دادگستری استان‌ها و روسای تمامی واحدهای قضایی را موظف کرده است ظرف مدت 10روز از ابلاغ این دستورالعمل، فهرست پرونده‌های موضوع این دستورالعمل را به تفکیک واحد قضائی، شعبه، نوع پرونده و تاریخ تشکیل پرونده تهیه و اقدامات و تدابیر مدیریتی لازم از جمله موارد زیر را عملیاتی و اجرایی کنند.

رئیسی همچنین از دادستان‌ها خواسته است تا برای بررسی موانع رسیدگی پرونده‌های مانده در برخی شعب دادسرا اقدامات لازم از قبیل اعزام معاونان به شعب تحقیق و مراجع انتظامی و امنیتی و تشکیل جلسه با کارشناسان را انجام و تمامی پرونده‌های مشمول این دستور العمل را بررسی کنند و در جهت تسریع در رسیدگی راهکار لازم اتخاذ و نظارت قانونی اعمال تا نسبت به تعیین تکلیف پرونده‌ها اقدام شود.

رئیس دستگاه قضا  از دادگاه‌های تجدید نظر خواسته است تا علاوه بر اقدامات مندرج در بندهای این دستورالعمل از ظرفیت‌های قانونی اذن اخیر مقام معظم رهبری مدظله العالی استفاده کنند.

طبق این دستورالعمل، معاونت راهبردی مکلف است علاوه بر پرداخت بهره وری برابر دستورالعمل مربوط برای پرونده‌های معوقه یادشده بر اساس گزارش عملکرد استانی بهره وری جداگانه‌ای اختصاص دهد و مبالغ مزبور در سه ماهه پایان سال با عنایت به نظر دادستان‌ها و روسای واحدهای قضایی و تأیید رئیس کل دادگستری، بر اساس آمار عملکرد قضات و کارکنان پرداخت شود. همچنین از همین محل از شعبی که با عملکرد مناسب در طول سال فاقد پرونده معوقه بوده نیز تقدیر شود.

براساس تکلیف ابلاغی از سوی رئیس قوه قضائیه، قرار است دیوان عالی کشور و دادستان کل کشور نیز ضمن نظارت مستمر بر رسیدگی عادلانه توأم با دقت و سرعت دادگاه‌ها و دادسراها، اجرای این دستورالعمل را پیگیری و موارد لازم را به حوزه معاون اول قوه قضائیه اعلام کنند و نتیجه اجرای این دستورالعمل در پایان هر هفته از سوی معاون اول قوه قضائیه به حوزه ریاست اعلام شود.

 غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه امروز سه شنبه در هفدمین نشست خبری بدون اعلام آمار معین از تعداد پرونده های معوق درباره دستورالعمل رسیدگی به پرونده های معوق، گفت: این دستورالعمل از سوی رئیس قوه قضائیه صادر و روز گذشته(دوشنبه) به استان ها ابلاغ شده است و قرار است روز جمعه همه روسای کل دادگستری ها و شورای قضایی برای رسیدگی به پرونده های معوق و کار جهادی نشست تخصصی داشته باشند و راه های اجرایی و عملیاتی به بحث گذاشته و ابزار کار معرفی شود تا بتوانیم اقدامات موثری انجام دهید.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه این سیاست مستمر قوه قضائیه است، افزود: در دوره تحول قوه قضائیه، خدمت رسانی بی وقفه به مردم و فرهنگ سازی و خدمت به مردم شعار و راهکار اصلی قوه قضائیه است. اقدامات تبلیغاتی نیست بلکه باور و اعتقاد است.

بخشنامه اجرای نیابت‌های قضایی ابلاغ شد

 محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم و دبیر ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه، طی بخشنامه‌ای «نحوه اجرای نیابت‌های قضایی در راستای مساعدت به فعالان اقتصادی» را به دادگستری‌های سراسر کشور ابلاغ کرد.

وی در این بخشنامه خطاب به رؤسـای دادگستری‌های کل استان‌های سراسر کشـور اعلام کرده است: با وجود تأکیدات مکرر ریاست قوه قضائیه مبنی بر لزوم رفع مشکلات و موانع تولید و اشتغال و حمایت‌های حقوقی، قضایی، مالی و تسهیلاتی از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی، برخی از دوایر اجرای احکام مدنی، نسبت به توقیف و ضبطِ ماشین آلات و مواد اولیه‌ شرکت‌ها و واحدهای تولیدی استراتژیک، که سهم وسیعی در اشتغال زایی و رونق تولید در کشور دارند، در مقام اجابت نیابت قضایی واصله از حوزه‌های دیگر، در انجام عملیات اجرایی، بدون ملاحظه‌ی تدابیر و سیاست‌های اتخاذی مورد نیاز ملک و ملت در شرایط حساس جنگ اقتصادی اقدام می کنند.
الفت افزوده است: نتیجه‌ قهری فقدان هوشمندی در اقدامات اجرایی مزبور، غالباً منتج به توقف خط تولید، بیکاری خیل کثیری از کارگران و عقیم ماندنِ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کشور خواهد شد.
دبیر ستاد مرکزی اقتصاد مقاومتی قوه قضائیه روسای دادگستری های سراسر کشور را مکلف کرده است ترتیبی اتخاذ شود تا رؤسای محاکم بدوی، معاونان اجرای احکام مدنی، دادورزان و مدیران دفاتر دادگاه‌ها، به محض وصول اوراق نیابت قضایی و درخواست اجرای حکم علیه شرکت‌های تجاری تولیدی، به گونه‌ای که منتهی به فروش و توقیف اموال واحدهای تولیدی شود ابتدا موضوع را در جلسه فوق‌العاده ستاد استانی مطرح و پس از بررسی دقیق و کارشناسی موضوع، در مسیر فعال نگه‌داشتن چرخه اقتصادی کشور و حمایت از فعالان اقتصادی مشروع، تصمیم مناسب بگیرند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/92287/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

علیرضا دبیر بعد از انتخاب فدراسیون کشتی به عنوان بهترین فدراسیون سال 14

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

رئیسی پایتخت سریلانکا را به مقصد تهران ترک کرد

گفتگوی جالب علیرضا دبیر با ورزشکار کودک ورزش‌های زورخانه‌ای

واکنش علی دبیر بعد از انتخاب امین میرزازاده به عنوان آقای ورزش ایران در سال 1402

جبلی در پاسخ به سوال خبرنگار آخرین خبر: سعی می کنیم در فصل آینده فوتبال به بهترین کیفیت مسابقات را پخش کنیم

صحبت های ناهید کیانی پس از دریافت عنوان بانوی ورزش ایران در سال 1402

تمرینات علیرضا بیرانوند برای بازگشت

امیررضا معصومی جایزه قهرمان فردا را کسب کرد

چرا ساخت استادیوم‌های فوتبال این قدر گران تمام می‌شود؟

تجلیل از حسین عبدی، سرمربی تیم ملی جوانان

خلاصه بازی لوریان 1 - پاری سن ژرمن 4

ژاوی در بارسلونا می‌ماند

بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا