راه ترقی

آخرين مطالب

آمریکا نمی تواند با متهم کردن ایران، جنایت خود را توجیه کند/ خطر آمریکایی - صهیونیستی، عراق را تهدید می کند گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- مصیب نعیمی،تحلیلگر مسائل خاورمیانه،در گفتگو با خبرگزاری آریا در خصوص هدف آمریکا از حمله به مواضع حشدالشعبی در عراق وطرح اتهامات علیه ایران گفت:کاملا مشخص است که آمریکا بنا به خواست رژیم صهیونیستی مدتهاست که درصدد آسیب رسانی به نیروهای حشدالشعبی به دو دلیل بوده است.نخست اینکه این نیروها پس از شکل گیری بزرگترین دستاورد را برای عراق به دنبال داشت و آن سرکوب و بیرون راندن داعش بود.دوم آنکه یکی از پایه های اصلی ضد استعمار و ضد بیگانه است که تلاش می کند عراق را در یک سازوکار کاملا خودکفا اداره کند. لذا آمریکا دو بار مواضع حشدالشعبی را هدف حمله قرار داد و مشخص شد که حملات توسط اسرائیل از پایگاه های آمریکایی صورت گرفت. این بار گویا بنا بر اطلاعاتی صهیونیستها تبعات آن را نپذیرفتند و آمریکایی ها را که شدیدا برای انتخابات ریاست جمهوری به حمایت صهیونیست ها نیاز داشتند را وادار کردند به چنین ریسک خطرناکی دست بزنند و به نام خود رسما اعلام کنند که این نکته بسیار حساسی است. آمریکایی ها با توجه به اینکه سناریوی دیگری نداشتند تلاش می کنند که از این خطا فرار کنند در حالی که کاملا مشخص است نیروهایی که هدف حمله قرار گرفتند عراقی بودند و در پادگان های خود مستقر بودند و تمام شهدا تابعیت عراقی دارند. لذا تلاشی که آمریکا برای توجیه این حادثه می کند فاقد مقبولیت مردمی و بین المللی حتی در داخل امریکا است. پس از بالاگرفتن واکنش های مردمی علیه آمریکا برخی محافل و رسانه ها و شخصیت های آمریکایی که ترامپ را یک فرد خطرناک و متهور می دانند اقدام آمریکا را یک اقدام ضد امنیت ملی امریکا و منافع آمریکا در منطقه دانستند. اینکه هر کسی جنایتی در هر نقطه ای انجام دهد و آن را به دیگری نسبت دهد با وجود بودن رسانه های صوتی و تصویری چندان برای افکار عمومی قابل قبول نیست و نمی تواند در جامعه بین الملل مقبولیت داشته باشد. آمریکایی ها در تلاشند مسیر افکار عمومی را که تحریک کردند تغییر دهند در حالی که این امر کاملا غیر ممکن است و  حمایت هایی که در جهت توسعه تروریست در منطقه می کنند بیشتر برای مردم روشن می شود.
این کارشناس در خصوص علت حمله روز گذشته معترضان عراقی به سفارت آمریکا در بغداد گفت:حادثه روز گذشته به دلیل ریسک خطرناک امریکایی ها صورت گرفت و کاملا مشخص شد در روز روشن هواپیماهای آمریکایی بدون هیچ دلیلی و توجیهی مراکز یک نیروی ملی ورسمی یک کشور را در داخل آن کشور هدف حمله قرار دادند. در حالی که تعهدات آمریکا پس از استقرار در خاک عراق دفاع عراقی ها بوده نه اینکه علیه امنیت عراق اقدام کنند. لذا کاملا تظاهرات گسترده روز گذشته و حمله به سفارت امریکا در بغداد واکنش طبیعی است. بسیاری از مسئولان عراق تلاش کردند شرایط را آرام کنند تا اقدامات سیاسی بهتری را علیه آمریکا انجام دهند، وگرنه واکنش مردمی نسبت به آمریکا به شدت نفرت آمیز است و یک امر کاملا طبیعی است که مردم عراق نسبت به کشته شدن شهدای خود واکنش شدید نشان دهند و با گذشت زمان احساسات مردم عراق کاهش پیدا نمی کند. آمریکایی ها به هیچ گونه ای نمی توانند اقدام خود را  با متهم کردن ایران و سایر نیروهای محور مقاومت توجیه کنند.اقدام امریکا در حمله به مواضع حشدالشعبی با هدف انتقام از سرکوب داعش بوده است و بسیار ناشیانه و با عدم شناخت انجام شد.
وی در خصوص تاثیر حوادث اخیر عراق بر آینده تحولات این کشور گفت:عراق حداقل برای مرحله جدید به خود می آید که خطری که عراق را تهدید می کند یک خطر امریکایی -صهیونیستی است و تا حدی موجب انسجام عراقی ها خواهد شد. طی روزهای گذشته دیدیم تمام جناح هایی که قبل آن نسبت به دولت جدید و برگزاری انتخابات زودرس پارلمان اختلاف نظر داشتند در یک جبهه قرار گرفتند. به نظر می رسد عراقی ها با احساس این خطر که از تظاهرات سوءاستفاده می کنند و تصور می کند با این شرایطی که عراق دارد آمریکا قدرت پاسخگویی ندارد و یا حداقل نمی تواند حمایت های منطقه ای و بین المللی را به دنبال داشته باشد این حوادث اخیر اختلافات داخلی عراق را تشدید نخواهد کرد بلکه انها را به سمت نوعی همگرایی سوق خواهد داد.
نعیمی در پایان خاطرنشان کرد:عراق از شرایط خاصی برخوردار است و در میان کشورهای عربی عراق تنها کشوری است که بر اساس یک نظام دموکراتیک و  انتخابات پیش می رود و این امر تقریبا تمام کشورهایی را که به صورت دیکتاتوری و وراثتی اداره می شود را نگران می کند و بیم آن دارند که این نظام دموکراتیک نیز به این کشورها سرایت کند. از زمانی که در عراق بحث انتخابات و تشکیل پارلمان مطرح شد مخالفت کشورهای عربی را به دنبال داشت.از اینرو عربستان فقط به دلیل این نگرانی به مدت 17 سال هیچ رابطه ای با عراق برقرار نکرد. کشورهای عربی حاشیه عراق نگران هستند تجربه دموکراتیک عراق به آنها سرایت کند و در این صورت سیستم و حکومت انها به خطر می افتد. لذا تلاش می کنند هر کدام به نوعی عراق را آشوب زده نشان دهند تا به مردم خود نشان دهند که راهکار حکومت در این منطقه راهکار دموکراسی و انتخابات و آرا مردم نیست بلکه یک فرد و خاندان باید بر آنها حکومت کند و ثروت و اموال آنها در اختیار بگیرد و اگر خواست بخشی را به مردم اختصاص دهد تا در کنار آن برای مردم کشورشان امنیت ایجاد کنند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/92408/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

ماجرای عملیات شهادت‌طلبانه شهروند ترکیه‌ای در قدس

روایت فارن پالیسی از ماجراجویی های پرهزینه تل آویو

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

غرامت سنگین بایرن برای همکاری با جانشین توخل

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

بخش دوم صحبتهای وحید امیری در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان

گل اول دورتموند به پاری‌سن‌ژرمن توسط نیکلاس فولکروگ

دبل کریستیانو رونالدو در بازی امشب النصر مقابل الخلیج

پاشازاده: شهریاری اتفاقات خوبی رقم می‌زند

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

کاهش تنش‌ها در منطقه محور تماس تلفنی بورل و امیرعبداللهیان

ویدئویی جالب از بحث جومونگ و سوسانو وایرال شد

چهره‌ها/ حس مادرانه شبنم قلی‌خانی

«سرخوشی در پاییز» با قطعه ای از «انریکه اوگارته» نوازنده اسپانیایی

یورش به کلمبیا؛ پلیس تحصن دانشجویان هوادار فلسطین را برچید

رامین رضاییان: هواداران پرسپولیس در قلب من هستند

صحبتهای گئورگی گولسیانی در پایان بازی پرسپولیس و سپاهان:

سعید صادقی بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس