راه ترقی

آخرين مطالب

بیانیه مشترک ایکوم و ایکوموس در تقبیح تهدید ترامپ فرهنگ و هنر

بیانیه مشترک ایکوم و ایکوموس در تقبیح تهدید ترامپ
  بزرگنمايي:

راه ترقی- متن این بیانیه به شرح زیر است: ایکوم و ایکوموس هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را به‌طور مشترک محکوم می‌کنند، در درگیری های مسلحانه و تحولات سیاسی از زمان آغاز هزاره، میراث فرهنگی به طور فزاینده ای مورد هدف قرار گرفته است. همواره میراث‌فرهنگی به منظور تأمین مالی جنگ یا تأثیر بر هویت و اعتماد به نفس دشمنان، غارت یا به عمد نابود شده است.

در بخش دیگر بیانیه آمده است: موزه ها و همچنین اماکن فرهنگی در بسیاری از کشورهای جهان تحت تأثیر قرار می گیرند. شورای بین المللی موزه‌ها (ICOM) و شورای بین المللی بناها و اماکن (ICOMOS) به عنوان نمایندگان جامعه میراث در جهان بسیار نگران این تحول و به ویژه تحولات اخیر هستند.  ایکوم و ایکوموس به همه طرفین درگیری های مسلحانه کنوانسیون لاهه در سال 1954 برای حمایت از اموال فرهنگی در صورت درگیری مسلحانه یادآوری می کنند، در آنجا دولت‌های عضو، موافق هستند که خسارت به میراث‌فرهنگی متعلق به هر قوم و به معنای آسیب رساندن به میراث فرهنگی همه بشریت است، زیرا هرکس سهم خود را در فرهنگ جهان می گذارد. ایالات متحده آمریکا کنوانسیون لاهه را در سال 2009 و ایران در سال 1959 تصویب کرد.  

به گزارش میراث آریا، در این بیانیه آمده است: هر دو کشور همچنین کشورهای عضو کنوانسیون میراث جهانی 1972 هستند که ایالات متحده آمریکا اولین کشوری بود که در سال 1973 تصویب کرد و نقش مهمی در ارتقای آن ایفا کرد. ایران مکان 24 میراث جهانی یونسکو با اهمیت فرهنگی و طبیعی بسیار مهم، نه تنها برای ایرانیان، بلکه بشریت و حافظه جمعی آن است. علاوه بر این، در سال 2017، شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه 2347 را به اتفاق آرا تصویب کرد که در آن آمده است: هدایت حملات غیرقانونی علیه سایت‌ها و ساختمان‌های اختصاص داده شده به مذهب، آموزش، هنر، علم یا اهداف خیرخواهانه، یا بناهای تاریخی ممکن است تحت شرایط خاص و مطابق با قوانین بین المللی تشکیل شود. یک جنایات جنگی را قانون و عاملان چنین حملاتی را باید محاکمه کنید. 

ایکوم و ایکوموس هرگونه تخریب عمدی میراث فرهنگی را به طور مشترک محکوم می کنند. ما از همه طرف ها می خواهیم که به توافقنامه‌های بین المللی حاکم بر درگیری‌های مسلحانه احترام بگذارند و از میراث فرهنگی جهان در هر کجا که باشند، بدون توجه به عقاید مذهبی یا اهداف سیاسی، محافظت کنند.

در پی توییت تهدیدآمیز دونالد ترامپ و تکرار آن، مهدی حجت رییس کمیته ملی ایکوموس در ایران در نامه‌ای به مدیرکل ایکوموس جهانی و رؤسای کمیته‌های ملی نوشت:‌ «مطلع هستید، اخیراً رئیس جمهور آمریکا در توییتی ایران را تهدید کرده است: «52 نقطۀ ایران را نشانه گرفته‌ایم، برخی با اهمیت بسیار زیاد برای ایران و فرهنگ ایرانی و این هدف‌ها و خود ایران، به سرعت و به سختی مورد حمله قرار خواهند گرفت» اگرچه این تهدید آشکارا خلاف قوانین بین‌المللی و معاهدات یونسکو است، انتشار این توییت و اصرار رئیس جمهور آمریکا بر آن در توییت‌های بعدی خود، توجه و نگرانی جهانی را برانگیخته است.

این گونه اظهارات ناگزیر پیامدهای فاجعه‌باری برای فرهنگ و میراث فرهنگی بشر در پی خواهد داشت، لذا لازم است تمام افراد و نهادهای مسئول موضعی مناسب در قبال آن اتخاذ کنید.»

ترامپ در نخستین توییت خود نوشته بود:‌ «ایران با جسارت زیاد درباره حمله به منافع آمریکا سخن می‌گوید، اگر ایران به هر آمریکایی یا منافع آمریکایی حمله کند، 52 سایت ایران، با ارزش بالا و با اهمیت برای فرهنگ ایران - به نمایندگی از 52 گروگان آمریکایی که سال‌ها پیش توسط ایران گروگان گرفته شدند- هدف قرار می‌گیرند.»

او یک روز بعد تهدید خود را با این جملات تکرار کرد: «آنها مجاز به کشتن مردم ما هستند. آنها مجاز هستند که مردم ما را شکنجه کرده و مورد آزار و اذیت قرار دهند. آنها مجاز به استفاده از بمب‌های کنار جاده‌ای و منفجر کردن مردم ما هستند اما ما اجازه نداریم مراکز فرهنگی آنها را لمس کنیم؟ نه اینطور نمی‌شود!.»

سفیر چین هم پاسخ ترامپ را داد: میراث فرهنگی ایران برای تمام بشریت است

سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در ایران نیز به توییت تهدیدآمیز دونالد ترامپ خطاب به ایران واکنش نشان داد. در توییتی که چانگ هوا سفیر تام‌الاختیار جمهوری خلق چین در ایران منتشر کرده است، با ایجاد آلبوم تصویری از چهار بنای تاریخی ارزشمند ایران در کنار هم، نوشت: «میراث فرهنگی جهانی متعلق به تمام بشریت است.»

او در این پیام خود تصویرهایی از ورودی مسجد امام (ره) در میدان اصفهان، باغ فین و خانه طباطبایی‌ها در کاشان و عمارت عالی‌قاپو در میدان نقش جهان اصفهان را در کنار یکدیگر قرار داده است.

واکنش یونسکو به تهدید ترامپ برای حمله به مراکز فرهنگی ایران

اودری ازوله مدیرکل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد روز دوشنبه در دیدار با احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو نسبت به مواضع ترامپ در مورد حمله به مراکز فرهنگی ایران واکنش نشان داد و حفاظت از دارایی‌های فرهنگی را به آمریکا یادآور شده است.  

موزه ملی ایران در پی توییت ترامپ بیانیه داد/نگرانی همتایان موزه‌های خارجی از تهدید آمریکا

موزه ملی ایران از جامعه جهانی خواست تا در قبال اظهارنظر رییس جمهور امریکا، واکنش لازم را نشان دهند.

در این بیانیه آمده است: «تهدید اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا (توئیت ساعت 11:52 تاریخ 4 ژانویه 2020) مبنی بر هـدف قراردادن 52 مکان در ایران از جمله مکان‌هایی که برای فرهنگ ایرانی بسیار مهم هستند؛ را محکوم می‌کند و آن را نقض آشکار قـانون مـربـوط به قرارداد حـمایت امـوال فرهنگی هنگام جنگ یونسکو مصوب 14 می 1954 در لاهه و پروتکل 1 کنوانسیون ژنو مـصوب 12 آگوست 1949 می‌داند. بی‌تردید چنین اقدامی در جهت تخریب اموال فرهنگی که بخشی از میراث بشری‌اند، جنایت جنگی محسوب می‌شود و انتظار داریم که جامعه جهانی در قبال آن واکنش لازم را انجام دهد.»

پاسخ اتحادیه‌ موزه‌های آمریکا به تهدید فرهنگی ترامپ

اتحادیه‌ موزه‌های آمریکا، شورای بین‌المللی موزه‌ها و شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌های تاریخی هم به صحبت‌های تهدیدآمیز رییس جمهور آمریکا واکنش نشان دادند و در بیانیه‌هایی جداگانه این تهدید را خلاف کنوانسیون‌های سازمان ملل و یونسکو در حفاظت از آثار تاریخی دانستند.

اتحادیه موزه‌های آمریکا (AAM) هدف قراردادن محوطه‌های فرهنگی با هدف تخریب آنها را محکوم می‌کند؛ ملت ما سابقه‌ای طولانی در حفاظت از منابع فرهنگی به ویژه در کشورهایی دارد که ناآرامی‌های سیاسی و یا درگیری‌های مسلحانه را تجربه می‌کنند. حمله به محوطه‌های فرهنگی در هر جایی از جهان تهدیدی علیه میراث جهانی‌مان و در تعارض با معاهده امضاء شده توسط ایالات متحده آمریکا است که برای محافظت از میراث فرهنگی بشری در کنوانسیون 1954 لاهه، برای حفاظت از اموال فرهنگی در زمان جنگ و همچنین خلاف قطعنامه 2347 شورای امنیت سازمان ملل و کنوانسیون 1972 یونسکو در رابطه محافظت از میراث ملی و فرهنگی جهان است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/93794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد