راه ترقی

آخرين مطالب

درباره سلطان قابوس ‌ انديشه

  بزرگنمايي:

راه ترقی- جلاله السلطان المعظم قابوس بن سعید آل سعید، لقب رسمی پادشاه عمان است. قابوس در 18 نوامبر 1940 میلادی در شهر صلاله متولد شد. وی چهاردهمین فرد در زنجیره مستقیم سلاطین خاندان آل‌بوسعید به شمار می رود. خاندان سلاطین آل بوسعید در 1741 میلادی به‌ دست امام احمدبن‌سعید تشکیل شد. امام احمد بن‌سعید در میان عمانی‌ها احترام ویژه‌ای دارد، چراکه وی پس از یک نبرد طولانی با شورشیان توانست در تمامی مناطق کشور عمان امنیت و آرامش را برقرار کند.

قابوس دوران کودکی خود را در زادگاهش گذراند و در همانجا به تحصیل علم و دانش پرداخت. در نوجوانی به دستور پدرش سعیدبن تیمور به انگلیس رفت و به مدت 2 سال در فرهنگستان نظامی سلطنتی سندهرست آموزش دید. پس از آن در ارتش پیاده هنگ زرهی انگلیس خدمت کرد. سپس در تشکیلات ستاد ارتش آلمان غربی مشغول به کار شد و پس از برگشت از آلمان، دوره علوم مدیریت حکومتی را در انگلیس گذراند و در آن برهه تصمیم گرفت تا به زادگاهش عمان برگردد و به مدت 6 سال به خواندن تاریخ و تمدن سرزمین عمان و دین اسلام پرداخت.

قابوس بن‌سعید آل بوسعیدی در 1970 میلادی با کودتایی آرام با کمک انگلیس قدرت را در عمان در دست گرفت و اکنون حدود 50 سال است که پادشاهی بر عمان را در دست دارد. خاندان سعید از میانه‌های سده 18 تاکنون بر عمان حکم می‌رانند و برپایه قانون اساسی، تخت پادشاهی نباید بیش از سه روز خالی بماند و خانواده سلطنتی باید یک جانشین برای سلطان فقید برگزیند. سلطان قابوس چندسالی می شود که با بیماری سرطان دسته و پنجه نرم می‌کند و هرازگاهی برای درمان به کشورهای اروپایی سفر می کرد اما این موضوع هرگز بر حکمرانی سلطان قابوس خللی وارد نکرد. با این وجود در نظام قضایی این کشور حاشیه خلیج فارس گفت وگوهایی دقیق و همراه با جزئیات در جریان است تا اگر پادشاه از دنیا رفت در جانشینی او تاخیر به وجود نیاید.

قابوس پادشاهی محبوب و مردمی

با به قدرت رسیدن سلطان سعیدبن تیمور در 1938 میلادی، عمان چند دهه در انزوای کامل به سر می‌بُرد؛ به طوری که از آن به عنوان جامعه‌ای قبیله‌ای و شبه فئودالی یاد می‌کردند که همواره دستخوش شورش و ناآرامی‌های داخلی بود اما با عزل سلطان سعید در 1970 میلادی و روی کار آمدن سلطان قابوس فضای این کشور، نمایی جدید از اصلاحات را به خود گرفت. باید گفت سلطان قابوس از قدیمی‌ترین بازیگران عرصه سیاست در منطقه خاورمیانه در چهار دهه گذشته به شمار می آید. او با اصلاحات سریع اقتصادی، سرمایه گذاری در نظام بهداشت، درمان و آموزش را آغاز کرد. مردم عمان سلطان قابوس را به عنوان یکی از محبوب ترین و مردمی‌ترین سلاطین عرب می‌شناسند. او پیشرفت عمان را بر دیگر کارها ارجح می‌داند و اعتقاد دارد که درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صَرف نوسازی و ایجاد تحول در کشورش شود. وی به حفظ سنت‌های پیشینیان بسیار اعتقاد دارد و تمام تلاش خود را برای احترام به آنان به کار می‌بندد. در سلطان‌نشین عمان بخش عمده ساحل یک هزار 700 کیلومتری برای استفاده عموم آزاد است.

آغاز اصلاحات اقتصادی در عمان

بر پایه گزارش‌های سازمان ملل‌متحد، سلطان‌نشین عمان از جمله کشورهایی به شمار می‌آید که در چهار دهه گذشته بیشترین میزان پیشرفت را شاهد بوده است. سلطان قابوس دستور داد تا خیابان‌ها، مدارس و بیمارستان های جدید ساخته شوند و  برق و آب لوله کشی به دورترین نقاط کشور راه پیدا کند. دولت عمان به مدت چندین دهه، بسیاری از شهروندان را در وزارتخانه ها و ادارات دولتی به کار گرفت و امروز به همین دلیل، بخش خدمات عمومی اشباع شده است. بر پایه آخرین آماری که در 2018 میلادی منتشر شد از مجموع 4 میلیون و 573 هزار 893 تن جمعیت عمان ، 2 میلیون و 52 هزار و 604 تن یا به عبارتی 44.8 درصد آن را کارگران خارجی تشکیل می دهند.

تصمیم‌سازی‌های سیاست خارجی در پادشاهی عمان مانند دیگر کشورهای پادشاهی منطقه به طور معمول در وهله نخست در اختیار شخص پادشاه و نزدیکان وی قرار دارد. همین موضوع نشان دهنده اهمیت تفاوت‌های فردی سلطان قابوس با همتایان دیگرش در شورای همکاری خلیج فارس است. هرچند سلطان قابوس به عنوان تعیین‌کننده اصلی سیاست خارجی دارای نقشی برجسته است اما کابینه و مجلس این کشور هم در تعدیل سیاست خارجی نقش آفرین هستند. در بُعد بین‌المللی نیز سلطان قابوس، ارتباط ویژه‌ای با انگلیسی‌ها دارد و یکی از متحدان نزدیک به آمریکا نیز محسوب می‌شود.

در 2011 میلادی با وقوع انقلاب‌های عربی در منطقه خاورمیانه در عمان نیز اعتراضات کوچکی رخ داد اما به خاطر اینکه سلطان قابوس در سیاست داخلی هم از رویه واقع گرایانه‌ای برخوردار بود، دستور اصلاحات بیشتر را برای پاسخگویی به مطالبات مردم صادر کرد. دولتمردان این کشور معتقدند که خیزش های اسلامی نتیجه تراکم خواسته‌های چند دهه بوده است. از این رو پادشاه و دیگر سران تلاش کردند تا به خواست مشروع مردم احترام بگذارند.

میانجیگری‌های عمان میان تهران و واشنگتن

تا 1349 خورشیدی هیچ ارتباطی میان ایران و عمان برقرار نبود تا اینکه در شهریور 1350 خورشیدی برقراری روابط رسمی سیاسی 2 کشور اعلام و اعزام نخستین سفیر ایران در فروردین 1351 خورشیدی به مسقط صورت گرفت. سلطان قابوس برای نخستین بار در 1351 خورشیدی به ایران سفرکرد. در زمان رژیم پهلوی، عمان با ایران روابط گسترده سیاسی، نظامی و امنیتی داشت و عمان از حمایت همه جانبه دولت ایران برخوردار بود که نقطه اوج این حمایت‌ها دخالت نظامی ایران در قضیه ظفار به نفع عمان بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این روابط با فراز و نشیب هایی ادامه یافت که نقطه اوج آن سفر سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران بعد از 35 سال در  1388 خورشیدی بود.

در گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها، بارها به اقدامات میانجی‌گرانه مسقط در روابط میان تهران با واشنگتن و کشورهای غربی اشاره شده است که از آن جمله می توان به برگزاری نشست میان 2 طرفِ جنگ در زمان حمله رژیم بعث عراق به ایران، وساطت در بازگرداندن ایرانیانِ اسیرشده در جدال با کشتی های جنگی آمریکا در اواخر جنگ،‌ انتقال نامه و پیام میان 2 طرف از جمله انتقال نامه کلینتون پس از پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات، ایجاد کانال گفت وگوهای میان ایران و آمریکا در پرونده هسته‌ای از سال 2009 میلادی و مذاکرات رسمی‌تر از سال 2012 میلادی، تبادل ورزشکاران آمریکایی که از مرز عراق وارد ایران شده بودند، تعیین سفارت عمان در انگلیس به عنوان دفتر حافظ منافع ایران پس از ورود دانشجویان به سفارت این کشور در تهران در 2011 میلادی و تعیین سفارت عمان در ایران به عنوان دفتر حافظ منافع کانادا پس از تصمیم آن کشور به کاهش روابط با ایران در 2012 میلادی اشاره کرد.  


بیماری سلطان قابوس 

 سلطان قابوس در 79 سالگی به علت بیماری درگذشت و به علت نداشتن فرزند، گمانه زنی‌ها درباره جانشینی وی در رسانه ها شدت یافته است. برخی منابع می گویند: سلطان قابوس 2 پاکت دربسته و مهرشده دارد که یکی از آنها در کاخی در صلاله در جنوب عمان است و امکان دارد در هر 2 پاکت نام یک فرد نوشته شده و نامه دوم صرفا حکم تایید نامه اول را داشته باشد و شاید هم سلطان در هر نامه یک نام متفاوت نوشته باشد. با توجه به اهمیت جایگاه ویژه پادشاه در عمان، برابر دیگر ساختارهای حکومتی و تاثیرات فکری و تصمیمات شخص وی که ویژگی مشترک حکومت های سلطنتی است به اعتقاد تحلیلگران از میان جانشینان احتمالی قابوس فردی که قادر به پر کردن خلاء های احتمالی پس از وی باشد، وجود ندارد. با این وجود بسیاری از مردم این کشور می گویند که اطمینان دارند، سلطان قابوس آنها را تنها نخواهد گذاشت و همه چیز را برای دوران بعد از خودش آماده کرده است.

روزنامه گاردین در خبری گفته است که حکمرانی سلطان قابوس بر عمان با وجود شدیدتر شدن بیماری او همچنان ادامه یافته است اما در نظام قضایی این کشور حاشیه خلیج فارس گفت وگوهای دقیق و همراه با جزئیات در جریان است تا اگر پادشاه از دنیا رفت، در جانشینی او تاخیر به وجود نیاید. اگر مقام‌های عالی قضایی عمان نتوانند در یافتن جانشین سلطان قابوس و پادشاه تازه به نتیجه برسند، آنگاه سراغ نامه‌های مهر و موم ‌شده سلطان می‌روند تا ببینند گزینه خود او برای جانشینی چه فردی است.

قابوس بن سعید از چهار سال پیش درگیر درمان بیماری سرطان است و در ماه‌های گذشته در بیمارستانی در بلژیک بستری بود. گرچه انتظار می‌رفت او تا پایان ژانویه در اروپا بماند اما روند درمان را نیمه‌کاره رها کرد و چندروز گذشته به مسقط بازگشت.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/93999/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

صدای این خواننده دل همه رو برد!

کاهش 14 درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در سفرهای نوروزی

پورعباس: کنکور در سلامت کامل برگزار شد

رادان: تمام آبرویمان را برای دین و ارزش‌های اسلامی می‌گذاریم و از این راه عقب‌نشینی نخواهیم کرد

لحظات حساس از نجات نوزاد سه روزه توسط اپراتور هلال احمر

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

شیائومی نیامده رکورد زد!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد