راه ترقی

آخرين مطالب

«ژیمناستیک» قربانی اختلاف رئیس و وزارت ورزش/ سهمیه المپیک می‌پرد؟ ورزشی

  بزرگنمايي:

راه ترقی- اختلاف و تنش میان فدراسیون ژیمناستیک و وزارت ورزش و جوانان به بالاترین حد ممکن خود در روزها و حتی سال های اخیر رسیده است. ماجرا تا جایی پیش رفته که وزارت ورزش و جوانان به صورت شفاف و واضح از قطع بودجه فدراسیون ژیمناستیک سخن به میان آورده است. اتفاقی که در پی عدم اطاعت اینچه‌درگاهی از دستور وزراتخانه برای برکناری دبیر و خزانه‌دار این فدراسیون رخ داده است.

اینچه درگاهی می گوید دبیر و خزانه دارش هیچ تخلفی نکرده اند و حتی یکبار هم به دادگاه خوانده نشده اند و دلیلی برای برکناری آنها قبل از صدور نهایی دادگاه نیست اما وزارت ورزش و جوانان با توجه به مکاتبات با سازمان بازرسی به صورت رسمی اصرار به برکناری این دو عضو دارد و در پی همین نافرمانی خانم رئیس بودجه فدراسیون مادر و المپیکی ژیمناستیک را قطع کرده است.

این درحالی است که ژیمناستیک سه اعزام حساس تا پایان سال دارد تا اندک شانس خود برای کسب سهمیه المپیک توسط سعیدرضا کیخا را امتحان کند. احتمالی که اگر به واقعیت بپیوندد اتفاقی تاریخی در ژیمناستیک رخ داده است.

روند کسب سهمیه المپیک در ژیمناستیک به این شکل است که در بخش تیمی 12 تیم اول مسابقات قهرمانی جهان در 2018 و 2019 و همچنین 12 نفر اول مجموع 6 وسیله مسابقات قهرمانی جهان در سال 2019، نفرات اول تا سوم فینال تک وسیله مسابقات قهرمانی جهان 2019، نفرات اول تا سوم مجموع وسایل (سه رکورد برتر در چهار دوره جام‌های جهانی در سال 2019-2020 که توسط فدراسیون جهانی مشخص شده است)، نفرات اول تک وسیله (سه رکورد برتر از هشت دوره جام‌های جهانی در سال‌های 2018 و 2019 که توسط فدراسیون جهانی مشخص شده است) و همینطور از طریق وایلد کارت جواز حضور در المپیک را پیدا می کنند.

بر همین اساس ملی‌پوشان ژیمناستیک باید در 8 مسابقه بین‌المللی شرکت می‌کردند که 4 مسابقه نخست شامل مسابقات جهانی ملبورن و جام‌های جهانی باکو، آلمان و قطر بود. این 4 رویداد از سال 2018 آغاز شد و سعید رضا کیخا ابتدا در سال 2018 در مسابقات جام جهانی آلمان شرکت کرد که موفق شد امتیاز 15.133 را کسب کند و صاحب مدال برنز شود. نکته مهم اینکه پیش از این هیچ ژیمناستیک‌کار ایرانی موفق نشده بود چنین امتیازی را کسب کند. او در جام جهانی باکو در جایگاه پنجم و در جام جهانی قطر هم در جایگاه چهارم قرار گرفت تا در مجموع این 3 مسابقه در رده پنجم قرار بگیرد.

در حال حاضر سعید رضا کیخا؛ احمد کهنی و عبدالله جامعی باید تا پایان اسفند 98 در 3 مسابقه باقی مانده دیگر (ملبورن استرالیا، باکوآذربایجان ودوحه قطر) شرکت کنند تا بتواند رنکینگ جهانی خود را بهتر کند. این ژیمناست‌ها به خاطر مشکل ویزا نتوانستند در مسابقات آلمان شرکت کنند اما حضورشان در مسابقات ملبورن، باکو و قطر لازم و ضروری است.

در خرک حلقه نفر اول رنکینگ از کشور تایوان در مسابقات قهرمانی جهان به مقام قهرمانی رسید و سهمیه المپیک را کسب کرد. نفراتی از چین و ژاپن بالاتر از کیخا قرار دارند که ژیمناست چینی با توجه به اینکه هموطنش در دارحلقه سهمیه اول را کسب کرده از رده بندی خرک حلقه حذف خواهد شد.

همچنین دیگر ژیمناست قدرتمند ژاپن در بارفیکس در جایگاه اول مشترک حضور دارد و به همین خاطر کیخا و جامعی برای کسب سهمیه المپیک هرچند اندک اما شانس دارند. ژیمناست‌های دیگری از ارمنستان، فرانسه، کرواسی و… با فاصله نزدیک در تعقیب کیخا هستند و به همین دلیل تنها شانس کسب سهمیه المپیک (هرچند اندک) این است که ملی پوشانمان (حداقل کیخا) در هر سه مسابقه پیش رو شرکت کنند.

خرداد سال 99 نیز مسابقات قهرمانی آسیا برگزار می‌شود که مسابقات کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود. در این مسابقات 2 نفر اول که در 6 اسباب بالاترین نمره را کسب کنند می‌توانند سهمیه المپیک را کسب کنند. با توجه به اینکه ژیمناست‌های چین، ژاپن، کره جنوبی و تایوان که همگی جزو بهترین‌های دنیا هستند توانسته‌اند کسب سهمیه تیمی کنند و از طرفی در مجموع شش وسیله هم ژیمناست‌های قزاقستان، فیلیپین، ازبکستان....سهمیه را کسب کرده‌اند ملی‌پوشان ایران فرصت دیگری دارند تا در این رقابت‌ها سهمیه المپیک توکیو را به دست بیاورند.

شرایط بحرانی و بی تفاوتی مسئولان
همه می دانند که حتی مدیریت یک فدراسیون با بودجه وزارت ورزش و جوانان تا چه حد دشوار است چه برسد به اینکه این اندک بودجه هم قطع شود. این در حالی است که علیرغم تبلیغات فراوان فدراسیون ژیمناستیک حتی یک اسپانسر هم ندارد و با این شرایط اندکی بعد حتی پرداخت حقوق کارمندان فدراسیون هم به مشکل خواهد خورد.

اگر وزارت ورزش و جوانان بودجه خود به فدراسیون را قطع کند قطعاً اعزام های پیش رو کنسل خواهد شد و شانس کسب سهمیه المپیک از ورزشکاری که در روزهای اوج خود قرار دارد و شاید دیگر این روزها برایش تکرار نشود گرفته می شود و از ژیمناستیک و کیخا حسرتی برجای می ماند که شاید می شد این ورزش مادر هم در المپیک حضور داشته باشد.

به نظر می رسد وزارت ورزش و جوانان و اینچه درگاهی هرچه سریع تر باید این موضوع را خاتمه دهند. اگر اینچه درگاهی واقعاً تخلفی کرده است از فدراسیون کنار گذاشته شود و اگر تخلفی در میان نیست علت این اقدامات چیست؟ اقداماتی که دود آن تنها به چشم ژیمناستیک و ورزشکارانش می رود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94018/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک