راه ترقی

آخرين مطالب

باید از سختی‌ها، راه بسازیم/ تحریم های جدید آمریکا، تنها یک بلوف‌ سیاسی است گفتگو

  بزرگنمايي:

راه ترقی- "احمد معصومی‌فر" در گفت‌وگویی در رابطه با اقدامات وزارت امور خارجه برای مقابله با تحریم های ایالت متحده آمریکا، علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم‌های آمریکا علیه ایران یکجانبه و غیرقانونی است و آمریکا به دیگر کشورها فشار می‌آورد که قطعنامه 2231 شورای امنیت را اجرا نکنند؛ همه کشورها خودشان را مقید به اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل می‌دانند که از جمله این قطعنامه‌ها رفع تحریم‌های ایران است.

وی ادامه داد: اما کشورهای مختلف به دلیل حاکمیت دلار در اقتصاد جهانی، نگران تحریم شدن یا آسیب دیدن به اقتصادشان از ناحیه آمریکا هستند. آنها از برجام و رفع تحریم‌ها حمایت می‌کنند اما چون قدرت اقتصادی آنها اسیر قدرت آمریکاست عملا نمی‌توانند در حوزه‌هایی که آمریکا ما را مورد تحریم قرار داده‌اند، کار کنند.

مدیرکل هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ما با همکاری با دیگر کشورها به دنبال یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌ها هستیم و اکنون نیز این مسیر پیدا و در حال اجرا بوده اما مقداری زمان‌بر است . در بسیاری از حوزه‌ها و بخش‌ها راه‌های جدیدی پیدا شده است ضمن آنکه راه‌های بیشتر دیگری نیز خواهیم یافت و این موارد با همکاری خود کشورها در حال انجام است، یعنی با کشورهایی که علاقمند به همکاری با ایران هستند، راه های مبادلات اقتصادی تعیین شده منتهی شرط آنها این است که مسیری انتخاب شود که مورد تحریم و فشار آمریکا قرار نگیرند.

وی از نقش سفرای ایران در کشورهای دیگر در راستای مبادلات اقتصادی سخن به میان آورد و عنوان کرد: سفرا به صورت مشترک و با تشریک مساعی با طرف‌های خارجی باید بتوانند این راه‌های ارتباط اقتصادی را پیدا کنند به‌طورمثال در اروپا مسیر اینستکس تقریبا در حال نهایی شدن است و این یک مسیر تجاری است که شرکت‌های ایرانی و اروپایی، چینی، ژاپنی، هندی و ... آن تاسیس شده‌اند، بنابراین نقش وزارت امور خارجه و سفرا برای دور زدن تحریم‌ها بسیار مهم است.

معصومی‌فر در پاسخ به این سوال که آیا می توان به این مواردی که اشاره کردید، امید داشت؟ بیان کرد: قطعا امید است، زیرا تحریم‌های که آمریکا اعمال کرده غیرقانونی و غیرمشروع است و مورد حمایت مجامع بین‌المللی نیست ضمن آنکه کشورها به تحریم‌ها علاقمند نیستند لذا در دراز مدت قطعا این تحریم ها بی‌اثر خواهد بود اما در کوتاه مدت فشارهایی به مردم وارد می شود و وضعیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد ولی به‌طور قطع راه‌های جایگزین پیدا خواهد شد و ما از این مسیر سخت عبور خواهیم کرد.

وی در خصوص تحریم‌های بیشتر آمریکا در سال میلادی جدید به ایسنا گفت: تحریم های جدید، تنها یک بلوف‌ سیاسی است زیرا اصلا زمینه‌ای نمانده که آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را تحریم نکرده باشد. تصور آنها این بود که این تحریم‌ها که به قول خودشان شدیدترین و سخت‌ترین تحریم‌های حداکثری است که در طول تاریخ علیه یک کشور اعمال شده، اقتصاد ایران را متلاشی می‌کند اما اکنون ملاحظه می‌کنند که چنین اتفاقی رخ نداده است. اینها دیگر تلاش‌های تبلیغاتی است زیرا اکنون ما تقریبا یکسری مسیرها برای ادامه کار با دیگر کشورها را پیدا کرده‌ایم.

سفیر جدید ایران در سوئد در پاسخ به این سوال که آینده اقتصاد ایران در سال 99 را چگونه می‌بینید؟ اظهار کرد: سال 1399 مطمئنا از سال 98، شاید از جهاتی بهتر باشد و ما وارد دوره رشد اقتصادی می‌شویم (در سال 98 رشد اقتصادی ما منفی بود) حتی پیش‌بینی IMF و بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول این است که در سال آینده میلادی وارد فضای رشد اقتصادی می‌شویم اما ممکن است درصد رشد آن خیلی بالا نباشد.

وی تصریح کرد: باید همه بدانیم که در شرایط کنونی راهی جز مقاومت نداریم. مواضع واقعی همه کشورها این است که مسیری که ایران طی کرد(توافق برجام) یک مسیر قانونی و درست بوده و این آمریکاست که زیر قراردادهای بین‌المللی می‌زند.

مدیرکل هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: مطمئنا از این شرایط سختی که برای ما ایجاد شده و مردم تحت فشار هستند، عبور خواهیم کرد، ضمن‌آنکه برخی از این فشارها و سختی‌ها شاید یک نوع فرصت برای ما باشد به‌طورمثال یک بار برای همیشه باید به این نتیجه برسیم که اقتصاد کشور را از نفت جدا کنیم و بدانیم که اقتصاد نفتی، اقتصاد رانتی است و رنگ و بوی سیاسی دارد و اقتصادی است که توسعه برای ما به ارمغان نمی‌آورد.

وی افزود: اکنون حوزه نفتی کشور تحریم شده است اما این جداسازی باید از قبل انجام می‌شد ولی اکنون که این شرایط ایجاد شده باید پایه‌های اقتصاد را براساس منابع مبتنی بر نیروی انسانی استوار کنیم یعنی به سمت اقتصاد دانش بنیاد حرکت کنیم و این مزیت مطلق جمهوری اسلامی ایران است زیرا نیروهای جوان و تحصیل‌کرده زیاد داریم و باید مدنظر داشت که تحریم‌ها این مسیرها را جلوی ما گشود و مطمئن باشید که اگر تحریم‌ها نبود آسان‌ترین راه یعنی فروش نفت را همچون گذشته دوباره انتخاب می‌کردیم و تاکید می‌کنم که اقتصاد نفتی برای ما توسعه نمی‌آورد. حتی شاهدیم در کشورهای که اقتصاد نفتی دارند نوآوری و اشتغال بوجود نیامده است اما کشورهایی همچون نروژ و مالزی علی رغم اینکه دارای منابع نفتی هستند اما مطلقا از منابع نفت برای بودجه و مصارف جاری و عمومیشان استفاده نمی‌کنند و درآمد حاصل از نفتشان برای توسعه کشورشان استفاده می‌کنند. اما در ایران راحت‌ترین کار فروش نفت بوده و دولت‌ها از آن استفاده جاری و عمومی را می کند.

مدیرکل هماهنگی و پایش روابط اقتصادی وزارت امور خارجه اظهار کرد: کشورهای بزرگ توسعه یافته‌ای همچون ژاپن از خاکستر جنگ، کار را آغاز کردند و از شرایط سخت و فشار و با اتکا به نیروهای انسانی به نتیجه رسیدند و این تفکر را باید در جامعه کنونی خدمان جا بیندازیم که سختی‌ها برای ما راه ایجاد می‌کند و از سختی‌ها باید راه بسازیم.

سفیر ایران در سوئد در خصوص اقدامات وزارت خارجه برای تحریم داروها به ایسنا گفت: در حال انجام دادن اقدامات بین‌المللی هستیم و هم به سازمان ملل و هم سازمان جهانی بهداشت شکایت‌های کرده‌ایم و دفتر ما در سازمان ملل این مورد را مرتبا پیگیری می‌کند منتهی وضعیت در شرایطی است که هم سازمان‌ها و مجامع بین‌المللی و هم کشورها به‌نوعی اسیر قدرت اقتصادی و سیاسی آمریکا هستند و این شروع خوبی است که همه به این واقعیت پی ببرند که برای اینکه استقلال پیدا کنند باید مسیرهای جدیدتری بیابند اما تلاش‌های وزارت خارجه در این زمینه همچنان ادامه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94142/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس