راه ترقی

آخرين مطالب

سفر امیر قطر به تهران؛ نقطه عطف روابط دو کشور سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- این سفر در حالی صورت گرفت که پیش از این "محمد بن عبدالرحمن آل ثانی" معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر یک روز پس از ترور شهید سردار سپهبد "قاسم سلیمانی" روز شنبه 14 دی در سفری از پیش اعلام نشده، به تهران آمد و علاوه بر وزیر خارجه با رییس جمهوری اسلامی و رییس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین "حسن روحانی" عصر یکشنبه در نشست مشترک با "شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر گفت: گسترش مناسبات و همکاری‌های ایران و قطر برای دو ملت مهم بوده و منافع آنان را به دنبال دارد و جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا گام‌های جدیدی در روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برداشته شود.

روحانی تأکید کرد: قطر به عنوان کشور دوست و برادر، می‌تواند پایگاهی برای توسعه روابط و همکاری‌های تجاری، اقتصادی و دریایی دو کشور باشد.

امیر قطر هم با بیان اینکه رابطه ما با جمهوری اسلامی ایران رابطه تاریخی است، گفت: از موضع تهران در سالهای اخیر به ویژه در زمانی که ما تحت محاصره بودیم، تشکر می‌کنیم، چرا که این مواضع بسیار خوبی بود که به ما و ملت قطر کمک کرده و تمامی تسهیلات را سریع در اختیار ما قرار دادند. آسمانشان و همه امکاناتشان را سریع در اختیار قطر گذاشتند. مواضع و کمک هایی که نمی‌شود به هیچ طریق آن را فراموش کرد و ما آن را ارج می نهیم و از شخص رییس جمهوری و جمهوری اسلامی تشکر می‌کنیم .

وی ادامه داد: روابط دو کشور روابط بسیار ویژه ای است که برای گسترش هرچه بیشتر این روابط باید تلاش کنیم. توافق کردیم که ارقام و اعدادی را در زمینه تبادل تجاری و گردشگری هدف قرار دهیم و تلاش کنیم به این ارقام برسیم.

روابط دو کشور ایران و قطر اگر چه مراحل و تحولات زیادی را شاهد بوده، اما وجود کانال های گفت و گو، مناسبات تاریخی و حسن همجواری همواره برقرار و در جریان است و در سال های اخیر به ویژه پس از محاصره دوحه از سوی کشورهای سابقا دوست، این روابط توسعه بیشتری یافته است .

توسعه روابط دو کشور در سال های اخیر بیشتر متوجه بخش سیاسی بوده و به رغم وجود ظرفیت های بی شمار در سایر زمینه ها به ویژه در عرصه اقتصادی شاهد رشد و توسعه درخور نبوده است و انتظار می رود که سفر امیر قطر موجب گشایش در این زمینه شود.

برگزاری منظم و سالیانه کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور که تاکنون به صورت نیم بند برگزار شده و برگزاری نشست های قبلی آن هم شاهد دستاورد ملموسی در این خصوص نبوده، می تواند زمینه همکاریهای تجاری، سرمایه گذاری ، فناوری و گردشگری میان ایران و قطر را آغاز کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشرفت هایی در بخش های علوم، فعالیت های دانش بنیان و توانمندی هایی در زمینه خدمات مربوط به بخش های آب و برق به دست آورده که می تواند این تجربیات را در اختیار کشور قطر قرار دهد.

ارایه تسهیلات ویژه از سوی قطر برای تجار و بازرگانان ایرانی می تواند میل دو کشور برای توسعه همکاریهای دو جانبه در زمینه اقتصادی را سرعت بیشتری بخشد.

اکنون به نظر می رسد، زمینه ها و ظرفیت های بسیار فراوانی برای توسعه همکاری ها در عرصه سیاسی و اقتصادی میان ایران و قطر وجود دارد.

یکی از ضرورت های توسعه روابط دو کشور تشویق و تلاش برای تسهیل فعالیت بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور است تا روند رو به گسترش روابط بازرگانی شتاب بیشتری به خود بگیرد . در این زمینه تقویت همکاری های بندری و دریایی و ایجاد یک خط کشتیرانی مشترک بین بنادر جنوبی ایران و بنادر "الرویس" و "حمد" قطر می تواند به رونق این تجارت بیفزاید.

توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف مانند کشاورزی، دامداری، صنعت و هتل‌سازی در ایران وجود دارد که فعالان اقتصادی و بخش خصوصی به شدت قدرتمند قطر می توانند از این فرصت استفاده کرده و با سرمایه‌گذاری در این بخشها، همکاری‌های مشترک دو کشور را بیش از پیش گسترش دهند.

بدون تردید قطر می تواند از توانمندی شرکت های ایرانی برای اجرای طرحهای عمرانی در عرصه های مختلف استفاده نماید و با توجه به در پیش بودن جام جهانی فوتبال در 2022 میلادی ، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با صدور خدمات فنی و مهندسی و مشارکت در اجرای طرحهای عمرانی ، قطر را برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد مهم جهانی یاری کند.

توسعه روابط اقتصادی در کوتاه مدت حتی موجب افزایش همکاریهای امنیتی و تامین امنیت راههای آبی در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان هم می شود، به خصوص اینکه کشور قطر جزو اولین کشورهای منطقه بود که طرح رییس جمهوری اسلامی ایران موسوم به "طرح صلح هرمز" را پذیرفته و از آن حمایت به عمل آورده است .

همکاریهای ایران و قطر در زمینه توسعه ثبات و امنیت منطقه بویژه اجرای طرح صلح هرمز بسیار حائز اهمیت است.

شیخ تمیم بن حمد در سخنان خود در تهران بر این مهم تاکید کرد، و گفت: معتقدیم باید برای حفظ امنیت در این منطقه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه همکاری کنیم و هرگونه همکاری امنیتی در این حوزه خلیج فارس بدون حضور ایران ارزشی ندارد.

جمهوری اسلامی ایران همواره صراحتا اعلام کرده آماده همکاری های نزدیکتر با کشورهای منطقه است . این مهم بارها از سوی رییس جمهوری اسلامی بیان و از سوی مقام معظم رهبری در دیدار دیروز (یکشنبه) امیر قطر با ایشان، مورد تاکید قرار گرفته است .

واقعیت این است که شرایط کنونی منطقه نامناسب است و علت این وضعیت ، فسادانگیزی های آمریکا و عوامل این کشور در منطقه است و تنها راه مقابله با آن تکیه بر همکاری های درون منطقه ای است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94275/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد