راه ترقی

آخرين مطالب

بزرگترین خطای دمیرتاش چه بود؟ نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - تسنیم / متن پیش رو در تسنیم منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
همه انتظار داشتند که صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در برابر خشونت و اقدامات جنگ‌طلبانه پ.ک.ک موضع‌گیری کرده و اعلام کند: اگر قصد جنگ و درگیری دارید٬ من نیستم.
احمد هاکان*/ در روزهای اخیر در فضای سیاسی و خبری ترکیه٬ یک بار دیگر نام صلاح الدین دمیرتاش رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) بر سر زبان‌ها افتاد.
دمیرتاش که پیش‌تر یک مجموعه داستان و یک داستان بلند٬ در زندان نوشته و آنها را چاپ کرده بود٬ این بار یک رمان هم روانه بازار کرد و برخی از رسانه‌های ترکیه نیز نقاشی‌ها و طراحی‌هایی را به نمایش گذاشتند که همگی محصول دوران حبس دمیرتاش است.
در همین حال٬ در شهر استانبول٬ نمایشنامه‌ای به قلم دمیرتاش بر صحنه رفت که همسر او٬ همسر اکرم امام اوغلو شهردار استانبول٬ همسر کلیچدار اوغلو رهبر حزب جمهوری خلق و خانم جانان کافتانجی اوغلو مسئول حزب جمهوری خلق در استانبول٬ از تماشاگران این نمایش بودند.
رسانه‌های ترکیه بر صحنه رفتن این نمایش و حضور همسران و سران حزب جمهوری خلق در سالن نمایش را به عنوان سندی دیگر از همراهی و همکاری این حزب با نهادهای اقماری پ.ک.ک قلمداد کرده و به آنها تاختند. گروهی از تحلیل گران نیز اعلام کردند که دمیرتاش قصد دارد با ابزار هنر٬ موسیقی٬ نمایش و ادبیات٬ خود را نزد مردم ترکیه محبوب و مظلوم جلوه دهد و با این اقدام٬ به خواسته‌ها و اهداف پ.ک.ک مشروعیت ببخشد.
احمد هاکان تحلیل‌گر و سردبیر روزنامه حریت ترکیه که در دوران مذاکرات٬ در برنامه تلویزیونی خود در شبکه سی.ان.ان ترک در یک گفت‌وگوی زنده در شهر کردنشین دیاربکر٬ برای دمیرتاش٬ کیک جشن تولد بر میز گذاشته بود٬ دیروز در یک تحلیل مفصل به بررسی موقعیت کنونی این سیاست‌مدرا کُرد پرداخته است.
نورالدین و صلاح ‌الدین دمیرتاش
صلاح الدین دمیرتاش در سال 1973 میلادی در یکی از روستاهای پالو در استان الازغ به دنیا آمده است. او از کُردهای زازا است و در رشته حقوق در دانشگاه استانبول تحصیل کرده و مدتی نیز به عنوان وکیل مدافع٬ فعالیت کرده است.
صلاح الدین٬ یک سال از برادرش نورالدین کوچک‌تر است. آنها هر دو در سال 1991 میلادی به اتهام فعالیت در شاخه جوانان پ.ک.ک دستگیر شدند. مدتی بعد٬ صلاح الدین آزاد شد اما نورالدین 11 سال و 6 ماه در حبس ماند و به محض آن که آزاد شد٬ کرسی رهبری حزب جامعه دموکراتیک به او داده شد.
پس از چند سال٬ به حکم دادگاه٬ نورالدین ناچار شد از رهبری استعفا دهد و به خدمت سربازی برود. نور الدین پس از خدمت سربازی به کوهستان قندیل در شمال عراق رفت و مسئولیت کمیته آموزش سیاسی در شورای رهبری پ.ک.ک٬ به او سپرده شد.
در همان مقطع بود که صلاح الدین بر صحنه آورده شد و نام حزب جامعه دموکراتیک (DTP) به حزب جامعه دموکراتیک خلق‌ها (HDP) تغییر داده شده و رهبری آن را به صلاح الدین سپردند.
اوج‌گیری برادر کوچک‌تر
صلاح ‌الدین دمیرتاش در سخنرانی‌ها و دیدارهای سیاسی‌اش در داخل و خارج از ترکیه٬ به مراتب موفق‌تر از برادرش ظاهر شد و محبوبیت فراوانی کسب کرد. دمیرتاش٬ همان سیاست‌مداری است که در راس مهم‌ترین نهاد اقماری پ.ک.ک در ترکیه قرار گرفته و دو بار در انتخابات ریاست جمهوری٬ با اردوغان رقابت کرد.
در دوران مذاکرات صلح بین ترکیه و پ.ک.ک در سال 2013 میلادی٬ دمیرتاش محبوبیت و شهرت فراوانی به دست آورد و به کانون و نقطه‌ای برای تعامل و ارتباط مثبت و مطلوب ترک‌ها و کردها تبدیل شد. اما پس از آن که پ.ک.ک استراتژی حفر خندق و جنگ‌های خیابانی به منظور فتح شهرهای کوچک کردنشین را در دستور کار قرار داد٬ همه چیز به هم خورد و دمیرتاش و بسیاری از رفقا و همراهان او راهی زندان شدند.
احمد هاکان در مورد محبوبیت دمیرتاش در دوران مذاکرات صلح نوشته است: حالا همه در ترکیه به خاطر نمایشنامه و انتشار رمان دمیرتاش٬ فریاد سر داده‌اند. اما تا دیروز چنین نبود. وقتی دمیرتاش در برنامه زنده سی.ان.ان ترک ساز باغلاما به دست می‌گرفت و به هر دو زبان ترکی و کُردی ترانه می‌خواند٬ همه او را تحسین می‌کردند و در مورد تاثیر دمیرتاش بر معادلات سیاسی ترکیه٬ می‌گفتند: یک امید بزرگ ظهور کرده است٬ سلاح‌ها ساکت خواهند شد٬ مادران گریه نخواهند کرد٬ پایان جنگ و درگیری فرا رسید٬ حتی محافظه‌کارترین ترک‌های استان‌های آناتولی٬ دیدگاه مثبتی به دمیرتاش داشتند و همه فکر می‌کردند حزب دموکراتیک خلق‌ها به رهبری دمیرتاش٬ با حزب عدالت و توسعه و اردوغان شریک و همراه شده و مشکلات کشور را با هم حل می‌کنند.
دمیرتاش در برنامه‌های تلویزیونی٬ تصویری از یک شهروند ترکیه را از خود به نمایش می‌گذاشت و مواضع او کشوری و فراگیر بود. در چنین فضایی بود که حزب دمیرتاش٬ بزرگترین رکورد تاریخ جنبش سیاسی کردها را ثبت کرده و صاحب 80 کرسی از 550 کرسی مجلس ترکیه شد.
به یک باره همه چیز خراب شد
با آن که یک فضای دموکراتیک و مثبت در ترکیه به وجود آمده بود٬ به یک باره٬ پ.ک.ک دست به چندین جنایت زد. از بمب گذاری گرفته تا حمله و ترورهای متعدد. پیام سران پ.ک.ک در کوهستان قندیل در این ترورها چنین بود: «حرف‌ها و ایده‌های دمیرتاش فقط شوخی‌ست٬ ما تعیین‌کننده مسیر هستیم نه دمیرتاش.»
به یک باره٬ چشمان تمام مردم و مسئولین ترکیه به دمیرتاش دوخته شد. یعنی همان فردی که خیلی‌ها٬ او را لیدر و رهبر آینده ترکیه می‌دانستند. همه انتظار داشتند که صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) در برابر خشونت و اقدامات جنگ‌طلبانه پ.ک.ک موضع‌گیری کرده و اعلام کند: اگر قصد جنگ و درگیری دارید٬ من نیستم. اگر می‌خواهید قتل عام کنید٬ من نیستم. اگر می‌خواهید باز هم نارنجک بیاندازید و بنجنگید٬ من نیستم.
اما متاسفانه٬ دمیرتاش هیچ کدام از این جملات را بر زبان نیاورد. با آن که تاریخ٬ شانس و مجال طلایی آن را در اختیار دمیرتاش گذاشته بود که رهبر آینده ترکیه باشد٬ اما او٬ چنین فرصت عظیمی را از دست داد.
صد البته٬ عصیان دمیرتاش در برابر پ.ک.ک و مقاومت او در برابر دستوران سران٬ بسیار سخت و دشوار بود. فردی می‌تواند در برابر سران پ.ک.ک بایستد و علیه جنگ‌طلبی آنان مقاومت کند که جگر و جسارت و تهور داشته باشد.
مگر همین چیزها نیستند که اساسی‌ترین لازمه رهبری است؟ مگر نباید در مخاطرات و مواضع حساس٬ از یک رهبر انتظار اقدام جسورانه داشته باشیم؟ اما دمیرتاش چنین جسارتی نداشت و در برابر پ.ک.ک به راحتی تسلیم شد. بعدها هم در ماجرای حفر خندق‌ها و کوبانی٬ امتحان بدی پس داد و فرصت رهبر شدن را از دست داد.
*تحلیل‌گر و سردبیر روزنامه حریت

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94619/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ممنوعیت تبلیغ کولر گازی، راهکار مقابله با کمبود برق؟

ادامه روند کاهشی قیمت انواع سکه؛ دلار به کانال 64 هزار تومان برگشت

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی: دولت کارش التماس به دشمن بود "بگذار نفت صادر کنم"

رایگان، بیت‌کوین استخراج کنید+جایزه (فرصت محدود)

جزییات پیشنهاد افزایش 35درصدی حق مسکن کارگران

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

جلسه سرپایی عنایتی با گلزن پیکان

صلح در رختکن بارسا؛ گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گل چهارم ایران به بحرین توسط بهروز عظیمی

کونسیسائو: طارمی همیشه متعهد و حرفه‌ای است

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

نامه پرسپولیس علیه مصاحبه یک استقلالی

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

محبعلی: بازدارندگی تهران، اعراب را نگران کرده است

فضائلی: توئیتی که امروز از بنده در برخی رسانه‌ها بازنشر شده برای یک‌ سال و نیم قبل است

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

می تونی با خانواده ای که باهاشون اختلاف داری راحت کنار بیای؟

سکانس جنجالی افعی تهران درباره مهرجویی

اجرای قطعه «تنها» توسط معروف ترین نوازنده ساکسیفون کنی جی

رکورد جابه‌جایی مسافر توسط راه‌آهن شکسته شد

کشف جسد سوخته داخل بشکه اسید

اقدام به خودکشی مرد جوان در متروی تهران

جسم فلزی مرموز در کالیفرنیا، زباله فضایی بود

وضعیت کتابخانه‌های عمومی برای نابینایان

هم میهن گزارش داد: واکنش‌ها به احیای گشت ارشاد

نمایش دلقک

دلیل تاکید فراوان رهبری به وحدت چیست؟

مهاجری: وزیر کشور شرایط 1401 را تشدید کرد

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی

هت تریک بدبیاری برای کشتی ایران در دبی!

گل اول بحرین به ایران توسط عدالله سلمان احمد

گل اول ایران به بحرین توسط علیرضا رفیعی‌پور

کری‌خوانی یامال برای رئال؛ سه‌تایی می‌شوید

لغو پرواز ملی‌پوشان تنیس به اردن

گل دوم بحرین به ایران توسط صالح احمد

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

گزارش زنده؛ ایران 1 - 2 بحرین

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید