راه ترقی

آخرين مطالب

صراحت‌های دیرهنگام رئیس جمهور! نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - آرمان ملی / متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
رئیس‌جمهور که این روزها از سوی افکار عمومی بابت مسائل زیادی از جمله مسائل اقتصادی تحت فشار است، در سخنرانی روز پنجشنبه خود این مشکلات را ناشی از سیاست خارجی کشور توصیف کرد و افزود که بدون حل مشکل سیاست خارجی این مشکلات حل شدنی نیست. این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که آقای روحانی تأکید داشت دولتش حتی در این شرایط نیز دستاوردهای خوبی داشته و اگر این دستاوردها در دولتی دیگر به دست آمده بود، برخی رسانه‌ها جشن می‌گرفتند. رئیس‌جمهور همچنین امید مردم به آینده را رمز موفقیت در امور دانست و با بیان اینکه محور تلاش پیوسته تقویت ثبات و امنیت و امید به آینده بوده است، تاکید کرد: اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی ممزوج است و جداشدنی نیست و دولت در همه این عرصه‌ها در مسیر رفاه مردم و کشور می‌کوشد. اهم اظهارات حجت‌الاسلام حسن روحانی در روز پنجشنبه را در ادامه می‌خوانید:
در جهان سیاست ما باید کار و تلاش کنیم و روزی نبوده که در دولت به فکر سیاست خارجی نباشم. به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی، روزانه از امنیت و جلوگیری از برخورد نظامی مراقبت می‌کنم؛ اگر مراقبت روزانه انجام نگیرد، فاصله بین جنگ و صلح فقط یک گلوله است.
یک فرمانده نظامی جمهوری اسلامی ایران به دست آمریکایی‌ها ترور می‌شود و ببینید اثر این شهادت در کل منطقه و جهان چه مقدار است؟ این شهادت حتی در قیمت ارزها، نفت، بورس و همه بازارهای ملی و دنیا اثر گذاشت و از لحاظ روانی، فکری و سیاسی کل منطقه را تحت تأثیر قرار داد. مردم از کشمیر تا آفریقا همدردی و عزاداری کردند که این یک حادثه کم‌نظیر و بیانگر قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران است. سردار سلیمانی انسانی خدوم، فداکار و نقش‌آفرین در منطقه بود و ببینید چگونه جنایت آمریکا و شهامت و ایستادگی فرزندان ملت، دنیا را تحت تأثیر قرار داد.
آمریکا به همه کشورهای دنیا ظلم و تجاوز می‌کند و ممکن است برخی با زبان تهدید کنند، اما در مقام عمل، این جمهوری اسلامی ایران بود که برای یک شب پایگاه آنان را به لرزه در آورد و پنتاگون را برای 24 ساعت بیدار نگه داشت.
در حادثه دردناک سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی که 176 نفر عزیز و کبوتران علم و دانش و تحقیق بال‌هایشان در آسمان می‌سوزد و به زمین فرود می‌آیند. یک ملت داغدار ‌شد و یک نفر در کشور نبود که اظهار همدردی نکند و در همین ارتباط باید گام‌های بعد از این اشتباه بزرگ برداشته شود.
از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در سال 92 می‌دانستم که با مشکلات بسیار بزرگی مواجه هستیم و کاملاً‌ مشخص بود وضع تورم و رکود و سرمایه‌گذاری و همچنین وضعیت ما با دنیا چگونه است. رئیس‌جمهور قبلی فرانسه در جلسه خصوصی و حتی در سفر به پاریس در حضور خبرنگاران اعلام کرد که ما 6 کشور قاطعانه برای حمله نظامی به ایران تصمیم گرفته و مصمم به انجام آن در سال 2013 بودیم. رئیس‌جمهور فرانسه گفت که بعد از انتخابات سال 2013 شرایط دولت در ایران ما را دچار تردید کرد و از تصمیم خود منصرف شدیم و هیچ فردی در دنیا این گفته‌ها را تکذیب نکرد.
اقتصاد با امنیت و سیاست خارجی در آمیخته است. شاید کسی تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل کشور فکر کند و معتقد است که اگر تمام روابط خارجی تخریب شود، مردم احساس کنند که شرایط سخت‌تر می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی به کشور فشار می‌آورد و در فروش نفت مشکل داریم، اما در عین حال، اقتصاد کشور مشکلی ندارد که من اینگونه بلد نیستم.
در دنیای امروز همه دنیا بهم متصل است و اقتصاد به سیاست، فرهنگ و امنیت مرتبط است، شرایط جنگ و صلح شرایط اقتصادی متفاوت است و تلاش دولت این بوده که ثبات و امید به آینده را در کشور ایجاد کند و جلوی برخورد نظامی و جنگ گرفته شود و این کار را به عنوان مسئول شورای عالی امنیت ملی روزانه انجام دادم و مراقبت کردم. اگر مراقبت مداوم انجام نگیرد، بین جنگ و صلح یک گلوله فاصله است و یک گلوله می‌تواند جنگ بیافریند و خودداری از شلیک یک گلوله نیز می‌تواند منجر به صلح شود. مراقبت مداوم وظیفه دولت است و آن را دنبال می‌کند.
در قانون اساسی اختیارات، توزیع شده است. دولت، مجلس، رهبری و بخش‌های مختلف هر کدام در چارچوب قانون اساسی، اختیاراتی دارند که باید در چارچوب همین قانون به اختیارات خود عمل کنند و البته پیچیدگی‌هایی وجود دارد که باید مد نظر قرار دهیم.
ارتباط با دنیای خارج و سیاست خارجی مهم است و نمی‌توان گفت که همه دشمن ما هستند. یکی از وظایفی که مردم با رأی خود روی دوش ما گذاشتند، این بوده که فتیله تنش‌ها را پایین بیاوریم. اینکه بگوییم دنیا با ما خوب نیست، نمی‌شود. باید ببینیم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و آیا راهی وجود دارد، یا نه؟ در این زمینه اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.
کارکردن با دنیا سخت است، عده‌ای می‌گفتند، طرف مقابل قابل اعتماد نیست، اتفاقاً وقتی قابل اعتماد نباشند کار سخت است. راحت‌ترین راه این بود که کار را رها کنیم در این حال همه تعریف می‌کردند و می‌گفتند این آدم به دنیا پشت کرد، اما آیا با این کار، کار مردم حل و یا گرهی از مشکلات مردم باز می‌شد؟ وقتی وارد میدان شویم، هم می‌زنیم و هم می‌خوریم. برخی فکر می‌کنند وقتی وارد میدان شویم فقط پیروزی است و زخمی نمی‌شویم، اما این نمی‌شود، مگر پیغمبر(ص) در جنگ احد زخمی نشد و دندان مبارکش نشکست. مگر امیر المؤمنین(ع) در میدان خندق پیشانی مبارکش زخمی نشد؟ در میدان جنگ ممکن است زخمی هم بشویم هر چقدر زره ما محکم باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94717/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان