راه ترقی

آخرين مطالب

هاشمی‌ها در غیاب آیت‌الله هاشمی نوشتارها

هاشمی‌ها در غیاب آیت‌الله هاشمی
  بزرگنمايي:

راه ترقی - شرق / متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، پنجشنبه صبح با حضور اسحاق جهانگیری، معاون‌اول رئیس‌جمهوری، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، سورنا ستاری، معاون علمی رئیس‌جمهوری، رضا اردکانیان، وزیر نیرو، پیروز حناچی، شهردار تهران، علی مطهری، نماینده مجلس، سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس امام خمینی(ره)، اعضای خانواده مرحوم هاشمی و جمعی از شخصیت‌های دولتی، مذهبی، سیاسی، دیپلمات‌های خارجی و علاقه‌مندان آن مرحوم در محل اجلاس سران در تهران
برگزار شد.
آیت‌الله جوادی‌آملی: مرحوم هاشمی عمری را در خدمت فقه گذراند
به گزارش ایرنا، آیت‌الله جوادی‌آملی در پیامی به این مراسم گفت: «مرحوم هاشمی‌‌رفسنجانی شورای فقهی را پیشنهاد می‌داد که مبادا تک‌رأی‌بودن و یک نظر خاص داشتن بر جامعه حاکم باشد و مردم ناچار باشند از یک رأی پیروی کنند. البته شورای فقهی به نظر واحد می‌رسد و از آن نظر واحد جامعه پیروی می‌کند». او اضافه کرد: «غرض آن است که عمری را در خدمت فقه گذراند و فقیه شد. عمری را در مشهد و محضر قرآن گذراند، چه در زندان چه خارج از زندان مفسر شد و نتیجه آن فقه و تفسیر این شد که اگر تحلیلاتی در نماز جمعه و غیر نماز جمعه داشت، واقعا محققانه بود و اگر فرصتی بیشتر می‌داشت، هم بر فقاهت خود می‌افزود و هم بر مفسربودن خود».
محمد هاشمی: هاشمی مردی از جنس امیرکبیر بود
محمد هاشمی نیز در وصف برادرش گفت: «او وحدت‌آفرینی را بر تفرقه‌افکنی، تنش‌زدایی را بر تنش‌زایی و منافع ملی را بر منافع گروهی و شخصی همواره مقدم می‌دانست». هاشمی عنوان کرد: «برادرم مردی بود از جنس ادخلوه بسلام آمنین، مردی که آفتاب بهاری در پیشانی داشت و قطب‌نمایی از جنس وحدت که قلب‌ها را به قبله‌گاه اتحاد و چشم‌ها را به سجاده آرامش و دست‌ها را به دریای وحدت گره می‌زد». او خاطرنشان کرد: «در کشاکش خدنگ، خدعه، نیرنگ و تزویر، با هوش وافری که داشت، چهره‌ای تابناک در حافظه خیابان‌های انقلاب و نعمتی اصیل و گران‌بها در سال‌های قحط‌‌الرجال به‌جای گذاشت». او تصریح کرد: «هاشمی منوری بود که هرگز خاطره‌اش زدوده نخواهد شد و خاطرات دریای مجاهدت‌هایی که داشت، هرگز از خروش نخواهد ایستاد». هاشمی اضافه کرد: «مردی از جنس امیرکبیر، مردی که خمینی کبیر این‌گونه او را ستودند: بدخواهان بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است». وی گفت: «نزهت‌گه یادش قرین دعای خیر و صلوات و آرامگاه پاکش معطر از نفحات قدسی الرحمن و ... باشد نسیم یادش، زمهریر زمستانی‌مان را به بهار امید پیوند زند».
فاطمه هاشمی: مردم، در آرزوی تنش‌زدایی و اقتدار نرم کشورند
فاطمه هاشمی هم خطاب به پدرش گفت: «مردم تو را می‌خواهند تا بتوانند با اطمینان به عقلانیت و تدبیرت، نگران فردای خود و آینده فرزندانشان نباشند؛ چراکه تو چون پدری دلسوز، نگران همه فرزندان ایران بودی. مردم تو را می‌خواهند تا به عقب بازنگردند. امسال سالگرد رحلتت مصادف با وقایعی یکی از یکی تلخ‌تر شده است». هاشمی ادامه داد: «عروج حاج قاسم سلیمانی که بیش از هر فرمانده نظامی به تو ارادت و علاقه داشت و تو بیشتر از هر سرباز وطنی، به صداقت و جوانمردی‌اش ایمان داشتی، ضربه‌ای سخت بر بغض فروخته ما بود؛ اما جانسوزتر از آن، پرپر‌شدن 176 نفر از انسان‌های بی‌گناه بر اثر قصور و تقصیر مسئولان امر و پنهان‌کاری حقیقت از مردم بود. اگر حاج قاسم به شهادت رسید، عمری در حسرت این پایان بود و شهادت هنر مردان خداست؛ اما داغدیدگان فاجعه کرمان و پرواز ناتمام، آرزوی سال‌ها زندگی داشتند». وی ادامه داد: «اکنون مردم در حسرت تدبیر، صداقت و شفافیتی هستند که در بدترین شرایط جنگ، صلح را برای آنها به ارمغان آورد؛ در آرزوی تنش‌زدایی و اقتدار نرم کشورند و کاش خودت بودی و ما فقط حسرت آرزوهایمان را نمی‌خوردیم. پدرم! امسال سالگرد رحلتت مصادف با ایام فاطمیه است؛ ایامی که همیشه سیلاب اشک را از دیدگانت روان می‌‌کرد».
جهانگیری: هاشمی جفا دید، اما از خود جز وفا به یادگار نگذاشت
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، هم در این مراسم گفت: «درگذشت دور از انتظار و خسارت‌بار هاشمی را که جای خالی او در این سال‌ها و ماه‌ها و حتی روزها هر لحظه بیش از پیش به چشم می‌آید، باید در شمار همان حوادث پرحسرت و غم دی‌ماهی دانست؛ حوادثی که به اندازه سالیان و قرون تاریخ می‌سازند».
جهانگیری خاطرنشان کرد: «آیت‌الله هاشمی مبارزی توسعه‌گرا و آینده‌نگر بود و در همه عرصه‌هایی که برای خدمت مجال پیدا کرد، خوش درخشید و در عبور از بحران‌ها و مدیریت آنها میراثی گران‌قدر به‌جا گذاشت». جهانگیری گفت: «او عملا حکمت، عزت و مصلحت را که قطب‌نمای سیاست خارجی از منظر رهبر انقلاب بود، مبنای مناسبات با کشورهای منطقه و فرامنطقه قرار داد و در این فرایند چه بسیار گره‌های کوری را حل کرد». او راز موفقیت آیت‌الله هاشمی را شناخت کافی در همه حوزه‌ها دانست و ادامه داد: «حقیقتا فهم این مسئله به آسانی گفتنش نیست که آیت‌الله هاشمی این همه جفا دید اما جز وفا چیزی از خود به یادگار نگذاشت و این درس بسیار بزرگی است که همه ما و همه کسانی که خود را دلسوز انقلاب و نظام و ایران می‌دانند باید بیاموزند که در برابر کم‌لطفی‌ها و حتی جفاها به‌سادگی صحنه را خالی نکنند».
معاون اول رئیس‌جمهور درباره اوضاع روز هم اظهار کرد: «بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جان‌گداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و امنیت روانی- ذهنی و اجتماعی مردم را دچار مخاطره کرده است. به جامعه حق و اجازه داغ‌دیدگی و انتقاد بدهیم و بزرگی مصیبت را با همدردی و هم‌رأیی و همکاری ملی کم کنیم». دکتر جهانگیری با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به حادثه سقوط هواپیما افزود: «نباید حتی در میان عمیق‌ترین انتقادها از موضع انصاف خارج شد و به تضعیف نهادهایی که موجبات ثبات و امنیت کشور، به‌ویژه در شرایط مخاطره‌آمیز است، رضایت داد. رهبری این نظام مایه استقرار، قوام و اقتدار کشور در این شرایط است و نباید تضعیف شود». او افزود: «در حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی رهبر معظم انقلاب به محض دریافت گزارش حادثه چند دستور صادر کردند که ادامه پیگیری‌ها بر مبنای این دستورها دنبال شد».
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: «نخستین دستور ایشان این بود که باید با مردم صادق باشیم و همه مسائل را صادقانه بیان کنیم. دستور دیگر این بود که دستگاه قضائی کشور باید این حادثه را بررسی کند و کسانی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند مورد رسیدگی قرار گیرند و دستور سوم نیز این بود که تمامی این امور باید از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور دنبال و پیگیری شود». جهانگیری درباره انتخابات پیش‌رو هم تصریح کرد: «این انتخابات می‌تواند بخش زیادی از اعتماد از‌دست‌رفته جامعه را بازگرداند. باید با سعه‌صدر به‌دنبال راهکارهایی باشیم که این انتخابات هر‌چه پر‌شورتر برگزار شود». او با اشاره به اخباری که درباره رد‌صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شده است، افزود: «خبرها درباره رد‌صلاحیت‌ها و نیز گزارشی که در دولت در این زمینه ارائه شد، بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه‌های انتخابیه وجود ندارد». دکتر جهانگیری ادامه داد: «شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت‌وگو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی‌ای، به‌ویژه جریاناتی که می‌خواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند، احساس نکند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد».
جهانگیری در پایان با تأکید بر اینکه همه باید ‌همبستگی ملی را قدر بدانیم و به فکر احیای جامعه داغ‌دیده و نگران باشیم،‌ گفت: «مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم، به کمک ما می‌آید».

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94722/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

شهرهای میزبان جام جهانی 2024 فوتسال معرفی شدند

حمله اسنوکر باز انگلیسی به حسین وفایی

پیگیری جلسات کمیته فنی برای انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

زیباکلام: هزینه‌ای که اسرائیل برای رهگیری موشک‌های ایران داد خیلی بیشتر از هزینه‌ای بود که ایران متحمل شد

نشست سخنگوی دولت؛ از واردات خودرو تا افزایش تعطیلات

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

راحتی خیال از مرز شرقی؟

بازدارندگی متعارف ایران

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

صعود جهانی نوشاد عالمیان بعد از شکست در جام‌جهانی تنیس روی میز

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

تصاویری که عبدالرضا داوری از تفاوت استقبال از روحانی و رئیسی در فرودگاه پاکستان منتشر کرد

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی بیندیشد وگرنه همه ضرر می‌بینیم

کارگران به دیدار رهبر انقلاب می‌روند ‌

سرلشکر باقری: همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم

انتصاب جدید در سازمان صدا و سیما

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز