راه ترقی

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ از گرگ وال‌استریت تا شیطان کاخ سفید نوشتارها

سرمقاله وطن امروز/ از گرگ وال‌استریت تا شیطان کاخ سفید
  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز / « آیا شر ترامپ میراث ضداخلاقی آمریکاست؟ از گرگ وال‌استریت تا شیطان کاخ سفید » عنوان یادداشت امروز در روزنامه وطن امروز به قلم محمدمهدی معیر است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
روز‌به‌روز بر تعداد آمریکایی‌هایی که باور پیدا می‌کنند باراک اوباما جاده را برای ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید صاف کرده است، افزوده می‌شود. مناسبات پیچیده سیاسی، اقتصادی و نظامی 3 دهه اخیر را که اینچنین در روز روشن در پایتخت «نظم نوین جهان» از دل مادران نولیبرالیسم چون هیلاری کلینتون و میشل اوباما، پسران فاشیستی همچون دونالد ترامپ و جان بولتون را زاییدند، فراموش کنید. همین گناه، اوباما را بس که با حمایت از ساخت پربیننده‌ترین و در عین حال غیراخلاقی‌ترین سریال و البته داستان تاریخ بشریت یعنی «بازی تاج و تخت» یا پر و بال دادن به وال‌استریت و هالیوودی که آثار کثیف مشترکی چون «گرگ وال‌استریت» را به جهان معرفی کردند، الگوهایی منحط برای حاکم شدن و نخبگی تدوین کرد. آیا می‌توان منکر شد این آثار به اصطلاح فرهنگی که تنها مشت نمونه خروار هستند، ذهنیت آنچه را که توسط دموکراسی غربی، «انسان مدرن» خوانده می‌شود شکل نداده است؟
در واقع می‌توان گفت کسی مثل ترامپ که مخالف و موافقش با شخص خود او بر سر صفات غیراخلاقی‌اش چون «کثافت» و «حرامزاده» اشتراک نظر دارند، انتخاب طبیعی دموکراسی برآمده از چنین انسان‌هایی باشد.
ترامپ روز جمعه با «حرامزاده» خطاب کردن خودش در دیدار تبلیغاتی با اعضای تیم فوتبال آمریکایی اس‌ال‌یو، رسما کارزار انتخاباتی جدید برای انتخابات پاییز آتی را کلید زد. در واقع به سبک کارزار تک شعاری همتای انگلیسی‌اش بوریس جانسون در انتخابات سراسری اخیر بریتانیا، ترامپ ورای همه شعارها و قول‌هایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشین مطرح کرده بود، این بار به وضوح برای رای آوردن به همین وصف رکیک از بی‌بند و باری اخلاقی‌اش بسنده کرده است.
همان روز، ساعاتی پیش از آنکه شاهد آخرین موج لجن‌پراکنی‌های توئیتری و شفاهی جناب پرزیدنت به انگلیسی و فارسی باشیم، مقاله‌نویس باسابقه روزنامه نیویورک‌تایمز پاسخی در خور به این پرسش داشت و خلاصه حرف دل خود و بسیاری از آمریکایی‌های به اصطلاح دلسوز دیگر از جمله «رابرت دنیرو» بازیگر پرآوازه را زد که احساس می‌کنند همشهری نیویورکی او، سرزمین رویاهای‌شان را به لجن کشیده است و همین‌طور هر غلطی که می‌خواهد می‌کند (دقیقا عین تعبیر دنیرو در آخرین مصاحبه‌اش با سی‌ان‌ان). تیموتی اگان در یادداشتی بسیار پر‌بازدید در نیویورک‌تایمز با عنوان «شر ترامپ مسری است» نوشت حضور چنین رئیس‌جمهوری در راس قدرت واشنگتن به خودی خود نشان‌دهنده آن است که «آدم خوب‌ها» در ایالات متحده به حاشیه رفته‌اند.
او دقیقا چنین توصیفی از رئیس‌جمهور آمریکا دارد: «ترامپ، انسانی نادان، کینه‌جو و خودشیفته است. وقت آن رسیده سخنان جسورانه آن افسر نیروی دریایی را تکرار کنیم که گفت: تحت مدیریت ترامپ، ایالات متحده یک اتحادیه فساد است که هزاران نقطه شر محرک آن هستند و آن شر، واگیردار است».
اگان در ادامه لب کلام را می‌گوید؛ اینکه 3 سال گذشته مصداق زمامداری شیطان بر آمریکا در غیاب آدم خوب‌ها بوده است.
خب! همان‌طور که از بندهای آغازین این مقاله برمی‌آید، این حرف‌ها در وهله اول واکنشی بوده است به ترور جنایتکارانه سردار قاسم سلیمانی و تهدید ترامپ به ویران کردن آثار فرهنگی ایران. چنین نگاه انسانی‌ای از روزنامه‌نگار آمریکایی سزاوار قدردانی است، بویژه از سوی ما ایرانی‌ها و البته نگرانی اگان و هم‌صنفانش درباره بلایی که بر سر اخلاقیات در بالاترین سطح مناسبات جامعه آمریکایی آمده قابل درک است اما بگذارید ما هم نقد خود را به نقد او داشته باشیم. کافی است به تیتر یک‌های همین روزنامه نیویورک‌تایمز یا شبکه دوست و برادرش در جناح لیبرال- دموکرات یعنی سی‌ان‌ان در این چند هفته اخیر نگاهی بیندازیم و قیاسی داشته باشیم میان آنها با فاکس‌نیوز یعنی رسانه کله قرمزهای سخت سر جمهوری‌خواه. مگر چیزی جز ردپای همان گرگ‌های وال‌استریت و «ترامپک»‌های دموکرات در یک دعوای کاملا یهودی می‌بینیم؟ مگر غیر از این بوده است که با آغاز نخستین مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای دموکرات، رسانه‌های آنها به‌ خاطر ریخت و پاش یک میلیارد دلاری بلومبرگ برای کارزار انتخاباتی خانم الیزابت وارن، همه ادعاهای 4 سال اخیر خودشان درباره شایسته بودن برنی سندرز، استاد دانشگاه پیر سابقا چپ‌گرا را نفی کرده و در حال ارائه تصویری غیراخلاقی از او با دستمایه قرار دادن واهی‌ترین بهانه‌ها مثل مخالفت تلویحی پیرمرد با ریاست‌جمهوری زنان هستند؟
تصورش اصلا دشوار نیست که ترامپ، کازینو‌دار و سلبریتی هرزه نیویورکی به عنوان دوست خانوادگی کلینتون‌ها، در 2 دوره 8 ساله بوش پسر و اوباما، در کنار تجارت و تفریحاتش در طبقه آخر برج شخصی منهتن یا ملک فلوریدا، پای چنین رسانه‌ها و سریال‌ها و فیلم‌هایی نشسته و مشق دموکراسی کرده و بعد سودای قدرت را در مخیله‌اش با کثیف‌ترین فرمول‌های موجود پرورانده است.
حتی اگر او با وسواس عجیبی همه آثار نخستین رئیس‌جمهور دو رگه در ایالات متحده را بزداید یا دموکرات‌ها فریاد بزنند که جمهوری‌خواهان با همدستی آیپک (لابی یهودی اسرائیلی) در حال حذف آنها از عرصه سیاست هستند، باز هم زنجیره‌ای که دولت‌ها و روسای‌جمهور مختلف آمریکا را به هم متصل می‌کند، قابل مشاهده است. درست مثل یک زنجیره ژنتیکی که نه فقط حاکمان و سیاستمداران، بلکه کل طبقه نخبه آمریکا را به طبقات مختلف جامعه مرتبط می‌کند. این هم می‌تواند حکم یک زنجیره غذایی را داشته باشد که از قاعده هرم اجتماعی آغاز می‌شود که توسط سرمایه‌داران و سیاستمداران در راس هرم بلعیده می‌شوند و هم یک زنجیره از سنت‌ها و باورها که باعث می‌شود عرصه قدرت در واشنگتن، 50 ایالت و 9 منطقه و محدوده تابع آن شباهتی عینی با مناسبات غیراخلاقی نمایانده‌شده در سریال «بازی تاج و تخت» بیابد. از یک طرف دستگاه حاکمه آمریکا با رفتاری که تنها می‌توان آن را بر اساس قانون جنگل دانست همه پیمان‌ها و توافقات قدیم و جدید و قوانین و عرف داخلی و خارجی را زیر پا می‌گذارد و همه نظام‌های متحد (ترکیه، مکزیک، کره‌جنوبی، اتحادیه اروپایی) یا غیرمتحد (ایران، ونزوئلا، روسیه، چین، کره‌شمالی، سوریه، عراق، فلسطین و...) با خود را به جریمه، تحریم، اشغال یا حتی نابودی اقتصاد و آثار فرهنگی‌شان تهدید می‌کند و از سوی دیگر رسانه‌های حامی همین دستگاه حاکمه با زیر سوال بردن عملکرد رئیس‌جمهوری که مسؤول این سوء‌مدیریت معرفی می‌شود، عملا همه آنچه را طی یک قرن از سوی خود آمریکا، تحت عنوان نظم جهانی، دموکراسی و حقوق بشر تبلیغ شده قی می‌کنند. حال امروز نیویورک‌تایمز به این نتیجه آخرالزمانی می‌رسد که این خود کاخ سفید است که نماد حاکمیت شیطان و محور شرارت است. اما مگر این همان عموسامی نیست که از روز آغاز تاسیس در قرن هفدهم میلادی با معرفی کردن ملت‌های مختلف به عنوان «محور شرارت» در مقاطع مختلف و مکرر دست به قتل‌عام بومیان سرخپوست، بردگان سیاه، مکزیکی‌ها و لاتین‌ها، چینی‌ها، ژاپنی‌ها، ویتنامی‌ها، ایرانی‌ها و عرب‌ها زد؟
در سطحی عوامانه‌تر مگر این هنوز همان آمریکای دریدن شکم زنان و بریدن سر مردان ویتنامی نیست؟ مگر این هنوز همان آمریکایی نیست که محبوب‌ترین رئیس‌جمهور معاصرش به خاطر روابط نامشروع استیضاح می‌شود، در حالی که همسر تیره‌پوست جانشین دموکرات او در کاخ سفید، در کتاب خاطراتش اعتراف می‌کند که به‌خاطر توهین‌های عریان جنسیتی جرات حضور در مجلس سنا را نداشته است.
ترامپ بد! قبول! اما آدم خوب‌های آمریکایی کجا بوده‌اند؟

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای 18عیار پایین آمد؛ بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

شجاعی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

واعظ آشتیانی: رأی مردم آمریکا در انتخابات نمایشی است

امام جمعه سابق جوانرود درگذشت؛ علت استعفای سال گذشته او چه بود؟

گنجی: توماج صالحی حتما اعدام نمی‌شود

معاون پارلمانی رئیسی: دستگاه‌ها باید به وظایف روشن و بی‍ّن خود درباره حجاب عمل کنند

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

جزئیات تخصیص ارز 28500 تومانی

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

آغاز رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی با حضور سرمربی تیم ملی

واحدهای سیار برای پخش HD لیگ برتر!

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

نماینده ویژه پاکستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند

دستور کار جلسات مجلس در هفته آینده اعلام شد

نماینده مجلس: مماشاتی که با بی‌حجابی صورت گرفت، کار را برای مقابله با بی‌حیایی سخت‌تر کرد

شورای وحدت چند نماینده در مجلس دوازدهم دارد؟

فرمانده کل ارتش: ایران هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد و بخواهد موشک می‌زند

واعظی: آنچه رئیسی می‌گوید با آمار‌های دو هفته قبل یا دو هفته بعد اعضای دولت فرق دارد

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن