راه ترقی

آخرين مطالب

«ضربه مغزی» در عین‌ الاسد نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شهاب شهسواری / بر اساس تازه‌ترین گزارش‌هایی که به تایید وزارت دفاع امریکا رسیده است، دست کم 11 نظامی امریکایی بعد از معاینه اولیه «ده‌ها نظامی»، از پایگاه عین‌الاسد عراق برای معالجه و قرار گرفتن تحت نظارت پزشکی به پایگاه‌های امریکایی در آلمان و کویت منتقل شده‌اند. وزارت دفاع امریکا روز پنجشنبه اعلام کرده است که بعد از 8 روز از عملیات ایران «تنها 24 ساعت است که از این موضوع باخبر شده است.»
دروغ‌های بزرگ
به نظر می‌رسد زمانی که روز 9 ژانویه امسال دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا در مقابل دوربین‌های پخش زنده تلویزیونی گفت: «خوشحالم که به اطلاع شما برسانم، مردم امریکا باید شدیدا شکرگزار و خوشحال باشند ...» مخاطبانش را برای شنیدن دروغی آماده می‌کرد؛ این ادعا که «هیچ تبعه امریکایی در حمله دیشب رژیم ایران آسیب ندیده است.» این فقط یکی از دروغ‌هایی بود که دونالد ترامپ از زمان فرمان عملیات نظامی برای ترور شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، فرماندهان ارشد نظامی ایران و عراق و فرماندهان مبارزه علیه داعش، در برابر رسانه‌ها گفته ‌بود. به گزارش پایگاه خبری نشریه «مادر جونز» از زمان حمله تروریستی امریکا به نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد که منجر به شهادت سپهبد قاسم سلیمانی شد، ترامپ و دولت او دست‌کم سه دروغ بزرگ به رسانه‌ها گفته‌اند. بر اساس این گزارش دولت امریکا ابتدا ادعا کرده است که یک تهدید فوری از سوی شهید سپهبد قاسم سلیمانی، منافع و شهروندان امریکایی را تهدید می‌کرد. این دروغ تا جایی پیش رفت که رییس‌جمهور امریکا در یک سخنرانی انتخاباتی مدعی شد «چهار سفارت ایالات متحده امریکا هدف حمله برنامه‌ریزی شده‌» بودند. بلافاصله بعد از سخنرانی رییس‌جمهور امریکا، رسانه‌ها از وزیر خارجه و دفاع این کشور در مورد مدارک و شواهد این تهدید فوری سوالاتی پرسیدند، نهایتا وزیر دفاع امریکا اعتراف کرد که «هیچ شاهدی» مبنی بر «حمله به چهار سفارت امریکا» تاکنون ندیده است. وزیر خارجه امریکا هم ضمن پافشاری بر دروغ خود مبنی بر وجود تهدید فوری، تاکید کرد «نمی‌دانم این تهدید دقیقا کجا بود یا چه زمانی قرار بود اتفاق بیفتد، اما واقعی بود.» دروغ دیگری که از سوی معاون رییس‌جمهور امریکا، مایک پنس منتشر شد، نقش سردار شهید سلیمانی در حمله تروریستی به برج‌های دوقلوی تجارت جهانی در نیویورک بود. مایک پنس، بعد از اقدام تروریستی نظامیان کشورش علیه فرماندهان نبرد علیه تروریسم، ادعا کرد که شهید سپهبد سلیمانی در «عبور غیرقانونی 12 تروریست حاضر در 11 سپتامبر از خاک ایران به افغانستان» مشارکت کرده است. اشتباه این مقام ارشد امریکایی در اشاره به 12 تروریست به جای 19 تروریست، اولین خطای قابل راستی‌آزمایی در ادعای او بود اما اصل ادعای مداخله ایران در حمله تروریستی 11 سپتامبر، پیش از این از سوی تمامی نهادهای قانونی امریکایی که در این مورد تحقیق کرده ‌بودند رد شده‌ بود.
ضربه‌های خفیفی که به تدریج شدید شد
روز چهارشنبه 9 ژانویه، 16 ساعت بعد از عملیات موشکی جمهوری اسلامی ایران، علیه نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه عین‌الاسد عراق، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا همراه با مقام‌های ارشد دولتش پشت تریبون قرار گرفت تا این جمله را بگوید: «ما هیچ تلفاتی نداشتیم، همه سربازان‌مان در امنیت قرار دارند و تنها آسیب‌هایی جزیی به پایگاه‌های نظامی ما وارد شده است.» به‌‌رغم انتشار اخباری مبنی بر وجود تلفات انسانی بر اثر اقدام متقابل ایران علیه اهداف نظامی امریکا، رسانه‌های بین‌المللی ترجیح دادند به ادعای دونالد ترامپ تکیه کنند و خبرهای خود را مبنی بر فقدان هرگونه تلفات انسانی در پاسخ ایران به حمله تروریستی امریکا علیه فرمانده ارشد نظامی ایران، شهید سپهبد سلیمانی، تنظیم کنند. بلافاصله بعد از اینکه رسانه‌های امریکایی اجازه دسترسی به پایگاه عین‌الاسد امریکا را پیدا کردند، مشخص شد دست‌کم بخشی از ادعای رییس‌جمهور امریکا که به «آسیب‌های جزیی» به تاسیسات نظامی اشاره می‌کرد دروغ بود. نظامیان مستقر در عین‌الاسد در گفت‌وگو با خبرنگار سی‌ان‌ان، لحظه اصابت موشک‌ها را «وحشتناک» و میزان تخریب را «بسیار وسیع» توصیف کردند. افسر ارتش امریکا که با سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد، با رد ادعای قبلی مقام‌های کشورش که گفته‌ بود همه نظامیان امریکایی در امنیت بودند، تاکید کرد: « تعدادی از نگهبانان سر پست‌های خود در حال نگهبانی بودند و به پناهگاه‌ها نیامدند.» سی‌ان‌ان بعد از بازدید خبرنگارانش از محل و مصاحبه با مقام‌های ارشد نظامی، تصمیم گرفت بار دیگر ادعای ترامپ را بپذیرد اما نوشت: «فقدان تلفات نظامی بر اثر این حمله، فقط می‌تواند بر اثر بخت و اقبال اتفاق افتاده‌ باشد.» روز 13 ژانویه منابع نظامی امریکایی در پایگاه عین‌الاسد به واشنگتن‌پست اطلاع دادند «ده‌ها نظامی امریکایی با نشانگان ضربه مغزی خفیف، بعد از حمله ایران مورد معالجه قرار گرفته‌اند.» اما آثار ضربه‌های مغزی پس از این حمله گویا به تدریج در حال افزایش است. به گزارش پایگاه خبری دیفنس وان، روز پنجشنبه بیل اوریات، سخنگوی سازمان تروریستی سنتکام ایالات متحده امریکا در بیانیه‌ای که برای خبرنگاران ارسال شده است نوشت: «11 نظامی امریکایی بر اثر انفجار دچار ضربه مغزی شده‌اند و وضعیت آنها همچنان در حال پیگیری است. براساس رویه‌های معمول، تمامی پرسنلی که در مجاورت انفجار بودند از لحاظ ضربه مغزی تحت معاینه قرار گرفته و در صورت لزوم تحت مراقبت‌های بیشتر قرار می‌گیرند. در حال حاضر، 8 نفر به لنداشتون آلمان و سه نفر دیگر به کمپ عریفجان، کویت منتقل شده‌اند.» این سخنگوی نظامی سازمان تروریستی سنتکام تاکید کرده است: «این افراد زمانی که مجددا وضعیت آنها برای انجام وظیفه مورد تایید قرار بگیرد به عراق بازخواهند گشت. سلامتی و رفاه پرسنل برای ما در اولویت اصلی قرار دارد، اما حاضر به ارایه اطلاعات در مورد وضعیت سلامتی افراد به‌طور خاص نیستیم.» اعتراف به وجود 8 مجروح بر اثر حمله ایران در حالی صورت می‌گیرد که دولت امریکا برای 8 روز متوالی هرگونه آسیب به پرسنل نظامی‌اش را تکذیب می‌کرد و در بیانیه جدید هم حاضر به ارایه اطلاعات در مورد میزان وخامت شرایط 11 نظامی که دچار جراحت شده‌اند، نمی‌شود. ادعای عجیب‌تر این است که مرکز فرماندهی ارتش امریکا در خاورمیانه مدعی می‌شود که 8 روز بعد از حمله به پایگاه عین‌الاسد «تازه 24 ساعت است» که از مجروح شدن نظامیان خود باخبر شده است.
هشدار نسبت به عاقبت تصمیمات ترامپ
روزنامه نیویورک‌تایمز، روز جمعه در سرمقاله خود با انتقاد شدید از دروغ‌های دونالد ترامپ در مورد انگیزه‌اش در ترور فرمانده ایرانی نبرد با داعش، با اشاره به سخنرانی جدید رییس‌جمهور امریکا که با عقب‌نشینی خود از ادعای «تهدید فوری» از سوی سردار شهید سلیمانی اخیرا گفته است «اصلا مهم نیست» تهدید فوری وجود داشت یا نه، می‌نویسد: «خیلی هم مهم است آقای رییس‌جمهور.» هیات تحریریه نیویورک تایمز هشدار می‌دهد: «بسیار غیرمحتمل است که ایران برای مدت طولانی مرگ قهرمان ملی‌اش را بدون انتقام باقی بگذارد. در یک درگیری نامتقارن، نشان‌دادن قدرت نظامی امریکا چندان هم بازدارنده نیست و ایران آماده است از طریق ... [متحدانش] در عراق نیروهای امریکایی را از خاک عراق بیرون کند.» سرمقاله نیویورک تایمز در ادامه تاکید می‌کند: «بعدش چه؟ این سوالی است که هر گاه اقدامی در حوزه سیاست خارجی انجام می‌دهد، تمامی زنگ هشدار را برای متحدان امریکا به صدا درمی‌آورد. آیا برنامه‌ای برای مقابله با انتقام ایران وجود دارد یا فقط به تهدیدهای توخالی همچون حمله به نمادهای فرهنگی خلاصه می‌شود؟ آیا گفت‌وگویی با متحدان در جریان است که ایران را برای یک توافق هسته‌ای جدید پای میز مذاکره آورد یا واقعا دولت ترامپ قصد دارد به یک جنگ با ایران وارد شود؟»
همزمان با هشدارها در مورد سیاست‌های ماجراجویانه رییس‌جمهور امریکا، تحلیل‌ها از اقدام نظامی تقابلی ایران در برابر پایگاه‌های امریکایی در رسانه‌های جهان ادامه دارد. یک کارشناس خلع سلاح در امریکا، حمله ایران را نشانه «انقلاب دقت» در تسلیحات ایرانی توصیف می‌کند و می‌نویسد که «دقت هدف‌گیری دیگر در انحصار امریکا نیست.» ویپین نارانگ، پژوهشگر دانشگاه ام‌آی‌تی به اکونومیست می‌گوید: «بزرگ‌ترین چیزی که می‌توان از حمله ایران آموخت این است که چه اندازه موشک‌های کوتاه‌برد ایران دقیق است. انقلاب دقت هدفگیری یک حقیقت است و دیگر تنها تحت انحصار ایالات متحده امریکا نیست. به گمان من این یک موضوع مهم است که باید در مورد درگیری‌های نظامی مدرن به آن دقت کرد.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

جیمی‌جامپ وطنی در آغوش گلر برزیلی (عکس)

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

شهرداری گرکان اولین دیدار نیمه‌نهایی را برد

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

گواردیولا: سرافکنده نیستیم، فوتبال باخت دارد

مسعود شجاعی یک ستاره غیرمنتظره در تیمش دارد

ترکیب ابتدایی فولاد برای تقابل با مس رفسنجان

تراکتور در وطنی هم تنها نیست