راه ترقی

آخرين مطالب

گل به خودی AFC نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ورزش ایران در 48‌ساعت گذشته با بحرانی جدید مواجه شده است. عصر روز جمعه و براساس اخباری که از سوی برخی خبرنگاران عربستانی منتشر شد اعلام شد که براساس آن چهار تیم ایرانی حاضر در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا از میزبانی مسابقات خود در داخل کشور محروم خواهند شد. این خبر موجی از نگرانی را برای طرفداران این تیم‌ها به‌دنبال داشته است.
خبری که عصر روز جمعه منتشر شد و برخی آن را شیطنت رسانه‌ای عربستان می‌دانند موردی شوکه‌آور برای ورزش ایران است. بعد از اتفاقاتی که در چندماه اخیر در وزش کشور روی داده است حالا گفته می‌شود که نفوذ کشورهای عربی چون عربستان و بحرین در کنفدراسیون فوتبال آسیا موجب شده است تا میزبانی از تیم‌های باشگاهی گرفته شود. این در حالی است که در یکی، دو سال اخیر مسابقات ملی ایران در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی نیز به‌دلیل مخالفت عربستان و بحرین برای حضور در ایران، در کشور ثالث برگزار شد.
اما اتفاقی که روی داده مورد جدیدی است که به همین منظور تیم‌های چهارگانه یاد شده صبح دیروز برای تصمیم‌گیری درباره آن به وزارت ورزش رفته و مدیران این تیم‌ها در این باره اظهار نظر کردند. براساس این تصمیم گفته شد که در صورت تأیید هیات اجرایی‌AFC مبنی بر سلب حق میزبانی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، باشگاه‌های ایرانی از مسابقات انصراف می‌دهند.
این جلسه صبح دیروز در وزارت ورزش با حضور آقای حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال و مسوولان وزارت ورزش برگزار شد. در این جلسه تمامی موارد برای نحوه برخورد ایران با بحث سلب میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا بررسی شد. در صورتی که تا ساعت‌12 امروز به وقت ایران کنفدراسیون فوتبال آسیا به صورت رسمی اعلام کند که تیم‌های ایرانی حق میزبانی از رقبای خود در لیگ قهرمانان آسیا را ندارند، باشگاه‌های کشورمان به صورت رسمی از مسابقات انصراف خواهند داد.
البته گفته شده که در حال حاضر این موضوع پیشنهاد کمیته مسابقات لیگ قهرمانان آسیا به هیات اجرایی‌AFC بوده است و این هیات تا ساعت‌12 امروز به وقت ایران نظر نهایی خود را اعلام می‌کند. البته همین زمان اعلام موجب شده است تا مسوولان فدراسیون فوتبال نیز نامه‌نگاری‌های لازم برای اعتراض نسبت به این تصمیم را در نظر گرفته و حتی هشدار دهند که اگر این تصمیم از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا اجرایی شود، تیم‌های ایرانی هم در مسابقات حاضر نخواهند شد. البته همین هشدار نیز می‌تواند به خوبی وضعیت اعتراضی تیم‌ها و تماشاچیان ایرانی را برای مسوولان فوتبال آسیا مشخص کند. براساس آمار موجود تیم‌های ایرانی از بیشترین تعداد تماشاگر در مسابقات برخوردار هستند و هرکدام از تیم‌های ایرانی که در رقابت‌های آسیایی حاضر بوده و میزبانی رقابتی را بر عهده داشته‌اند میانگین تعداد تماشاگران از بقیه تیم‌های خارجی یک سر و گردن بالاتر بوده است. از سوی دیگر باید به این مساله هم اشاره کرد که لغو میزبانی تیم‌های ایرانی در رقابت باشگاه‌های آسیایی حتی می‌تواند برای درآمدزایی تیم‌ها و نیز کنفدراسیون آسیا نیز دردسرساز شود چراکه اسپانسرها هم ترجیح می‌دهند تبلیغات خود را در مسابقاتی عرضه کنند که تماشاگر و مخاطب تلویزیونی زیادی داشته باشد و حاضر نشدن تیم‌های ایرانی که فوتبال آن‌ها همیشه مورد توجه تماشاگران بوده است در این عرصه می‌تواند ضرر اقتصادی بسیاری به‌دنبال داشته باشد.
اما دیگر نکته مهم از بابت حاضر نشدن تیم‌های ایرانی مربوط به حاضر نشدن تیم پرسپولیس به‌عنوان نایب قهرمان فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا در رقابت‌های امسال یا تیم استقلال به‌عنوان یکی از تیم‌های معروف در آسیاست.
جریمه شیرین
از روز گذشته که مساله حاضر نشدن تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا مورد توجه قرار گرفته است این مساله هم مطرح شده که اگر تیم‌های ایرانی از حضور در این رقابت‌ها انصراف دهند چه تبعاتی متوجه آن‌ها خواهد بود. در این‌باره براساس قوانین موجود گفته می‌شود چون زمان زیادی تا شروع این رقابت‌ها باقی نمانده است، تیم‌های ایرانی با انصراف از این مسابقات هرکدام حداقل به مبلغ 20‌هزار دلار جریمه می‌شوند و محرومیت‌شان در گرو تصمیم کمیته انضباطی است. براساس گزارشی که مهر منتشر کرده است AFC در بخش‌3 آیین‌نامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا، انصراف و کناره‌گیری تیم‌ها از مسابقات قبل از شروع بازی‌ها را پیش‌بینی و جرائم و محرومیت‌هایش را قید کرده است. در ماده5.2 بخش سوم آیین‌نامه آمده است: در صورت انصراف و یا محرومیت از مسابقات، کمیته مسابقات‌AFC مسوول تصمیم‌گیری لازم بدون محدودیت است از جمله 5.2.1‌جایگزینی یک باشگاه، 5.2.2‌تغییر سیستم مسابقات یا 5.2.3‌ تغییر قوانین. AFC‌در ماده بعدی خود تاکید کرده که تمام تصمیمات کمیته مسابقات در این ارتباط نهایی است و قابل استیناف و دادخواهی نیست. در ماده‌5.4 و 5.5 این بخش از آیین‌نامه به صراحت جریمه نقدی در صورت انصراف تیم‌ها قید شده است: هر باشگاه در صورتی که بیش از 30‌روز مانده به اولین مسابقه‌اش انصراف بدهد، حداقل 10‌هزار دلار جریمه می‌شود. هر باشگاهی که کمتر از 30‌روز تا شروع اولین دیدارش انصراف بدهد، حداقل 20‌هزار دلار جریمه خواهد شد. در ماده‌5.6 هم احتمال جرائم بیشتر پیش‌بینی شده است: کمیته انضباطی و اخلاق‌AFC می‌تواند حتی محرومیت‌های بیشتری را طبق صلاحدید، اعمال کند. البته این قوانین برای زمانی تصویب شده‌اند که در شرایط عادی اتفاقی برای تیم‌ها روی دهد و آن‌ها مجبور به انصراف از رقابت‌ها شوند. به‌طور طبیعی محروم کردن تیم‌ها از حق طبیعی که برای میزبانی در رقابت‌ها دارند با توجه به فشارهای سیاسی از سوی برخی کشورها به هیچ‌وجه پذیرفته نیست.
سرپرست فدراسیون فوتبال ایران: این ذلت را بپذیریم برای آینده فوتبال بد است
سرپرست فدراسیون فوتبال درباره تصمیم کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا برای لغو میزبانی تیم‌های ایرانی اظهار داشت: این تصمیم غیرقانونی بوده و برای اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال شده تا آن‌ها تأیید کنند اما تأییدیه آن‌ها هنوز مشخص نشده که ان‌شاءالله تا روز یکشنبه مشخص خواهد شد. آقای حیدر بهاروند ادامه داد: براساس تصمیماتی که فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها به صورت جمعی گرفتند، همه یکصدا هستند که قطعاً جلوی این تصمیم بایستند. ما به هیچ‌وجه در کشور دیگری بازی نمی‌کنیم. تصمیم فدراسیون و باشگاه‌ها این است که اگر رأی AFC قطعی شود به هیچ‌وجه به کشور دیگر نروند. باید میزبانی کنیم چون حق مردم ماست، نباید تماشاگران خودمان را از میزبانی محروم کنیم. این حق مسلم ماست و پای این حق ایستاده‌ایم.
وی در خصوص اینکه این تصمیم تبعاتی را خواهد داشت و آیا این تبعات را می‌پذیرند، گفت: باید این تبعات را بپذیریم و یک بار جلوی آن‌ها بایستیم. در مورد بازی با تیم‌های عربستانی جلوی آن‌ها نایستادیم و آن اتفاق افتاد و اگر جلوی این قضیه هم نایستیم مطمئن باشید پشت آن قضیه دیگری وجود خواهد داشت که به ضرر فوتبال ایران خواهد بود. سرپرست فدراسیون فوتبال در مورد اینکه گفته می‌شود این تصمیم خارج از کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده و این نهاد آن را فقط اجرا می‌کند، اظهار داشت: در مورد این اطلاعی ندارم، اما این تصمیم، تصمیمی فوتبالی نیست و عاقلانه هم نیست و ما مقابل آن می‌ایستیم.
بهاروند به این مساله هم اشاره کرد که موضوع ربطی به تیم ملی ندارد. چون در مورد تیم ملی و بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی فیفا باید تصمیم‌گیری کند و به AFC مربوط نمی‌شود. وی در توضیح تبعات کناره‌گیری از مسابقات باشگاهی قاره آسیا تصریح کرد: تبعاتی دارد و ممکن است جریمه‌ای در حدود 20 تا 30‌هزار دلار داشته باشد. در مورد این مسأله کارشناسان حقوقی در حال پیگیری هستند. بهاروند در مورد اینکه کشورهای دیگر مانند عربستان سعودی و امارات نیز ناامن هستند، افزود: ما در نامه‌ای که به AFC ارسال کردیم اشاره کردیم که در عربستان جنگ است، در امارات هم همینطور، در کشورهایی مانند فرانسه و هنگ‌کنگ تظاهرات است، اما بازی‌ها تعطیل نشده، آن‌ها هنوز جوابی نداده‌اند. وی در مورد اینکه نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا اهل کشور قطر است و آیا رابطه خوب ما با قطر به ما کمک می‌کند، تصریح کرد: روز گذشته مهدی تاج صحبت‌هایی با دوستانش داشته و در حال پیگیری است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق