راه ترقی

آخرين مطالب

رونمایی از برند ملی گردشگری در هیاهوی هجمه‌ها علیه ایران فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- حتماً اگر همین امروز از هر گردشگری خارجی پرسیده شود ایران را با چه چیزی می‌شناسند، هر کدام یک چیزی بگویند؛ از هجمه‌هایی که علیه ایران توسط رسانه‌های معاند شده تا اتفاقاتی که برای آن افتاده است. گاهی هم ممکن است بین افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، خاطره‌ای مانده باشد که با آن ایران را بشناسند؛ مانند مهمان‌نوازی یا سوغات و غذاهای ایرانی.

شاید اگر جستجویی در چگونگی معرفی ایران از سوی تورگردانان و فعالان گردشگری انجام شود، مشاهده شود که هیچ‌کدام برند ملی را برای معرفی گردشگری ایران ندارند و با هر آنچه که تصور می‌کنند یک گردشگر می‌پسندد، ایران را معرفی می‌کنند. درحالی‌که برند، یک واژه تصویر و یا یک شعاری است که هر کسی به محض شنیدن، باید همان را به ذهن بیاورد؛ اتفاقی که درباره گردشگری کشورهای دیگر می‌افتد و مثلا با شنیدن نام کشوری مانند مالزی، چین یا ترکیه همان برند یا شعار ملی به ذهن متبادر می‌شود. برندی که این روزها تدوین آن با جوسازی‌های منفی علیه ایران بیش از پیش خودنمایی می‌کند و ضروری به نظر می‌رسد. این برند آن طور که مسئولان معاونت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، نظرات متخصصان و فعالان گردشگری را همراه دارد و حالا قرار نیست مانند زعفران و یا فرش کاشان مدت کوتاهی عمر کند.

در سال 93 رحمانی موحد معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته بود زعفران را به عنوان برند ملی گردشگری معرفی می‌کنیم. در واقع بیشتر از سه دهه است که برای تهیه یک برند ملی تلاش می‌شود اما هر بار این برند مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. حتی چندین‌بار نشست هم‌اندیشی و همایش هم برگزار شد و سید محمد بهشتی نیز داعیه‌دار آن شد تا بتواند این برند را تهیه کند.

برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد برند ملی گردشگری در بازه زمانی یک‌ساله، از مهرماه 1397 تا مهر 1398 صورت گرفت و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شد. این‌بار قرار است دوباره برندی معرفی شود که هنوز از جزئیات آن خبری نیست. جز این که تاکید شده نظر همه اساتید و فعالان گردشگری برای تهیه آن، گرفته شده است.

در این باره زاهد شفیعی مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری و مدیر پروژه برند گردشگری به خبرنگار مهر گفت: برند یک‌نوع ابزار بازاریابی و متمایزسازی است. خروجی این برند باید نشان‌دهنده هویت گردشگری ایران باشد. در حال حاضر، فاز مطالعاتی و سند استراتژی برند ملی تمام شده است. هویت بصری آن نیز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی رونمایی خواهد شد. این برند باید یک شعار و شمایل کلامی و بصری باشد. مطالعات آن از سال گذشته انجام شده و اکنون به این مرحله رسیده‌ایم که برندی مبتنی بر شناخت عمیق صاحب‌نظران باشد.

وی درباره اقدامات بعدی برای عرضه این برند در سطح داخلی و خارجی گفت: در فاز دوم، بحث استانداردسازی زنجیره گردشگری را براساس برند داریم و جریان‌سازی و تبلیغات عرضه برند نیز در گام بعدی خواهد بود. مراحل ساخت، مدیریت و عرضه برند یک زنجیره به هم پیوسته است. ما تلاش کرده‌ایم از همه تشکل‌های گردشگری و فعالان این‌عرصه، نظر و پیشنهاد بگیریم. مدل عرضه و بهره‌برداری از برند رسمی گردشگری را نیز تدوین کرده‌ایم. آئین‌نامه حمایت از برند را نیز تصویب می‌کنیم.

مدیر پروژه برند گردشگری درباره اینکه چرا برندهای پیشین هیچ‌کدام نتوانسته‌اند عمر طولانی‌ داشته باشند، گفت: شاید آنها در واقع یک لوگو بوده‌اند تا برند! و یا اینکه یکی از خلاءهای نداشتن ریشه‌های هویتی در تدوین برند بوده باشد.

به گفته شفیعی قرار است طی روزهای 23 تا 26 بهمن، همزمان با سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که این بار با صنایع دستی نیز ترکیب شده، از برند ملی گردشگری طراحی‌شده توسط آنها رونمایی شود. برندی که شاید بتواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد و بتوان آن را در سطح جهانی نیز مطرح کرد!

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/94968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ادعای ستاره سابق لیورپول درمورد جانشین کلوپ

مدیرعامل مس: مشخص شد مشکل ما بازیکنان نبودند

رکورد سنگین‌ترین مشت جهان شکسته شد

عبدولی در فینال جام تختی؛ هدایت به محمودی رسید

پوچتینو: در چلسی فقط من نباید خودم را ثابت کنم

هدیه به حسینی قبل از پرسپولیس

آلگری: اول صعود به چمپیونزلیگ، بعد قهرمانی جام حذفی

تشکیل جلسه در مازندران درخصوص ضرب‌وشتم داور کشتی

پوستکوگلو: نمی‌خواهیم اجازه بدهیم آرسنال قهرمان شود

اعتراف پپ: انتظار نداشتم برای قهرمانی بجنگیم

پیشنهاد وزارت ورزش برای تعیین مدیریت پرسپولیس و استقلال

تناقض سازمان‌ لیگ و سردرگمی تیم‌ها

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

عشق زندگی می بخشد

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستانک/ راه نجات

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد