راه ترقی

آخرين مطالب

بی‌میلی آمریکا به «متعارف شدن» سیاست در کره شمالی نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - دیپلماسی ایرانی / متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد زارع/ به جرات میتوان گفت که سه پرونده چین، ایران و کره شمالی مهم ترین پرونده های سیاست خارجی و امنیتی آمریکا در چند سال گذشته یعنی از زمان آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ تا کنون بوده اند. سه پرونده ای که چگونگی حل و فصل آنها نه تنها میتواند تاثیر بسزایی بر ماهیت آینده نظم بین المللی داشته باشد، بلکه همچنین میتواند آثار بسیار جدی ای بر ماهیت نظم سیاسی و داخلی آمریکا هم داشته باشد. در ارتباط با چین و جنگ تجاری با این کشور، اگرچه پس از تقریبا سیزده دور مذاکرات تجاری، دو طرف توانستند به یک موفقیت نسبی و در عین حال موقت دست یابند لیکن این نکته را باید بیان داشت که جهت کلی روابط چین و آمریکا به سمت "رقابت استراتژیک فراگیر" است و این روند نیز تا آینده قابل پیش بینی، سایه سنگین خود را بر روابط دو کشور حفظ خواهد کرد.
در ارتباط با پرونده ایران نیز آمریکا از همان ابتدا سیاست فشار حداکثری را علیه ایران به اجرا گذاشت، به تدریج از برجام خارج شد و تلاش کرد از این طریق رابطه نظام سیاسی و اجتماعی در ایران را "امنیتی" کرده و از ریل طبیعی خود خارج کند و نهایتا در گام نهایی نیز اقدام به ترور سردار قاسم سلیمانی به عنوان "اصل نظم دهنده" (Ordering principle) رفتار و سیاستهای منطقه ای ایران کرد تا شاید به گفته خودشان از تثبیت جایگاه ایران منطقه ای جلوگیری کنند و بر اساس آنچه خودشان میگویند "ایران را به قلعه برگردانند".
اما در ارتباط با پرونده کره شمالی که موضوع اصلی این گزارش است نیز باید بیان داشت که این پرونده هم در طول چند سال گذشته نوسانات زیادی داشته و طیفی از همراهی کامل تا عدم همراهی کامل و بن بست در مسیر دیپلماسی را در روابط میان کره شمالی و آمریکا تجربه کرده است. به بیان دیگر و علی رغم اینکه کره شمالی در چند سال گذشته آغوش خود به روی مذاکره مستقیم با کره جنوبی و آمریکا را به امید تولید و ایجاد نتایج ملموس در سیاست و اقتصاد باز کرد اما مسیر تحولات تا پایان سال 2019 به گونه ای پیش رفت که مقامات کره شمالی ،عملا رسیدن به بن بست در مسیر دیپلماسی را با انجام یک آزمایش موشکی جدید و سلاح هایی که به گفته مقامات کره شمالی میتواند به طرز قابل توجهی شکاف توانمندی نظامی میان این کشور با آمریکا را جبران کند، را اعلام کردند. به بیان دیگر به نظر میرسد که کره شمالی تا پایان سال 2019 به این نتیجه رسیده بود که آمریکا تمایلی به بازگشت سیاست به مسیر "متعارف" و نرمال شدن کره شمالی در سیاست منطقه ای و بین المللی ندارد. کره شمالی به خوبی متوجه این مسئله شده است که در شرایط گذار در نظم، "توافقها" لزوما به معنای تضمین بقا و پایداری یک نظام سیاسی ناهمسو نیست. در طرف مقابل این مسئله هم آمریکاییها نشان داده اند که تواق لزوما به معنای پایبندی نیست. و به بیان دیگر توافق ها از عمر مفید برخوردارند و این کشور تا جایی آن را رعایت میکند که این توافقها بتوانند به تامین شدگی منافع امریکا منجر شوند. خروج این کشور از توافق تجارت آزاد فراپاسفیک، خروج این کشور از توافق پاریس و تلاش این کشور برای خروج از برجام نشان میدهد که امریکاییها به خصوص در دوران ترامپ "اصل توافق و پایبندی" را نمیخواهند رعایت کنند. این مسئله و تلاشهای امریکا برای حرکت در این مسیر "تلی از تصاویر شکسته" را در محیط سیاست بین الملل گسترش و ساطع خواهد کرد که خروجی آن تنها "بی نظمی" و "بحران" و گسترش بیش از پیش "کسری اعتماد استراتژیک" خواهد بود.
عدم تمایل آمریکا برای حل کامل این مسئله و پیشبرد همزمان سیاست فشار و مذاکره، نه تنها منطق روابط این کشور با کره شمالی را به نقطه صفر بازگردانده است و تحریمهای اخیر این کشور علیه کره شمالی به خصوص قرار دادن دو شرکت تجاری نمگانگ و شرکت سوکباسکو در لیست تحریمهای خود در چند روز گذشته (14 ژانویه2020) نیز این موضوع را تشدید خواهد کرد بلکه همچنین نگرانی بیش از پیش کره جنوبی در ارتباط با بی توجهی آمریکا به دغدغه ها و ملاحظات امنیتی کره جنوبی را نیز باعث شده است. در همین رابطه نیز رئیس جمهور کره جنوبی در بخش هایی از سخنان خود به مناسبت سال نو میلادی و در نقد ضمنی سیاست های امریکا و عدم همراهی کامل این کشور بیان داشت که اگر کره شمالی گامهای عملی برای خلع سلاح و غیرهسته ای شدن را برداشته است باید امریکا و جامعه بین الملل نیز باید گامهای مشابه را برداشته و کاهش تحریم ها علیه این کشور را انجام داد. شاید به همین دلیل باشد که پمپئو وزیر خارجه امریکا در ملاقات با وزیر امور خارجه کره جنوبی در فیلادلفیا بیان میدارد که آمریکا هماهنگی بیشتری با کره جنوبی برای ارائه هرگونه پاسخ به کره شمالی انجام خواهد داد و دو کشور همکاری های خود در تحقق و پیشبرد اهداف استراتژی ایندو- پاسفیک را افزایش خواهند داد.
آنچه مشخص است روابط آمریکا و کره شمالی در یکی از حساسترین دوران روابط خود در چند دهه گذشته قرار گرفته است؛ هر چه زمان به جلوتر میرود، امکان تبدیل کره شمالی به یک "قطب" در مجموعه امنیتی شرق آسیا، قطبی که واجد توان و ظرفیت لازم برای "تعریف کنندگی" معادلات و نظم امنیتی منطقه را در کنار بازیگرانی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی برخوردار است، بیشتر میشود. رسیدن کره شمالی به این جایگاه میتواند ساختار توزیع قدرت منطقه ای را به گونه ای دچار تغییر و تحول کند که هم ظرفیتهای جدیدی در اختیار این کشور و همچنین اتحاد آن با چین به خصوص در منطقه و در رقابت با آمریکا و بازیگران متحد آمریکا در منطقه قرار دهد و هم آمریکاییها را وادار به بازتعریف روابط امنیتی خود در مجموعه امنیتی شرق آسیا خواهد کرد. به همین دلیل باید گفت که هم مجموعه امنیتی شرق آسیا و هم آمریکا در آینده نزدیک با انتخابهای استراتژیک دشواری در ارتباط با مسئله و بحران شبه جزیره کره مواجه خواهند بود. انتخابهای دشواری که جهت آن هرگونه که باشد، تعمیق و افزایش حجم رقابت های استراتژیک در این منطقه را بیش از گذشته خواهد کرد.
در هر حال هنوز راه طولانی و پر پیچ و خمی پیش روی چگونگی حل و فصل بحران در شبه جزیره کره است و بر اساس روندهای فعلی نیز نمیتوان چشم انداز مثبتی برای حل آن حداقل تا پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پیش بینی کرد چراکه اولا روابط دو کشور در حال حاضر دچار کسری گسترده اعتماد استراتژیک است و احیا و بازسازی این اعتماد به آسانی امکان پذیر نیست. مگر اینکه امریکا بخواهد گامهای واقعی بزرگی برای حل آن بردارد که نشانهای از این مسئله هم وجود ندارد. دوم آنکه گسترش بی اعتمادی میان دو کشور، کره شمالی را در رها کردن توانمندیها و سرمایه های استراتژیک هستهای و موشکی خود با تردید قابل توجهی روبرو کرده و تحولات جدید نظم منطقه ای و بین المللی و به خصوص افزایش استفاده آمریکا از "سیاست اجبار " برای حل معضلات امنیتی خود هم نمیتواند چنین گزینه ای را در غیاب وجود ضمانتهای امنیتی قوی و چشمگیر، به یک گزینه و انتخاب عقلانی بریا کره شمالی تبدیل کند و سوم اینکه سیاست در آمریکا به آرامی در حال ورود به دوره و شرایط انتخاباتی است و طبیعتا با چنین فرصت و زمان محدودی نمیتوان یکی از پیچیده ترین بحرانهای باقی مانده از زمان جنگ سرد تا کنون یعنی بحران در شبه جزیره کره را آنگونه که باید و شاید حل و فصل کرد. اگر به این سه گزینه، ورود روابط چین و امریکا به دوره "رقابت استراتژیک فراگیر" و عدم تمایل چین برای از دست دادن سرمایه های راهبردی خود در منطقه شرق آسیا را هم اضافه کنیم، آنگاه پیچیدگی آینده این روابط بیش از گذشته خواهد شد. به همین جهت سال 2020 را میتوان سال "پرونده های باز و دشوار" برای آمریکا دانست.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95341/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر