راه ترقی

آخرين مطالب

مهم‌ترین راه صیانت از شورای نگهبان پاسخگویی به افکار عمومی است نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - اعتماد / متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفتگو با اعتماد مطرح کرد:
به نظر شما، به لحاظ قانونی چه نهادی وظیفه نظارت بر عملکرد شورای نگهبان را دارد؟
بر اساس قانون اساسی هیچ نهادی بر شورای نگهبان نظارت نمی‌کند. شورای نگهبان آخرین مرجعی است که در بحث صلاحیت‌ها به‌طور نفی یا اثبات نظر می‌دهد؛ به‌خصوص که در یکی از ادوار پیشین مجلس، نمایندگان اصولگرا، به نظارت استصوابی که مطابق با سلیقه و نظر اعضای شورای نگهبان بود، جنبه قانونی دادند. با این وضعیت مرجع قانونی مافوقی بر شورای نگهبان، در رابطه با بررسی صلاحیت‌های انتخاباتی وجود ندارد. البته در سایر موارد درواقع موضوع اختلاف مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلت نظام ارجاع داده می‌شود تا در رابطه با آن تصمیم‌گیری شود. اما راجع به موضوع بررسی صلاحیت‌های انتخاباتی کاندیداهای نمایندگی مجلس، چنین قاعده و قوانینی را نمی‌بینیم.به نظر می‌رسد که قانونگذار، عالی‌ترین مرجع نهاد بررسی صلاحیت‌هاست و قانون این مسوولیت را در اختیار شورای نگهبان قرار داده است. اگر شورای نگهبان مقابل مسوولیت و ماموریتی که دارد- چه در سطوح پایین‌تر که هیات‌های نظارت را شامل می‌شود و چه در سطوح بالاتر که اعضای شورای نگهبان اعم از فقها و حقوقدان‌ها را شامل می‌شود- در قبال عملکرد خود، به جامعه و نمایندگانی که در بررسی صلاحیت‌های خود دچار مشکل می‌شوند، پاسخگو بوده و بتوانند از تدابیر و تصمیم‌های‌شان دفاع کنند، نیاز به قاعده و قانونی ندارند که بر آنها نظارت کنند. تمام مشکل‌مان این است قانون را آن‌طوری که قانونگذار وضع کرده، درست اجرا نمی‌کنیم. اگر قانون درست اجرا شود و دچار کج‌فهمی و بدفهمی نشود، ما نیاز به یک قاعده و قانونی بر سر شورای نگهبان نداریم. حتی اگر هم داشته باشیم و نهادی را به این منظور تعیین کنیم، اگر آن نهاد هم درست عمل نکند، دچار دغدغه‌هایی می‌شویم. کما‌ اینکه امروز در برخی از مقررات و قوانینی که در مجلس تصویب می‌شود و شورای نگهبان هم در تصویبش دچار مشکل می‌شود به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده شده است. در حال حاضر در بحث اف‌ای‌تی‌اف و برخی از موضوعات هسته‌ای همین کج‌فهمی را در اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز احساس می‌کنیم که موضوع را به فرجام نمی‌رسانند. این نشان می‌دهد که قوانین را در جایگاه واقعی و به درستی بررسی نمی‌کنند. همان‌طور که این وضعیت را هم در بحث برسی صلاحیت نامزد‌‌های انتخاباتی می‌بینیم که نهادی فرادستی برای نظارت بر شورای نگهبان وجود ندارد. بنابراین فکر می‌کنم نباید خیلی دنبال این مباحث برویم. باید انتظارمان از شورای نگهبان این باشد که در قبال عملکرد‌ خود به جامعه مخاطب، ذی‌نفعان و افکار عمومی پاسخگو باشند. این مهم‌ترین حمایت و صیانت از شورای نگهبان است و مهم‌ترین ابزار است برای احقاق حقوق کسانی که قانونگذار آنها را به عنوان نامزد انتخابات تعریف کرده است.
از وظایف سخنگوی شورای نگهبان، اقناع افکار عمومی است. این امر چقدر در شورای نگهبان بروز و ظهور دارد؟
ما در طول ادوار و عملکردهای سخنگوی شورای نگهبان، به‌خصوص در بحث ردصلاحیت نامزدهای انتخاباتی، دیده‌ایم که این مقام و همین‌طور سخنگوی فعلی، قدرت اقناع کافی نداشته‌اند. اخیرا بعضی گفته‌اند که به‌دلیل اظهارنظر در دوران نمایندگی ردصلاحیت شده‌اند ولی سخنگوی شورای نگهبان کلیتی را مطرح کرده که عمده 90 نفر نمایندگان فعلی مجلس که رد صلاحیت شده‌اند، به دلیل مساله مالی با این احکام مواجه شده‌اند. اگر شورای نگهبان بر قاعده نظارت استصوابی مدنظر خود پایبند باشد، چنان‌چه در گذشته هم گفته‌اند در هر شرایطی نظر استصوابی خود مبنی بر رد صلاحیت کاندیداها را اعمال کرده و گروهی از کاندیداها را از موقعیت حقوقی‌شان محروم می‌کنند.اکنون پرسشی که مطرح می‌شود آن است که آقایان که به همین سادگی اظهارنظر کردند و 90 نفر از نمایندگان مجلس دهم را رد صلاحیت کرده‌اند، در مدت 3 ماه باقی‌مانده به پایان مجلس دهم، چگونه قرار است رفتار کنند و افرادی که الان در مجلس هستند و شورای نگهبان هم آنها را رد صلاحیت کرده، با توجه به منطق شورای نگهبان، چگونه حق مشارکت در روند قانونگذاری کشور را دارند. به نظر می‌رسد توقعی که شورای نگهبان از موضوع استصوابی دارد، به لحاظ روند قانونی دچار مشکل است. از این حیث به نظر می‌آید که حتی همین اظهارنظر کلی سخنگوی شورای نگهبان نیز در راستای اقناع افکار عمومی نیست و جامعه را قانع نمی‌کند و حتی به ذی‌نفعان هم آسیب می‌رساند. در نتیجه ذهنیت جامعه را نسبت به این ذی‌نفعان تخریب می‌کند. بنابراین فکر می‌کنم باید تاکید کنیم که جایگاه عزیزان ما در شورای نگهبان به لحاظ قانونی، جایگاه رفیعی است و ما در قانون هیچ نهادی به اهمیت و عظمت شورای نگهبان نداریم. بنابراین از اعضای شورای نگهبان می‌خواهیم که در مقابل عملکرد خود به صورت اقناعی با جامعه مخاطب و ذی‌نفعان صحبت کنند، موضوعات را به درستی مطرح کنند و به کلیات اکتفا نکنند. باید سعی کنند از مشکل‌سازی برای خود پرهیز کنند. به هر حال علاوه بر جنبه‌های دنیوی، جنبه‌های اخروی هم مطرح است و خداوند متعال در قیامت از ما در قبال کارها‌ی‌مان پاسخ می‌خواهد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان