راه ترقی

آخرين مطالب

جشنواره تئاتر عروسکی دانشجویی راهی برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- نمایش عروسکی یکی از قدیمی ترین هنرهای نمایشی در جهان است که هنرمند در این حوزه با برقراری ارتباط نزدیک با مخاطب پیام‌های خود را منتقل می‌کند.

این نمایش نوعی بیان هنری است که بستری را برای پرورش قوه تخیل و کشف بروز استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان مهیا کند و همچنین از سوی دیگر کودکان و نوجوانان بواسطه نمایش‌های عروسکی می‌توانند با فرهنگ و ادبیات ملی و جهانی نیز به درستی آشنا شوند.

نمایش عروسکی نوعی تئاتر یا نمایش است که در آن از عروسک یا اشیا متحرک شبیه انسان یا حیوان استفاده می‌شود و توسط  عروسک گردان نمایش به اجرا در می‌آید.

فنون این هنر در جوامع مختلف به گونه‌ای پیشرفت کرده که در حال حاضر به صورت رشته ای دانشگاهی در دانشکده‌های هنر تدریس می‌شود.

دانشجویان در رشته نمایش عروسکی با انواع تکنیک های نمایش عروسکی در زمینه های عروسک گردانی، کارگردانی، طراحی صحنه و نمایشنامه نویسی آشنا می شوند.

دانشجویان دانشگاه‌های تهران، هنر و سوره درحال حاضر در این رشته فعال هستند، ‌در سال‌های گذشته این دانشجویان برای فعالیت جدی و به نمایش‌گذاشتن آثار خود به صورت خودجوش تصمیم به برگزاری یک جشنواره گرفتند. از این روجشنواره بین المللی تئاتر عروسکی توسط جمعی از دانشجویان دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر برای اولین بار در سال 75 راه اندازی شد.

سال اول این جشنواره به صورت داخلی و فقط برای دانشجویان دانشگاه هنر برگزار شد اما پس از مدت زمانی یعنی اوایل دهه 80، دانشجویان دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران، سوره و تهران و سپس سراسر ایران و جهان در جشنواره عروسکی دانشگاه هنر شرکت کردند.

جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در سال‌های اول تقریبا با وقفه‌های دوساله برگزار می‌شد اما پس از برگزاری سیزدهمین دوره قرار است امسال پس از پنج سال وقفه دوباره دوره چهاردهم  برگزار شود.

درخواست دبیر جشنواره از دانشگاه هنر

جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی امسال از تاریخ 25 بهمن تا اوایل اسفند ماه در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می‌شود.

توجه به نوآوری و خلاقیت در تمامی بخش‌ها در اولویت کار این جشنواره قرار دارد و دانشگاه هنر با رویکردهای استفاده از فناوری‌های جدید در حوزه تئاتر عروسکی و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در حوزه تئاتر عروسکی (عروسک‌های رباتیک و  ... ) چهاردهمین دوره را برگزار می کند.

دانیال اسماعیل‌زاده دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی اظهار داشت: این جشنواره عرصه‌ای برای آزمون خطای دانشجویان است تا در این عرصه شروع به کار کنند و به واسطه کسب تجربه در این جشنواره به عرصه حرفه‌ای وارد شوند.

وی افزود: بهترین گروه‌ها و افرادی که در رشته عروسکی فعال هستند مانند محمد لقمانیان، محمد بحرانی، امیر سلطان احمدی، هوتن شکیبا، کاظم سیاحی، هادی حجازی فر، مرتضی سعیدی فر همه از دل این جشنواره بیرون آمده اند.

دبیرچهاردهمین جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در ادامه درباره تاریخ برگزاری این جشنواره عنوان کرد: زمان برگزاری براساس اساسنامه‌ای که سال‌های گذشته دانشجویان، رییس و معاون فرهنگی دانشکده سینما و تئاتر نوشته‌اند، باید در آذر ماه برگزار می‌شد، اما امسال  با توجه به اینکه این جشنواره چندسالی برگزار نشد و راه‌اندازی دوباره آن پس از پنج سال با مشکلات بسیاری روبه رو بود، زمان برگزاری آن به 25 بهمن ماه تغییر کرد.

اسماعیل زاده ادامه داد: دانشجویان در این جشنواره در چند بخش چند بخش صحنه‌ای بزرگسال، صحنه‌ای کودک و نوجوان، خیابانی، نمایش‌نامه نویسی، ساخت عروسک، عکس و پوستر بایکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین بازبینی‌ها هم از 26 دی تا یک بهمن در مجموعه پردیس باغ ملی هنر انجام شد و تعدادی از کارها برگزیده شدند که اسامی پذیرفته شدگان هم در سایت جشنواره قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این جشنواره رویکردهایی دارد که آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است، جشنواره تئاتر عروسگی به دلیل این که چند سال است برگزار نشده، اهمیت چهاردهمین دوره مانند جشنواره اول است.

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی درباره داوران این رویداد نیز گفت: بخش داوران صحنه‌ای بزرگسال پوپک عظیم‌پور هیات علمی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، سرگل اسلامیان استاد دانشگاه، نازیلا نوری شاد از عروسک‌سازهای نسل جوان، حامد ذبیحی عروسک گردان جناب خان و مرتضی سعیدیان استاد دانشگاه تهران بازبینی آثار را به عهده دارد.

اسماعیل زاده افزود: در بخش صحنه‌ای کودک و نوجوان و خیابانی را فهمیه میرزاحسینی عضو هیات علمی دانشگاه هنر، حمیده رسولی از فعالان این عرصه و مهرنوش شریعتی یکی از فعالان این عرصه و همچنین در بخش عکس و پوستر حمید جبلی بازبینی آثار را برعهده دارد البته ناگفته نماند که افراد دیگری نیز به بخش داوران افزوده می‌شوند.

وی به مشکلات برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره اشاره کرد و اظهار داشت: عده ای در دانشگاه هنر نمی خواهند که کار فرهنگی انجام شود، آنها شعاری از برگزاری جشنواره ها استقبال می کنند اما اگر حرفی زده می‌شود باید در عمل نیز اجرایی شود.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان خاطرنشان کرد:  بسیار تلاش کردیم که دانشگاه را متوجه اهمیت این جشنواره کنیم اما هنوز هم از بخش های مختلف دانشگاه موانعی بر سر راه جشنواره ایجاد می‌شود، این موانع آنقدر زیاد است که حتی دیگر به دبیر جشنواره اجازه ورود به دانشگاه را نمی دهند.

اسماعیل زاده همچنین درباره مشکلات مالی برای برگزاری این جشنواره تاکید کرد: برآورد ما برای برگزاری جشنواره در جلسه شورای سیاست گذاری دانشگاه هنر بیش از 200 میلیون تومان مطرح شد که این درخواست از جانب مسوولان دانشگاه رد و قرار شد که مبلغ 90 میلیون تومان به این رویداد اختصاص یابد.

وی افزود: در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه 90 میلیون تومان را به 72 میلیون تقلیل دادند که از این مقدار هم فقط 17 میلیون پرداخت شده است، مخارج اجاره سالن و غیره بسیار بالاست و ما به سختی امور برگزاری جشنواره را پیش می‌بریم. از دانشگاه انتظار می رفت که در امور معنوی و حتی گرفتن اسپانسر با یاری این جشنواره بیاید.

دانشگاه از فعالیت‌های هنری استقبال می‌کند

مجید صالحی معاون فرهنگی دانشگاه هنر هم درباره مشکلات مطرح شده دربرگزاری جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان گفت: دانشگاه همواره از فعالیت‌های هنری و فرهنگی استقبال می‌کند.

وی افزود: دانشگاه در هر شرایط قصد کمک به دانشجویان را برای برگزاری این جشنواره دارد، اما این کمک برحسب توان دانشگاه صورت می‌گیرد. دانشگاه یک نهاد دولتی و بودجه آن محدود است، بنابراین ممکن است که پاسخگوی تمام نیاز دانشجویان نباشد اما دانشگاه در تلاش است تا با گرفتن حامی به برگزاری رویدادهای مختلف و فعالیت نشریات کمک کند.

جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی دانشجویان پس از 6 سال برای  دانشجویان و علاقه‌مندان در این رشته که از حضور در چنین عرصه ای محروم مانده‌اند از 25 بهمن تا اوایل اسفند برگزار می شود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95507/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زارع‌پور: به زودی ماهواره‌های جدید رونمایی می‌کنیم

شاخص بورس در سطح دو میلیون و 300 هزار واحد ماند

درویش: واگذاری پرسپولیس کار غیرممکنی بود که ممکن شد

خطیر: ستاره سوم را با مالک جدید کسب می‌کنیم

در ماجرای بین مجیدی و سعادتمند، من اصلا دخالتی نکردم

مدیرعامل استقلال: اثرات این روز بزرگ در آینده مشخص خواهد شد

آلوارس: برای قهرمانی باید همه بازی‌ها را ببریم

حمیداوی: شاید خسرو خیلی چیزها را نگفت!

مذاکره با اوسمار برای تمدید قرارداد پس از بازی با سپاهان

گل سوم ایران به قرقیزستان توسط سعید احمدعباسی

پیمان حدادی: عدد 6 برای پرسپولیس مقدس است

گل چهارم ایران به قرقیزستان توسط مهدی کریمی

جلسه فنی تیم‌های ملی تکواندو برگزار شد

گزارش زنده؛ ایران 4 - قرقیزستان 1

مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران می‌رسد

درویش در پرسپولیس ماندنی شد

اولین اثر بانکی شدن پرسپولیس

سخنگوی جبهه پایداری: فهرست دور دوم انتخابات انقلابی‌تر خواهد شد

ابتکار یکی از کارگران حاضر در دیدار امروز برای دریافت هدیه انگشتر از رهبر انقلاب

واکنش ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری

متکی: نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات بزودی اعلام می‌شود

جزئیات محکومیت آمریکا به دلیل تاسیس ساواک

استقبال پرشور زنان پاکستانی از همسر رئیس جمهور ایران

تاکید رهبر انقلاب در دیدار کارگران: خوب شدن حال کارگر یعنی خوب شدن حال کشور/ ملت غیور ایران محال است تسلیم آمریکا شود

برگزاری دوره آموزش مبانی انقلاب اسلامی مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران

پیشتازی «برمودا» در نظرسنجی‌ها

منظور از «خانم بازیگر» در اعترافات امیر تتلو که بود؟

بالاخره «سووشون» نرگس آبیار آماده شد/ عکسی از 3 بازیگر اصلی

زمان پخش قسمت آخر «نون خ 5»

درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش

ورژن پیانو آهنگ آرمان گرشاسبی به نام «از تو گفتم»

وکیل توماج صالحی: رای پرونده موکلم صادر شده، اما هنوز به ما ابلاغ نشده

تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید و سیلاب در بافت تاریخی زواره اصفهان

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری آزمون سراسری تشریح شد

تصاویر عجیب از سیل شدید در کنیا و رفت‌وآمد مردم از روی سقف خانه‌ها!

هشدار درباره همه‌گیری «تنهایی» در آمریکا

اسپیس‌ایکس سیصدمین فرود موفق با بوستر فالکون 9 را تکمیل کرد

داستانک/ گره های زندگی

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

خاندوزی: عزم دولت برای خصوصی سازی جدی است

قراردادها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام استقلال واگذار شد

اولین عکس یادگاری مالکان جدید باشگاه استقلال

امضا قرارداد خریداران سهام استقلال

بارسلونا مصمم به فروش دیونگ

کدام بازیکنان از تیم ملی والیبال جدا شدند؟

قرارداها در حضور وزیر ورزش به خریداران سهام پرسپولیس واگذار شد

اسبقیان: وزارت ورزش دیگر نقشی در تعیین مدیرعامل سرخابی‌ها ندارد