راه ترقی

آخرين مطالب

مهم‌ترین ماموریت مدارس آموزش مهارت‌های پایه است دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- محسن حاجی میرزایی روز یکشنبه در حاشیه بازدید سرزده از دبیرستان کوثر منطقه 11 و حضور در جمع دبیران این دبیرستان با تأکید بر احیای طرح بوم برای حل بسیاری از مشکلات مطرح‌ شده معلمان این مدرسه افزود: مهم ترین ماموریت آموزش عمومی این است که افراد به مهارت‌ های پایه دست یابند باید به هر درسی از این زاویه توجه کنیم حتی مفاهیم ریاضی را می‌توان با مفاهیم تربیتی مرتبط کرد.

وی به اجرای طرح شهاب اشاره کرد و اظهار داشت: این طرح از دوره ابتدایی آغاز شده و در ادامه وارد دبیرستان می شود بنابراین اجرای این طرح می‌تواند به شناسایی استعداد بیشتر دانش آموزان کمک کند.

به گزارش ایرنا، طرح شهاب طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: از برچسب زدن به افراد باید اجتناب شود زیرا کار او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. توانایی و استعداد افراد متفاوت است و نمی‌توان توقع یکسان از افراد مختلف داشت.

حاجی میرزایی در پاسخ به انتقاد یکی از دبیران در خصوص کمبود وقت تدریس نسبت به ساعات تدریس گفت: برنامه‌های درسی باید به‌ گونه‌ای باشد تا علاوه بر تدریس کتاب‌ها، زمانی برای ارتباط بیشتر معلمان با دانش آموزان و گفت و گو با آنها وجود داشته باشد.

وی درمورد اجرای طرح نماد در برخی مناطق تصریح کرد: اجرای این طرح برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس ضروری است.

به گزارش ایرنا، طرح نماد با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس اجرا می شود. در این طرح دانش آموزان و خانواده هایشان از نظر شاخص‌هایی مثل فقر، خشونت، کودک آزاری، خودکشی، اعتیاد ارزیابی می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش به درس کار و فناوری و تأثیرات این درس در مهارت‌آموزی دانش آموزان اشاره و خاطرنشان کرد: ارتباط بین ذهن و دست نکته بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود و دانش‌آموز باید بیاموزد که چگونه آن مهارتی که در ذهن دارد را با دست عملیاتی کند.

حاجی میرزایی اظهار داشت: مهم‌ترین کارکرد آموزش‌ و پرورش تلاش برای بهتر زندگی کردن دانش آموزان است بنابراین باید ببینیم دانش آموزان برای بهتر زیستن به چه مهارت‌های نیازمند هستند.

با آموزش مهارت‌ها، دانش آموزان را در ارتباط مؤثر با محیط توانمند کنیم

وی با بیان اینکه آموزش مهارت‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که دانش‌آموز بتواند با محیط پیرامون خود ارتباط مؤثری داشته باشد، گفت: باید به سمتی برویم که مجموعه برنامه‌ریزی درسی به سمت تربیت و ارتقای دانش برود بنابراین آنچه می‌تواند ذهن بچه‌ها را درگیر کند ورود به این عرصه‌ها است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هرچند محدودیت‌ها وجود دارد و ممکن است زمان کافی برای ارتباط با دانش آموزان وجود نداشته باشد اما باید از حداقل زمان ازجمله دو ساعت طرح بوم یا پنج شنبه‌ها برای آموزش مهارت‌ها و ارتباط بیشتر بادانش آموزان استفاده کرد.

حاجی میرزایی بر آموزش مهارت فکر کردن به دانش آموزان تأکید کرد و گفت: کودکان برای برخورد با مسائل مهارت لازم را ندارند لذا باید ساعت‌های دانش آموزان را غنی کرد.

وی با یادآوری اینکه درس‌هایی که موضوع آنها به زندگی بچه‌ها بیشتر مرتبط است بچه‌ها باذوق بیشتری آن را گوش می‌دهند، اظهار داشت:‌ مهم‌ترین مأموریت مدرسه دستیابی دانش آموزان به مهارت‌های پایه اجتماعی است بنابراین باید موضوع دروس مختلف به موضوعات زندگی مرتبط شود بنابراین کسی که ریاضی خوب می‌داند بهتر می‌تواند برخی مسائل زندگی‌اش را حل کند.

وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح بوم در مدارس را ضروری دانست و افزود: اگر مفهوم هوش هیجانی با دانش آموزان کار شود از بسیاری از آسیب‌ها اجتماعی جلوگیری می شود بنابراین اگر افراد تسلط بر خودشان را تمرین کنند، بسیار مؤثر است.

حاجی میرزایی از بررسی محتوای برنامه‌ریزی‌های آموزشی خبر داد و گفت: بر این موضوع بیشتر تمرکز کنیم چراکه تأثیر آموزش‌های مدرسه زمانی بر ذهن بچه‌ها پایدارتر است که در این عرصه‌ها وارد شویم.

وی افزود: فکر کردن، حل مساله و ارتباط مؤثر برقرار کردن ازجمله مهارت‌های مهم است که باید به دانش‌آموزان آموزش ارائه شود تا دانش‌آموزان نحوه مواجه با مسائل را آموزش ببینند تا آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد بنابراین خیلی از موارد ذاتی نیست و دانش‌آموزان با ممارست باید آن را فراگیرند.

عضو دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: اگر ارتباط کلاس با بچه‌ها واقعی‌تر باشد و آنان احساس بهتری نسبت به محتوا داشته باشند، نشاط بیشتری در آن کلاس دیده می‌شود بنابراین باید با اولیای دانش آموزان ارتباط منظم و سازمان‌یافته داشته باشیم.

حاجی میرزایی از معلمان خواست تا از ظرفیت‌های موجود به نحو احسن استفاده کنند و طرح‌های خود را برای اجرا ارائه دهند، خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش از پیشنهادهای معلمان استقبال می‌کند.

 وی اضافه کرد: خداوند به معلمان لطف کرده و برجسته‌ترین مخلوقات را به معلمان سپرده است و ذهن انسان‌ها را در اختیار آن‌ها قرار داده است، لذا باید شاکر این نعمت بود.

وزیر آموزش‌ و پرورش صبح امروز به‌ صورت سرزده از دبیرستان کوثر واقع در منطقه 11 شهر تهران در خیابان جمالزاده تهران بازدید کرد.
دبیرستان متوسطه کوثر دارای 330 نفر دانش‌آموز 20 معلم و 10 کلاس درس است. تمامی این کلاس‌ها هوشمند و دارای امکانات الکترونیکی است.

در این دیدار معلمان در مورد مسائل مختلف ازجمله؛ دقت بیشتر در انتخاب رشته، انتقاد از نحوه اجرای دوره‌های ضمن خدمت الکترونیک و درخواست برای برگزاری دوره‌های ضمن خدمت حضوری، حجم زیاد محتوای کتب درسی، توجه بیش‌ از حد به آموزش و غفلت از آسیب‌های اجتماعی و ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی  با وزیر آموزش‌ و پرورش سخن گفتند و پیشنهادهایی را نیز ارائه دادند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95541/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

تیم ملی فوتسال تاجیکستان از سد کره جنوبی گذشت

چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم

نیویورک‌تایمز: اسرائیل تصور نمی‌کرد پاسخ ایران تا این اندازه شدید باشد

رئیسی: برخی‌ها می‌گفتند روی موشک‌هایتان «مرگ بر اسرائیل» ننویسید اما امروز موشک‌های ما بر سر آنها فرود می‌آید

بغض لیلا حاتمی شکست

مهربانی همین قدر ساده است

تصویر قدیمی از ترلان پروانه در کنار آقای سوپراستار

چهره ها/ عکس متفاوت از بازیگر «خانه به دوش» در مزار شهدا

روژان به «نون خ 5» برگشت

تخیلات ذهنی حبیب!

کُردی حرف زدن فرزاد فرزین در کنار خواننده معروف

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

رئیس سازمان سنجش: شبکه‌های زیرزمینی عده‌ای را اجیر می‌کنند تا سر جلسه آزمون غایب باشند‌

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

وزنِ پرمدعی و حالِ بد قهرمان جهان

سه پنالتی علیه الهلال

سیل پرواز فرنگی‌کاران به ایران را لغو کرد

مهدی شیری: از خمس خیلی چیزها یاد گرفتم

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

راهپیمایی حمایت از عملیات «وعده صادق» در سراسر کشور برگزار می‌شود

معاون اول دولت احمدی‌نژاد درگذشت

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

خواهرم رو بیشتر دوست داشتم

جمله عاشقانه سلمان همه رو سر ذوق آورد!

مبادا فراموش کنی دوستت دارم

آهنگ جدید/ «بی امون» از محسن ابراهیم زاده شنیدنی شد

پورتراب؛ پیرِ دِیر موسیقی ایران

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

کاروان جدید ماهواره‌های «استارلینک» به مدار زمین رفتند

کتاب؛ ابزاری برای ایجاد رزومه یا عکس یادگاری

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟