راه ترقی

آخرين مطالب

شبکه نفوذناپذیر فروش نفت نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - دنیای اقتصاد / متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
در روزهای پایانی هفته گذشته خزانه‌داری آمریکا از تحریم دو شخص و شش شرکت مستقر در دبی، شانگهای و هنگ‌کنگ خبر داد. چهار شرکت از این شش شرکت و دو فرد تحریم شده با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط بوده‎اند و آمریکا بهانه تحریم این شرکت‌ها و اشخاص را آنچه کمک به ایران برای صادرات صدها میلیون دلار نفت‎خام، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی است، عنوان کرده.
با این حال آن‌طور که پلاتس به نقل از تعدادی از کارشناسان اقتصادی و سیاسی اعلام می‌کند، این تحریم‌ها نمی‌تواند تاثیر چندانی بر روابط تجاری ایران و چین داشته باشد و جریان صادرات نفت ایران ادامه خواهد یافت. ریچارد نفیو، معمار تحریم فروش نفت ایران در دوران ریاست‌جمهور اوباما و همچنین نویسنده کتاب «هنر تحریم» یکی از این دسته از کارشناسان بوده است. او بر این باور است که کار فروش نفت ایران توسط شبکه‌ای از افراد و شرکت‌ها انجام می‌شود که با وجود فشارهای آمریکا هستند و خواهند بود.
فشار برای قطع درآمدهای ایران
یکی از مهم‌ترین شرکت‎‌هایی که روز پنج‌شنبه مورد تحریم آمریکا قرار گرفت، ترلیانس بود. آن‌طور که پلاتس گزارش می‌دهد این شرکت ضمن مخفی کردن منشأ ایرانی محموله‌های نفتی، ترتیب انتقال میلیون‌ها دلار به شرکت‌های پتروشیمی ایران را داده است. ترلیانس همچنین به فروش میلیون‌ها دلار نفت ایران به شرکت‌های چینی نیز کمک کرده است. یک فرد با ملیت ایرانی نیز که با ترلیانس همکاری داشته است، در این راستا تحریم شده. علاوه بر این، یک شهروند چینی نیز در رابطه با نقض تحریم‌های ایران به لیست سیاه وزارت خزانه‌داری آمریکا اضافه شده است. به غیر از این افراد و شرکت ترلیانس، چهار شرکت چینی و هنگ‌کنگی دیگر به همراه یک شرکت اماراتی در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته‌اند. آمریکا مدعی شده که این شرکت‌ها نیز در پنهان کردن منشأ نفت صادراتی ایران و انتقال پول حاصل از آن کمک کرده‌اند. تحریم‌ها تمام دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا را مسدود و شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از مبادله تجاری با آنها منع می‌کند. موسسات مالی غیرآمریکایی هم که مبادلات قابل‌توجهی با این شرکت‌ها داشته باشند براساس تحریم‌های ثانویه آمریکا با مجازات این کشور روبه‌رو می‌شوند.
اما این اولین بار نیست که شرکت‌های خارجی به بهانه همکاری با ایران مورد تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند. در ماه‌های گذشته ترامپ شرکت‎‌های دیگری را در ارتباط با صادرات نفت‌خام ایران تحریم کرده بود. در ماه سپتامبر، وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده شش نهاد چینی و مدیران ارشد آنها از جمله دو زیرمجموعه غول حمل‌ونقل دریایی چین با نام کاسکو را به‌دلیل تجارت نفت با ایران تحریم کرد. ایالات‌متحده پیش از آن نیز شرکت بازرگانی دولتی چین Zhuhai Zhenrong و بالاترین مدیر اجرایی این کشور را برای تجارت نفت با ایران تحریم کرده بود. توجه به شرکت‌های فعال در صادرات محصولات پتروشیمی که هفته گذشته رخ داد، موضوع نسبتا جدیدی بوده است. ایران سال گذشته از فروش محصولات پتروشیمی حدود 14 میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود، از این رو دولت آمریکا در تلاش است که با تحت‌تاثیر قرار دادن صادرات محصولات پتروشیمی ایران، فشارها را بیش از پیش افزایش دهد. با این حال با توجه به این نکته که با وجود همه فشارها جریان صادرات نفت ایران به چین ادامه داشته است، می‌توان مدعی بود که در صادرات محصولات پتروشیمی که ردگیری آن به مراتب دشوارتر از ردگیری محوله‌های نفت‌خام است، دولت ترامپ به هدف خود نخواهد رسید. در واقع آمار نشان می‎‌دهد که جریان صادرات نفت ایران به چین هیچ‌گاه قطع نشده است و این کشور همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‎‌شود.
جریان نفت ادامه دارد
براساس گزارش پلاتس، میزان صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران به چین در نیمه دوم سال 2019 حدود 225 هزار بشکه در روز بوده است که هرچند نسبت به مقدار 400 هزار بشکه‌ای برآورد شده در نیمه اول سال کاهش را نشان می‌دهد، اما از تداوم صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا خبر می‌دهد. صادرات نفت ایران به چین در سال 2018 نیز حدود 650 هزار بشکه در روز برآورد می‌شود. پلاتس در این گزارش مدعی شده که ایران این میزان صادرات نفت‌خام خود را با به‌کار گرفتن راهکارهایی انجام داده است. از این‌رو، ارقام گفته شده برای صادرات نفت ایران به چین از قطعیت لازم برخوردار نیست و ممکن است بسیار فراتر از حدود 200 هزار بشکه مذکور باشد.
منبع اطلاعاتی و آماری پلاتس، میزان صادرات نفت‌خام و میعانات گازی ایران در ماه گذشته میلادی را 394 هزار بشکه در روز اعلام می‌کنند و از آنجا که بخش اعظم این مقدار به چین صادر شده، پکن همچنان بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران محسوب می‌شود. استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا هفته گذشته با بیان اینکه «شرکت‌های دولتی چینی خرید نفت ایران را متوقف کرده‌اند، گفت: «تنها پالایشگاه‌های مستقل همچنان اقدام به خرید نفت ایران می‌کنند. همکاری با چین برای اطمینان از توقف چنین فعالیت‌هایی ادامه دارد.»
در این میان برخی از منابع از احتمال افزایش صادرات نفت ایران در اولین ماه 2020 خبر داده‌اند. تانکر ترکرز که حرکت نفتکش‌ها را ردگیری می‌کند در صفحه توییتر خود نوشته است: «ما شاهد رشد چشمگیر صادرات نفت‎خام ایران در ماه جاری هستیم و به‌نظر می‌رسد تولید نفت نیز همزمان با آن افزایش یافته است. ما همچنین شاهد رکورد جدیدی از حضور کشتی‌های خارجی هستیم که درحال پر کردن مخازن خود هستند.» تانکر ترکرز در انتها اعلام کرده که گزارش مفصل‌تر در این خصوص را در هفته‌های آتی منتشر می‌کند. اما فراتر از ارقام صادرات، کارشناسان بین‌المللی بر این باورند که افزایش فشارهای آمریکا برای قطع صادرات نفت ایران نمی‌تواند جریان صادرات نفت کشور را قطع کند.
تداوم جریان نفت ایران-چین
تحلیلگران اقتصادی-سیاسی به پلاتس گفته‌اند که تحریم‌های جدید آمریکا با هدف خاموش کردن تجارت نفت و پتروشیمی بین ایران و چین، تاثیری در وضعیت چین به‌عنوان واردکننده برتر نفت‌خام ایران نخواهد داشت و انتظار می‌رود بیش از 200 هزار بشکه در روز جریان پنهان نفت ایران به این کشور ادامه یابد. هنری روم، تحلیلگر ایران در اوراسیا گروپ تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا را به ماشین چمن‌زنی تشبیه کرده که تنها قسمت خیلی کمی از چمن را کوتاه می‌کند و بر این باور است که برای اثرگذاری باید مدام تحریم‌های جدیدی وضع شود.
پل شالدون، تحلیلگر سیاسی پلاتس بر این باور است که تحریم‎‌ها در کوتاه‌مدت رفع نخواهد شد، با این حال پیش‌بینی می‌کند که میزان صادرات نفت‌خام ایران در سال 2020 حدود 400 هزار بشکه در روز، نزدیک به سطح صادرات در ماه دسامبر 2019 باقی بماند.
ریچارد نفیو که به معمار تحریم‌های علیه ایران در دوران اوباما مشهور است، بر این باور است که تحریم‌های هفته گذشته آمریکا اقدامات چندانی برای مختل کردن تجارت نفت ایران انجام نمی‌دهد. مشاور سیاسی رئیس‌جمهور قبلی آمریکا با تاکید بر اینکه جریان صادرات نفت ایران ادامه خواهد داشت، گفته است: «به نظر من یک شبکه به هم پیوسته درحال انجام فروش نفت ایران است. (هرچند واشنگتن برخی شرکت‌ها و افراد این شبکه را تحریم کرده است) اما افراد و شرکت‌های دیگری وجود دارند و خواهند بود.»

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95711/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر

مک آلیستر: وقت واکنش لیورپول فرا رسیده

سه پست مختلف برای بازیکن مورد علاقه ساکت!

عیسی به دنبال رکورد دست نخورده شهاب زاهدی

هت‌تریک هجومی عبدی برای گلزنی به ذوب آهن

پوریا سرآبادانی گربه سیاه فولاد خوزستان

لحظه تکل شدید عالیشاه روی پای عمری

کنعانی‌زادگان به دنبال عنوان گلزن‌ترین مدافع لیگ

ماشاریپوف وظایف مهدی‌پور را بر عهده گرفت!