راه ترقی

آخرين مطالب

سپرده‌های کلان فراری از مالیات نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - وطن امروز / متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
دولت مالیات بر سود سپرده‌های کلان را از لایحه پیشنهادی خود حذف کرد
با وجود کسری محتمل بودجه سال آینده، وزارت امور اقتصادی و دارایی در اقدامی عجیب در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی را حذف کرده است؛ مالیاتی که می‌توانست تنها برای یک درصد سپرده‌های بیش از 10 میلیارد ریال رقمی معادل 32 هزار میلیارد ریال نصیب دولت کند. جالب اینجاست این موضوع در کمیسیون تلفیق هم با لابی جمعی از نمایندگان به لایحه بودجه سال آینده اضافه نشد. به گزارش «وطن امروز»، با وجود وعده‌های مکرر دولتی‌ها در رابطه با اصلاحات ساختاری بودجه، بسیاری از نمایندگان مجلس، کارشناسان اقتصادی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارند در لایحه بودجه 99 خبری از این اصلاحات نیست. در این بین بیشتر نقدها به فصل درآمدهای بودجه است. در همین راستا، بازوی کارشناسی مجلس شورای اسلامی در گزارش‌های متعددی درباره لایحه بودجه 99، اعلام کرد: ارقام غیرواقعی برای صادرات نفت و فروش اموال مازاد دولتی در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود سال آینده با کسری بودجه حداقل 100 هزار میلیارد تومانی مواجه شویم. در این بین حتی برخی نمایندگان حامی دولت مانند غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس که نقش مهمی در تصویب کلیات لایحه بودجه 99 در این کمیسیون داشتند هم نگاهی نسبتا مشابه دارند و پیش‌بینی می‌کنند سال آینده شاهد کسری بودجه باشیم. مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد دارد اگر دولت برای جبران کسری بودجه سال 99 سراغ افزایش درآمدهای مالیاتی نرود، راهکاری غیر از استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نخواهد داشت. اجرای این راهکار، تورم زیادی را به کشور تحمیل می‌کند و در عمل فشار بیشتری بر طبقه ضعیف خواهد گذاشت. حال این سوال مطرح می‌شود که راهکارهای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به اقشار ضعیف چیست؟
* مالیات از سود سپرده نمی‌گیریم
محمدعلی دهقان‌دهنوی، معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی شب گذشته در رادیو اقتصاد درباره جزئیات لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که بر اساس گفته وزیر اقتصاد اول بهمن به دولت ارسال شده و اینکه قرار بود از سود سپرده‌های بانکی و سهام نیز مالیات اخذ شود، اظهار داشت: در رابطه با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌نویس لایحه‌‌ای تنظیم و چند روز قبل برای طرح در دولت ارسال شده است. این پیش‌نویس تا تبدیل شدن به قانون مسیر طولانی را طی خواهد کرد و در کمیسیون‌های دولت طرح و بررسی می‌شود و در نهایت به تصویب هیأت وزیران می‌رسد و پس از آن در مجلس و کمیسیون‌های تخصصی بررسی خواهد شد. معاون وزیر اقتصاد در رابطه با اخذ مالیات از سود سپرده بانکی و سهام، گفت: مالیات بر سود سپرده و سهام در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم دیده نشده و مالیاتی از آن اخذ نمی‌شود. معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که نمی‌گوییم اطلاعاتی در شبکه بانکی از سود سپرده‌گذاران نیست اما آیا این اطلاعات در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌گیرد یا خیر،‌ گفت: ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم دقیقاً مربوط به همین موضوع است تا هر اطلاعاتی را که می‌خواهند دریافت کنند.
گفتنی است در پیش‌نویس اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که آبان‌ماه سال جاری منتشر شده بود موضوع اخذ مالیات از سود سپرده بانکی منظور شده بود و حتی رقمی بین 20 تا 30 هزار میلیارد تومان تامین منابع از این محل پیش‌بینی شده بود. حالا اما مشخص نیست که چرا به یک باره این موضوع مهم توسط وزارت اقتصاد از این لایحه حذف شده است.
* درآمد 3200 میلیارد تومانی دولت با اخذ مالیات یک درصدی از سود سپرده‌های کلان بانکی
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با تاکید بر ضرورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی، گفت: اگر صرفا یک درصد از سود سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان مالیات اخذ شود، دولت می‌تواند 3200 میلیارد تومان درآمد داشته باشد. هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی، گفت: در کشور ما متاسفانه سود سپرده‌‌های بانکی معافیت مالیاتی دارد. در همین راستا در کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد دادیم که سپرده‌‌های کمتر از یک میلیارد تومان، همچنان معافیت مالیاتی داشته باشند ولی از سپرده‌‌های بیش از یک میلیارد تومان، یک درصد از سود سپرده و نه اصل سپرده، در سال مالیات اخذ شود. وی ادامه داد: مثلا فردی که 10 میلیارد تومان سپرده در بانک دارد، یک میلیارد تومان آن معاف است و بابت 9 میلیارد تومان باقیمانده، اگر سود سپرده 20 درصد باشد، سالانه یک میلیارد و 800 میلیون تومان دریافت می‌‌کند. یک درصد از سود آن که 18 میلیون تومان می‌شود را باید مالیات دهد که رقم زیادی هم نیست. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس درباره درآمد دولت در صورت اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی، اظهار داشت: 80 درصد سپرده‌‌های بانکی، رقم‌‌های بزرگی است و در حال حاضر نظام بانکی سالانه 400 هزار میلیارد تومان سود بابت سپرده‌‌ها به مردم پرداخت می‌کند. 80درصد این مبلغ می‌‌شود 320 هزار میلیارد تومان که یک درصد این رقم 3200 میلیارد تومان است. یعنی دولت می‌‌تواند از راه اجرای این طرح سالانه 3200 میلیارد تومان درآمد داشته باشد که عدد قابل توجهی است. قوامی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید دولت را ملزم به دریافت مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی کنند، گفت: نمایندگان مجلس باید اهمیت این موضوع را درک و اجرای آن را پیگیری کنند. وی افزود: البته بانک مرکزی مخالف دریافت مالیات از سود سپرده‌های بانکی است، زیرا بر این باور است که دریافت مالیات از سود سپرده‌ها فرار سرمایه از کشور را به دنبال دارد. درحالی که اینچنین نیست و این کار رونق تولید را هم به همراه خواهد داشت. سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در پایان تاکید کرد: اخذ مالیات از سپرده‌‌های بانکی در همه دنیا اجرا می‌‌شود و ما باید همان طور که تصویب کردیم از مسکن و خودروهای لوکس مالیات بگیریم، از این بخش هم مالیات دریافت کنیم.
* کاهش 016/0 درصدی حجم سپرده‌ها!
یکی از دلایل اصلی‌ نقد به این پایه مالیاتی خروج سپرده‌ها از بانک‌هاست،‌ این در حالی است که اولا رقم این مالیات به قدری جزئی است که در شرایط کنونی اقتصاد کشورمان هیچ سرمایه‌گذاری درآمد بدون ریسک از سپرده بانکی را با اقدام دیگری جایگزین نمی‌کند و دوما هدف این پایه مالیاتی در بهترین حالت یک‌هزارم تعداد سپرده‌‎های بانکی است به این دلیل که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارش زمستان سال جاری خود اعلام کرد نزدیک به 1/0 درصد (یک از هزار) حساب‌های بانکی شخصی بیش از یک میلیارد تومان موجودی دارد. یعنی از هر هزار حساب بانکی شهروندان، موجودی یک حساب بالای یک میلیارد تومان است. به غیر از تمام موارد طرح شده، سال 1395 سازمان امور مالیاتی در یک طرح پژوهشی، چالش‌ها و امکان‌سنجی وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی را بررسی کرده است. در این مطالعه، بر اخذ مالیات از انواع مختلف درآمد اشخاص، تأکید و استدلال شده که نرخ سود سپرده‌های بانکی بیش از حد معینی، منابع مالی جامعه را از بخش‌های مولد اقتصاد خارج می‌کند. محاسبات این پژوهش نشان می‌دهد با اینکه وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی، حجم سپرده‌های پس‌انداز بانکی را کاهش می‌دهد اما این کاهش تنها 016/0 درصد خواهد بود. بخش دیگر این مطالعه، درآمد مالیاتی از دست رفته دولت در سال 1392 را برآورد کرده که بر این اساس با سناریوهای مختلف، به‌طور میانگین بین 2786 تا 13 هزار و 931 میلیارد تومان بوده است. یعنی بین 7/6 تا 33 درصد درآمدهای مالیاتی وصولی، به دلیل نبود این نوع مالیات در کشور، از دست رفته است.
[باید از سود سپرده مالیات اخذ شود]
حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره اخذ مالیات از سود سپرده‌های کلان بانکی گفت:‌ سال‌هاست معتقدم بر درآمد سپرده‌های بانکی باید مالیات وضع شود. هیچ دلیلی وجود ندارد که افرادی بدون ریسک، پول مطمئن ‌گیر بیاورند و مالیات هم ندهند اما عده‌ای که با کار و زحمت به درآمدی می‌رسند مالیات بدهند. این اقتصاددان اظهار داشت: پیامدهای آن هم باید بررسی شود. اعتقاد دارم کسی اگر نمی‌خواهد اینگونه مالیات بدهد، قاعدتا باید پول خود را به جریان بیندازد و در تولید باشد. سبحانی تصریح کرد: البته به نظر من مقدم است قانون بانکداری بدون ربا اجرا شود اما زمانی که این قانون به صورت غیرقانونی اجرا نمی‌شود، پس باید از سود سپرده هم مالیات گرفت. در قانون بانکداری بدون ربا سپرده‌ها صرف تولید می‌شود و سپرده‌گذار سود واقعی می‌گیرد، در این صورت اخذ مالیات درست نیست اما امروز در بانکداری ایران چنین موضوعی رخ نمی‌دهد. نماینده ادوار مجلس افزود: مردم قرار بود در جمهوری اسلامی بهره‌ نگیرند و سپرده‌های آنها در شریان‌های اقتصادی جاری شود؛ اشتغال ایجاد کند، تولید را به حرکت درآورد، سطح قیمت‌ها را کاهش دهد و... و در این وضعیت صاحبان سرمایه هم سود ببرند. سودی که امروز پرداخت می‌شود بهره ‌است، بنابراین مالیات بر ربا و بهره‌ باید گرفته شود با اینکه معتقدم اصل آن اشکال دارد و حرام است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95716/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!