راه ترقی

آخرين مطالب

فضیلت‌های حضرت زهرا (س) محور وحدت مسلمانان است فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- حضرت فاطمه (س) در بیستم جمادی الثانی سال پنجم بعثت در مکه دیده به جهان گشودند. پس از آشکار شدن دعوت پیامبر (ص)، ایشان در برخی موارد شاهد خشونت‌های مشرکان علیه پدرش بود. علاوه بر این، سه سال از دوران کودکی فاطمه، در شعب ابی طالب و تحت فشارهای اقتصادی و اجتماعی مشرکان علیه بنی‌هاشم و پیروان پیامبر اسلام گذشت. آن حضرت در کودکی، مادر خود خدیجه و عمو و حامی مهم پدرش، ابوطالب را از دست داد. تصمیم قریش برای قتل پیامبر (ص)، خروج شبانه پیامبر از مکه و هجرت به مدینه و سرانجام هجرت فاطمه به مدینه همراه با حضرت علی (ع) و برخی زنان، مهم‌ترین رخدادهای کودکی زهرا (س) بوده است.
حضرت زهرا (س) بعد از وفات پیامبر (ص) در دفاع از ولایت سکوت نکردند و 75 روز و به روایتی 95 روز بعد از وفات رسول خدا (ص) به شهادت رسیدند. بر این اساس تاریخ شهادت آن حضرت 13 جمادی الاول سال 11 هجری یا سوم جمادی الثانی بوده و مسلمانان به ویژه شیعیان این ایام را به عنوان ایام فاطمیه زنده نگه داشته و به سوگواری می پردازند.

آیت الله سید محمد حسینی شاهرودی در آستانه ایام شهادت صدیقه کبری (س) به خبرنگار معارف ایرنا در مورد جایگاه آن حضرت گفت: حضرت زهرا (س) دختر پیامبر اکرم (ص) است ولی آن حضرت ویژگی‌های خاصی دارد و این شخصیت میان همه مذاهب اسلامی، مشترک است. روایات و اقداماتی که رسول خدا (ص) نسبت به دخترشان حضرت فاطمه (س) داشته اند، در واقع آن حضرت را ممتاز کرده است و اهل سنت و شیعه این فضایل را قبول دارند.

وی افزود: پیامبر اعظم (ص) از دختر خود به عنوان «سیده نساء العالمین» یا «سیده نساء اهل الجنه» یاد کرده اند. یعنی فاطمه زهرا (س) سرور زنان جهان و سرور زنان بهشت است و این ویژگی بسیار مهم است ولی سخن مهمتر این است که پیامبر (ص) از دختر خود به عنوان «بضعه منی» یعنی «از وجود من» یاد می کنند و برای این که بگویند این موضوع فقط به مساله فرزندی ارتباط ندارد، به صورت عملی جایگاه فاطمه (س) را نشان می دهند.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور اضافه کرد: زمانی که یکی از مسلمانان خطایی کرده و خود را به ستون مسجد النبی بسته بود، اینگونه شرط گذاشت که اگر خدا توبه او را پذیرفت، شخص پیامبر (ص) دستان او را باز کند و هنگامی که توبه این شخص در درگاه الهی قبول شد، رسول خدا (ص) از دخترشان فاطمه (س) خواستند دستان او را باز کند ولی شخص توبه‌کار اعتراض کرد و آن حضرت به او فرمود مگر نشنیده ای وجود من و فاطمه (س) یکی است.

وی همچنین به روایت های «فداها ابوها» و «ام ابیها» اشاره کرد و اظهار داشت: مادر پدرش در ظاهر یعنی کار پدر را همچون مادر انجام می دهد و دلسوز پدر است ولی بحث دیگر این است که وجود و نور پیامبر (س) از طریق فاطمه (س) انتقال پیدا می کند و بر همین اساس روایت نبوی «حسین منی و انا من حسین» از همین جهت است، یا روایتی که رسول اکرم (ص) درباره امام رضا (ع) فرمود که «به زودی پاره ای از وجود من در خراسان دفن می شود و هر کسی که او را زیارت کند، مرا زیارت کرده است» و به همین ترتیب تا زمانی که به حضرت مهدی (عج) می رسد و پیامبر (ص) می فرماید «نام او نام من است» و در حقیقت وجود پیامبر (ص) از طریق زهرا (س) انتقال پیدا می کند.

تفسیر سوره کوثر از بیان فخر رازی

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با بیان نکاتی از سوره کوثر بیان داشت: فخر رازی از علمای اهل سنت (544 تا 606 ه.ق) در تفسیر کبیر می نویسد کوثر 25 وجه دارد ولی مهمترین معنای آن دختر پیامبر(ص) و به معنای خیر کثیر مداوم و خیری است که به همه بشریت می رسد و مداومت آن در فرزندان زهراست و اگر بشر از خیر استفاده می کند، از طریق زهرا (س) و فرزندان آن حضرت است که فیض را به بشریت می رساند.

وی با اشاره به آیه 33 سوره احزاب که به آیه تطهیر معروف است، بیان داشت: وقتی اهل بیت در این آیه معرفی می شوند، حضرت زهرا (س) در آن محوریت دارند و اینگونه روایت می شود که اهل بیت شامل فاطمه و پدرش و شوهرش و پسرانش است.

این استاد حوزه به سیره و سبک زندگی دختر رسول خدا (ص) اشاره ای کرد و اظهار داشت: در روایات اهل سنت آمده است که فاطمه زهرا(س) ظاهر انسانی دارد ولی حوریه بهشتی است. یعنی وجود بهشتی دارد و انسانیت آن حضرت می تواند برای ما در سبک زندگی، زندگی فردی، اجتماعی، مسائل عبادی و علمی و همه چیز الگو باشد.

وی این روایت از امام زمان(عج) را نیز بیان کرد که «دختر رسول خدا (ص) الگوی من است» و افزود: اگر جایگاه ویژه زهرا (س) و فضیلت های آن حضرت را برای جامعه به خوبی معرفی و بیان می کردیم، راه هیچ مسلمانی در زندگی منحرف نمی شد.

حسینی شاهرودی افزود: ویژگی های حضرت زهرا (س) می تواند برای همه مسلمانان درس باشد و محور وحدت برای شیعه و اهل سنت قرار گیرد و نباید کاری کنیم برخی مسائل عامل تفرقه شود. فضایل حضرت فاطمه (س) در منابع اهل سنت نیز ذکر شده است و اگر این فضایل را بیان کنیم و این شخصیت در جایگاه خود بنشانیم، هر کسی توهینی کند از دید همه محکوم خواهد شد.

بیان مسائل اختلافی به همه مسلمانان ضربه می‌زند

وی با اشاره به برخی از افراط و تفریط ها در عزاداری فاطمه زهرا (س) تاکید کرد: نباید احساسات کسی را با سخنان یا رفتار خود جریحه دار کرد که این کار مورد رضایت آن حضرت نیست. بیان مسائل اختلافی به همه مسلمانان ضربه می زند و باعث سوء استفاده دشمنان می شود.

حسینی شاهرودی افزود: حضرت امام (ره) در این زمینه سخنی دارند که دولت انگلیس در مقابل سفارت عثمانی پول می داد تا هر روز در آنجا روضه حضرت زهرا(س) را بخوانند و اینگونه بذر تفرقه را در دل مسلمانان بکارند.

اهل بیت به ما سفارش کرده اند «شما قلب ها را به سوی ما جلب کنید» و گویی این سخن را فراموش کرده ایم و کاری می کنیم که دیگران از اهل بیت (ع) فرار کنند. برخی از این سخنان و رفتارها برخلاف دستور اهل بیت (ع) است.

عضو مجلس خبرگان با اشاره به وصیت امام حسن عسکری (ع) به شیعیان اظهار داشت: آن حضرت تاکید داشتند با اهل سنت ارتباط داشته باشید، در نمازهای جماعت آنان شرکت کنید و محبت دیگران را به اهل بیت جلب کنید ولی برخی حاضر نیستند به آخرین وصیت امام عسکری عمل کنند.

حسینی شاهرودی با اشاره به برگزاری مراسم عزاداری از سوی رهبر معظم انقلاب در ایام فاطمیه اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در ایام محرم برای سیدالشهدا (ع) پنج شب مراسم برگزار می کنند و برای ایام فاطمیه نیز پنج شب برنامه دارند و تاکنون کسی اعتراضی نداشته است. چون در آنجا فضایل حضرت زهرا (س) گفته می شود و برای آن حضرت عزاداری می کنند.

وی از برخی افراط و تفریط ها در عزاداری ایام فاطمیه انتقاد کرد و گفت: برخی اعلام می کنند چرا می گویید آن حضرت شهید شده است در حالی که امام صادق (ع) فرمود «مادر ما شهید شده است» و اگر این مطلب را نگوییم در واقع توهین به شیعه است؛ ولی این موضوع که چگونه شهید شده، باید به منابع تاریخی مراجعه کرد.

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: برخی مطالب مانند شهادت دختر رسول خدا (ص) باید در محافل علمی و همراه با استدلال بیان شود و نباید در مجامع عمومی از زبان برخی افراد مانند مداحان اعلام شود و مورد سوء استفاده دیگران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اهل سنت همه ساله در کردستان برای حضرت زهرا (س) مراسم برگزار می کنند و به بیان فضایل آن حضرت می پردزاند و هیچ مشکلی نداریم که برای دختر رسول خدا (ص) مجلس بگیریم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

گلزن پرسپولیس هم مصدوم شد

گولسیانی: علت تعویضم مصدومیت نبود

توضیح امید عالیشاه در مورد شدت مصدومیتش

ستاره بایرن: به‌به، منتظر تونی‌های رئال هستم!

اوسمار: بازی در آبادان مقابل نفت همیشه دشوار است

بررسی عملکرد لژیونرها در هفته اخیر

عالیشاه: فکر نمی‌کنم مشکلم جدی باشد

آنچه در پایان بازی صنعت نفت و پرسپولیس رقم خورد

بازیکنان پرسپولیس بدون مصاحبه از میکسدزون خارج شدند

سردار آزمون به میلان رسید

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

اجرای خصوصی تصنیف «جام مدهوشی» از علی اصغر شاه زیدی

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

پورموسوی: ریسک کردیم و جواب گرفتیم

معرفی دفاع راست ایده‌آل؛ یاشوا کیمیش

توخل به پپ رسید؛ هدف بعدی مورینیو است

مربی موفق ایرانی در لیگ عراق لژیونر شد

احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال

پنالتی و گل اول پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

اوسمار: نتیجه 3 بر صفر عالی است؛ کارمان را انجام دادیم

اوزونیدیس: حریف‌مان فقط یک شوت و یک موقعیت داشت

پایان کار نمایندگان ایران در تفنگ 50 متر سه وضعیت

جنجال در آبادان؛ نمی‌خواهیم اوسمار حرف بزند

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!