راه ترقی

آخرين مطالب

علی امام مطرح کرد

شهرداری تهران در انتظار یاری دولت برای توسعه مترو شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

راه ترقی - مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در مورد وظایف قانونی دولت به منظور تأمین واگن‌های مترو، توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر، با افزایش سالیانه جمعیت در ایران، تعداد تولید خودرو‌ها هم رو به افزایش است. نتیجه این روند صعودی سرعت بخشی به کار‌های روزانه و رفاه شهروندان نیست بلکه نتیجه این روند، آسیب به طبیعت و سلامت انسان‌های حاضر و آیندگان است.
اگر قرار است که ایران همچون کشور‌های توسعه یافته دیگر به سمت عدم استفاده از خودروی شخصی حرکت کند، می‌بایست توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی تکمیل شود. این امر به این معنی است که هیچ شهروندی برای تردد در شهر الزامی برای استفاده از خودروی شخصی نداشته باشد. در صورتی این عدم استفاده از خودروی شخصی میسر خواهد شد که مترو در تمام مناطق شهری توسعه یابد، تعداد اتوبوس‌های شهری به میزان کافی برسد و در یک کلام دسترس پذیری شهروندان به حمل و نقل عمومی آسان و سریع‌تر شود.
شبکه مترو یکی از مهم‌ترین مد‌های حمل و نقل عمومی است که می‌تواند روزانه جمعیت بسیاری را درون خود جای دهد. از این رو نیاز است که شبکه مترو در یک سطح استاندارد قرار داشته باشد. زمانی مترو به سطح استاندارد خواهد رسید که کلیه خطوط تکمیل شوند و سرفاصله زمانی کلیه قطار‌ها در تمامی خطوط به حد استاندارد (2 دقیقه) برسد. درحال حاضر بزرگ‌ترین مشکل متروی تهران، کمبود واگن‌های قطار است.
نیاز مبرم پایتخت به افزایش واگن‌های مترو
​ «بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط وزارت کشور، پیش‌بینی شد برای تامین نیاز‌های حمل‌ونقل درون شهری در 9 کلان شهر (تهران- مشهد- شیراز- اصفهان- تبریز- قم- کرمانشاه- اهواز- البرز) نیاز به فعالیت حدود سه هزار و 500 واگن به صورت روزانه می‌باشد. از این میزان تقاضا، تنها حدود هزار و 500 واگن در حمل‌ونقل درون شهری (مترو) در حال فعالیت می‌باشد و نیاز به تامین دو هزار واگن در افق چهار سال آینده می‌باشد.
بر اساس مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ 1395/06/01 و با هدف تامین نیاز کشور، وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) به عنوان کارفرمای پروژه تامین دو هزار واگن مترو تعیین و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به نمایندگی از وزارت کشور، به عنوان مجری و مدیریت پیمان تامین و ساخت دو هزار واگن (MC) تعیین گردید.»
متن فوق، مصوبه شورای اقتصاد به شماره 708653 با مفاد تأمین 2 هزار دستگاه واگن برای کلانشهر‌های کشور است. از ابلاغ این مصوبه سه سال می‌گذرد و هنوز که هنوز است دولت گامی برای اجرای این مصوبه برنداشته است. از سال 1395 تا به امروز سه سال می‌گذرد و این مهلت 60 ماهه در سال 1400 به پایان خواهد رسید.
بنابر وظایف قانونی، دولت موظف است که براساس این مصوبه، هزار و 50 دستگاه واگن برای متروی پایتخت تأمین کند. اما بنابر گفته مدیران شهری تاکنون یک دستگاه واگن هم به ناوگان شبکه حمل و نقل زیرزمینی پایتخت از سمت دولت اضافه نشده است.
در همین رابطه؛ علی امام مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) در گفتگو با خبرنگار شهرنوشت، می‌گوید: در قانون 5 ساله ششم توسعه کشور در ماده 58، پیش بینی شده است که دولت باید تا پایان سال 1400، دو هزار دستگاه واگن برای متروی کلانشهر‌ها تأمین کند؛ یعنی این اقدام با هزینه دولت انجام شود. از این 2 هزار دستگاه، هزار و 50 دستگاه واگن متعلق به متروی تهران است.
او با اشاره به ابلاغ مصوبه شورای اقتصاد در تابستان سال 1395 برای تأمین واگن‌های مترو تهران در مرحله اول، تصریح می‌کند: در راستای اجرای این ماده قانونی، می‌بایست مناقصه تأمین 630 دستگاه واگن برای متروی تهران توسط وزارت کشور انجام شود. 630 دستگاه واگن از سهم کلی متروی پایتخت در الویت قرار گرفت تا در مرحله اول به مناقصه گذاشته شود. همچنین بعد از برگزاری مناقصه مرحله اول، باید به تدریج مناقصه سایر واگن‌ها هم برای تکمیل هزار و پنجاه دستگاه واگن، برگزار شود.
امام با بیان اینکه برگزاری مناقصه 630 دستگاه واگن یک سال به طول انجامید، عنوان می‌کند: بالاخره در نیمه دوم سال 1396 مناقصه برگزار و در پایان سال، برنده (شرکت واگن سازی مترو تهران به همراه شرکای چینی خود) اعلام شد. متأسفانه ابلاغ این قرارداد یک سال با تأخیر مواجه بود. بنابر قرارداد، پیمانکار چینی باید فاینانس را برای تأمین هزینه‌های ساخت واگن، بپردازد. زمانی هم قرارداد به مرحله عملیاتی می‌رسد که اولین ال سی قرارداد باز شود.
مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) اضافه می‌کند: تا به امروز که در دی ماه سال 98 قرار داریم، هنوز اولین ال سی باز نشده است. به نظر می‌رسد که با شرایط موجود، اولین محموله قطعات 630 واگن سه سال آینده وارد ایران شود. این تأخیر چندساله برای شهر زیان آور است. با گرانی بنزین، پایتخت نیاز جدی به افزایش واگن بابت توسعه شبکه حمل و نقل زیرزمینی خود دارد. متاسفانه تعداد واگن‌های مترو تهران محدود است و می‌بایست دولت اقدام عاجلی در این خصوص انجام دهد.
او با بیان اینکه بابت افزایش تعداد واگن‌های مترو از کانال‌ها و مکاتبات مختلف، پیگیری‌های بسیاری داشته‌ایم، تصریح می‌کند: سرانجام در تاریخ 1398/08/01 با حضور در جلسه هیئت دولت، درخواست کردیم که در راستای افزایش قیمت نرخ بنزین، تمهیدات ویژه‌ای برای توسعه حمل و نقل عمومی تهران اندیشیده شود. همچنان پیگیر تأمین 630 و 428 دستگاه واگن متروی پایتخت از دولت هستیم.
امام در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌ها در تأخیرِ تأمینِ 630 دستگاه واگن تأثیری گذاشته است، بیان می‌کند: خیر، تحریم‌‎ها هیچ اثری در این خصوص نداشته‌اند. بوروکراسی سنگینی که در سیستم‌های دولتی جاری است، این موضوع را به تأخیر طولانی انداخته است.
به گفته مدیرعامل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه؛ پیرو همان جلسه هیئت دولت، رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور نظر مثبتی راجع به حمایت بیشتر برای تأمین واگن‌ها و تکمیل خطوط متروی تهران اعلام کردند. اگر چه شرکت متروی تهران پیشنهادات خود را به منظور مطرح شدن در کمیته اقتصادی دولت، ارسال کرده است.
او با تأکید براینکه استقبال مردم از حمل و نقل عمومی به خصوص مترو باید به نحو شایسته‌ای پاسخ داده شود، می‌گوید: درحال حاضر طول متروی تهران 240 کیلومتر است. باید 200 کیلومتر دیگر احداث شود تا شهروندان بهره لازم را از این شبکه زیرزمینی ببرند.
امام در پایان بیان می‌کند: هزار دستگاه واگن دیگر برای خطوط 1 تا 7 باید تأمین شود تا سرفاصله حرکتی قطار‌ها به میزان طراحی شده یعنی 2 دقیقه برسد. این اقدامات باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ دهد، چون شهر پویا است و هیچ‌گاه برای بهبود شرایط یا اقتصاد صبر نمی‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95794/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

شانس آخر بوکسورهای ایران برای المپیکی شدن

کنت باید ادعای ویسی را بار دیگر اثبات کند

آمار تحسین برانگیز خیبر برای صعود به لیگ برتر