راه ترقی

آخرين مطالب

شلیک‌های مشکوک در منطقه سبز نوشتارها

  بزرگنمايي:

راه ترقی - صبح نو / متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
منابع خبری عراق عصر یکشنبه از شلیک چند راکت به منطقه سبز بغداد که سفارت آمریکا در آنجا قرار دارد، خبر دادند. گفته می‌شود دست‌کم یک نفر در سفارت آمریکا مجروح شده است؛ با این حال برخی منابع گزارش داده‌اند تعداد مجروحان بیشتر از یک نفر است؛ حادثه‌ای که هیچ‌ گروهی در عراق عهده‌دار آن نشد و این اقدام را توطئه خود آمریکایی‌‌ها خواندند؛ توطئه‌ای که به‌وسیله آن به دنبال راهی برای ادامه اشغالگری خود در این کشور هستند؛ اما خروش روز جمعه مردم نشان داد که با ادامه حضور آمریکایی‌‌ها در عراق اتمام حجت کردند و خواستار پایان یافتن اشغالگری 16 ساله آنها در کشورشان هستند.
عصر یکشنبه چهار راکت به منطقه سبز بغداد شلیک شد و منابع خبری از برخورد دست‌کم یک موشک به ساختمان سفارت آمریکا خبر دادند. شبکه خبری «السومریه نیوز» عراق نخست خبر داد که چند راکت به اطراف سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد شلیک شده است. این شبکه خبری سپس به نقل از یک منبع امنیتی خبر داد که یکی از موشک‌های کاتیوشای شلیک‌شده به منطقه سبز در بغداد، به ساختمان سفارت آمریکا برخورد کرده است. برخی منابع خبری تعداد راکت‌های شلیک‌شده به منطقه سبز را چهار فروند و برخی منابع دیگر نیز تعداد آنها را پنج فروند اعلام کرده‌اند. شبکه خبری المیادین نیز به نقل از منابع امنیتی اعلام کرد که چهار راکت شلیک‌شده داخل مجتمع‌های سفارت آمریکا در منطقه سبز برخورد کرده‌اند. طی هفته‌های اخیر منطقه سبز بغداد و سفارت آمریکا در این منطقه شاهد حملات راکتی متعددی بوده است.
اتمام حجت مردم عراق
اینگونه حملات به سفارت آمریکا در حالی افزایش یافته است که جمعه گذشته شاهد حضور میلیونی عراقی‌ها در خیابان‌های بغداد در اعتراض به تداوم حضور غیرقانونی و بی‌ثبات‌ساز نیروهای آمریکایی در این کشور بودیم که درخواست برای تعطیلی کامل پایگاه‌های نظامی اشغالگران خارجی به طور حتم به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معاصر این کشور ثبت شد و آثار و تبعات مختلفی را نه‌تنها در عراق بلکه در تحولات سیاسی منطقه بر جای خواهد گذاشت.
طی یک ماه گذشته از زمان تصویب قانون خروج نیروهای خارجی از عراق، مقامات سیاسی و نظامی واشنگتن که از این اقدام پارلمان عراق شوکه شده و به دنبال راه حلی برای خروج از بن‌بست پیش روی خود در تحولات عراق بودند، بهانه‌تراشی‌های مختلف و توجیهات غیرمنطقی مانند عدم اجماع میان تمامی اقوام و گروه‌های سیاسی، تحت فشار‌بودن نمایندگان، عدم حمایت عمومی از قانون پارلمان و حتی اعلام توافقات پشت پرده با مقامات برای تداوم حضور در عراق را ایراد می‌کردند، اما پس از خروش میلیونی مردم عراق مجبور هستند که بین حضور اشغالگرانه و پذیرش شکست بزرگ در ترک عراق به دلیل لزوم احترام به قوانین بین‌المللی و حاکمیت ملی عراق یکی را انتخاب کنند. طبیعتاً هر کدام از این دو گزینه همانند یک خودکشی برای دولت ترامپ خواهد بود.
درحال حاضر اخبار مختلفی از تلاش پنتاگون برای قرار دادن تمرکز حضور نیروهای خود در عراق به سوی مناطق شمالی تحت کنترل کردها و شمال غرب در مرز سوریه به گوش می‌رسد. مقامات اقلیم کردستان عراق به‌ویژه بارزانی‌ها طی روزهای گذشته در دیدار با مقامات آمریکایی نسبت به تداوم حضور نیروهای آمریکایی در عراق اظهار تمایل کرده‌اند. با این حال همچنان این درخواست و تخطی مقامات اربیل از قانون اساسی که پارلمان عراق را مرجع تعیین سیاست‌ خارجی و روابط با سایر دولت‌ها کرده است، قادر نخواهد بود به اشغالگری آمریکا در بعد بین‌المللی مشروعیت دهد. دراین شرایط به نظر می‌رسد که با توجه به تهدیدات مکرر گروه‌های مختلف عراقی نسبت به آمادگی برای برخورد نظامی با حضور اشغالگرانه آمریکا در عراق، واشنگتن چاره‌ای جز پذیرش امر واقع و تن دادن به اراده ملی مردم عراق نخواهد داشت چرا که اقدام به ترور رهبران مقاومت (سردار شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس) که در برابرتروریست‌های داعش، عراق را نجات دادند، کرده است و باید به 16 سال اشغالگری خود در عراق پایان دهد.
ادعای واشنگتن
پس از این حمله راکتی بود که آمریکا در ادعایی عنوان کرد؛ گروه‌های مورد حمایت ایران امنیت عراق را تهدید می‌کنند. براساس گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای گفته که «وضعیت امنیتی همچنان پرتنش است و گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران همچنان تهدید هستند؛ بنابراین ما هوشیار هستیم.» واشنگتن در حالی ایران و برخی گروه‌ها در عراق را متهم می‌کند که هیچ ‌گروهی تا کنون مسوولیت این حمله را برعهده نگرفته است.
سخنگوی عصائب: حمله راکتی کار گروه‌های مقاومت نیست
هرچند واکنش محور مقاومت برای تلافی و انتقام خون شهدای مقاومت که آمریکا آنها را در نزدیکی فرودگاه بغداد ترور کرده، پاسخی قاطع و کوبنده عنوان شده است، اما دیروز گروه‌های محور مقاومت در عراق حمله راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد را کار خود آمریکایی‌‌ها توصیف کردند که به دنبال اهداف پلیدی از آن هستند. آنگونه که سخنگوی نظامی «عصائب اهل‌الحق» قبلا تأکید کرده که گروه‌های مقاومت به مراکز دیپلماتیک تعرضی نمی‌کنند، گفت: حمله راکتی به «سفارت شرّ»‌ آمریکا، کار گروه‌های مقاومت نیست. «جواد الطلبیاوی» از فرماندهان «عصائب اهل الحق» پیشتر اعلام کرده بود که هیچ‌کدام از گروه‌های «حشد الشعبی» ارتباطی با حملات راکتی به منطقه سبز بغداد ندارند و آنها از زمان شهادت فرماندهان «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» هیچ‌عملیات یا فعالیت نظامی نداشته‌اند. وی تاکید کرده بود: «این شرم‌آور است که اینچنین پاسخ یا ضرباتی به گروه‌های مقاومت نسبت داده شود. گروه‌های مقاومت دیگر از راکت‌های کاتیوشا استفاده نمی‌کنند و این راکت‌ها حتی در ساده‌ترین عملیات‌ها هم به درد نمی‌خورند.» الطلیباوی تاکید کرده است: «پاسخ گروه‌های مقاومت «واقعا سخت» خواهد بود و روزهای آینده آبستن غافلگیری است.» او پیش از این گفته بود: پاسخ ما به ترور ابومهدی المهندس، در سطح پایین‌تر از پاسخ ایران به ترور حاج قاسم نخواهد بود.
حشد الشعبی ارتباط با حمله راکتی در بغداد را رد کرد
همچنین، سازمان حشد الشعبی هرگونه ارتباط با حمله راکتی عصر یکشنبه به سفارت آمریکا در بغداد را رد کرد. به گزارش الوقت، «ابوعلی البصری» معاون نایب‌رییس سازمان حشد الشعبی اعلام کرد که هیچ‌ ارتباطی میان این سازمان و حمله‌کنندگان به سفارت آمریکا وجود ندارد و آن‌ها از جانب خودشان این کار را انجام داده‌اند. او تأکید کرد: «حشد الشعبی مسوولیت هیچ‌ عملیاتی را نمی‌پذیرد.» پیشتر نیز وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای مخالفت خود با هر گونه حمله به سفارت آمریکا در بغداد را اعلام و حمله راکتی به سفارت این کشور را محکوم کرد. در این بیانیه بر حفظ حرمت تمامی اماکن دیپلماتیک در عراق در راستای پایبندی به مفاد معاهده وین مربوط به روابط دیپلماتیک کشورهای جهان و نیز حفظ منافع متقابل تأکید شده است. طبق گزارش وبگاه «السومریه نیوز»، وزارت خارجه عراق همچنین تأکید کرد که چنین اقداماتی هرگز در سطح روابط استراتژیک بین بغداد و واشنگتن تأثیری نخواهد داشت؛ چنانکه مسوولان امنیتی نیز اجرای تحقیقات در این‌باره برای شناسایی عاملان این حمله و ارجاع آن به دستگاه قضایی را آغاز کرده‌اند تا از تکرار چنین تجاوزاتی ممانعت شود.
اصابت موشک به بخش غذاخوری سفارت آمریکا
پیش از این یک خبرنگار بی‌بی‌سی به نقل از یک مقام ارشد دفاعی آمریکا تایید کرده بود که یک موشک کاتیوشا به یک بخش غذاخوری ساختمان سفارت واشنگتن در منطقه سبز بغداد برخورد کرده است. وی از ارائه تعداد مجروحان این حمله طفره رفته اما گفته است که هیچ‌کسی کشته نشده است.
پایگاه خبری العربیه نیز گزارش داده است که در حمله راکتی به ساختمان سفارت تعدادی مجروح شده‌اند اما تعداد دقیق آن مشخص نشده است. همچنین گفته شد که تعدادی بالگرد آمریکایی در محوطه سفارت فرود آمده که احتمالا برای انتقال مجروحان در حال عملیات بودند. ازسوی دیگر شبکه العربیه گزارش داد که سفیر آمریکا در بغداد «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر پیشبرد امورعراق را از حمله موشکی به ساختمان سفارت این کشور در بغداد مطلع کرده است. عادل عبدالمهدی نیز در پاسخ اصابت موشک کاتیوشا به داخل سفارت واشنگتن در بغداد را محکوم کرده است. طی هفته‌های اخیر منطقه سبز بغداد شاهد حملات راکتی متعددی بوده است که نشان می‌دهد عمر اشغالگری آمریکا در عراق پایان یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/95830/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

انیمیشن فان عمر مومنی از پنالتی برناردو سیلوا مقابل رئال مادرید

کنایه باشگاه پاری سن ژرمن به برد مقابل بارسلونا؛ قاب عکس بازی در کنار تابلوی منا لیزا!

برتری 5-2 آژاکس مقابل بایرن مونیخ و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

4 گل برتر دور برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا فصل 2023/24

ریو فردیناند و چالش انتخاب های دوگزینه ای از بین بازیکنان آرسنال و بایرن مونیخ

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک