راه ترقی

آخرين مطالب

شکست تحریم جشنواره فجر با حضور حداکثری فرهنگ و هنر

شکست تحریم جشنواره فجر با حضور حداکثری
  بزرگنمايي:

راه ترقی- جشنواره فیلم فجر، یکی از جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است. این روزها برای علاقه‌مندان به سینما، پر از هیجان و تلاطم است. اگر از کنار سینماها گذر کنید، صف‌های طولانی و شور و شوق سینمادوستان برای ورود به سالن‌های تاریک و تماشای فیلم‌هایی را که برای اولین بار در این جشنواره اکران می‌شوند، می‌بینید. حتی بسیاری از افرادی که در طول سال به سینما نمی‌روند، در این ایام، نسبت به اتفاقات سینما و جشنواره فجر کنجکاو می‌شوند و اگر بلیتی هم گیرشان بیاید، بدشان نمی‌آید که به سینما بروند و فیلمی از جشنواره فجر را ببینند.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر بازتاب تحلیل فیلم ها و نشست های رسانه ای آنها به انعکاس برخی حواشی مربوط به پارکینگ و فوردکورت(سالن غذاخوری) کاخ جشنواره فیلم فجر پرداخته اند و در خصوص بهبود وضعیت موجود پیشنهاداتی ارایه کردند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

تلخ و شیرین روز نخست جشنواره در پله سی‌وهشتم

در بخشی از گزارش روزنامه شهروند می‌خوانیم: جشنواره فیلم فجر روز شنبه در پله سی‌وهشتم و بدون بریدن روبان افتتاحیه آغاز و طبق قرارها هزینه برگزاری آن با حضور نمایندگان هلال‌احمر در پردیس سینمایی ملت به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا شد تا آن را صرف خرید لوازم‌التحریر کودکان آسیب‌دیده کنند. این قول دست‌اندرکاران فجر درست در روزهای پُر سر و صدای دی‌ماه در برابر هنرمندانی شکل گرفت که به علت اتفاقات تلخ آن زمان و مشکلات مردم از تحریم جشنواره حرف می‌زدند، بنابراین در روز نخست جشنواره به وعده‌شان عمل کردند.

مثل هر ‌سال نشست‌های پرسش و پاسخ فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت، بعد از اکران با حضور خبرنگاران و منتقدان برگزار شد؛ نشست‌هایی که البته با حضور مجری برگزار می‌شود. خبرنگاران هم طبق روال هر ‌سال باز باید سوال‌ها را روی کاغذ بنویسند تا مجری آن را برای عوامل فیلم بخواند؛ روالی که باز هم احتمال اعمال سلیقه مجری و کنار گذاشتن سوالات را بالا می‌برد. ‌

روزنامه شهروند: سال پیش پایین‌بودن سرعت اینترنت از مهم‌ترین مشکلات پردیس ملت برای خبرنگاران بود و با وجود اینکه مسئولان از رفع‌شدن آن خبر داده بودند، اما همچنان در روز نخست این معضل به قوت خود باقی بود. مراسم فتوکال و فرش قرمز سلبریتی‌ها یکی از حاشیه‌های سال‌های گذشته در سینمای رسانه بود که انتقادهای زیادی هم به همراه داشت. گویا امسال این مراسم وقت‌گیر و شلوغ فعلا کنار گذاشته شده است. پارسال کنداکتور اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سانس نخست به فیلم‌های مستند اختصاص داشت؛ موضوعی که باعث کم‌رونقی و کم‌توجهی به این بخش از سینمای اجتماعی ایران شده بود. امسال برای توجه بیشتر به سینمای مستند، سانس پایانی را به‌عنوان بهترین سانس جشنواره برای نمایش فیلم‌های مستند در نظر گرفته‌اند تا دست‌کم عوامل فیلم بتوانند در کنار حضور اهالی رسانه، میهمانان خود را هم برای تماشای فیلم‌ها دعوت کنند. البته احتمالا باز هم استقبال خبرنگاران از این بخش کم است چون بسیاری از آنها این فیلم‌ها را در جشنواره سینما حقیقت تماشا کرده‌اند. امسال فیلم‌های نمایش داده‌شده در سینمای رسانه، به فاصله یک روز بعد از نمایش اول، در پردیس سینمایی ملت روی پرده می‌روند، با این تفاوت که سانس‌های نمایش در روز دوم (بازپخش) کاملا برعکس سانس‌های روز قبل است، بنابراین باز هم شانس دیده شدن فیلم‌های مستند در سانس پایانی روز کم است. البته هنوز جدول پخش فیلم‌ها قطعی نیست و خبرهای غیر رسمی حکایت از نرسیدن یکی از فیلم‌ها به دبیرخانه و احتمال جایگزینی یک فیلم رزرو دارد، اگر چه دست‌اندرکاران جشنواره گفته‌اند که هنوز فیلمی به کنداکتور جشنواره اضافه نشده است.

اهالی رسانه در پردیس ملت حال‌شان خوب است؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یکی از انتقاداتی که اهالی رسانه در دو سال اخیر نسبت به محل برگزاری جشنواره داشتند، نبود محل مناسب برای پارک خودروها بود که امسال مسئولان با در نظر گرفتن یک پارکینگ جدید در مجموعه شاید مشکل پیدا کردن جای پارک برای اهالی رسانه را حل کرده باشند اما افراد پس از پارک خودروهایشان مسافت بسیاری را باید برای رسیدن به سالن‌های سینما طی کنند اما با چشم‌پوشی از این مسأله نه چندان مهم می‌توان به مشکل بزرگ آن دسته از افراد اشاره کرد که فاقد خودروی شخصی هستند و باید برای رفت و آمد در پردیس سینمایی ملت زمان و هزینه بسیاری را متقبل شوند.

این مشکل در زمان برگزاری جشنواره در برج میلاد نیز وجود داشت اما مسئولان دوره‌های پیشین با در نظر گرفتن سرویس‌هایی، رفت و آمد را به نوعی آسان‌تر کرده بودند، در سال گذشته نیز مسئولان در همکاری با تاکسی‌های اینترنتی تخفیف‌های مناسبی برای اهالی رسانه در نظر گرفته بودند که افراد حاضر در پردیس سینمایی ملت می‌توانستند با سفری که مبدأ یا مقصدش پردیس سینمایی ملت است هزینه‌ بسیار کمتری پرداخت کنند.

اما امسال این تخفیف‌ها نیز حذف شده و مسئولان برگزاری جشنواره عملاً هیچ تمهیدی برای ایجاد شرایط بهتر در جهت آسان و کم هزینه‌تر شدن رفت و آمدها به کاخ جشنواره و در نتیجه پوشش اخبار این رویداد مهم فرهنگی هنری نداشته و پوشش اخبار جشنواره برای اهالی رسانه و منتقدان با هزینه بسیاری همراه است.

یکی دیگر از مشکلات مهم در روز اول جشنواره فیلم فجر نحوه پذیرایی از افراد حاضر در پردیس سینمایی ملت بود. با توجه به اینکه افراد برای پوشش اخبار و دیدن فیلم‌ها به ناچار زمان بسیاری را در این پردیس سینمایی سپری می‌کنند لازم است شرایطی در جهت یک پذیرایی ساده فراهم باشد اما متأسفانه اهالی رسانه با امکان خریدی اندک از فودکورت پردیس سینمایی ملت از پذیرایی چای که در سال‌های گذشته وجود داشت نیز محروم هستند و بهتر است مسئولان جشنواره برای این معضل بزرگ نیز تمهیدی بیاندیشند.

تداخل زمانی اکران فیلم‌ها با زمان صرف شام و البته محدود بودن امکان سرویس‌دهی فودکورت پردیس سینمایی ملت مسأله پذیرایی و شام را به یک معضل جدی در جشنواره تبدیل کرده است که قطعاً مسئولان جشنواره باید برای آن در روزهای آینده یک برنامه‌ریزی بهتر داشته باشند.

گفتنی است در این بین سالن برگزاری نشست پرسش و پاسخ فیلم‌ها را می‌توان سالنی مناسب‌تر و بهتر از سال‌های گذشته دانست که قطعاً یکی از نکات مثبت و مهم این دوره از جشنواره فیلم فجر است که اگر مسئولان امکان دسترسی به اینترنت را در همه نقاط پردیس سینمایی ملت برای پوشش آنلاین اخبار فراهم کنند شرایط بسیار بهتر خواهد بود.

اکران همزمان 18 فیلم جشنواره فیلم فجر در قشم

علیرضا کمساری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: در راستای نمایش فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، قشم میزبان نمایش فیلم های این جشنواره است. طبق برنامه اعلام شده قرار است 18 فیلم از 15 تا 21 بهمن ماه سال جاری در ساعت های 10 صبح و 16، 18:30 و 21 در سینما سیتی سنتر قشم اکران شود و علاقمندان می توانند از نزدیک فیلم های این جشنواره را دنبال کنند. این فیلم ها در دو بخش سودای سیمرغ (13 فیلم) و پروانه ها (5 فیلم) ویژه کودکان و نوجوانان اکران می شوند. پنج فیلم بخش پروانه ها (ویژه کودکان و نوجوانان) به نام های تورنا2  کارگردانی سید جواد هاشمی 15 بهمن ماه، قطار آن شب به کارگردانی سیدرضا قطبی 16 بهمن ماه، 23 نفر با کارگردانی مهدی جعفری 19 بهمن ماه، کانی و ستاره به کارگردانی عبدالرضا مجلسی 20 بهمن ماه و منطقه پرواز ممنوع به کارگردانی امیر داساگر 21 بهمن ماه  هر روز ساعت 10 صبح اکران می شوند. به نظر می رسد با استقبال خوب صورت گرفته از سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در قشم و همچنین رویدادهای موفق سینمایی دیگر، شاهد رشد تماشاگران فیلم های جشنواره فجر در قشم باشیم. سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با هدف معرفی و تقدیر از آثار برگزیده یک سال تلاش سینمای ایران و اعتلای تولیدات ملی و حمایت از آثار برگزار می شود و امید است با استقبال گرم قشموندان عزیز، شاهد تدوام این جشنواره در سال های آتی باشیم.

فوق‌العاده‌های روز دوم جشنواره فیلم فجر

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دیشب (یک‌شنبه 13 آبان)، نمایش سه فیلم جشنواره فیلم فجر به سانس فوق‌العاده رسید. محمدرضا فرجی، مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر، درباره سانس‌های فوق‌العاده روز دوم جشنواره سی و هشتم گفت: «دیروز، فیلم‌های «درخت گردو» (محمدحسین مهدویان) در سینماهای آزادی (سالن شهر هفتم) و سینما ماندانا، «خروج» (ابراهیم حاتمی‌کیا) در سینماهای آزادی و گالریا و «شنای پروانه» (محمد کارت) در سینماهای باغ کتاب و گالریا به سانس فوق‌العاده رسیدند.

فیلم «شنای پروانه» در روز اول جشنواره نیز در ایران‌مال به سانس‌فوق‌العاده رسیده بود.

سه فیلمی که تا کنون، بیشترین توجه‌ها را جلب کرده‌اند

 خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی دیگر آورد، سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، دومین روز خود را هم پشت سرگذاشت و شاهد نمایش سه فیلم «شنای پروانه»، «بی‌صدا حلزون» و «تومان» در سینما رسانه (پردیس ملت) شد. از چند هفته پیش از آغاز جشنواره فجر، «شنای پروانه» به‌کارگردانی محمد کارت، تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و بازی امیر آقایی، طناز طباطبایی، جواد عزتی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان و ...، کنجکاوی بسیاری را برانگیخته بود.

آثار مستند و داستانی پیشین محمد کارت، بازیگران سرشناس فیلم و موضوع و داستان آن، باعث شده بود بسیاری انتظار تماشای یک فیلم متفاوت و خاص را داشته باشند که بازخوردها پس از نمایش «شنای پروانه» نشان داد این انتظار، درست و به‌جا بوده است.   توجه‌ها تنها به نمایش «شنای پروانه» معطوف نشد، بلکه نشست خبری این فیلم هم نگاه‌های بسیاری را به خود جذب کرد، از جمله آن‌جا که امیر آقایی از بچه‌محل‌های خود گفت. یکی از فیلم‌های پر بحث و نظر این دوره از جشنواره فیلم فجر، «خروج» حاتمی‌کیا است که نگاه‌های مخالف و موافق بسیاری را برانگیخته و به نظر خیلی‌ها، یکی از متفاوت‌ترین آثار این سینماگر است. کامبیز دیرباز، بازیگر این فیلم، در همین راستا، «خروج» را به یک فیلم وسترن ایرانی شبیه دانسته است.

در حالی که تنها دو روز از برگزاری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، به نظر می‌رسد علاوه بر دو فیلم «شنای پروانه» و «خروج»، تازه‌ترین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. برای همین است که «درخت گردو» به همراه «شنای پروانه» و «خروج»، بیشترین سانس‌های فوق‌العاده روز دوم جشنواره را به خود اختصاص دادند.  

جشنواره فیلم فجر برای دانش‌آموزان مازندرانی رایگان شد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد ‌اسلامی مازندران، عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از اکران رایگان فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای دانش‌آموزان مازندرانی خبر داد. زارع در این‌باره اظهار کرد: اکران همزمان فیلم‌های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با تهران از تاریخ 15 تا 21 بهمن‌ماه در سینما سپهر ساری انجام خواهد شد. با آموزش و پرورش استان برای حضور دانش‌آموزان مازندرانی برای دیدن فیلم‌های کودک و نوجوان این جشنواره هماهنگی‌های لازم به عمل آمده است. در زمینه ارتباط و آشنایی بیشتر جامعه، به ویژه جوانان و نوجوانان با هنر هفتم، علاوه بر اکران رایگان برای دانش‌آموزان، اقشار خاص جامعه نیز می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند و در این مورد هماهنگی‌های لازم با سازمان‌های بهزیستی، کمیته امداد، مراکز توانبخشی و سازمان‌های مردم نهاد انجام شده است. 13 عنوان فیلم در بخش سودای سیمرغ و نگاه نو با 21 اکران در طول برگزاری جشنواره و 5 فیلم نیز در بخش سیمرغ و پروانه‌ها (ویژه کودک و نوجوان) راس ساعت 10 صبح اکران خواهد شد.

وی از مردم فرهنگ‌دوست مازندران برای دیدن فیلم‌های جشنواره فجر از تاریخ 15 تا 21 بهمن‌ماه در سینما سپهر ساری دعوت به عمل می‌آورد.

رسانه‌های اصولگرا

حواشی روز اول جشنواره فجر

به گزارش مشرق و به نقل از خبرنگار کیهان در محل مرکزی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، در نخستین روز از برگزاری این جشنواره، طی مراسمی، کمک‌های جشنواره به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان در قالب کاروان مهر اعطا شد. این کمک‌ها حاصل هزینه مراسم افتتاحیه جشنواره و کمک‌های برخی از سینماگران است.

تارنمای مشرق: برخلاف تبلیغات  صورت‌گرفته توسط رسانه‌های معاند و به ویژه بی‌بی‌سی درباره تحریم جشنواره فجر، همه عوامل و بازیگران فیلم‌ها در جشنواره و نشست فیلم‌ها حضور می‌یابند.

اما در کنار این کار مثبت در روز اول جشنواره، شاهد نمایش آثاری بودیم که موجب ناامیدی شدند. «سه کام حبس»،   «قصیده گاو سفید» و «عامه‌پسند» به خاطر ضعف مفرط روایی و هنری، با انتقاد کارشناسان و اهالی رسانه مواجه شدند. به گونه‌ای که اغلب منتقدان از طیف‌ها و نشریات مختلف، به این سه فیلم، نمره بی‌ارزش و در بهترین حالت، نمره ضعیف دادند.

اما علاوه ‌بر ضعف ساختاری، باید به ویژگی‌های محتوایی مشترک این سه فیلم پرداخت. هر سه فیلم، در کنار نمایش اغراق‌آمیز معضلات اجتماعی، زنان را قربانی جامعه و حکومت ایران معرفی می‌کنند. همچنین در سه فیلم مذکور، تاکید و اصرار زیادی بر مصرف سیگار و قلیان از سوی زنان می‌شود.

رقابت داغ حاتمی کیا و مهدویان با جنجالی ترین فیلم جشنواره

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر درباره سانس‌های فوق‌العاده روز دوم جشنواره سی و هشتم گفت: امروز فیلم‌های درخت گردو (محمدحسین مهدویان) در سینماهای آزادی (سالن شهر هفتم) و سینما ماندانا، خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا) در سینماهای آزادی و گالریا و شنای پروانه (محمد کارت) در سینماهای باغ کتاب و گالریا به سانس فوق‌العاده رسیدند. گفتنی است فیلم «شنای پروانه» که لقب جنجالی ترین فیلم جشنواره را یدک میکشد در روز اول جشنواره نیز در ایران‌مال به سانس‌فوق‌العاده رسیده بود.

تحریم‌کنندگان فجر بی‌سر و صدا باز می‌گردند!

جوان آنلاین در گزارشی اعلام کرد: جاذبه حضور در جشنواره فیلم فجر، توانست اتحاد نیم‌بندی که بر سر تحریم این جشنواره به وجود آمده بود را شکست دهد. همان طور که ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر مدعی شده بود تحریم‌ها فقط یک غلیان احساسات بوده، تکاپوی بازگشت به جشنواره از سوی برخی از تحریم‌کنندگان نشان داد که سوءاستفاده از احساسات هنرمندان چندان بادوام نخواهد بود.

داروغه‌زاده گفته بود: «تاکنون چند نفر از سینماگران اعلام کرده‌اند در جشن شرکت نمی‌کنند که ما هم برنامه‌ای برای جشن نداریم. به نظر می‌رسد تحریم جشنواره فجر بیشتر یک جو رسانه‌ای بوده است.» حالا هم کسانی که تا دیروز می‌گفتند نباید در جشنواره فجر شرکت کرد، در شبکه‌های اجتماعی به دنبال دعوت مردم به تماشای فیلم‌هایشان در این جشنواره هستند.

هانیه توسلی و پیمان معادی از جمله سلبریتی‌هایی بودند که در پی مشخص شدن علل سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، اعلام کردند سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر را تحریم خواهند کرد. حالا همزمان با آغاز جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم که این سلبریتی‌ها با انتشار پوستر فیلم‌هایی که در آن ایفای نقش کرده‌اند، مردم را به تماشای فیلم‌ها در جشنواره تشویق می‌کنند.

در پشت صحنه فضاسازی برای تحریم جشنواره فیلم فجر نام یک منتقد سینمایی به چشم می‌خورد؛ شخصی که سال‌ها به عنوان مجری و منتقد جلسات نقد و بررسی فیلم‌های جشنواره فجر از این جشنواره پول گرفته و حالا با خروج از کشور برای رسیدن به اهداف سیاسی به دنبال کمپین تحریم فجر بود. گفته می‌شود امیر پوریا که این روزها در خارج از کشور به سر می‌برد نقش پررنگی در تحریک بازیگران و کارگردانان سینما برای تحریم جشنواره فجر داشته است. او به اذعان بعضی از دوستان و نزدیکانش در ترکیه بود و هنوز هم در این کشور به سر می‌برد. همان زمان هم خبرهایی به گوش می‌رسید که پوریا در حال نهایی کردن توافق خود برای پیوستن به شبکه ماهواره‌ای سعودی ایران‌اینترنشنال است. شنیده‌ها همچنین از روی آنتن رفتن یک برنامه سینمایی با محوریت او در این شبکه ماهواره‌ای حکایت می‌کرد؛ برنامه‌ای که بر حسب بعضی شنیده‌ها قرار است تحت عنوان «کات» روی آنتن برود و سینما را دستمایه تولید تلویزیونی قرار دهد. همکاری این منتقد با شبکه سعودی ایران اینترنشنال در ادامه روند جذب چهره‌های داخلی برای همکاری با این شبکه ماهواره‌ای است. «تابناک» می‌نویسد: «پوریا به تازگی با شبکه ایران اینترنشنال وابسته به خاندان سعودی همکاری‌اش را آغاز کرده و دور از انتظار نیست که در آینده نزدیک به بریتانیا انتقال داده شود تا برنامه سینمایی را برای این شبکه راه‌اندازی کند.»

رضا رشیدپور که در روزهای بعد از سقوط هواپیمای اوکراینی در یک پیام دوپهلو اعلام کرده بود در کنار مردم می‌ماند، دوباره قرار است برنامه‌ای تلویزیونی را در شبکه 3 سیما روی آنتن بفرستد. روابط عمومی شبکه 3 اعلام کرد برنامه «اتفاق» با اجرای رضا رشیدپور روی آنتن شبکه 3 می‌رود و به موضوعاتی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ورزشی با حضور چهره‌های مطرح هر کدام از این حوزه می‌پردازد. این برنامه با حضور بیش از 500تماشاگر روایت خواهد شد. همچنین در این برنامه می‌توان منتظر هر اتفاقی از جمله مناظره، گفتگو، بازنمایی اتفاقات شگفت‌انگیز دنیای علم و... بود. رشیدپور سابقه اجرای یک دوره کوتاه‌مدت برنامه «هفت» را در شبکه 3 سیما داشته است.

اردبیل به استقبال جشنواره فیلم فجر می‌رود

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از ستاد خبری سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، این جلسه با حضور مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش و نمایندگان دیگر دستگاههای استان اردبیل در سالن شهدای هنرمندان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل برگزار شد.

«سید ناصر اسحاقی» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: جشنواره فیلم فجر در استان اردبیل پنجمین دوره خود را تجربه می‌کند. وی در خصوص تاثیرگذاری فیلم اظهار داشت: تأثیرگذاری صنعت سینما در حوزه های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بسیار حائز اهمیت است و صنعت سینمای ایران نیز با سبک انسانی، معناگرا و پاک در جهت سبک زندگی درست در جامعه به جلو حرکت می‌کند. بسیاری از مسائل جامعه را می‌توانیم با کمک صنعت سینما و با پیامهایی که در فیلم‌ها می‌دهیم حل کنیم بنابراین باید فرهنگ فیلم دیدن و  سینما رفتن را در جامعه رواج دهیم. برای اولین بار اکران فیلم‌های جشنواره فیلم فجر همزمان با پایتخت در دو سینمای قدس و انقلاب  صورت خواهد گرفت که 14 فیلم از فیلم‌های سودای سیمرغ(بخش رقابتی جشنواره) و 5 فیلم در بخش سیمرغ و پروانه‌ها(کودک و نوجوان) حضور دارند. فیلم‌های کودک و نوجوان از 15 تا 21 بهمن ماه هر روز به جز پنجشنبه و جمعه ساعت 10 در سینما قدس اکران خواهد شد و برای دانش آموزان مدارس با هماهنگی قبلی رایگان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل بیان کرد: فیلم‌های سودای سیمرغ در سانسهای بعد از ظهر 16 و 30/18 در سینما قدس و با نیم ساعت تفاوت در سانسهای 30/16و 19 در سینما انقلاب به نمایش درخواهد آمد.

علی ملااحمدی مدیرکل صدا و سیمای مرکز اردبیل نیز درباره برگزاری جشنواره در این استان گفت: خودمان را در برنامه‌های فرهنگی و هنری مکلف می‌دانیم و در این حوزه باید به جامعه ادای دین کنیم. اکران فیلم‌های جشنواره فلیم فجر فرصت مناسبی برای استان اردبیل است. تأثیرگذاری یک فیلم می‌تواند در جامعه فراتر از اقدامات دیگر باشد و با صنعت سینما می‌توانیم سمت و سوی آینده یک جامعه خوب را ترسیم کنیم.

همچنین احمد ناصری مدیرکل آموزش و پرورش در این جلسه گفت: این جشنواره می‌تواند فرصت و ظرفیتی برای رسالت تعلیم و تربیتی دانش آموزان باشد که امیدواریم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم. بخش سیمرغ و پروانه‌ها که برای کودکان و نوجوانان است می‌تواند فرصتی خوب برای فرهنگسازی فیلم دیدن از سنین پایین باشد.

تنور جشنواره فجر از روز اول گرم شد

روزنامه خراسان در گزارشی نوشته است: در روز اول جشنواره ملی فیلم فجر، سه فیلم «سه کام حبس»، «قصیده گاو سفید» و «عامه پسند» در سینمای رسانه‌ها به نمایش درآمدند. هرچقدر فضای جشنواره در روز اول گرم و پرشور بود، فیلم‌ها اوضاع خوبی نداشتند. کمتر منتقدی از فیلم‌های روز اول جشنواره سی‌وهشتم فجر راضی بوده و این در قاطبه نقدهای کوتاه و سرپایی منتقدان بر فیلم‌ها هویداست. تنابنده، نکته مثبت «سه کام حبس» «سه کام حبس» به کارگردانی سامان سالور، افتتاحیه جشنواره در سینمای رسانه‌ها را رقم زد. محسن تنابنده و پریناز ایزدیار بازیگران اصلی این فیلم هستند. محمدتقی فهیم نوشته است: «انتظار داشتم حداقل میزانسن درست ببینم، ولی چیزی به این اسم در کار نیست. دوربین برای خودش کار کرده است. واقعاً معنی سینمای اجتماعی به شدت مخدوش شده است.»

محمدصادق علیزاده در توئیتی کوتاه درباره این فیلم نوشت: «اثری در مذمت اعتیاد و شیشه که 10-15 سالی دیر ساخته و بیات شده، با حجم قابل توجهی اعصاب‌خردی.»

محمدرضا باقری نیز نظری مشابه درباره این فیلم داشته است: «قصه تکراری زیاده‌خواهی و فروش مواد مخدر با خرده‌داستان‌هایی که آن‌ها هم تکراری است، با حفره‌هایی در فیلم نامه و گاف‌هایی در اجرا. تنها نکته مثبت فیلم بازی متفاوت تنابنده است، البته فوق العاده نیست ولی خوب است. ندیدن فیلم چیزی از مخاطب کم نمی‌کند.»

حسین لامعی در یک نظر متفاوت، از این فیلم تمجید کرده است: « «سه کام حبس» در ادامه سینمای سعید روستایی است، اما مستقل و زنده و خودبَسنده. فیلم خوبی است که می‌توان به دیگران توصیه‌اش کرد. کارگردانیِ سالور، تحسین‌برانگیز است. نه تلویزیونی است، نه دارای نمای تکراری و نه مدعی و جلوه‌گرانه.»

 آرامه اعتمادی نیز درباره این فیلم این گونه نوشت: «آن چه نباید فراموش شود طراحی گریم خوب ایمان امیدواری است، او با طراحی‌اش به بازیگران شخصیت داده و قطعا در حس آن‌ها برای ارائه نقش بی‌تاثیر نبوده.»

محمدتقی فهیم درباره فیلم تازه صناعی‌ها این گونه نوشته است: «این هم فیلم نشد. بهتاش صناعی‌ها بدجوری درجا زده است. موضوع قدرتمند و سینمایی است، ولی در این فیلم حرام شده است.» رضا درستکار درباره این فیلم نظر متفاوتی دارد: «هرچند امروز خیلی سخت است که فیلمی را دوست بداری و درباره آن حرف بزنی، آن هم فیلمی که دمای خود را با دما و شرایط امروز جامعه ما هماهنگ کرده است. فیلم، چند درجه از مفهوم عمومی تقدیرگرایی پیش رفته و عصاره شناخت را به جان مخاطبش می‌ریزد.» محمدرضا باقری درباره «قصیده گاو سفید» در توئیتی این گونه آورده است: « «قصیده گاو سفید» فیلم ضدِ اعدام، داستان ساختاری که اجازه خوب شدن به آدم‌ها را نمی‌دهد، فیلمی که آن‌قدر برای جشنواره‌های خارجی ساخته شده که نام مترجم از حالا در تیتراژش هست.»

 امیررضا مافی این فیلم را این گونه نقد کرده است: « «قصیده گاو سفید» فیلم تلخ با نتیجه‌گیری اخلاقی غیرمنطقی و غیرواقعی. با بازی خوب مریم مقدم و بازی قابل قبول علیرضا ثانی‌فر.» افول بیرقی با «عامه پسند» «عامه پسند» فیلم تازه سهیل بیرقی که گفته شده از دو فیلم قبلی این کارگردان جوان کمی عقب‌تر است. این فیلم پرستاره با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا به جشنواره امسال رسیده است. محمدتقی فهیم درباره «عامه پسند» نوشته است: «دوربینی بی‌هدف در میزانسن‌هایی بعضاً تئاتری، با قاب‌هایی که حتی زیبایی‌شناسی بصری هم ندارد. تدوینی ناشیانه. پس از نیمی از فیلم یادش می‌آید که عقب‌وجلو برود. فلاش‌فوروارد و فلاش‌بک و دایم به هم ریختن تمرکز تماشاگر. حتی برخی حرفه‌ای‌ها صدایشان در سالن شنیده می‌شد که می‌گفتند پلان‌ها جابه‌جا شده است.» محمدرضا باقری درباره این فیلم نوشته: «برای سهیل بیرقی بعد از «من» و «عرق سرد» یک سقوط کامل است، سه‌گانه زنانه بیرقی در یک شیب غیرملایم رو به تباهی رفته است. مخاطب بعد از دیدن «عامه پسند» حتما از خود خواهد پرسید به جای دو ساعت تماشای ساده‌لوحی یک زن 57 ساله، چه کارهای دیگری می‌توانست انجام دهد؟»

حضور تحریم‌کنندگان در جشنواره همان طور که پیش‌فروش بلیت‌های جشنواره فجر، نوید استقبال مخاطبان از سی‌وهشتمین دوره جشنواره را داده بود، روز شنبه اکران دو عنوان از مهم‌ترین آثار جشنواره یعنی فیلم «عامه‌پسند» اثر سهیل بیرقی و «درخت گردو» ساخته محمدحسین مهدویان، با استقبال پرشور مردم همراه بود و علاقه مندان به سینما برای تماشای آن‌ها صف کشیده بودند. سیدمصطفی احمدی تهیه‌کننده «درخت گردو» با اشاره به استقبال مردم از این فیلم، از تعلق نگرفتن سئانس فوق‌العاده به این اثر، در سینماهای ایران‌مال گلایه و از مردم عذرخواهی کرد. پیمان معادی هم که پیشتر با انتشار پستی اعلام کرده بود به دلیل اتفاقات غم‌انگیز اخیر در کشور، امسال در جشنواره فجر حاضر نخواهد شد، تیزر رسمی فیلمش «درخت گردو» را به اشتراک گذاشته و در واقع تماشای این فیلم را تبلیغ کرده است؛ اقدامی که به نوعی با اقدام قبلی وی در انصراف از جشنواره متناقض است.

کجای این جشنواره به فجر و انقلاب می خورد؟

به گزارش بولتن نیوز، درحالی که جشنواره فیلم فجر در آستانه 40 سالگی قرار دارد و باید به بلوغ و ثبات برسد، اما می‌بینیم که هنوز هم این جشنواره، راه و رسم مشخص و هویت معینی پیدا نکرده است. حتی بعد از این همه سال، یک مکان واحد به عنوان مرکز این جشنواره انتخاب نشده، هر سال بخش‌های جدیدی به آن اضافه و برخی از بخش‌ها جدا می‌شود. حتی شیوه اجرایی جشنواره فجر نیز شکل و ساختار روشنی نیافته است؛ همه این مشکلات، ناشی از همان بی‌هویتی و عدم تعیین راهبرد مشخص برای این جشنواره است.

حداقل توقع از جشنواره فیلم فجر، داشتن نسبت مشخصی با انقلاب اسلامی است. چون این جشنواره هم با عنوان «فجر» برگزار می‌شود و هم اینکه یکی از جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب است. این درحالی است که سال گذشته، پس از برگزاری جشنواره فجر، گزارشی با موضوع تحلیل محتوای آثار سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری منتشر شد که نشان می داد، این آثار نه تنها در جهت انقلاب نیستند بلکه حتی اغلب حتی رویکردی ضدملی هم دارند! در بخشی از این گزارش درباره فیلم‌های جشنواره فجر آمده بود: «مردان و پدر ایرانی در سینمای جشنواره امسال، موجوداتی خشن، هوس باز، منحرف ... که در بین فضولات انسانی دنبال کسب درآمد هستند... و (مادران) ناآگاه به دغدغه جوانان، غریبه با فرزندان، غیر عقلانی، خرافاتی، خائن در امانت، هوس‌باز و اغواگر، منفعل، غیرکنشگر، درگیر عاشقانه‌های دوران جوانی، بی‌توجه به وظایف مادری و ... هستند.» ضمن اینکه «خانواده ایرانی» به اذعان گزارش فوق در اکثر فیلم‌های جشنواره فجر 37: «از هم گسسته، فاقد کارکردهای اجتماعی، نمودی از واپس ماندگی و دست و پاگیر...» معرفی شده است.

این گزارش همچنین نسبت به «چشم انداز آینده» در فیلم‌های اکران سال 1398 ضمن اینکه تاکید می‌کند : «سینمای ما فاقد رویای ملی است»، درباره «امید» در فیلم‌های این جشنواره می‌نویسد: «بخش اعظمی از فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره فجر سی و هفتم در برساخت امید اجتماعی ناکام می‌ماند.»

اما چرا جشنواره فیلم فجر، به محلی برای نمایش چنین آثاری تبدیل شده است؟ چرا همه جشنواره‌های جهان، یک راهبرد خاص را دنبال می‌کنند و هم بر سینمای خودشان و هم بر دیگر کشورها تأثیر می‌گذارند، اما چرا جشنواره فیلم فجر ما نه تنها در جهان، بلکه در داخل نیز جریان‌ساز نیست!؟

وقتی سخن از دست های پشت پرده سینما به میان می آید!

به گزارش سینماپرس فیلم های اکران شده در روز دوم برگزاری جشنواره فیلم فجر در سینمای رسانه ها شامل آثاری همچون: «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت، «بی صدا حلزون» به کارگردانی بهرنگ دزفولی زاده و «تومان» به کارگردانی مرتضی فرشباف بودند؛ فیلم هایی که آنطور که باید نتوانستند نظرات مثبت مخاطبان را به سمت خود جلب کنند.

برخی از اهالی رسانه و منتقدان مواضع تندی علیه فیلم محمد کارت داشتند؛ برخی افراد در این رابطه می گفتند تلخی، یأس، سیاهی و رنج و بدبختی مردمان گویا تنها مضامینی است که مورد توجه اعضای هیأت انتخاب این دوره از جشنواره بوده است! این اتفاقات باعث شد تا بسیاری از اهالی رسانه در خصوص سیاست گذاری ها و دست های پشت پرده ای که شنیده می شود جشنواره فیلم فجر و سینمای ایران را اداره می کنند مواضع تندی بگیرند و خواهان شفاف سازی دست اندرکاران سازمان سینمایی در خصوص محتوای ضدمردمی، ضداخلاقی، ضدارزشی، سیاه و نازلی شوند که تاکنون روی جشنواره 38 ام را سیاه کرده اند!

اما استمرار مشکلات آنتن دهی اینترنت همراه و خطوط تلفن از جمله مسائلی بود که علیرغم وعده های پوچ و تهی دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و پردیس سینمایی ملت در روز دوم برگزاری این رویداد سینمایی ادامه داشت و باعث خلل جدی در کار اهالی رسانه شده بود. به خصوص در بخشی که برای اسکان اهالی رسانه و استفاده از سیستم های کامپیوتری و اینترنت تعبیه شده این مشکل چندبرابر از سایر بخش های پردیس سینمایی ملت دیده می شد.

حضور برخی منتقدان خاص در نشست های نقد و بررسی فیلم های جشنواره نیز باعث شد تا برخی از اعضای انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در خصوص چگونگی انتخاب این افراد از بین صدها عضو انجمن موضع بگیرند؛ یکی از اعضای پیشکسوت انجمن منتقدان در این خصوص به سینماپرس گفت: «نمی دانم چرا فرصت حضور برای امثال بنده در این نشست ها هیچ گاه فراهم نمی شود اما چهره های تکراری مرتبا در هر جشنواره ای به عنوان منتقد حضور پیدا می کنند؛ مگر انجمن فقط همین چند عضو را دارد؟»

تداخل ساعات برگزاری نشست های خبری با زمان نمایش فیلم ها به ویژه در سانس های دوم و سوم و عدم نیز با انتقاد جدی از سوی اهالی رسانه روبرو است. به علاوه آنکه برخی از مستندسازان و کارگردانان فیلم کوتاه که آثارشان در سانس آخر و ساعات پایانی شب نمایش داده می شود نیز نسبت به تبعیض آشکار دست اندرکاران برگزاری جشنواره گلایه دارند چرا که سانس پایانی یکی از خلوت ترین سانس ها است و اهالی رسانه و منتقدان استقبال چندانی از فیلم های مستند و کوتاه به عمل نمی آورند.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/97197/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیگنال مثبت به بورس تهران

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

پوستر فدراسیون فوتبال برای دیدار امروز فوتسال ایران و ازبکستان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969