راه ترقی

آخرين مطالب

غلامحسین محمدی

جشنواره فجر فرصتی برای رشد آگاهی و نقد شهرداری تهران

جشنواره فجر فرصتی برای رشد آگاهی و نقد
  بزرگنمايي:

راه ترقی - رویداد‌های فرهنگی همواره، فرصتی برای رشد آگاهی‌های مردم در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی و سیاسی‌اند. این رویداد‌ها به طور معمول توجه بخش مهمی از جامعه را به خود جلب می‌کنند، حاشیه‌های فراوانی ایجاد می‌کنند و به بحث پیرامون مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی در کشور دامن می‌زنند. آن‌ها بخش مهمی از فضای عمومی‌اند که آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی در آن‌ها مجال رشد می‌یابند و فرهنگ کشور را قوام و دوام می‌بخشند.

امروز بر همه ما واضح شده است که تا زمانی که شهروندانی آگاه، بهره‌مند از روحیه و قدرت نقادی و توان‌مند برای مشارکت در عرصه‌های مختلف حیات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی نداشته باشیم، نمی‌توانیم به سمت غلبه بر مسائل و مشکلات خود چه در سطح شهر و چه در سطح کشور غلبه کنیم و هنر یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که در تقویت جامعه نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کند. جوامعی که دارای عرصه‌های هنری پویا و قدرتمند و بهره‌مند از استقبال عمومی هستند، توانسته‌اند شهروندانی را پرورش دهند که «فرهنگ» را جدی بگیرند و اهمیت یافتن فرهنگ در جامعه نشانه‌ای از رشد آگاهی‌های شهروندی است. رشد آگاهی‌های شهروندی به نوبه خود افزایش مطالبه‌گری را به دنبال می‌آورد و باعث می‌شود تا جامعه قوی، افزایش کیفیت زندگی را در عرصه‌های مختلف طلب کرده و سیاست‌گذار را وادار به حرکت در مسیر مطلوب خود کند.
در این میان سینما یکی از مهمترین میانجی‌های برقراری ارتباط میان نخبگان جامعه و مردم عادی است. سینما نه فقط کارگردان و تهیه‌کننده و نویسنده فیلم‌نامه و بازیگر و موسیقی‌دان و طراح صحنه را به مردم عادی وصل می‌کند، بلکه امکانی برای گفت‌وگوی جامعه‌شناس و روان‌شناس و منتقد ادبی و فرهنگی و فعال اجتماعی و فرهنگی با یکدیگر و با عموم مردم را فراهم می‌کند. ارتباط و گفت و گویی که خود طلیعه رشد آگاهی است.
در جامعه ایران باید پذیرفت که متاسفانه به دلایل مختلف عرصه‌هایی که امکان پرورش روحیه نقادی و بحث و گفت‌وگوی جمعی پیرامون مسائل اجتماعی و فرهنگی را فراهم می‌آورند در کشور ما چندان زیاد نیستند.
جشنواره فجر، اما در این میان همواره رویدادی بوده است که بخش‌های بزرگی از جامعه ایران را درگیر خود ساخته‌اند. عده زیادی به تماشای فیلم‌های جشنواره می‌روند و پس از آن در محافل مختلف اجتماعی و فرهنگی و حتی جمع‌های دوستانه و خانوادگی و گروه‌های تلگرامی و دیگر فضا‌های مجازی بحث درباره آن‌ها ادامه پیدا می‌کند. حتی اصل رویداد حضور یا عدم حضور در جشنواره بهانه‌ای برای گفتگو و بحث و نقد جمعی است.
این جشنواره یکی از مهم‌ترین رویداد‌های فرهنگی کشور است که همواره موجبات مباحث جدی در مسائل مختلف اجتماعی و فرهنگی را فراهم کرده است. در دوره‌های مختلف گاه جشنواره فرصتی بوده برای اهالی فرهنگ تا به نقد سیاستگذاران فرهنگ بنشینند، گاه جشنواره سبب شده تا فضای سیاسی کشور نقد شود و معمولا فیلم‌های متنوعی که در جشنواره به نمایش در آمده‌اند عرصه‌ای برای نقد اجتماعی و سیاسی و فرهنگی بوده‌اند.
این جشنواره بی‌تردید با همه فراز و نشیب‌های آن در پرورش روحیه نقادی و رشد تفکر انتقادی در کشور تاثیرگذار بوده است و همه می‌دانیم نقد، یکی از مهم‌ترین پیش‌زمینه‌های آگاهی است. به همین دلیل است که همه این موارد را باید به فال نیک گرفت. سیاستگذاران کشور می‌بایست هاضمه خود را برای شنیدن نقد‌هایی که با گرایشات مختلف به آن‌ها وارد می‌شوند وسعت بخشند و وجود چنین عرصه‌هایی را در جامعه قدر بدانند.
همین مسائل سبب شده تا شهرداری تهران در دوره جدید مدیریتی خود که بنا را بر فاصله گرفتن از درک صرفا عمرانی و کالبدی از توسعه شهری گذاشته، رویداد‌های فرهنگی مانند جشنواره فجر را به مثابه فرصتی برای رشد قوه نقد و آگاهی‌های شهروندی جدی بگیرد و در تقویت آن مشارکت کند. ما در شهرداری تهران بر این باور بوده‌ایم که نباید به هیچ دلیلی معدود بستر‌های رشد آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی را در جامعه تضعیف کنیم. همچنین این جشنواره برای شهرداری تهران فرصتی بوده است تا بتواند در حاشیه آن با شهروندان ارتباط برقرار کرده و مجموعه قابل توجهی از آگاهی‌ها و ضرورت‌های زندگی شهروندی را به آن‌ها منتقل کند. پخش مجموعه‌ای از چنین آموزش‌هایی در ابتدای فیلم‌های جشنواره، در همین جهت صورت پذیرفته است. بدون بهره‌مندی از شهروندانی آگاه، نقاد، فرهنگ‌دوست و مطالبه‌گر نمی‌توانیم شهری داشته باشیم که کیفیت زندگی در آن متناسب شان شهروندانمان باشد. جشنواره فجر گامی در جهت تقویت چنین شهروندانی است. به همین دلیل باید به استقبال آن برویم و به آن بهانه به گفتگو پیرامون مسائل کشور دامن بزنیم.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/97332/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

نماهنگ «گل پونه» با صدای محسن ابراهیم زاده

جزئیاتیی از زلزله بامداد امروز در خراسان رضوی

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی