راه ترقی

آخرين مطالب

بازی ناکام «تحقیق و تفحص» مجلس دهم/مبارزه با فساد کنار گذاشته شد دانش

  بزرگنمايي:

راه ترقی- تحقیق و تفحص، یکی از ابزارهای مهم نظارتی مجلس شورای اسلامی است، به گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب یک هفته پس از شروع به کار مجلس دهم و در دیدار نمایندگان با ایشان فرمودند: «اعتقاد بنده این است و همیشه عقیده‌ام در همه دولت‌ها این بوده که مجلس باید با دولت همکاری کند؛ امّا این همکاری به‌معنای گذشت از حقوق مجلس نیست؛ بایستی حقّتان را استیفا کنید؛ تحقیق کنید، تفحّص کنید، مؤاخذه کنید که چرا نشد، چرا کم شد، چرا جور دیگر شد. این یک فرصت بسیار مهمّی است؛ این را قدر بدانید.»

نمایندگان مجلس دهم نیز در ابتدای کار خود و به بیان دقیق‌تر در 6 ماه نخست آغاز به کار این مجلس، چند تحقیق و تفحص از جمله تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان، تحقیق و تفحص از پیگیری پرونده‌های حقوقی مربوط به دولت و ملت ایران در رابطه با آمریکا، تحقیق و تفحص از وضعیت افراد دوتابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و بررسی سیاست‌های دولت در مقابله با قاچاق را کلید زدند.

مطرح شدن چند تحقیق و تفحص مهم در ابتدای مجلس دهم، این تصور را ایجاد می‌کرد که نمایندگان در این دوره بنا دارند که بُعد نظارتی مجلس را تحکیم بخشند اما رفته رفته ورق برگشت چرا که از نتیجه بسیاری از تحقیق و تفحص‌های مجلس خبری نشد و زمانی که سراغ اعضای هیئت‌های تحقیق و تفحص می‌رویم و از نتایج کارشان جویا می‌شویم، می‌گویند که در میانه راه از ادامه کار منصرف شدیم و یا آنکه نتوانستیم مستندات کافی را به دست آوریم!

مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس درباره علت به سرانجام نرسیدن نتایج تحقیق و تفحص‌ها، می‌گوید: زمانی برای اینکه شعاری داده باشیم، طرح تحقیق و تفحص از موضوعی را راه می‌اندازیم، همانطور که 200 تحقیق و تفحص را تا امروز انجام داده‌ایم اما نتیجه‌اش چه شد؟ باید به سمت کاری برویم که انتهای آن منتج به نتیجه شود و بدانیم با این اقدام می‌توانیم از یک رویه نادرست جلوگیری کنیم.

همچنین اکبر رنجبرزاده، مسئول تحقیق و تفحص‌های هیئت رئیسه مجلس  در این باره گفت: «به دلیل شبهاتی که درباره عملکرد دستگاه‌های اجرایی وجود دارد، تعداد تحقیق و تفحص‌ها بسیار زیاد است اما معمولاً فقط 10 درصد آن‌ها به نتیجه می‌رسد.»

تحقیق و تفحص‌های تکراری

نگاهی به عناوین تحقیق و تفحص‌های ادوار مختلف مجلس، نشان‌دهنده تکرار برخی از تحقیق و تفحص‌ها در مجالس بعدی است. برای مثال، وکلای ملت تاکنون در هفت دوره مجلس، خواستار تحقیق و تفحص از عملکرد نظام بانکی کشور، عملکرد وزارت آموزش و پرورش، عملکرد واردات و صادرات کالاها و اقلام استراتژیک و تنظیم بازار و عملکرد شهرداری تهران شده‌اند.

همچنین نمایندگان در پنج دوره مجلس شورای اسلامی، عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، عملکرد حوزه مسکن، شهرسازی و ترابری و همچنین معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه ریاست جمهوری را مورد بازرسی و تفحص قرار داده‌اند.

علاوه بر این، تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور، بانک مرکزی، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت، جمعیت هلال احمر، سازمان میراث فرهنگی و صندوق بازنشستگی کشوری از موضوعات پرتکرار در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی است.

در اینجا می‌توان گفت که با توجه به اینکه هر تحقیق و تفحص در مجلس زمان‌بر است و هزینه زیادی دارد، نباید نمایندگان به راحتی از ادامه کندوکاو در عملکرد دستگاه‌هایی که شائبه‌هایی درباره آنان وجود دارد، چشم‌پوشی کنند و باعث شوند که در مجلس‌های بعدی، زمان و هزینه مجددی به مجلس تحمیل شود.

یک نکته ویژه درباره مجلس دهم در این زمینه نسبت به مجالس قبلی، این است که علاوه بر اینکه از گزارش نهایی بسیاری از تحقیق و تفحص‌های این دوره هنوز خبری نیست، بلکه محدود گزارش‌هایی هم که آماده شده، تاکنون به دلایل نامشخص در مجلس قرائت نشده است، به طوری که برخی از نمایندگان در تذکرات خود از هیئت رئیسه گله می‌کنند و می‌گویند که مدت مدیدی است که گزارش نهایی تحقیق و تفحص خود را ارائه کرده‌اند، اما این موضوعات در نوبت بررسی صحن علنی قرار نمی‌گیرد.

با همه این تفاسیر، به نتیجه نرسیدن اغلب تحقیق و تفحص‌ها در مجلس دهم و همچنین قرائت نشدن آن‌ها در صحن علنی مجلس، این شائبه را به اذهان عمومی متبادر می‌کند که این مجلس، توجه خاصی به جستجوی لایه‌های پنهان موجود در برخی از دستگاه‌ها و احیاناً مبارزه با مفاسد آنان ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/97405/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟