راه ترقی

آخرين مطالب

پس‌لرزه‌های یک نشست؛ گلایه وزیر فرهنگ از اظهارات حاتمی‌کیا فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دیروز جشنواره سی و هشتم درحالی آغاز شد که هنوز پس‌لرزه‌های روز قبل ادامه داشت و اهالی رسانه در گفت وگوهای رسمی و غیررسمی به شرح ماوقع روز گذشته، مشغول بودند. دلخوری‌ها و محکوم کردن کارگردان فیلم خروج ابراهیم حاتمی‌کیا و قضاوت رفتار پرخاشگرانه هادی حجازی‌فر نویسنده و بازیگر فیلم آتابای نسبت به خبرنگاران، بخشی از این واکنش‌ها بود که به سان پس لرزه‌هایی گفتار و اخبار را پوشش می‌داد. 

اولین اکران روز گذشته، فیلم تعارض با نام پیشین ریست بود؛ تنها فیلم سیاه و سفید امسال و فیلمی در بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر که به دلیل نگاه متفاوت و تمایز روایت داستان فیلمسازش نتوانست آنچنان که باید همه اهالی رسانه را تا آخر پای پرده نقره‌ای نگه دارد و برخی اواسط فیلم سالن را ترک کردند.

پس از نمایش فیلم، نشست این فیلم با حضور نسبتا کم‌فروغ اهالی رسانه شروع شد و برجسته‌ترین اتفاق این نشست، قدردانی کارگردان فیلم محمدرضا لطفی از اهالی رسانه بود. لطفی که به دلیل پیشینه کار خبر از دغدغه‌ها و مشکلات خبرنگاران سخن می گفت و کار آنان را شایسته تقدیر می‌دانست، آنان را صاحب زحماتی عنوان کرد که دیده نمی‌شود اما به شدت سخت است. لطفی در انتهای این تقدیر بلند شد و برای اهالی رسانه دست زد. برای ما که در این روزها و شب‌ها از اواسط روز تا پاسی از شب دویده‌ایم و کار کرده ایم، این نوع نگاه بسیار باارزش است.

اشاره به بحث پولشویی در سینما و محتوای تُنک فیلمنامۀ آثار، دو موضوع محوری بود که در ادامه این نشست و در صحبت‌های بازیگران اصلی این فیلم رضا بهبودی و سودابه بیضایی مطرح گردید.

فیلم دوم در روز هشتم، پدران به کارگردانی سالم صلواتی بود؛ فیلمی که در همدان فیلمبرداری و ساخته شده و تلاش کرده بود تا علاوه بر عواملی از پایتخت، بازیگران و عواملی را هم از شهر همدان به کار گیرد. در کنار این خروج جغرافیای داستان از تهران به شهرستان که نقطه قوت بزرگی بود و توسط منتقد نشست این فیلم علی‌اکبر عبدالعی‌زاده به درستی مطرح شد، یکی از بزرگترین ضعف‌های این فیلم، لهجه ناقص و نادرستی بود که از سوی بازیگران پایتخت نشین این فیلم به عنوان لهجه همدانی به مخاطب ارائه شد؛ موضوعی که البته در نقدهای خبرنگاران مطرح شد. علی ثانی‌فر بازیگر این فیلم که باتاخیر روی صحنه آمد، از عوامل درخواست کرد تا جایی برای دخترش باز کنند تا پس از روز گذشته که یک پدر و پسر با هم روی صحنه نشستند (سام و فرامرز قریبیان) این بار یک پدر و دختر در کنار هم در صحنه نشست رسانه‌ای فیلم حضور داشته باشند.

در واکنش به انتقاداتی که این فیلم را چندان شایسته جشنواره فجر ندیده و علت این حضور را جویا شدند، تهیه کننده فیلم جمله یکی از مداحی‌های محمود کریمی (که در فضای مجازی دیده شده است) را بیان کرد که باعث خنده حضار شد؛ شهرام مسلخی تهیه کننده فیلم پدران در پاسخ به سوال خبرنگارانی که کیفیت فیلم را هدف گرفته بودند گفت: ما آدم‌های بدی نیستیم، مارو دور نندازید.

پس از روزهای متعددی که اکثریت کارگردانان واکنش‌های تندی نسبت به انتقاد به آثارشان داشتند، واکنش صلواتی به استقبال از انتقادات جزء استثنائات این دوره از جشنواره فیلم فجر بود؛ چنانچه صلواتی در این نشست بیان داشت: «علاقه دارم نقدهای متعددی بشنوم چون معتقدم این نقدها به ما کمک زیادی می کند تا بتوانیم در ادامه راه و مسیر حرکت به اهداف ترسیم شده پیش رو هرچه کامل تر و بهتر دست پیدا کنیم بنابراین به نقد آن هم سازنده و منصفانه احترام می گذارم».

هشتمین روز از جشنواره حضور دو چهره سیاسی سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در کاخ جشنواره به همراه داشت.

ابتکار که پیش از این اعلام کرده بود با خبری به کاخ جشنواره می آید خبر از راه اندازی سامانه نظر سنجی بر سایت سینماتیکت داد. ابتکار گفت: معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده قصد دارد برای سنجش میزان دوستدار خانواده، کودک و نوجوان بودن فیلم‌های سینمایی با همکاری سینماتیکت نظرسنجی کند. این گام می‌تواند به آموزش‌های غیرمستقیم برای جهت‌دهی سبک زندگی سالم در جوامع کمک کند. سینماتیکت که همکاری در این اقدام را به عنوان مسئولیت اجتماعی پذیرفته از 23 بهمن سازوکار آن را در سامانه خود قرار داده و تهیه کنندگان بلیط سینما از طریق سینما تیکت می توانند در مورد فیلم‌های درحال اکران سینمای ایران نظر دهند.

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد هم که برای بازدید از جشنواره سی و هشتم به کاخ جشنواره آمده بود، حضور اهالی هنر را در این رویداد برجسته، حضوری حداکثری برای ویترین سینمای ایران دانست. صالحی البته به ماجرای روز گذشته هم اشاره کرد و ضمن گلایه از سخنان ابراهیم حاتمی کیا که کنار گذاشتن فیلمش از آرا مردمی را اقدامی مهندسی شده خوانده بود، بیان کرد: به هیچ وجه نکته یا توصیه‌ای برای حذف فیلم حاتمی‌کیا نشده  و هیچ کسی از دولت زبان به گلایه درباره فیلم خروج نگشوده است.

سومین نشست شب گذشته به فیلم من می‌ترسم به کارگردانی بهنام بهزادی اختصاص داشت که با غیبت بازیگران صاحب‌نام این فیلم الناز شاکردوست و امیر جعفری همراه بود.  سکوت و فارغ از هیاهو بودن این نشست به قدری بود که پوریا رحیمی سام یکی از بازیگران این فیلم در ابتدای سخنان خود گفت: ببخشید اگر ما خیلی پرسروصدا و جنجالی نیستیم.

امروز و در یک روز مانده به پایان نمایش فیلم‌ها، اهالی رسانه منتظر یک روز پرهیجان و معهود هستند؛ روزی که قرار است با سینمای مسعود کیمیایی آغاز و با سینمای وحشت پایان یابد. خون شد ساخته متاخر کیمیایی است که به دلیل حواشی متعددش در روزهای گذشته، نامش را بر سر زبان ها انداخت و شاید نوعی تبلیغ به جهت کنجکاوی مخاطبان برای تماشایش شد. فیلم دوم دشمنان به کارگردانی علی درخشنده است که در بخش نگاه نو در این دوره از جشنواره فیلم فجر حضور دارد و در نهایت فیلم پوست به کارگردانی بهمن ارک و بهرام ارک به نمایش درمی‌آید؛ فیلمی که به دلیل محتوا و زبانش از مدتی پیش توجهاتی را نسبت به خود جلب کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/98736/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟