راه ترقی

آخرين مطالب

اجرایی شدن یک سوم مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی دانش

اجرایی شدن یک سوم مصوبات فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی
  بزرگنمايي:

راه ترقی- محمد آقاسی روز شنبه درباره دلیل تشکیل ستاد فرهنگ در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: دنیای امروز تغییرات گسترده ای در حوزه فرهنگ داشته و این تغییرات در جامعه ایران نیز طی سال های گذشته در حوزه های مختلف نگرشی، ارزشی و رفتارهای فرهنگی مردم ایران رخ داده است که یکی از دستاوردهای آن تشکیل این ستاد است. 
وی با بیان اینکه در واقع جهان امروز فرهنگی تر از قبل شده است، افزود: با انجام کار کارشناسی بر روال گذشته دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تلاش شد با تفکیک در عملیات، حوزه فرهنگ هم چابک تر از قبل ادامه مسیر دهد.  
به گفته دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا نزدیک به 2 هزار و 300 مصوبه دارد که از نظر موضوعی، 66 درصد مصوبات به حوزه علم و فناوری و 27 درصد به حوزه فرهنگ مرتبط است. هفت درصد مصوبات هم هر دو حوزه علم و فناوری و فرهنگ را پشتیبانی می کند؛ همچنین بخش عمده مصوبات اجرایی شده به حوزه علم اختصاص دارد و فقط یک سوم مصوبات حوزه فرهنگ اجرایی و عملیاتی شده است.
معاون نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این تمرکز ویژه در علم و فناوری تیم مدیریت را به این جمع بندی رساند که باید ساختار مجزا و ویژه ای برای حوزه فرهنگ در نظر گرفته شود.  
آقاسی درباره عمده ترین ماموریت های ستاد فرهنگ در خصوص سند مهندسی فرهنگی کشور نیز گفت: سند مهندسی فرهنگی کشور به عنوان سند مادر بر تمام فعالیت های ستاد فرهنگ حاکم است؛ این سند برای انتظام بخشی به فعالیت های حوزه فرهنگ و ارزیابی دقیق وضعیت فرهنگی کشور در سال 1392 تصویب و همان سال ابلاغ شد.
وی افزود: در سال 1393 با افزودن بخش های جدید از جمله ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی، این سند مجدد ابلاغ شد اما تا سال جاری و با گذشت پنج سال هنوز تشکیل نشده است.
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از نقاط تمایز این سند با سایر اسناد دبیرخانه، ستادها و کمیسیون های مرتبط، اظهار داشت: ریاست ستاد نقشه مهندسی فرهنگی برعهده رییس جمهوری یا معاون اول است که حکایت از اهمیت نقش فرهنگ دارد.
معاون نظارت و ارزیابی حوزه فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری برگزاری جلسات نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال جاری، ادامه داد: از تابستان سال جاری این جلسات با حضور 24 نماینده سازمان های مهم فرهنگی ملی و فراملی و با حضور شخصیت های برجسته ملی، تشکیل شده است.  
آقاسی تاکید کرد: با پیشنهاد ستاد فرهنگ دبیرخانه شورا و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت تازه تاسیس میراث فرهنگی و گردشگری هم به جمع ستاد هماهنگی اضافه و مصوبه آن هفته گذشته ابلاغ شد.
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره خروجی جلسات ستاد نقشه مهندسی کشور، گفت: این ستاد در سه جلسه گذشته 10 مصوبه داشت؛ در جلسه نخست آیین‌نامه داخلی ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین و اجرایی شد.
وی افزود: همچنین گزارشی از اجرای پیوست های فرهنگی طرح های مهم ملی از وزارتخانه های بزرگ کشور دریافت می شود.  
به گفته آقاسی، به دلیل ضرورت هم افزایی در پژوهش های ملی و برای بررسی وضعیت مستمر تغییرات حوزه فرهنگ، کارگروه رصد فرهنگی با محوریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد.
وی درباره یکی از وظایف دبیرخانه شورا، اظهار داشت: با توجه به گذشت دوره زمانی پنج ساله از تصویب و ابلاغ سند نقشه مهندسی فرهنگی، دبیرخانه شورا موظف شد روزآمدسازی این سند را در دستور کار قرار دهد.  
آقاسی افزود: با توجه به ضروت کار کارشناسی روی مصوبات ستاد هماهنگی و استفاده از ظرفیت علمی سازمان ها و وزارتخانه عضو، مقرر شد کمیسیون کارشناسی پشتیبانی و کارگروه های معین اجرای سند مهندسی فرهنگی کشور تشکیل شود که این کمیسیون هم تاکنون چهار مرتبه تشکیل جلسه داده است.  
معاون نظارت و ارزیابی فرهنگ شورا با اشاره به جلسه دوم ستاد نقشه مهندسی کشور، خاطرنشان کرد: در جلسه دوم مصوب شد برای اجرای سند، مسوول پیگیری اجرایی سازی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستگاه های مجری تعیین شود، همچنین مصوبه دیگر تدوین شاخص های ملی فرهنگ بود. 
وی در این باره افزود: برای هماهنگی بیش تر میان دستگاه های فرهنگی کشور مقرر شد کمیته تلفیق با محوریت دبیر شورا، وزیر ارشاد، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس تشکیل شود.
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی، تطبیق فعالیت‌های فرهنگی دستگاه ها با نقشه مهندسی کشور را بر عهده کمیته تلفیق دانست و گفت: در جلسه سوم و پس از ارائه گزارش کمیسیون قرآنی دبیرخانه مقرر شد عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لوایح بودجه سنواتی با مفاد اسناد راهبردی منشور توسعه قرآنی یکسان سازی شود.
به گفته آقاسی، در این زمینه مقرر شد چارچوب استاندارد برای تدوین اسناد ملی حوزه فرهنگ تدوین شود.
وی همچنین درباره اجزای ستاد فرهنگ گفت: در این ستاد دو معاونت خط مشی گذاری و اجرایی سازی همچنین معاونت ارزیابی و نظارت طراحی و در دومین معاونت دو بخش گنجانده شد. 
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با ارائه توضیحات بیشتر افزود: بخش اول مربوط به رصد و آینده نگاری و بخش دوم شامل نظارت ارزیابی است؛ در حوزه رصد تلاش می شود نوعی بررسی هدف محور مدنظر قرار گیرد و اهداف کلان نقشه مهندسی در جامعه رصد تا مشخص شود که دچار افت شاخص شده است یا خیر.
وی ادامه داد: در این حوزه شاخص های فرهنگی کشور طراحی شد که به زودی متن آن منتشر می شود. در حوزه نظارت و ارزیابی تلاش بر بررسی عملکرد سازمان ها، نهادها و وزراتخانه های حوزه فرهنگ است که تا چه میزان اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی را در برنامه های خویش عملیاتی کرده اند.
دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: البته این دفاتر به طور مجزا اقدام به تولیدات مختلف و متنوعی می کنند که در جای خود قابل عرضه و ارائه است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/99198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

گل اول آرسنال به چلسی توسط تروسار

حمایت ونگر از ژاوی؛ دوست دارم در بارسا بمانی

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

گل سالم الدوساری به العین

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...