راه ترقی

آخرين مطالب

جوانان، مخاطب اصلی رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب/وجود نگاه آسیب گرانه در اندیشه انقلابیون فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- دکتر سعید رضا عاملی در آئین اختتامیه همایش ملی "بیانیه گام دوم انقلاب و تمدن نوین اسلامی" که در محل دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: باید در این ایام از سردار سلیمانی یاد کنیم که در آئینه وجود خود یک تعریف جدید از نگاه به مردم، نگاه به انقلاب اسلامی و... ارائه کرد.

وی افزود: باید روش ها، منش ها و کردار خود را در سیره این شهید بزرگ بازتعریف کنیم و یاد بگیریم چگونه به زندگی نگاه کنیم. در این همایش کار بزرگی صورت گرفته و تا آنجا که من اطلاع دارم جامع ترین کار در مورد بیانیه گام دوم انقلاب همین کاری است که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم انجام داده است.

دکتر عاملی گفت: باید به بیانیه گام دوم به عنوان یک اندیشه و ارزش راهبردی که بر نگاه ما در برنامه های پنج ساله، تدوین اسناد بالادستی، نگاه به جامعه، ظرفیت جوانان و ... تاثیر می گذارد، توجه کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ابعاد شخصیتی رهبر معظم انقلاب گفت: قبل از توجه به بیانیه گام دوم باید به مولف این بیانیه توجه کنیم؛ ما در اینجا از یک شخصیت الهی، حکیم، دوراندیش، دارای فکر منسجم، انقلابی، جهادی و پایدار در مسیر حق صحبت می کنیم که در این سال های رهبری ایشان که ادامه رهبری حضرت امام خمینی «ره» است، ظرفیت های بسیاری به ظرفیت های نظام افزوده شده است.

دکتر عاملی بیانیه گام دوم خلاصه و فشرده ای از اندیشه های حکیمانه رهبر معظم انقلاب است، افزود: ما اگر بخواهیم متن بیانیه گام دوم را درک کنیم باید در منظومه فکری ایشان به سند نگاه کنیم چون این متن یک خلاصه و فشرده ای از اندیشه های حکیمانه رهبر معظم انقلاب در زمینه انقلاب اسلامی و دستاوردهای عظیم این انقلاب است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نبود یک کار جامع پژوهشی در مورد ابعاد شخصیتی رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» ادامه داد: امیدواریم نهادهایی مانند دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این زمینه یک کار فاخر و مناسب انجام دهند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با طرح این سوال که چرا بیانیه گام دوم در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نگاشته شده است؛ گفت: در تحلیل های اجتماعی گفته می شود که در مسیر و فرایند تولید فکر و تحولات مهم اجتماعی، در یک سیر یا بازه زمانی مشخص از کارآمدی برخوردار است و ممکن است به دلایل مختلف از جمه ناکآرامدی نظام مدیریت و منابع انسانی، مسیر نزول و فرسودگی شروع شود، لذا اقدامات تحولی مثل گام دوم انقلاب یک نوع بازسازی، توانمندسازی و تزریق توان و نگاه جدید محسوب می شود.

وی افزود: بعد از این رشد، ممکن است آن فکر و اندیشه وارد مسیر فرسایشی شود و بیانیه گام دوم در نگاه اول جلوی فرسایشی شدن اندیشه و فکر انقلاب اسلامی را گرفته است و در واقع با یک نگاه بازنگری شده تلاش می شود یک راه برون رفت جدید و یک امید و نوآوری جدید، ترسیم شود.


در اندیشه روشنفکری رایج و اندیشه انقلابیون نگاه آسیب گرایانه وجود دارد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این نکته که رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» در ابتدای بیانیه گام دوم یک جمع بندی جدید از چهل سال گذشته انقلاب اسلامی ارائه کرده اند که البته این جمع بندی آسیب گرایانه نبوده است گفت: هم در اندیشه روشنفکری رایج و هم در اندیشه انقلابیون نگاه آسیب گرایانه وجود دارد و امروز هم احزاب سیاسی فقط آسیب ها را مطرح می کنند و به همین دلیل جامعه به یک تلخی و ناکامی و احساس ناکارآمدی دچار شده است.

وی افزود: این نگاه تلخ یک پوچی و هیچ سازی از سرمایه های انقلاب اسلامی در فضای اجتماعی را ایجاد کرده است. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» در این بیانیه به داشته ها، یافته ها و سرمایه ها توجه دارند و این نگاه بسیار مهم است که ما از داشته ها و سرمایه های خود یک جمع بندی داشته باشیم و مسیر تقویت توفیقات و موفقیت های جدید را دنبال کنیم.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به این موضع که نباید دستاوردهای کشور در چهل سال گذشته را به یک بُعد محدود کرد، گفت: ما نباید فقط به رشدهای کَمّی نگاه کنیم بلکه انقلاب اسلامی که بنیان آن بر استقلال، اسلام و نه گفتن به سیر تاریخی سلطه سیاسی و فرهنگی غرب بود، خود یک دستاورد مهم و کیفی است.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به پیشرفت های علمی کشور افزود: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی هیچ دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه های برتر جهان نبود، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی 68 دانشگاه ایرانی در میان دانشگاه های برتر جهان هستند.

 ایران به رتبه پانزدهم تولید علم جهان دست پیدا کرده است

وی ادامه داد: در گزارش اخیر بنیاد ملی علوم آمریکا «(N.S.F)–National Science Foundation» با استناد به آمار این موضوع گزارش شده که جمهوری اسلامی ایران به رتبه پانزدهم تولید علم جهان دست پیدا کرده است.

دکتر عاملی گفت: در نرخ شد علمی نیز ایران دارای رتبه اول است که عدد 10.99 نرخ رشد علمی کشورمان در طول سال های 2008 تا 2018 است که این باعث افتخار است اما این افتخار اصلی ما نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بُعد دیگری از بیانیه گام دوم گفت: رمز گشایی از نقاط مهم گفتمان انقلاب اسلامی، توجه به جوانان به عنوان اصلی ترین سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی – که بیش از 40 بار در بیانیه نام جوانان برده شده است- از ابعاد دیگر بیانیه گام دوم است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» از دوران انقلاب اسلامی به عنوان یک دوران جدید یاد می کنند و تدوین راهبردهای محوری چهل ساله دوم انقلاب اسلامی از ابعاد دیگر این بیانیه مهم است. 

دکتر عاملی با اشاره به زیرساخت های نظری، مفهومی و روش شناختی بیانیه گام دوم ادامه داد: راهبرد حاکم بر این بیانیه ظرفیت شناسی و برجسته سازی توان ملی است و خواهیم دید این روش چقدر به روز و در نگاه راهبردی حائز اهمیت است.در واقع رمزگشایی از بنیان های مستحکم انقلاب اسلامی برای حرکت هم از ابعاد دیگر بیانیه گام دوم است.

وی با اشاره به توجه بیانیه گام دوم به نسل جوان افزود: نباید از این توجه این نکته استنباط شود که نظام نسبت به این بیانیه مهم مسئولیتی ندارد؛ بلکه برنامه های 5 ساله، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید از این بیانیه مهم تاثیر بگیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بیانیه گام دوم در حقیقت یک نظام ارزشگذاری و بیان راهبردی برای آینده است که باید بر همه برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها تاثیر داشته باشد.

انتخاب نسل جوان به عنوان مخاطب اصلی بیانیه یک انرژی جدید برای انقلاب است

دکتر عاملی گفت: انتخاب نسل جوان توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» به عنوان مخاطب اصلی بیانیه گام دوم در حقیقت انتخاب یک انرژی جدید برای انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به نقش جوانان در سال های دفاع مقدس افزود: جوانان 19 و 20 ساله در سال های دفاع مقدس جزء سرداران و فرماندهان بوده اند و این نشان می دهد که نسل جوان می تواند با یک انرژی متراکم و تازه انقلاب اسلامی را به جلو ببرد. 

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما به انرژی جدید نیاز داریم و می خواهیم نسل جوان دوباره کار را دنبال کند اما مفهوم نسل جوان نباید به یک طبقه سنی محدود شود بلکه مراد اصلی از نسل جوان یک رویکرد و فکر دارای نوآوری است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نظر یکی از متفکران غربی در مورد جوان گفت: تیلور معتقد است هر چقدر سن انسان کمتر است توانایی او برای فهم عمیق از واقعیت ها بیشتر است و این نکته با تجربه تائید شده است.

وی افزود: جوان از جهان دو فضایی شده امروز چیزهایی را درک می کند که ذهن افراد سالمند توانایی فهم این موضوعات را کمتر دارد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با طرح موضوع حرکت در مرزهای دانش به عنوان یکی دیگر از محورهای بیانیه گام دوم، گفت: اگر حرکت در مرزهای دانش محقق شود این دغدغه که زبان فارسی به زبان علمی جهان تبدیل شود، قابل تحقق خواهد بود ولی رسیدن به این هدف پیشرو بودن در نوآوری و گذر کردن از مرزهای دانش است.

وی با اشاره به سه هدف مشترک گام اول دوم بیاینه گام دوم افزود: خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی وجه مشترک هدفگذاری در گام اول و دوم انقلاب اسلامی است. 

دکتر عاملی ادامه داد: جامعه پردازی یک مفهوم ابداع شده توسط رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» است و این مفهوم یعنی نگاه به ظرافت ها و پیچیدگی های اجتماعی، چون جامعه دارای چندین لایه متفاوت است.

وی در این زمینه گفت: جامعه دارای لایه شناختی، لایه ایمانی، لایه احساسی و لایه عاطفی است و ما در زمینه لایه احساسی و عاطفی با مشکلاتی مواجه هستیم و باید به عواطف و احساسات جامعه بیشتر توجه کنیم.

دکتر عاملی افزود: باید نگاه پدرانه به جامعه داشته باشیم که این نگاه در سیره شهید سلیمانی بارز است و آنچه که در مراسم تشییع این شهید عزیر مشاهده کردیم، عکس العمل جامعه نسبت به نگاه پدرانه سردار سلیمانی بود.

وی با اشاره به مفهوم تمدن سازی نوین اسلامی ادامه داد: تمدن اسلامی از منظر مادی یعنی پیچیدگی، ظرافت، شکوه و از نظر معنوی هم این تمدن شامل شخصیت های تمدن ساز و در راس آن ها ائمه معصومین «ع» است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به طرح مفهوم تمدن سازی نوین اسلامی ادامه داد: رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» از این مفهوم چند هدف را دنبال می کنند که یکی از این اهداف بازخوانی گذشته پرافتخار تمدن اسلامی است. ایشان تاکید کرد مفهوم نوین در ادبیات غرب ناظر بر مدل های جدید و فناوری های جدید ارتباطی است. مید مردم شناس می گوید تمدن آمریکا متعلق به کسانی است که می خواهند در امروز و آینده زندگی کند. این نگاه مید به نوعی نگاه نفی خدا و نفی سنت های ارزشمند گذشته است و نوین بودن را صرفا ناظر بر امروز و فردا می داند. ولی نگاه حکیم انقلات به تمدن نوین اسلامی، باز پردازش تمدن اسلامی بعنوان گوهری است که جامعه امروز بشری به آن نیازمند است. در واقع یک نوع استیناف اسلام ناب است که در سیره حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف دنبال می شود.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ دکتر عاملی افزود: رهبر حکیم انقلاب «مدظله العالی» حرکت به سمت آینده مطلوب را از طریق نگاه به این آینده و تبیین راهبردها در این زمینه مهم می دانند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود با تاکید بر لزوم تاثیرپذیری برنامه ریزی های کشور از بیانیه گام دوم انقلاب ادامه داد: باید بیانیه گام دوم انقلاب در 8 برنامه 5 ساله کشور یعنی از برنامه هفتم تا چهاردهم تاثیرگذار باشد.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/99206/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

دانشجو: حادثه امنیتی سفارت ایران در پاریس پایان یافت

موضع اردوغان درخصوص حادثه اصفهان

ظریف: عدم محکومیت تجاوز اسرائیل توسط شورای امنیت، ایران را ناگزیر به دفاع مشروع کرد

تصاویری از بازداشت عامل حمله به کنسولگری ایران در پاریس

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس؛ عامل حمله دستگیر شد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین از سوی آمریکا

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

واژگونی پراید حادثه آفرید

مرغ کیلویی چند؟

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

آمریکا: در هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران شرکت نکردیم

وقوع حادثه امنیتی در مقابل سفارت ایران در پاریس

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

دستور فرمانده به یگان‌های امدادی سپاه برای کمک به سیل‌زدگان