راه ترقی

آخرين مطالب

نگرانی همراه همیشگی دانش‌آموزان در مدارس غیراستاندارد فرهنگ و هنر

  بزرگنمايي:

راه ترقی- این روزها خبرهایی از وجود مدارس غیراستاندارد در شبکه های مجازی به گوش می رسد مدارسی که جان هزاران دانش آموز را به خطر انداخته و موجب نگرانی بسیاری از والدین شده است، اما این خبرها تسکینی بر دردهای والدین نیست، بلکه زخمی است که بر پیکر آنان کشیده می شود.

حدود 30 درصد مدارس به گفته مسئولان آموزش و پرورش نیازمند بازسازی است و همه امید دارند این وزارتخانه اقدامی در این زمینه انجام دهد. 
پیشتر تصور می شد کلاس های نامناسب و غیراستاندارد فقط در روستاها و مناطق عشایری یافت می شود، اما آموزش و پرورش در برخی مناطق شهری نیز مدارس غیراستاندارد دارد که جای تعجب است و دانش آموزان ناچارند با دلهره و ترس سر کلاس بنشینند. 

وقتی چهره معصومانه کودکان مناطق عشایری و روستایی را می بینیم دلمان می خواهد خیران و نیکوکاران سخاوتمند مدرسه ساز دست نوازش بر سر این کودکان بکشند و با همکاری مسئولان اجرایی برای ساخت مدرسه اقدام کنند تا همه دانش آموزان بهترین روزهای عمر خود را در بهترین شرایط ممکن بگذرانند و اضطرابی از فروریختن سقف کلاس درس یا آتش گرفتن بخاری های نفتی نداشته باشند.

اینکه دانش آموزان در مناطق عشایری مجبورند زیر چادر درس بخوانند و در فصول مختلف با سردی و گرمی هوا دست و پنجه نرم می کنند، نیازمند توجه بیشتر مسئولان است تا دیگر شاهد حضور دانش آموزان در مدارس کپری، خشتی، گلی، کانکسی و مدارس غیراستاندارد نباشیم و دانش آموزان در محیط هایی امن و استاندارد درس بخوانند.
وجود مدارس فرسوده، کپری، غیراستاندارد، کانکسی و ناامن سقف رویاهای کودکانه دانش آموزان را نشانه گرفته است، کودکی که تازه پا به مدرسه گذاشته است، فقط رویای درس خواندن را در سر می پروراند،‌ اما نمی داند به دلیل فضاهای غیراصولی و نامناسب ممکن است هر لحظه سقف مدرسه بر سرش خراب شود و رویاهای او را ناکام بگذارد. 
روزانه چندین گزارش از بروز مشکل در مدارس به ویژه مناطق روستایی و  دورافتاده در استان های محروم به گوش می رسد، یک روز ترکیدن بخاری نفتی، روز دیگر فروریختن سقف مدرسه و روزهای بعد نیز مشکلاتی که درس را به کام دانش آموزان تلخ می کند. اما آیا باید فقط به نظاره نشست یا تلاش هایی از سوی مسئولان اجرایی و خیران مدرسه ساز برای جبران این مشکلات ضروری است.
بر اساس برخی آمارها، هزار مدرسه خشتی گلی، پنج هزار کلاس درس کانکسی، 83 هزار واحد آموزشی ناامن و 30 درصد مدارسی که فرسوده هستند، سایه سنگینی بر سر دانش آموزان افکنده است که ذوق و شوق را از دانش آموزانی که تازه پای به مدرسه گذاشته اند، می گیرد.

اگرچه همه مسئولان وزارت آموزش و پرورش و برخی دیگر از مسئولان به این موضوع اذعان دارند که مدارس غیراستاندارد حتی در شهرهای بزرگی همچون تهران نیز وجود دارد، اما می طلبد گام های استوارتری برای کاهش مشکلات در  این مدارس برداشته شود تا هر ساله جان دانش آموزان به خاطر بروز مشکلات احتمالی به خطر نیفتد.

30 درصد مدارس کشور نیازمند مقاوم سازی 
آماری که مهراله رخشانی مهر رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اخیرا اعلام کرده است، قابل تامل است؛ چرا که بر اساس آمار سال 82، 70 درصد مدارس تخریبی و 30 درصد مدارس مقاوم بودند، از آن سال تاکنون با توجه به برنامه چهارم و پنجم توسعه و اختصاص چهار میلیارد تومان به این موضوع، 50 درصد مدارس تخریبی بهبود یافتند.
وی ادامه داد: در دوره برنامه های چهارم و پنجم توسعه بحث مدرسه سازی به سرعت انجام شد، در حال حاضر 30 درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و 70 درصد مقاوم هستند. با اعتبارات خیران مدرسه ساز 15 درصد کلاس های درس تخریب و بازسازی شده اند. همچنین در مکان های مورد نیاز مدرسه ایجاد شده است.
رییس سازمان نوسازی مدارس همچنین درباره تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس گفت: در سال 96،  230 هزار سیستم گرمایشی غیراستاندارد در کلاس ها وجود داشت، اما در حال حاضر  سیستم گرمایشی 88 هزار کلاس درس غیر استاندارد است. بخاری های 137 هزار کلاس درس در سال 97 غیراستاندارد بود، اما امروز این رقم به 88 هزار دستگاه کاهش یافته است. 63 هزار  بخاری گازی و 25 هزار بخاری نفتی در مدارس به کار گرفته شده که البته این مدارس علمک گاز ندارند.
فضا و تجهیزات غیراستاندارد جان دانش آموزان را به خطر می اندازد؛ به طوری که هرساله پس از شروع فصل سرما به خاطر غیراستاندارد بودن مدارس خبرهایی از آتش سوزی در مدارس شنیده می شود، مدارسی که کپری، خشتی یا کانکسی هستند و برای گرما تنها به بخاری نفتی روی می آورند، اما بلاهای زیادی می تواند به واسطه وجود این مشکلات گریبان دانش آموزان را بگیرد.

4800 کلاس درس کانکسی
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: اکنون در کل کشور چهار هزار و 800 کلاس تا پنج هزار کلاس درس کانکسی داریم. البته همه می دانند که کانکس ایمن است و هر ساله از نظر سرمایشی و گرمایشی هم تمهیدات لازم برای آنها اندیشیده می شود.
رخشانی‌مهر افزود: کلاس های کانکسی از حدود 15 تا 20 سال گذشته در کشور فعالیت داشته است. در گام اول مدارس خشتی و گِلی جمع آوری می شوند، سپس جمع آوری مدارس کانکسی و سنگی هدف گذاری می شود. در زمان حاضر هزار مدرسه خشتی و گلی در کشور وجود دارد که به جز 160 مدرسه که در سیستان و بلوچستان است، همه این مدارس تا اسفندماه 98 برچیده می شوند.
وی خاطرنشان کرد: برای برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و جایگزین شدن این مدارس با مصالح باکیفیت بیش از 100 میلیارد تومان هزینه شده است.
وی همچنین مقاوم سازی مدارس را یک پروژه طولانی دانست و گفت: از سال 82 این طرح شروع شده و همچنان ادامه دارد و با این روند تخصیص اعتبارات می توان گفت مدت زیادی ادامه دارد. برای مقاوم سازی مدارس 90 هزار میلیارد تومان هزینه تخریب، ساخت و بازسازی نیاز است که با 3 هزار میلیارد تومان در سال این طرح را پیش می بریم که بسیار هزینه بر است، اما با این اعتباراتی که هر ساله تخصیص داده می شود به طور قطع تا سال های سال این کار ادامه خواهد داشت.
رخشانی مهر اظهار داشت: یک ردیف مشترک برای ساخت و نوسازی مدارس بین خیرین و دولت وجود دارد که اگر 50 درصد سهم ساخت مدرسه را خیرین بدهند، دولت 50 درصد مابقی را پرداخت می کند. در سال 99 دولت 2 هزار و 700 میلیارد تومان را برای این ردیف اختصاص داده است که با کمک خیرین این رقم به پنج هزار و 400 میلیارد تومان می رسد.

رشد 12 برابری اعتبار سازمان نوسازی مدارس
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس به افزایش بودجه این سازمان نسبت به سال های گذشته اشاره کرد و گفت: اعتبارات این سازمان در سال 96،  540 میلیارد بود، اما امسال در لایحه بودجه سال 99، 6 هزار و 600 میلیارد تومان تعیین شده که در واقع رشد 12 برابری داشته است.
وی تاکید کرد: شهرداری و انبوه سازان هم در ساخت مدارس مشارکت دارند. در جلسه ای با حضور پیروز حناچی شهردار تهران مقرر شد در هر منطقه تهران، 2 مدرسه ساخته شود، یعنی در جمع 44 مدرسه در تهران احداث می شود.
وی همچنین درباره وضعیت قرمز مدارس تهران اظهار داشت: استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد. سرانه استان تهران از آخر سوم است، یعنی جایگاه 29 را در کشور دارد.
رییس سازمان نوسازی مدارس با یادآوری اینکه میانگین فضاهای آموزشی در کشور و همچنین استان تهران 30 درصد است، گفت: سایر نهادها هم باید در زمینه مقاوم سازی و تجهیز مدارس اقداماتی انجام دهند؛ چرا که دولت به تنهایی از عهده این کار برنمی آید. سازمان نوسازی در دو سال گذشته 400 میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز مدارس تهران اختصاص داده است.

جشن برچیده شدن مدارس خشتی در اسفندماه
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این باره گفت: مدارس خشت و گلی در تمام کشور، جمع‌آوری شده و فقط در سیستان و بلوچستان تعدادی از این مدارس باقی مانده که اوایل اسفندماه امسال جشن برچیده شدن این مدارس در استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود.
وزیر آموزش و پرورش  اظهار داشت: وضع فضاهای آموزشی تهران خوب نیست که علت آن مهاجرت گسترده و جابجایی های نامتعادل است.
با توجه به حجم بالای مشکلات برای نوسازی فضاهای آموزشی،‌ امید است مسئولان وزارت آموزش و پرورش با همت بیشتر و دولتمردان نیز با نگاه ویژه تر به عرصه تعلیم و تربیت گام های استوارتری برای حل این مشکلات بردارند.
وزارت آموزش و پرورش با 15 میلیون دانش آموز و حدود یک میلیون فرهنگی، نیازمند توجه بیشتر مسئولان و دولتمردان کشور است.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/99312/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

عربستان اسپانسر فیفا شد!‏

پرفسور کروس آلمان را قهرمان اروپا می‌کند

وینیسیوس: وقت قهرمانی دوباره رئال در ‏CL‏ است

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد

تجاوز به چپ کامیون چهار کشته برجای گذاشت

دبی هنوز در زیر آب!

استنشاق گاز شادی‌آور با طعم قلیان‌های مرگ‌آور!

دفترچه آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی کنکور 1403 منتشر شد

سیلاب در گلزار شهدای کرمان

تخریب منازل مسکونی در زاهدان بر اثر طوفان

دستگیری 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

آهنگ محسن چاوشی به نام «شاه مقصود» برای طرفدارانش

آتش‌سوزی مهیب اطراف بیمارستان هفت‌تیر در منطقه شهرری

شناسایی و دستگیری داوطلبان متخلف آزمون‌های روز اول کنکور 1403

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟