راه ترقی

آخرين مطالب

احتمال موفقیت اصلاح طلبان در انتخابات/ کدام لیست اصولگرایان شانس بیشتری برای پیروزی دارد؟ سياسي

  بزرگنمايي:

راه ترقی- کمتر از یک هفته به برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس باقی مانده و اصولگرایان و اصلاح طلبان در صحنه انتخابات مجلس لیست های متعدد خود را ارائه کردند. لیست هایی که شاید طی چند روز آینده به تعداد آن ها اضافه شود.
در این بین کارشناسان و تحلیل گران نیز به پیش بینی درمورد چینش و آرایش سیاسی مجلس یازدهم می پردازند که تحلیل دو تن از کارشناسان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب در این خصوص را در ادامه می خوانید؛

لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایان بیش از نیمی از کرسی‌های پایتخت را به خود اختصاص می دهد
ناصر ایمانی فعال سیاسی اصول‌گرا با اشاره به اینکه از حالا نمی‌توان به طور دقیق نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد، اظهارداشت: به اعتقاد بنده در تهران لیست شورای ائتلاف اصول‌گرایان بیش از نیمی از کرسی‌های پایتخت را به خود اختصاص خواهد داد و مابقی لیست‌ها اعم از جبهه پایدای و اصلاح‌طلبان نیز تعدادی از صندلی‌های مجلس را به خود اختصاص خواهد داد.
وی افزود: درمجموع می‌توان گفت اصول‌گرایان بیشتر صندلی‌های مجلس را به خود اختصاص خواهند داد، در این رابطه شورای ائتلاف نیز نسبت به لیست جبهه پایداری اقبال خیلی بیشتری خواهد داشت، چرا که بدنه اصول‌گرایی همگی حامی این لیست هستند و شانس اصلی پیروزی برای انتخابات نیز فهرست اصلی اصول‌گریان یعنی شورای ائتلاف خواهد بود.
ایمانی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان ابتدا اعلام کردند به هیچ عنوان نامزدی در انتخابات ندارند، اما بعد از آن تاکنون دو فهرست را منتشر کردند، گفت: آن‌ها نیز با توجه به اینکه فهرست کامل سی نفره در تهران ارائه دادند و در برخی از شهرها نیز نامزدهای مختص به خود را دارند، در مجلس یازدهم به مانند مجلس دهم فراکسیون اصلاح‌طلبان را تشکیل خواهند داد.
این فعال سیاسی اصول‌گرا همچنین با بیان اینکه مجلس دهم عملکردش بسیار خنثی بود، بیان داشت: مجلس فعلی به هیچ عنوان انتظارات را برآورده نکرد، اما به اعتقاد بنده مجلس یازدهم بسیار فعالتر و پرکارتر خواهد بود و عملکرد بهتری از خود بروز می‌دهد، این در حالی است که مجلس دهم می‌توانست بازدهی خیلی بیشتری از خود نشان دهد، اما متاسفانه نمایندگان نتوانستند به وظایف نمایندگی خود به خوبی عمل کنند.
وی با اشاره به اینکه فضای سیاسی مجلس آینده هنوز مشخص نیست چگونه خواهد بود، اضافه کرد: در این بین، اینکه چه کسی رئیس آینده مجلس شود از اهمیت بسزایی است، اگر قالیباف رئیس شود، فضای مجلس زیاد رادیکالیزه نخواهد شد، اما قدر مسلم اگر افرادی مانند آقا تهرانی یا زاکانی ریاست را بر عهده بگیرند، فضای مجلس تندتر از وضعیت فعلی خواهد بود، هر چند الان زود است که در این باره حرف زد، باید ترکیب نمایندگان مشخص شود، بعد می‌توان بهتر در این مورد به اظهار نظر پرداخت.

اصلاح طلبان شانسی برای موفقیت در انتخایات مجلس ندارند
جلال‌جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب‌ با اشاره به اینکه احزاب اصلا‌ح طلبی که در انتخابات شرکت کردند، شانس زیادی برای رقابت با اصول‌گرایان نخواهند داشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه در ابتدای ثبت نام انتخابات، اصلاح‌طلبان به لحاظ شرایط خطیر کشور در صحنه حاضر شدند، این امیدواری وجود داشت که دیگر اتفاقات دوره های گذشته تکرار نشود، اما درعمل شاهد بودیم، شورای نگهبان با شدت بیشتری اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کرد.
وی افزود: بنابراین به دلیل اینکه نامزدهای اصلی جبهه اصلاحات در صحنه حضور ندارند و از سوی دیگر تجربه لیست امید نیز پیش روی مردم قرار دارد، به نظر می‌رسد بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان رغبت چندانی برای حضور در انتخابات نداشته باشند، از سوی دیگر با توجه به اینکه اصول‌گرایان با دو جین نامزد در انتخابات حضور پیدا کردند، عملا اصلاح‌طلبان شانسی برای رقابت ندارند.
جلالی‌زاده گفت: ممکن از برخی نامزدهای اصلاح‌طلب با توجه به شناختی که جامعه از آن‌ها دارد و با توجه به سوابق و تبلیغاتی که انجام می‌دهند، به مجلس راه پیدا کنند، اما این تعداد نیز انگشت شمار خواهند بود و نمی‌توانند در مجلس عملا کاری را از پیش ببرند، در این رابطه ما یک نمونه ناموفق را داریم به عنوان لیست امید وعلیرغم اینکه بیش از صد نماینده اصلاح‌طلب در مجلس حضور داشتند، اما در عمل آن‌ها نتوانستند مدافع اصلاح‌طلبی باشند و عملکرد بسیار مایوس کننده‌ای از خود نمایش دادند.
عضو شورای‌مرکزی حزب اتحاد ملت با تاکید بر اینکه درشهرستان‌ها نیز اوضاع اصلاح‌طلبان وخیم‌تر است، بیان داشت: درشهرهای کوچک که تک نماینده‌ای هستند، به دلیل شرایط خاصی که وجود دارد، نامزد اصلاح‌طلب وجود ندارد و بیشتر با توجه به مسائل قومی و قبیله‌ای نمایندگان رای می‌آورند، بنابراین اصلاح‌طلبان در چنین حوزه‌هایی نیز از شانس حداقلی هم برخوردار نیستند.
وی اضافه کرد: در مجموع می‌توان گفت با توجه به رخوتی که در بین اصلاح طلبان و مردم وجود دارد، از الان می‌توان اصول‌گرایان را برنده انتخابات دانست، اما اگر واقعا شرایط برابر بود و اصلاح‌طلبان توان لازم را برای رقابت با حریف اصول‌گرای خود داشتند، اوضاع به طور کلی متفاوت بود.

لینک کوتاه:
https://www.rahetaraghi.ir/Fa/News/99484/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی