راه ترقی
سرنوشت دانشگاه‌ها در طرح ساماندهی آموزش عالی
شنبه 3 اسفند 1398 - 9:38:25 AM
ایرنا
راه ترقی- علی خاکی صدیق روز شنبه درباره ساماندهی مراکز آموزش عالی که از سال 99 اجرایی می شود، اظهار داشت: ساماندهی مراکز آموزش عالی دولتی تکلیفی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر دوش دارد و از سال 96 به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.
وی در تعریف ساماندهی مراکز آموزش عالی، خاطرنشان کرد: در 2 دهه گذشته به دلیل نیازهایی که آن زمان احساس می شد، آموزش عالی ‌گسترش یافت که البته شرایط اقتضا می کرد که این اتفاق رخ دهد.
خاکی صدیق با اشاره به آسیب زا شدن گسترش آموزش عالی در دهه های گذشته، گفت: در طول این روند، با موسسات و دانشگاه های خیلی متنوعی در سطح کشور مواجه شدیم که علاوه بر آسیب زا بودن، سطوح مختلف علمی دارند.
وی افزود: در حال حاضر طیف وسیعی از موسسات آموزش عالی در کشور داریم که به نام دانشگاه، موسسه آموزش عالی یا دانشکده در حال فعالیت اند ولی از نظر علمی با نیاز ملی و منطقه ای همراستا نیستند؛ به همین دلیل از سه یا چهار سال قبل پای ساماندهی مراکز آموزش عالی به میان آمد.
معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: سال 96 روی مبانی ساماندهی، اقدامات تخصصی انجام گرفت و سال 97 این مبانی محکم تر شد؛ اواسط سال 98 تا حدود زیادی به جمع بندی رسیدیم که چه اقداماتی باید در حوزه ساماندهی انجام دهیم.
خاکی صدیق با بیان اینکه در این طرح، اتفاقاتی که برای دانشگاه ها رخ می دهد مشخص شده است، ادامه داد: در ساماندهی مراکز آموزش عالی، یک سری الحاق و تجمیع در دانشگاه ها رخ می دهد؛ بر این اساس، دانشگاه هایی به عنوان دانشگاه های معین در هر استان انتخاب و دانشگاه ها یا موسسات کوچکتری که امکان رشد ندارند، به دانشگاه های معین ملحق می شوند.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره دلیل الحاق مراکز آموزش عالی کوچکتر اظهار داشت: این مراکز یا دانشگاه ها از آن گروهی هستند که دولت دیگر برای حمایت آنها توجیهی ندارد و نمی تواند برای رشد آنها سرمایه گذاری کند، مانند موسساتی که به تازگی آغاز به کار کرده اند یا در چند سال اخیر فعال شده اند.
وی افزود: البته شرایط کشور هم اقتضا می کند که این مراکز به دانشگاه های بزرگتر الحاق شوند و نیازی نیست چهار دانشگاه جامع در یک استان داشته باشیم؛ بنابراین، به دانشگاه های معین هر استان که زیرساخت قوی دارند، ملحق می شوند.
خاکی صدیق با تاکید بر اینکه در ساماندهی، موسسه ای از بین نمی رود، تاکید کرد: هیچ جایی از نظر فیزیکی، سخت افزاری و نرم افزاری حذف نمی شود بلکه این مراکز الحاقی در یک مسیر تکامل قرار می گیرند تا با هم افزایی دانشگاه های معین رشد کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره تاثیرات این ساماندهی در دفترچه کنکور، گفت:‌ تعداد دانشگاه ها در دفترچه کنکور کم می شود؛ به عنوان مثال شاید 120 دانشگاه به 80 دانشگاه در دفترچه کنکور تقلیل یابد.
وی درباره زمان اجرای ساماندهی و تاثیرات آن در کنکور، اظهار داشت: تاثیرات ساماندهی در کنکور 1400 نمایان می شود چرا که برنامه ریزی برای برگزاری کنکور 99 از یکسال قبل انجام شد.
خاکی صدیق درباره تعیین تکلیف عنوان مراکز آموزش عالی که در این ساماندهی تجمیع یا الحاق می شوند، تاکید کرد: موسسه کوچکتر تحت عنوان دانشگاه بزرگتر درمی آید و عنوان پردیس می گیرد.
این مقام مسوول وزارت علوم درباره اجرای طرح ساماندهی از سال 99 خاطرنشان کرد: با حکم وزیر علوم، حسین رحیمی شعرباف به عنوان نماینده ویژه وزیر در ساماندهی مراکز آموزش عالی منصوب شد؛ هم اکنون برای اجرای ساماندهی در حال دریافت برخی مجوزها هستیم و این اقدام از سال آینده به طور رسمی عملیاتی می شود.
وی با اشاره به اجرای قوانین دانشگاه های معین در مراکز آموزشی الحاق شده، گفت: بعد از الحاق و تجمیع، این مراکز از نظر قوانین اداری، استخدامی، مالی معاملاتی و هیأت امنایی زیرنظر دانشگاه معین قرار می گیرند و از آن به بعد قوانین دانشگاه جاری و ساری می شود.
معاون آموزشی وزارت علوم درباره صدور مدارک تحصیلی برای دانشجویان مراکز الحاق شده، گفت: دست دانشگاه ها در زمینه صدور مدارک باز گذاشته شده است‌ و مدرک تحصیلی می تواند برحسب همان موسسه قبلی با همان اسم یا به اسم دانشگاه جدید صادر شود.
به گفته خاکی صدیق، اگر اصرار بر صدور مدرک تحصیلی توسط موسسه کوچکتر باشد، این امر امکانپذیر است.
وی با بیان اینکه آموزش عالی ایران در زمینه ساماندهی بی تجربه نیست، ‌یادآور شد: پیش از این تجربه دانشگاه های علامه طباطبایی و خواجه نصیرالدین طوسی را داشتیم که از تجمیع چند دانشگاه دیگر ایجاد شدند.

http://www.RaheNou.ir/fa/News/100671/سرنوشت-دانشگاه‌ها-در-طرح-ساماندهی-آموزش-عالی
بستن   چاپ