راه ترقی- محسن حاجی میرزایی بستههای تحولی نظام آموزش و پرورش را به اعضای شورای معاونان این وزارتخانه ابلاغ کرد.
وزیر آموزش و پرورش با ابلاغ این بسته ها خطاب به اعضای شورای معاونان
وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، در پاسخ
به تحولات محیطی و نیازهای حال و آینده جامعه و مبتنی بر فلسفه تعلیم و
تربیت اسلامی و با استفاده از آخرین یافتههای علمی و پژوهشی تدوین و
تصویبشده است.
حاجی میرزایی افزود: این سند بهعنوان قانون مادر برای
ایجاد تحولات اساسی و بنیادی در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان در دستور
کار نظام آموزشوپرورش قرار دارد، حاوی هشت هدف کلان 23هدف علمیانی و
131راهکار اجرایی است که در قالب برنامههای اجرایی 6زیر نظام (زیر نظام
راهبری و مدیریت، زیر نظام تربیتمعلم و تأمین منابع انسانی، زیر نظام
برنامههای درسی و تربیتی، زیر نظام تأمین و تخصیص منابع مالی، زیر نظام
پژوهش و ارزشیابی، زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری)، متجلی شده است.
سازمانهای موفق بهطور تصادفی تکامل نمییابند
وزیر آموزشوپرورش اجرای مطلوب و اثربخش برنامههای تحولی را نیازمند
شناخت و التزام به یافتههای دانش «مدیریت تغییر» دانست و تصریح کرد:
مدیریت تغییر عبارت است از رویکردی جامع دورهای برای گذار افراد، گروهها و
سازمانها از وضعیت کنونی به وضعیت آتی همراه با منافع سازمانی مدیریت
تغییر به سازمانها کمک میکند تا افراد، فرایندهای ساختارها، فرهنگ و
استراتژی را یکپارچه و هم سو کنند.
حاجی میرزایی ادامه داد: سازمانهای
موفق بهطور تصادفی تکامل نمییابند، بلکه تکامل آنها از طریق
استراتژیهای ارادی و پویا صورت میگیرد، استراتژیهایی که رویدادها،
الگوها و روندهای متغیر و نوظهور را پیشبینی کرده، بر آن تأثیر میگذارند و
بهطور مؤثر به آنها واکنش نشان میدهند.
وی یکی از عوامل مؤثر در
تدوین استراتژیهای پویا و کارآمد را داشتن «چشمانداز» تعالیبخش و
امیدآفرین عنوان کرد و اظهار داشت: چنین چشماندازی موردتوافق تمام
ذینفعان، اعم از عناصر درون و بیرون سازمانی، قرارگرفته و عزم و اراده
سازمانی برای تحقق آن به وجود میآید و تمام ظرفیتها و امکانات برای
دستیابی به آن چشمانداز، بسیج شده و به میدان میآیند، تمام تغییرات
راهبردی در سازمان، از طریق طرحها و پروژهها میسر میگردند و سازمانهای
موفق، به استقبال تغییرات رفته و آنها را مدیریت میکنند.
وی اضافه
کرد: با عنایت بهضرورت اجرای سند تحول بنیادین و برنامه زیرنظامها در
سال 1319و در استمرار فعالیتهای سنوات قبل و با رویکرد مدیریت تغییر، دو
استراتژی اتخاذشده است.
ضرورت انطباق و همسویی حداکثری تمام برنامهها با مفاهیم و احکام سند تحول
عضو کابینه دولت تدبیر و امیداستراتژی اول را انطباق و همسویی حداکثری
تمام برنامهها و فعالیتهای جاری معاونتها، سازمانها و واحدهای
آموزشوپرورش با مفاهیم و احکام سند تحول از سطح ستاد تا استانها، مناطق و
مدارس را بیان کرد و در تشریح آن گفت: بر اساس این راهبرد تمام برنامهها و
فعالیتها با اصول و رویکردهایی نظیر کاهش تمرکز و واگذاری امور به سطوح
پایین، مشارکتپذیری و جلب همراهی و همگامی تمام ذینفعان، اهتمام به تربیت
متعادل و متوازن دانش آموزان در ساحتهای 6گانه (تربیت اعتقادی، اخلاقی و
عبادی - تربیت سیاسی و اجتماعی - تربیت اقتصادی و حرفهای تربیت زیستی و
بدنی- تربیت علمی و فناورانه - تربیت زیباشناختی و هنری ... ) بازنگری و
اصلاح شوند.
حاجی میرزایی استراتژی دوم را تحولآفرینی و شوقانگیزی با
تدوین و اجرای بستههای تحولی ویژه سال 1399 بیان کرد و در تعریف
تشریح تعریف بسته اجرایی تحولی گفت: مجموعهای از برنامهها، فعالیتها و
اقدامات منسجم و یکپارچه منبعث از راهکارها و برنامه زیر نظامهای ششگانه
سند تحول که قابلیت تحقق اهداف عملیاتی و چرخشهای تحولآفرین را دارد و
زمینهساز تربیت متوازن تمام ساحتی دانش آموزان، برای پاسخگویی به نیازها و
مسائل اساسی نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در مدتزمان معین است و همچنین
بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهیم و مؤثر را فراهم میآورد.
وی گفت:
امیدوارم با ارتقای فرهنگسازمانی و توانمندسازی نیروی انسانی بر اساس
مفاهیم سند تحول بنیادین و ایجاد عزم سازمانی، همگرایی نظری و عملی مجریان و
اتکای به عنایات الهی، زمینه اجرایی سند تحول بنیادین و دستیابی به
آموزشوپرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی بیشازپیش فراهم شود و فرزندان
این مرزو بوم از مواهب تعلیم و تربیت انسان اسلامی هرچه بیشتر برخوردار
شوند.
http://www.RaheNou.ir/fa/News/139157/التزام-به-یافتههای-دانش-"مدیریت-تغییر"-لازمه-اثربخشی-برنامههای-تحولی-است