راه ترقی
این گفت و گو به نفع شماست
شنبه 14 تير 1399 - 02:33:31
راه ترقی - آخرین خبر /تمام انسان ها دوست دارند در گفت و گوهای روزانه شان،بخصوص در گفت وگوهای کاری، به نتیجه مورد انتظار و مطلوب خود برسند. ما در هفته گذشته به این موضوع پرداختیم که شما به عنوان رهبر تیم تان، چگونهمی توانید با اعضای تیم و سازمان تان ارتباطی موثر برقرار کنید، به طوری که حرف شمارا بخرند و مطابق میل شما و در مسیر اهداف سازمان حرکت کنند.
اما در این هفته به این موضوع خواهیم پرداخت که شما باید با مدیران و رهبران سازمان های دیگر به چه شکلی گفت وگو کنید تا معامله و یا پروژه ای کاری را به نفع خود و سازمان تان به پایان برسانید. از آن جایی که این مسئله، یعنی نحوه گفت وگو شما، در بدست آوردن خواسته ها و اهداف تان بسیار مهم است، امروزکمی تخصصی تر بحث خواهیم کرد.
بیش از 85 درصد از موفقیت های هرکس به عنوان یک رهبر، به توانایی های او در برقرار کردن ارتباط با دیگران بستگی دارد. بنابراین کیفیت گفت وگو شما، کیفیت زندگی شما را تعیین خواهد کرد. خوشبختانه گفت و گوی موثر را می توان با تمرین یادگرفت و در خود نهادینه کرد. شما به عنوان فردی که می خواهد گفت و گو را به نفع خودش به پایان برساند، باید به شخصیت خودتان به عنوان فردی که در حال صحبت است اشراف کامل داشته باشید و همچنین باید از احساس و مفهومی که می خواهید به فرد شنونده منتقل کنید اگاهی داشته باشید و از کلمات مناسب استفاده کنید. قبلا اشاره کرده ایم که هر فرد به عنوان یک رهبر، ویژگی های خاصی دارد که با تمرین و در طول سال های متمادی آن ها را به دست می آورد. یکی از این ویژگی ها، توانایی قانع کردن افراد در گفت و گو هاست. فردی که به عنوان شنونده در مقابل شما قرار گرفته است، برای قانع شدن باید تحت تاثیر شما قرار گیرد. او از خودش در مورد شما از خودش سوال هایی خواهد پرسیدو مثلا اینکه اعتبار فردی و شهرت شما چقدر است؟ میزان مهارت و دانش شما در موضوع مورد بحث تان تا چه میزان می تواند به پروژه مورد نظر کمک کند؟
کنترل شما بر افراد چگونه است و حتی ادب شما تا چه حد روی او تاثیرگذار بوده؟ محبت شما ممکن است مسیر گفت و گو را به سمت اهداف تان سوق دهد. زیرا افراد زمانی توسط شما به کاری ترغیب می شوند که شمارا دوست داشته باشند.
در گفت گو های خود صادق باشید و سعی کنید از نظر فرد مقابل تان قابل اعتماد به نظر برسید. فراموش نکنید مردم از شرکتی که قابل اعتماد است بیشتر از شرکتی که اجناسش را ارزان تر می فروشد اما قابل اعتماد نیست، خرید میکنند.
ما روی نحوه لباس پوشیدن شما بسیار تاکید میکنیم. زیرا در نگاه اول شما باید متشخص به نظر برسید. با هرلباسی به گفت و گو نروید. اولین تاثیری که شما بر روی افراد خواهید گذاشت 4 ثانیه طول خواهد کشید که این مهم با نحوه لباس پوشیدن شما بدست خواهد آمد. نکته بعدی که باید رعایت کنید این است که قبل از آغاز گفت و گو و در زمینه مورد بحث، مطالعه کنید. حالا که شما خودتان را خوش تیپ کردید، نباید گیج به نظر برسید. افراد خیلی سریع متوجه خواهند شد که شما خودرا برای گفت و گوی مهم آماده کرده اید و یا اینکه برای این گفت وگو آماده نیستید. شما اعتبارتان را مدیون همین مسئله هستید. پس سعی کنید گیج نباشید تا اعتبارتان روندی صعودی داشته باشد. شما زمانی می توانید دیگران را متقاعد کنید که آن ها به این باور برسند که شما می توانید برای آن ها کاری انجام دهید.
یادتان باشد که افراد بنا بر دلایل خودشان صحبت میکنند و مطابق با انگیزه های شخصی خودشان کاری را انجام می دهند نه دلایل و انگیزه های شما. پس شما باید بتوانید انگیزه های آنان را شناسایی کنید، برای این کار باید خودتان را کنار بگذارید و وارد ذهن افراد شوید و خودتان را جای آن ها قرار دهیدو برنیاز های آنان بیش ازخودتان تمرکز کنید.
ما در هفته پیش اشاره کردیم که شما باید برای برقراری ارتباط موثر، شنونده خوبی باشد. اکنون خواهیم گفت که چگونه می توانید شنونده خوبی باشید.
بادقت گوش کنید و وسط حرف های او نپرید. قبل از اینکه پاسخ دهید کمی تامل کنید. از او در مورد صحبت هایش سوال کنید. مثلا بپرسید منظورت دقیقا چه بود؟ فردی که سوال میکند همیشه کنترل فرد پاسخگو را در دست خواهد داشت. به او از حرف هایش بازخورد دهید. بااین کار او مطمئن خواهد شد که شما در طول مذاکره به او گوش گرده اید. ما گفته بودیم که از نظر روانشناسی گوش کردن با شنیدن تفاوت دارد. زیرا شما زمانی که حرف کسی را می شنوید او را درک نمی کنید، در حالی که در فرایند گوش دادن به افراد شما در حال درک او نیز هستید.
در مکالمه هایتان از بدن خود کار بکشید . از دست هایتان استفاده کنید. زبان بدن شما55 درصد پیام شماست. آوای صدایتان را تنظیم کنید. لحن مناسب را انتخاب و از آن درجهت درست استفاده کنید. آوا و تن صدای شما 38 درصد از پیام شما است. ودر آخر کلمات مناسب را انتخاب کنید چراکه 7 درصد پیام شمارا تشکیل خواهد داد. حواستان باشد که صدایتان ساختگی نباشد چراکه شما را لو خواهد داد.
گروه روانشناسی صنعتی و سازمانی reviver

http://www.RaheNou.ir/fa/News/140820/این-گفت-و-گو-به-نفع-شماست
بستن   چاپ